Tunen en remmen

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

@V480-S60: ik was ook al aan het zoeken, ik kan alleen nergens uit opmaken dat sommige wijzigingen wèl, en andere nièt tot ongeldigheid leiden. Ik zie alleen dat als de auto niet meer voldoet aan de eigenschappen ten tijde van eerste afgifte van een kentekenbewijs - offie nou meer of minder dan 40% afwijkt - het kenteken in principe ingevorderd kan worden.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20645
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

@m,n eerste volvo

Volgens mij dient een tuner vanwege aansprakelijkheid idd zijn cliënt te wijzen op mogelijk verlies van typegoedkeuring en dus mogelijk ongeldig verklaren van het kentekenbewijs.
De auto voldoet niet meer aan de eerste toelatingseisen.

Ik weet dat er tuners zijn die dat doen en ook aangeven dat de rest aangepast moet worden.
Maar diegene die de auto laat tunen is wel zelf verantwoordelijk voor zijn doen en laten.

BTW (@trompetje)die dooddoener: Iedereen dient de wet te kennen is wel heel erg kort door de bocht want de wet is, zoals je kunt zien behoorlijk ingewikkeld.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
maestro200
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.02.2007 - 08:29
Locatie: Son

Ik geloof het allemaal wel.
Maar ik blijf erbij dat ondanks dat ik in mijn auto 38 PK meer heb ik nog steeds dezelfde auto met het zelfde rijgedrag en handeling heb, als voor de tuning.Het enige verschil is dat ik sneller kan accelereren,en mijn top iets hoger is.Het gewicht is niet veranderd,technisch is er niets veranderd.Alle bewegende onderdelen zijn identiek,net zoals het gewicht.
In feite zou je dus als je bredere banden op je auto legt,of van 16 naar 18 inch gaat,ook opnieuw toelating moeten aanvragen?
Laten ze dan maar eerst eens in de wet duidelijk omschrijven wat wel en niet mag.Andere wielen en banden kunnen het rijgedrag WEL aardig beinvloeden.
Tunen NIET.Dat ligt aan je rechtervoet.Al heb ik 400 PK,als ik ze niet of nauwelijks aanspreek maakt het allemaal niets uit.
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Gebruikersavatar
maestro200
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.02.2007 - 08:29
Locatie: Son

De remcapaciteit van een auto wordt meestal bepaald door het gewicht,niet door het vermogen.Waarom hebben snelle auto,s "betere"remmen?
Omdat men ervan uit gaat dat men met deze auto,s wat sneller zal gaan rijden,vaker het vermogen gaan aanspreken en dus vaker harder zullen gaan remmen,en mischien wel vaker achter elkaar.
Tweede punt is natuurlijk kostenbesparing.Anders hadden we allemaal keramische remmen.Is toch veel veiliger voor iedereen?
En dan ik wil graag eens met 200+ eens volremmen samen met een BMW 330,Audi A4 of gelijkwaardige auto,s met identiek vermogen en gewicht en uit de zlefde prijsklasse.Wedde dat ze eerder bij mij binnenvliegen,als andersom.
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ maestro200, leg nu gewoon eens 1.6 remmetjes op je T5 en doe eens verslag, het maakt volgens jou immers toch allemaal niet uit
Gebruikersavatar
maestro200
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 16.02.2007 - 08:29
Locatie: Son

Een 1,6 weegt veel minder en lees eens wat ik schrijf.natuurlijk maakt het uit
Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo,s
S 40 T5 AWD Summum( 268 PK)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Bij een auto die af fabriek die kleinere remmen heeft en die je ineens het potentieel meegeeft van de allerdikste diesel (die +52% vermogen) zie jij dus ook dat het op problemen kan stuiten?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

een auto is om te rijden ,niet om te remmen toch Bart?:)
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Zoals ik al eerder opmerkte, lijkt het me handig om bij de feiten te blijven en niet bij wat we vinden.

Als de wetgever bepaald heeft, dat bij bepaalde modificaties de typegoedkeuring vervalt (en dus ook de dekking van de verzekering bij eventuele schades etc.) en bij andere niet, dan geldt die wetgeving voor ons allemaal, ook al vindt de een of ander dat het kolder is.
De discussie over de remweg en de (toereikende?) capaciteit van de remmen doet dan niet ter zake, de wet wel. Dat wij er van alles van vinden is wel duidelijk, maar helaas niet relevant. Zo vinden we allemaal dat de flitspalen op bepaalde wegen totaal geen nut hebben, maar ook dan geldt, te hard rijden is wel een bekeuring.

