Vering (achter) monteren

De Nederlandse coupé, een toekomstig klassieker
Plaats reactie
seb8iaan
3rd Gear member

Ik ben bezig met het vervangen van de achtervering. Nu werd mij gezegt dat ik daarvoor het beste de auto op de krik te zetten, de wielen verwijderen, de schokbrekers losmaken, en de stabilisatiebalken losmaken.
Nu heb ik heb ik de eerste twee punten reeds gedaan. Maar aangezien ik bij punt vier twijfel over wat er precies los moet, (en dit behoorlijk vast lijkt te zitten) wil ik graag weten welke van de 3 stangen behoren bij punt 4 (stabilisatiebalken losmaken).
Hieronder heb ik deze punten even genummerd.
Afbeelding
Afbeelding
Iroll
6th Gear member

Zet de wagen goed stabiel met steunen, maar plaats die niet onder de as. Alleen op een krik is niet stabiel/veilig genoeg!
Wielen verwijderen, dan de schokbrekers en vervolgens verwijder je
de stabilisator #2. Met wat geluk kan je de as nu voldoende laten zakken om de veer eruit te pakken. De rubber bump stop komt ook los, deze kan je weer terugmonteren met behulp van wat afwasmiddel, glijd ie er wat makkelijker in. Mocht het zo niet lukken dan moet de achterste Watt stang #3 ook los. Je stabilisator (#2) ziet erop de foto niet zo best uit, of lijkt dat maar zo? Contrleer gelijk de rubber bussen van de Watt stangen en stabilisator. Deze zijn eigenlijk netzo belangrijk als de schokbreker voor de wegligging
seb8iaan
3rd Gear member

waar zit die rubber bump stop? Kun je hem/het op de foto zien?
De stabilisator is niet in al te goede conditie nee. Iemand die weet wat de nieuwprijs hiervan is?
Lex!
2nd Gear member

de rubbertjes van het stabilisator stangetje (#2) willen nog wel eens versleten zijn hetgeen een zeer irritant gekreun en gekraak teweeg brengt! dus als je er toch mee bezig bent....zou ik er even kritisch naar kijken. Geen idee wat ze nieuw kosten, en of ze nog te krijgen zijn. ik heb er al 's een goede 2e hands ingezet.
480Turbo
460 2.0i
S40 1.8 G3
Iroll
6th Gear member

De bump stop zit bovenin de veer. Voor kost een stabilisator iets van €30, achter zou ik niet weten.
seb8iaan
3rd Gear member

Zo de achtervering zit erop, mijn dank voor de tips.
Nu moeten de voorveren erop.
Ik hoor dat je daarvoor de wielen er af moet halen. De veren spannen met een verenspanner, het schoteltje verwijderen veer eraf, en dan alles in omgekeerde volgorde erop.
Alleen hoe maak je dat schoteltje los. Heb ik zo 1-2-3 niet kunnen zien.
Bedankt!
Plaats reactie

Terug naar “De 480”