Ik heb gister mijn schakelaar van de lampen losgehaald.
Nu heb ik dus de schakelknopjes van dat paneel met elkaar verwisseld en wat blijkt, nu gaat mijn lampje van de mistlampen op het dashbord aan, ( maar ik heb geen mistlampen voor. ) Betekent dit dat ik al wel een relais in mijn auto heb, die de mistlampen aanzet?
Want ik wil graag mistlampen in mijn auto zetten, maar moet weten of ik dan alsnog een relais moet halen? of dat hij er al inzit omdat mijn lampje op het dashbord aan gaat?
de bekabeling ligt er naar mijn weten al ( bj'94 )
( zodra dit bij mij duidelijk is zal ik er wel ff een howto van maken.
Groeten Michael
Mistlampen schakelen
- EvolvE
- 5th Gear member
- Berichten: 1092
- Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
- Locatie: Limbabwe
Als het goed is, hoef je de mistlampen dan inderdaad alleen nog maar te monteren en aan te sluiten.
Had dit bij mijn 460 ook. Maar heb nooit geprobeerd mistlampen aan te sluiten.
Suc6.
Had dit bij mijn 460 ook. Maar heb nooit geprobeerd mistlampen aan te sluiten.
Suc6.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 31.08.2007 - 11:48
Bedankt,EvolvE schreef:Als het goed is, hoef je de mistlampen dan inderdaad alleen nog maar te monteren en aan te sluiten.
Had dit bij mijn 460 ook. Maar heb nooit geprobeerd mistlampen aan te sluiten.
Suc6.
Zal eens een sloop afgaan om te kijken of ze mistlampen hebben( voor weinig natuurlijk

Laat het weten zodra ik het heb gemonteerd
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 161
- Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
- Locatie: Almelo
Suc6 met zoeken, is slecht aan te komen op de sloop.
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36
letr wel op als je ze aansluit ze mogen niet branden als je lichtschakelaar op dimlicht staat! is afkeur
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16.05.2007 - 18:36
bij de auto van mijn vader werkt het ook gewoon in alle standen maar officieel is het afkeur voor de rdw apk-keuringen
440 B18U 1995, Elec. Ramen+Spiegels, Middenarmsteun, Halflederinterieur Dubbele Remus DTM, Pilot Openluchtfilter, 40MM Verlaagd en Black windows.
290.000KM op de klok.
290.000KM op de klok.
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het gebruik van mistlicht is (in Nederland) uitsluitend toegestaan in combinatie met dimlicht. Het hierboven aangehaalde APK-verhaal is dus niet correct.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Die combinatie is inderdaad ook toegestaan (dimlicht brandt immers ook) al is het nut van mistlicht icm met grootlicht natuurlijk ver te zoeken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
grootlicht schijnt vooral ver, een goede mistlamp schijnt juist niet ver maar wel breder dan grootlicht, de combinatie is dus ideaal als je op stikdonkere wegen zonder bermmarkering wilt rijdenOceanracer schreef:Die combinatie is inderdaad ook toegestaan (dimlicht brandt immers ook) al is het nut van mistlicht icm met grootlicht natuurlijk ver te zoeken.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
er is altijd veel verwarring over wat mag volgens de verkeerswetgeving en wat technisch kan volgens de apk regels
apk zegt niets over de wijze van schakelen, in principe mag elk dimlicht, grootlicht en elke ver- of breedstraler zijn eigen schakelaar hebben en die schakelaars mogen onafhankelijk van elkaar werken; dus als je je hele lichtorgel tegelijkertijd aan kunt zetten is dat geen reden tot afkeur; over het het aantal/soort lampen voorop zijn wel regels, maar dat is weer een ander verhaal; het gebruik van de lampen tijdens het rijden is ook aan regels gebonden, maar die hebben niets met apk te maken;
uitzondering is de achteruitrijlamp, die moet volgens de apk via de versnellingsbak geschakeld zijn; maar daar is ook een maas in de wet; voorbeeld: bij mijn oude Dodge is de achteruitrijlamp apart geschakeld via een schakelaar op het dashboard en daar kom ik al 10 jaar elke apk mee door, want ik verklaar de lamp op de achterbumper dan "werklicht", en een werklicht is een toegestaan soort verlichting op een auto waar conform de apk geen nadere eisen aan gesteld worden; die tip kreeg ik overigens ooit eens van een rdw inspecteur......
apk zegt niets over de wijze van schakelen, in principe mag elk dimlicht, grootlicht en elke ver- of breedstraler zijn eigen schakelaar hebben en die schakelaars mogen onafhankelijk van elkaar werken; dus als je je hele lichtorgel tegelijkertijd aan kunt zetten is dat geen reden tot afkeur; over het het aantal/soort lampen voorop zijn wel regels, maar dat is weer een ander verhaal; het gebruik van de lampen tijdens het rijden is ook aan regels gebonden, maar die hebben niets met apk te maken;
uitzondering is de achteruitrijlamp, die moet volgens de apk via de versnellingsbak geschakeld zijn; maar daar is ook een maas in de wet; voorbeeld: bij mijn oude Dodge is de achteruitrijlamp apart geschakeld via een schakelaar op het dashboard en daar kom ik al 10 jaar elke apk mee door, want ik verklaar de lamp op de achterbumper dan "werklicht", en een werklicht is een toegestaan soort verlichting op een auto waar conform de apk geen nadere eisen aan gesteld worden; die tip kreeg ik overigens ooit eens van een rdw inspecteur......
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Waar ik op doelde is het eigenlijk gebruik (dus ook toegestane gebruik, want dat is het niet op een donkere buitenweg!) van mistlampen aan de voorzijde. Deze schijnen vanuit een lagere hoek naar het wegdek waardoor de mist en neerslag (regen, sneeuw) niet door de lichtbundel worden verlicht en je daardoor als bestuurder minder hinder ondervind. Het voeren van grootlicht haalt dit voordeel alleen maar onderuit. Vandaar mijn opmerking over het nut van groot licht voeren icm met mistlicht.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ben ik helemaal met je eens;Oceanracer schreef:Waar ik op doelde is het eigenlijk gebruik (dus ook toegestane gebruik, want dat is het niet op een donkere buitenweg!) van mistlampen aan de voorzijde. Deze schijnen vanuit een lagere hoek naar het wegdek waardoor de mist en neerslag (regen, sneeuw) niet door de lichtbundel worden verlicht en je daardoor als bestuurder minder hinder ondervind. Het voeren van grootlicht haalt dit voordeel alleen maar onderuit. Vandaar mijn opmerking over het nut van groot licht voeren icm met mistlicht.
ik doel in feite meer op de funktie van breedstraler die tijdens heldere weersomstandigheden in combinatie met grootlicht optimaal zicht geeft bij bv rally's
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zijn we het weer eens. We bekeken het alleen vanuit een andere hoek. 

Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race