Tunen en remmen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Gebruikersavatar
maestro200
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.02.2007 - 08:29
Locatie: Son

Eens ff kort iets nogmaals onder de loep nemen.
Zoals iemand hier zei ,dat je je remmen moet aanpassen als je je auto getuned hebt.
Wat een onzin.
Eens kijken ik rijd 150 met een auto met 120 PK.Standaard remmen erop en ik moet hard remmen.De rem weg=........meter.
Nu doe ik hetzelfde met de zelfde auto,alleen heeft deze 180 PK.
Volgens mij is de remweg identiek.
Mijn S40 T5 AWD had 220 PK en nu 258PK.De topsnelheid,die zeker in Nederland nooit gereden wordt is slechts 10 KM meer.Ik rem nogsteeds net zo hard als eerst.
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Gebruikersavatar
v700r
5th Gear member
Berichten: 1127
Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
Locatie: Alphen aan den Rijn

Jahaa daar worden we eventjes stil van hè.
Groeten van Frans.
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Pfff.... het lijkt wel of we met iets heel moeilijks bezig zijn :roll:

Wat die iemand hier op het forum steeds aangeeft, is niet dat hij vindt, dat je je remmen moet aanpassen na tuning, maar de RDW. Het koppelen van een type-goedkeuring aan een bepaalde uitvoering van de auto. Daar gaat het om. Als je de auto fundamenteel verandert (lees: x% meer vermogen geeft), dan wijkt deze dus vanaf dat moment af van de uitvoering, waarvoor een typegoedkeuring is afgegeven. En blijkbaar loop je dan het risico, dat bij een aanrijding je verzekering een clausule mag hanteren, waardoor je schade niet wordt gedekt. Dat is erg vervelend en daar waarschuwt deze iemand steeds voor. Als we nu steeds maar gaan vitten op de persoon en hoe hij de boodschap brengt, dan wordt het er niet gezelliger op. Lees liever wat hij zegt en vraag je vervolgens af of dat zo is en ga daar eventueel inhoudelijke discussie over voeren.

Zo, dat ben ik ook weer kwijt.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

hij heeft ook gelijk, maar hebben het wel over een stijging van 40%, en volgens mij is tunen iets wat al een ardige tijd aan de gang is dus dat is al onmogelijk om bij te houden, mag ik daar aangeven dat bij een aanrijding gekeken word naar de toedracht en niet naar het vermogen of het moet wel heel gek gelopen zijn, ik ken die zaken ieder geval niet en zijn mij niet bekend. waarschijnlijk is het gevaarlijker om tijdens een file tussen de rijen te rijden met een motorfiets. de denkwijze van maestro200
is dus niets vreemd aan.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Gebruikersavatar
maestro200
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.02.2007 - 08:29
Locatie: Son

Als een 1,6 en een 2,0 precies dezelfde remmen,ophanging etc zouden hebben en je zou de 1,6 tunen zodat deze hetzelfde vermogen zou hebben als de 2,0 zou er dus volgens "mijn eerste volvo"niets aan de hand zijn.
Immer ze zijn gelijk,uitgerust en zijn dus allebei toegelaten,goedgekeurd met een identiek vermogen(na tunen).
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ja zo werkt het Maestro200 mits de vermogenswinst van de 1.6 maar minder dan 40% is.

Volgens de wet vervalt indien een auto 40% meer vermogen krijgt, formeel de typegoedkeuring.
Een 1.6D heeft 105 pk. Als je deze tuned naar 136 pk dan blijf je binnen de 40%. Dan hou je dus je typegoedkeuring.

Tune je echter naar 155 pk dan ga je over de 40% heen. Dus vervalt formeel de typegoedkeuring. Ook al zijn de remmen identiek aan de 2.0D
Hier hebben de remmen etc. dus niets mee te maken.

Als je een 130 pk motor tuned naar 198 pk vervalt eveneens (je komt namelijk op ongeveer 52% vermogenswinst) formeel de typegoedkeuring. Ook al zou deze wagen dezelfde remmen hebben als een 185 pk motor.

Nu moet dus de 198 pk versie gekeurd worden. Dan blijkt dat er mindere remmen aanwezig zijn dan bij een standaard 185 pk versie. Gezien de reputatie van het merk is dat dan in veel gevallen afkeur totdat ook de remmen aangepast zijn.

De fabrikant heeft namelijk marges ingebouwd voor veiligheid.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

Edit: mijn post typte ik tijdens het reageren van mijn voorganger. Het volgende bericht is wat ik weet uit ervaringen, en kan wat mij betreft aangevochten worden door iedereen die de wet beter kent dan ik...