V480-S60 was al een heel eind door een deel van de wettekst boven water te krijgen, als we de rest nou ook nog vinden, dan weten we waar we aan toe zijn. Besluit je vervolgens om toch die bepaalde modificaties toe te passen, dan weet je tenminste waar je aan begint. Daar is dit forum ook voor bedoeld, voor een stuk informatieverschaffing en het delen ervan.
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

Ramon&Ramon schreef:een auto is om te rijden ,niet om te remmen toch Bart?:)
Maar als je gaat rijden wil je volgens mij ook eens een keer remmen ! :wink:
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20645
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

maestro200 schreef:In feite zou je dus als je bredere banden op je auto legt,of van 16 naar 18 inch gaat,ook opnieuw toelating moeten aanvragen?
Laten ze dan maar eerst eens in de wet duidelijk omschrijven wat wel en niet mag.Andere wielen en banden kunnen het rijgedrag WEL aardig beinvloeden.
Dat is dan ook de reden dat in bijvoorbeeld België je auto afgekeurd wordt bij de conformiteitstest. Als je geen voor jou type auto gehomologeerde velgen en banden hebt.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Ok, feit is, als je 250 km/h rijdt dan ga je 10km/h harder dan waar de auto voor gemaakt is. Al doe je dit nauwelijks, op het moment dat je het doet breng je de auto in omstandigheden waar hij niet voor gemaakt is. Verplicht zal het krachtens de wet niet zijn om je remmen voor een vermogenstoename van 10% aan te passen, daar er links en rechts veiligheidsmarges worden genomen door de autofabrikanten op remsystemen en de ene auto, getuned of niet, meer vermogen kan hebben dan een broertje van hetzelfde type.

Maar, een verstandig mens haal geen stunts uit met een getunede S40 T5 die uit zichzelf al gemakkelijk boven de 240km/h van het boekje uitloopt (de mijne loopt 255km/h op de GPS en ik heb er _niets_ aan veranderd). Het zal wel aan mij liggen, maar bij dat soort snelheden vind ik de remmen op de S40 T5 zwaar onder de maat. Bij het afremmen merk ik al bij 220km/h dat de remkracht minder wordt, bij 170 beginnen mijn remmen te trillen en bij 120 moet ik ze echt even loslaten tussendoor, omdat ik anders bang ben dat de remmen gelijk eraf geschroefd kunnen worden.

Overigens, even wat verwijzingen naar de 40% vermogenstoename-regel waar hier over gesproken wordt;

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... ght=ombouw
(het zal je overkomen!)

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... hlight=rdw

http://forum.fok.nl/topic/882805

Kort samengevat:

Als de auto hetzelfde leeggewicht houdt en de vermogenstoename is <40% dan is het NIET vereist om bij de RDW de auto te laten herkeuren.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
M'n eerste Volvo
4th Gear member
Berichten: 753
Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)

eXite schreef:Kort samengevat:

Als de auto hetzelfde leeggewicht houdt en de vermogenstoename is <40% dan is het NIET vereist om bij de RDW de auto te laten herkeuren.
En laat deze hele discussie nou steeds weer aangezwengeld worden door mensen, die wel boven die 40% uitkomen. Dan zijn we er nu allemaal uit ? :D
Ron

S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P

Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

Qinx schreef:
pieter007 schreef:ik ga na het tunen toch niet waar ik vroeger 70 reed nu ineens 80 rijden omdat ik meer pk's heb ?
Nee, en opgevoerde brommers rijden ook overal de toegelaten snelheid...

Ik kende vroeger niemand die zijn brommer niet had opgevoerd (ja, dat zal misschien met mijn vriendenkeuze te maken - sue me), en ik denk dat dat sinds mijn brommerjaren voorbij zijn niet echt is veranderd. En ik kende - bij nader inzien 'helaas' - ook niemand die zich aan de toegestane snelheid hield.

Ik ben wèl een klasgenoot verloren omdat die zijn brommer - die tegen de 100 kon - niet op tijd tot stilstand kon brengen, omdat ie de remmen niet had aangepast. Volgens de politie waren zijn remmen op tegen de tijd dat hij nog 70 reed.

