afslaan motor

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
foppe
Starter

ik heb een vervelend probleem met mijn S60 uit 2002
bij een koude motor slaat de motor af bij het afremmen. zodra de temperatuurmeter een beetje los komt is het probleem over.
de auto doet dit alleen als het koud weer is, deze zomer geen last gehad.
het is een 2.4 140pk benzine. hij heeft 3 maanden terug net een grote beurt gehad en toen is de distributieriem ook vervangen.

heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ramon&Ramon
7th Gear member

even uit laten lezen,misschien een sensor stuk of het gasklephuis vuil?
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Dit heb ik ook bij mijn vorige auto gehad, inderdaad uitlezen en er moesten toen een nieuwe LMM en Nokkenas sensor in en hij liep weer prima.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
tommytommy
4th Gear member

Ik heb dit ook gehad. Start je de motor..rij ik de weg op en sta je gelijk 100 meter verder stil bij het stoplicht. Dan sloeg hij wel eens af.

Ik heb toen idd het glasklephuis schoongemaakt. Daarna het probleem niet meer gehad.

Vij makkelelijk te doen:

Remmenreiniger in spuitbus, tandenborstel, oude doek en dop 10 meen in te herinneren.

Wat je doet is die dikke slang loshalen van het huis, aan het luchtfilter laat je hem zitten. Dan haal je 4 boutjes los van het huis en haal je hem eraf...zonder de pakking te slopen. (goed te doen)

Dan zit het huis nog vast aan een kabel..die laat je zitten. Leg een dikke doek onder je huis en dan ga je de zwarte aanslag weghalen. Je haalt hem los omdat je niet al die troep in je blok wilt hebben.

Vervolgens zet je alles weer terug..en je bent 15min verder.
Gast

De pakking kost ± € 1,50, dus dat is ellende ook niet en dan weet je zeker dat je geen valse lucht gaat trekken.
pasch
1st Gear member

Hoi ,

ik ken het probleem ook,

gasklephuis schoon laten maken en als extra software update! loopt weer als een zonnetje. \:D/
RvdW
1st Gear member

Hmmm, niet helemaal hetzelfde probleem maar het lijkt er wel veel op:

Mijn 2003 2.4 Benzine 140PK S60 slaat nog net niet af maar valt soms wel flink terug in toeren als je de koppeling intrapt en de auto uit laat rollen voor een stoplicht.

Normaal gesproken loopt hij keurig 700 a 750 rpm stationair maar soms valt het toerental terug tot onder de 450 a 500 rpm als de koppeling wordt ingetrapt. Hij slaat niet af maar begint wel een beetje te bokken. Vervolgens loopt het toerental kortstondig weer op tot een 900 rpm en dan zakt het eindelijk in naar normaal stationair.

Gebeurt niet altijd, ik kan geen verband tussen warme of koude motor ontdekken.

Heb al (te) vaak het woord gasklephuis horen vallen hier. Iemand vertelde me dat de grote en dure problemen met het gasklephuis waardoor het geheel vervangen moest worden bij mijn bouwjaar niet meer voor zou mogen komen (2003), maar het vervuilen van dit huis komt nog wel veel voor begrijp ik?

Ik lees dat dit makkelijk zelf schoon te maken is, kan iemand dat beamen?

En een vraagje aan de Topicstarter: Mijn S60 met dezelfde motor begint meteen een 1700 rpm te lopen als deze met koude motor gestart wordt. Dit in mijn ogen abnormaal hoge toerental loopt na een seconde of 5 a 10 vanzelf weer terug naar stationair. Is dit iets wat jou S60 ook heeft of is dit niet zoals het hoort?

Thankx!
steven460
5th Gear member
Contacteer:

afremmen op de motor & koud & koppeling intrappen = toerental erg terugvallen.

Dat kan door 2 zaken komen zo ver mij bekend is.
1. bevriezing rondom de luchtklep. (hoogvaccuum maakt waterdramp tot mini sneeuwvlokjes. ==> controleer warme lucht toevoer motor. Slangetje los in het vaccuum circuit oid.
2. traag of vervuild gasklephuis. ==> schoonmaken of vervangen, controleer ook de carter ontluchting of deze niet teveel opbraakt.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
ziepej
2nd Gear member

Steven,

Duidelijk verhaal !
Hoe controleer je de carter ontluchting en waar zit dat ding ?

John
Als het goed is....................moet je het goed laten.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

Het snelste is om de luchtslang er af te schroeven, en de vlinderklep open te drukken en met een schijnwerper er in kijken. Is dat erg vies (laten) schoonmaken.
Als dat binnen no-time weer vies is,, kunnen er 2 oorzaken zijn.
1 Zuigerveren versleten (veel 'blow by' het blok in)
2 Carterontluchter functioneerd niet naar behoren

Als het goed is, zit deze vlakbij het ETM aan de onderkant.
Deze mag niet te veel rommel ophoesten. (Deze moet het binnenste van het blok laten (uit) ademen)
Gast

Een foto zou @ziepej misschien helpen. :P
foppe
Starter

bedankt,
ik heb de boel schoongemaakt (is inderdaad zelf te doen) en hij loopt weer als een zonnetje.

nogmaals bedankt voor deze tips
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”