</edit>

Nope. Toelating vind administratief plaats per kenteken. Op het kenteken staat ook het vermogen. Als je iets aan de auto veranderd waardoor het kenteken niet meer klopt, moet je in principe een nieuw kenteken aanvragen (weet niet of je dan ook een 1-tje krijgt). Je nieuwe kenteken heb je ook nodig voor de verzekering, en dan pas voldoe je weer (Ik weet niet of er altijd een keuring plaats moet vinden: als je bijvoorbeeld de kleur van de auto veranderd, kun je dat volgens mij gewoon schriftelijk laten veranderen in je kenteken).

Maar het is redelijk moeilijk om vermogenswinst zo maar terug te vinden, als je niet weet dat je er naar moet zoeken. De verzekering gaat er bijvoorbeeld pas naar zoeken als er een hoge snelheidsongeluk is gebeurd. Daarom komt je auto, ondanks kentekencontrole, gewoon door de APK.

Nou kom ik origineel van een Mazda 323f af, en wat veel mensen daar doen als het blok van hun 1.5 of 1.8 gaar is, er een 2.0 inlepelen. Daarmee kom je - zonder nieuwe RDW keuring - dus NIET door de APK, omdat de meeste keurmeesters wel het verschil zien tussen een 4-in-lijn en V6 :-)
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

@V480-S60: heb je toevallig een (link naar een) wettekst of jurisprudentie waar die 40% in staat?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee, helaas heb ik dat niet zo bij de hand.
Dit is wat mij door het RDW is vermeld.
Euerw (die bij het RDW werkt) zal dat kunnen vertellen als het goed is.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

@Qinx, dan heb je het over fundamentele verschillen die ook invloed hebben op het gewicht van een auto. Met name het gewicht is namelijk een bepalende factor voor de remmen. (en wegenbelasting, emissies etc.)

@maestro, als je het extra vermogen niet aanspreekt dan is er niets aan de hand. Voor de hand liggend is echter dat je sneller zult optrekken en zo nu en dan ook hogere snelheden (eerder) zult bereiken. Het is dan uiterst raadzaam om te controleren of de remmen nog wel toereikend zijn in noodgevallen en geloof mij nou maar, als jij met 250km/h achter een audi s8 rijdt op de autobahn en jullie stampen allebei op de rem dan rijdt onze mooie S40 T5 rustig in de kofferbak van de audi. Zuiver theoretisch ben je met meer vermogen ook in staat om sneller op te trekken na hard remmen, zodat je de remmen minder tijd geeft om af te koelen. Ik weet niet hoe regelmatig jij flat-out gaat met je S40, maar ik kan je uit first-hand experience vertellen dat de remmen het goed moeilijk hebben met 250-100km/h.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

ik vind dat maestro 200 wel gelijk heeft


ik ga na het tunen toch niet waar ik vroeger 70 reed nu ineens 80 rijden omdat ik meer pk's heb ?


en of mijn auto nu getuned is of niet .. remmen van 80 voor of na tuning is juist hetzelfde ..


en of hij nu getuned is of niet ... hij knalt altijd achteraan in de s8 ... tegen die snelheid ..



als je vroeger 20 sec deed naar 200 ...
en nu 15 sec ..

dat maakt toch geen bal uit om te remmen ?
en je gaat toch ook niet optrekken naar 200 .. remmen naar 120
en dan elke keer terug optrekken ..

ik snap ergens wel wat je bedoelt maar ik snap maestro 200 véél beter
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Pieter,
Jij kan wel vinden dat Maestro200 gelijk heeft. Onze Nederlandse wetgever vindt dat niet.

Daar gaat het nu even om.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

aah zo bedoel je ...

ik weet niet hoe het in belgie zit ..
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3029
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

pieter007 schreef:aah zo bedoel je ...

ik weet niet hoe het in belgie zit ..
dat kan je allemaal hier vinden/lezen: http://www.wegcode.be/forum/
:wink:

euerw schreef:mag ik daar aangeven dat bij een aanrijding gekeken word naar de toedracht en niet naar het vermogen
ook dit is niet altijd zo.
je auto kan ook in beslag genomen worden door het parket voor onderzoek.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Draai het eens om, waarom heeft een T5 altijd een grotere remcapaciteit? terwijl je mogelijk nooit harder dan 120 rijdt?