Vermenigvuldig dit nu met 3, en leg dan nog eens uit dat auto's met meer vermogen geen betere remmen nodig hebben.

dat komt dan toch omdat hij véééél harder ging ..

de remmen zijn dan ook berekent op een max snelheid van pak maar 50 km/h ..

bij een auto is dit toch niet zo ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Tja goed iedereen moet het voor zichzelf uitmaken, feit is wel dat als ik aangereden word door iemand met een in mijn oogpunt onverantwoord opgevoerde auto dan kan diegene rekenen op een flinke claim mijnerzijds...
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Qinx
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 25.07.2007 - 16:58
Locatie: Stockholm

pieter007 schreef:dat komt dan toch omdat hij véééél harder ging ..

de remmen zijn dan ook berekent op een max snelheid van pak maar 50 km/h ..

bij een auto is dit toch niet zo ?
Als een auto standaard niet harder kan dan pak weg 140 km/u, denk ik dat de banden en remmen die er standaard op zitten niet berekend zijn op snelheden van 200+ (om nog maar te zwijgen van ophanging, koppeling, stuurinrichting, etcetera). Als je die auto opvoert tot snelheden die wel die 200 benaderden (op welke manier dat je dat ook bewerktstelligt), kom je in precies dezelfde situatie als het brommertje in mijn voorbeeld.
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

Uit 'Regeling aanvraag en toezicht typegoedkeuring':
Artikel 2

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. type personenauto:

alle tot de categorie personenauto behorende voertuigen die ten minste op de volgende punten met elkaar overeenkomen:
1º. fabrikant,
2º. merk,
...
13º. motor:
a. merk;
b. motorcode;
c. plaats van de motorcode;
d. aantal en opstelling cylinders;
e. cylinderinhoud;
f. turbo: aanwezigheid hiervan en systeem;
g. maximum vermogen;
h. toerental bij maximum vermogen;
i. soort inspuitsysteem;
j. identificatie katalysator;
k. aanwezigheid lambda sonde.
...
Artikel 16

1. Indien wordt geconstateerd dat een voertuig dat doorgaat voor goedgekeurd voor toelating tot het verkeer op de weg niet overeenstemt met het type waarvoor de goedkeuring is verleend ..., kan de verleende typegoedkeuring worden ingetrokken.
Ik vrees dat die 40% verwijst naar een vraag die iemand ooit aan het RDW heeft gesteld. Het RDW antwoordde toen dat 'bij een vermogenstoename van (meer dan) 40% waarschijnlijk ook wegtesten nodig waren'. Voor het overige geldt dat elke afwijking van de bij de typegoedkeuring vastgelegde waarden de typegoedkeuring opheft. Herkeuring is dan een vereiste om aan de officiele regels te voldoen.

Voor wat betreft de verantwoordelijkheid van de tuner: de bestuurder van een voertuig waarvoor de typegoedkeuring niet (meer) geldt en dat niet afzonderlijke gekeurd is, is daarvoor verantwoordelijk en aansprakelijk. Je kan je voorstellen dat je vervolgens de tuner civielrechtelijk kunt aanspreken omdat hij daar niet voor gewaarschuwd heeft.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20645
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Kijk dat reglement kon ik niet zo gauw vinden. 8)
FrankM schreef:Ik vrees dat die 40% verwijst naar een vraag die iemand ooit aan het RDW heeft gesteld. Het RDW antwoordde toen dat 'bij een vermogenstoename van (meer dan) 40% waarschijnlijk ook wegtesten nodig waren'.
Frank,
Heb je daar nog een link van?

Verder nog even een quote van een antwoord van het RDW aan iemand van het Opel GSI forum.
OGSI-Forum schreef: In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt.
Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00.
Dus conclusie:
Bij alle vermogenswijzigingen door middel van tuning dient een keuring motorwijziging aangevraagd te worden bij het RDW. Dit kost 41,50 Euro.

Is het meer dan 40% vermogenstoename dan moet de weggedragstest uitgevoerd worden dus 41,50 Euro en 275,00 Euro, en mogelijk zelfs een geluidstest die nog weer even 348,00 Euro kost.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
FrankM
4th Gear member
Berichten: 650
Lid geworden op: 01.08.2005 - 21:39
Locatie: Leiden

@V480-S60: je hebt hetzelfde mailtje ;-) Ik kan uit dat mailtje niet afleiden dat die 40% een wettelijke basis heeft.

Gr/F
V60 T6 TE MY20 Inscription (lines: Luxury, Winter, Audio, Inscription Plus, Intellisave Pro, Versatility, Park Assist, Verw. voorstoelen)
V60 T5 PS MY11 Sum+BPP+DSL+SL
S60 2.0T MY06 Sum
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27169
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik weet ook niet anders dan dat bij 40% vermogens toename de auto opnieuw gekeurd moet worden door de RDW.
Zit zelf ook meer in het Peugeotwereldje en heb dit verhaal daar meerdere keren gehoord.

Mijn eigen Peugeot zit net onder de 40% toename, dus spreek niet uit eigen ervaring.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”