@ maestro200, monteer de volgende maal dat je nieuwe remschijven nodig hebt gewoon eens die van een 1.6, wel zo goedkoop.
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

eXite schreef:@Qinx, dan heb je het over fundamentele verschillen die ook invloed hebben op het gewicht van een auto. Met name het gewicht is namelijk een bepalende factor voor de remmen. (en wegenbelasting, emissies etc.)
Voor de wetgever maakt dat volgens mij niets uit. Er zijn inderdaad sommige dingen die administratief afgehandeld kunnen worden, maar volgens mij moet bij vermogenswinst (hoe je die dan ook voor elkaar krijgt) de auto opnieuw laten keuren (want afwijking van het type). Dit is een toelatingskeuring, gèèn APK. En volgens mij wordt daar dus ook getest of de auto voldoende remkracht heeft voor het nieuwe vermogen.

Overigens: het gewicht is inderdaad een bepalende factor. Daarom hebben Volvo's van 1200 kilo betere remmen dan Formule 1 auto's van 600 kilo...

@V480-S60: met alle respect voor Euerw, maar de RDW weet zelf meestal niet hoe het zit.
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

pieter007 schreef:ik ga na het tunen toch niet waar ik vroeger 70 reed nu ineens 80 rijden omdat ik meer pk's heb ?
Nee, en opgevoerde brommers rijden ook overal de toegelaten snelheid...

Ik kende vroeger niemand die zijn brommer niet had opgevoerd (ja, dat zal misschien met mijn vriendenkeuze te maken - sue me), en ik denk dat dat sinds mijn brommerjaren voorbij zijn niet echt is veranderd. En ik kende - bij nader inzien 'helaas' - ook niemand die zich aan de toegestane snelheid hield.

Ik ben wèl een klasgenoot verloren omdat die zijn brommer - die tegen de 100 kon - niet op tijd tot stilstand kon brengen, omdat ie de remmen niet had aangepast. Volgens de politie waren zijn remmen op tegen de tijd dat hij nog 70 reed.

Vermenigvuldig dit nu met 3, en leg dan nog eens uit dat auto's met meer vermogen geen betere remmen nodig hebben.
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Als we er nu eens van uit gaan dat de meesten van ons datgene wat hierboven staat accepteren en ermee instemmen. Dan de volgende vraag:
is een tuningbedrijf, dat een dergelijke ingreep aanbiedt en tegelijkertijd geen melding maakt aan de eigenaar, dat hiermee de typegoedkeuring vervalt (en de eigenaar dus feitelijk in overtreding is door te rijden met een niet goedgekeurde auto welke dientengevolge ook niet verzekerd is), in overtreding ?

Zijn er forumisten met juridische kennis die hier iets over kunnen zeggen?
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Even wat knipwerk uit het Kentekenreglement
&#91;color=#FF0000&#93;kentekenreglement&#91;/color&#93; schreef: Artikel 38. Ongeldigverklaring voor het rijden over de weg
1. De Dienst Wegverkeer kan een kentekenbewijs ongeldig verklaren voor het rijden over de weg indien naar het oordeel van deze dienst niet wordt voldaan aan de krachtens artikel 52, tweede lid, van de wet in het kentekenbewijs vermelde voorschriften dan wel indien het voertuig waarvoor het kentekenbewijs is afgegeven, niet voldoet aan een of meer van de in artikel 58, tweede lid, onderdeel b, c of d van de wet, bedoelde eisen.

2. Ingeval het deel I A van een voor het rijden over de weg ongeldig verklaard kentekenbewijs op grond van het bepaalde krachtens artikel 57, derde lid, van de wet is ingeleverd, doet de Dienst Wegverkeer na ontvangst van dat deel I A een ontvangstbewijs toekomen aan degene aan wie het kentekenbewijs is afgegeven.



Artikel 39. Invordering kentekenbewijs
1. Tot de invordering van het kentekenbewijs als bedoeld in artikel 60 van de wet zijn bevoegd:

a. de Directie van de Dienst Wegverkeer en de door de Directie daartoe aangewezen tot die dienst behorende ambtenaren, indien naar hun oordeel artikel 60, eerste lid, onderdeel b of c of tweede lid, van de wet, van toepassing is;

b. de door Onze Minister in overeenstemming met Onze Minister van Financiën aangewezen ambtenaren der Rijksbelastingdienst, indien naar hun oordeel niet is voldaan aan artikel 36, vijfde lid, van de wet, dan wel naar hun oordeel artikel 60, eerste lid, onderdeel a , van de wet, van toepassing is;

c. de ambtenaren, bedoeld in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering, indien naar hun oordeel artikel 60, eerste lid, onderdeel a, b of c, dan wel artikel 60, tweede lid, van de wet van toepassing is.


2. De verplichting tot overgifte, bedoeld in artikel 60, eerste lid, van de wet, heeft betrekking op deel I van het kentekenbewijs.

3. De in het eerste lid bedoelde ambtenaren geven het deel I B van het kentekenbewijs, indien dit was afgegeven, na inzage terug aan degene van wie het is ingevorderd en reiken voor deel I A onverwijld een ontvangstbewijs uit. Zij doen dit deel met vermelding van de reden van invordering zo spoedig mogelijk toekomen aan de Dienst Wegverkeer.

4. Indien de invordering heeft plaatsgevonden op grond van artikel 60, eerste lid, onderdeel b , van de wet, mogen de in het eerste lid, onderdeel c, bedoelde ambtenaren het deel I A van het kentekenbewijs gedurende ten hoogste vier weken onder zich houden. Zij geven dit deel tegen teruggave van het ontvangstbewijs aan de houder daarvan terug, indien binnen deze termijn naar hun oordeel is aangetoond dat het voertuig in overeenstemming is gebracht met de bij of krachtens de wet vastgestelde eisen. Van het onder zich houden, respectievelijk het teruggeven, stellen zij de Dienst Wegverkeer in kennis.

5. Indien dit bij de vordering van de houder van een kentekenbewijs wordt geëist, is deze verplicht tot het op een daarbij te bepalen tijd en plaats ter beschikking houden van het voertuig, waarvoor het bewijs is afgegeven.

6. Indien de vordering betrekking heeft op een kentekenbewijs dat is afgegeven voor een aanhangwagen die overeenkomstig artikel 3.7.3, eerste lid, van het Voertuigreglement is voorzien van een constructieplaat, kan aan de vordering worden voldaan binnen een termijn van een week.
Hier wordt verwezen naar de "wet".
&#91;color=#FF0000&#93;wegenverkeerswet 1994&#91;/color&#93; schreef: Artikel 58
1.
Een kentekenbewijs wordt overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels ongeldig verklaard:
a.
indien het is afgegeven op grond van bij de aanvraag verschafte onjuiste gegevens en dat kentekenbewijs niet zou zijn afgegeven indien de onjuistheid van die gegevens ten tijde van de aanvraag bekend zou zijn geweest, dan wel
b.
indien blijkt dat het kennelijk abusievelijk is afgegeven.
2.
Een kentekenbewijs kan, overeenkomstig bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde regels, ongeldig worden verklaard:
a.
indien de ter zake van het voertuig verschuldigde belastingen en rechten niet zijn voldaan;
b.
indien het voertuig waarvoor het is afgegeven, niet voldoet aan de bij of krachtens deze wet vastgestelde eisen, met uitzondering van de ingevolge hoofdstuk III met betrekking tot de toelating tot het verkeer op de weg vastgestelde eisen;
c.
[bcolor=#FF0000]indien in de bouw of inrichting van het voertuig waarvoor het is afgegeven, wijzigingen zijn aangebracht, die niet zijn goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde bij of krachtens deze wet;[/bcolor]
d.
indien het voertuig niet voldoet aan de in artikel 75, eerste lid, onderdeel b, bedoelde eisen voor zover het een voertuig betreft als daar bedoeld;
e.
indien de eigenaar of houder van een voertuig onvrijwillig de beschikkingsmacht over dat voertuig heeft verloren, mits wordt voldaan aan de bij algemene maatregel van bestuur vastgestelde voorwaarden, dan wel
f.
in andere bij algemene maatregel van bestuur vast te stellen gevallen.

3.
De ongeldigverklaring kan worden beperkt tot het rijden over de weg.
Hiermee is in principe dus elke verandering (waarvoor geen goedkeuring geldt) verboden.
Die 40% vermogenstoename is ergens vastgelegd maar kan ik op dit moment niet vinden.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
trompetje
5th Gear member
Berichten: 1023
Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
Locatie: Oostelijk Westfriesland
Contacteer:

Je blijft zelf verantwoordelijk voor je eigen karretje, en je wordt geacht de wet te kennen.....

Voor die remmen zal hetzelfde gelden als voor banden: als je auto 220 kán, moeten er te allen tijde banden onder die dat ook aankunnen, ookal rij je nooit zo hard.
(Bij tunen je max. snelheidsbegrenzer laten verwijderen of hoger afstellen heeft dus ook nog gevolgen voor de bandenkeus.....)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”