Afgelopen jaar hebben mijn vader en ik samen een volvo amazon uit 68 gekocht van een particulier. Voor de koop heeft hij nog wat laswerk moeten doen voor de apk-keuring.
Naar ons idee zag de auto er aardig uit, op wat optisch werk en wat roest bij de spatborden na. Ons plan was dan om de auto zelf wat op te knappen.
In verband met een verbouwing hier thuis is het er afgelopen jaar niet echt van gekomen en heeft de auto nagenoeg het hele jaar stil gestaan.
Nou hebben we de auto afgelopen week naar een volvo specialist gebracht met de vraag of hij alles even wilde nakijken voor de apk, met de gedachten dat er hooguit zo'n 500/600 euro aan werk zat. De volgende dag kregen we echter telefoon dat er veel meer werk aan zit dan we dachten. En dat het aardig in de kosten gaat lopen als we het laten maken, zoveel dat een andere auto eigenlijk een betere oplossing is. Volgens de beste man, is het bijna onmogelijk dat er in een jaar zoveel apk-werk is bijgeroest. Dus de vraag is of de vorige apk wel helemaal eerlijk is verlopen.
Achteraf hadden we natuurlijk de auto moeten laten bekijken enzo voordat we de auto kochten. Maarja op goed vertrouwen gekocht. Helaas kunnen we daar nu niks meer aan doen.
De auto is motorisch prima (is nagemeten) zover ik nu weet zijn er de volgende gebreken.
Kriksteunen doorgeroest.
Kokerbalken.
Spatborden veel roest.
En waarschijnlijk is de achter as niet goed meer.
En nog wat kleine dingetjes (gas slangetjes en zo)
Nou zijn we erg aan het twijfelen wat te doen, er zijn 3 opties.
Amazon verkopen (voor paar honderd euro) en geen nieuwe.
Amazon verkopen/inruilen, voor een andere betere.
Of en dat is mijn grote vraag:
De auto schorsen, en een jaar uitrekken om zelf op te knappen.
De vraag is in hoeverre dat mogelijk is voor een amateur. Ikzelf heb goede technische aanleg, maar nog geen las ervaring. Mijn vader weet ook redelijk wat van auto's af maar heeft ook nog nooit gelast.
Is het mogelijk, om zelf in een paar weken te leren lassen op proefstukken. Zodoende om uiteindelijk de auto weer door de apk te krijgen. Of is dit onbegonnen werk, en zonde om er tijd in te steken. :?:
Zelf opknappen, of sloop? ==> Reparatie verslag
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
als je het leuk vindt om als tijdsbesteding een auto te restaureren moet je er gewoon aan beginnen, bedenk dan wel dat, als je de auto in mooie en goede staat wilt hebben, je er erg veel tijd en geld aan kwijt bent; zo kost een body-off restauratie van een Amazon, als je het door een restauratiebedrijf zou laten doen, een veelvoud van de uiteindelijke marktwaarde; zelf doen kost minder, maar wel meer tijd en ik kan niet inschatten wat jouw tijd je waard is; reken er wel op dat er nog wat lijken uit de kast komen vallen als je de auto stript
andere uiterste is dat je een goede en mooie kant-en-klare Amazon koopt; kost je een 6000 tot 8000 euro, maar dan kan je er meteen in rijden en plezier van hebben; 't is maar waar je je accenten legt
andere uiterste is dat je een goede en mooie kant-en-klare Amazon koopt; kost je een 6000 tot 8000 euro, maar dan kan je er meteen in rijden en plezier van hebben; 't is maar waar je je accenten legt
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Voorlopig heb ik genoeg vrije tijd om er aan te werken. Daarnaast lijkt het me een zeer leuke bezigheid. In eerste instantie is het gewoon de bedoeling de auto weer op de weg te krijgen, dat wil zeggen: apk-klaar. Als dat goed bevalt, kan uiteraard nog verder gaan met een "complete" restautratie.
Een andere "kant-en-klare" Amazon zit er zeker niet in kwa budget. Dan wordt het een in de goedkopere klasse, die wel de weg op kan. Maar waar ook werk aan zit.
Natuurlijk laten we deze dan wel eerst goed "onderzoeken"
Een andere "kant-en-klare" Amazon zit er zeker niet in kwa budget. Dan wordt het een in de goedkopere klasse, die wel de weg op kan. Maar waar ook werk aan zit.
Natuurlijk laten we deze dan wel eerst goed "onderzoeken"

- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Met schade en schande wordt men wijzer, lekker zelf doen leer je het meeste van. Restaureren die hap, kost toch klappen met geld, lekker zelf in gaan rijden (dus genieten) en als je hem zat bent verkopen (na X jaren) natuurlijk maar misschien ook niet.
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Dus volgens jullie is het mogelijik om zonder las ervaring, binnen bepaalde tijd het lassen zelf aan te leren.
Natuurlijk is het niet erg als het niet wil lukken. Maar het zou zonde zijn dat ik er een half jaar aan ga werken, en dan uiteindelijk blijkt dat het toch niet gaat lukken.
Natuurlijk is het niet erg als het niet wil lukken. Maar het zou zonde zijn dat ik er een half jaar aan ga werken, en dan uiteindelijk blijkt dat het toch niet gaat lukken.
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Vandaag terug naar de garage geweest waar hij stond.
Even overlegd en de opties bekeken. Eigenlijk werd ons meteen volgens de garagehouder afgeraden om deze auto zelf, of te laten opknappen. We hebben wat andere volvo's waaronder een amazon bekeken, maar aangezien deze +2000 euro moesten kosten en daar eigenlijk geen geld voor is was dat (voorlopig) geen optie. In eerste instantie wilde m'n vader de auto achterlaten voor wat ie was, maar gelukkig heb ik hem nog over kunnen halen hem naar huis te rijden (hij rijdt namelijk nog prima) om alles thuis nog eens te bekijken.
Thuis heb ik hem zelf meteen even gewassen (hij was groen aangeslagen van het buiten staan) en vervolgens binnen in onze garage meteen op de steunen gezet. Na het wassen zag de amazon er een stuk vrolijker uit, en al snel begon de twijfel toe te slaan om toch niet een poging te wagen de auto de weg op te krijgen. Verolgens heb ik het links voor het spatbord verwijderd en eens een kijkje onder, en rond de auto genomen.
Ik heb nu besloten daadwerkelijk een poging te ondernemen om deze auto te repareren. Volgens het lijstje van de garagehouder zijn dit de grootst gebreken:
links en rechtsvoor: kriksteun + dwarsbalkje.
links en rechtsvoor en linksachter: kokerbalk.
en de complete achteras moet vervangen worden.
Hier een foto van linksvoor waar de kriksteun er bijna af valt. Bij het rondje is een stuk uit de bodemplaat, weliswaar geen afkeur maar dat neem ik meteen maar mee.


Begroting voor het geheel:
2e hands achteras 250 euro.
kokerbalken enz. 200 euro.
kleine onderdelen 100 euro
extra gereedschap 100 euro.
Wat lever het op:
hopelijk een apk-geldige auto, maar vooral veel ervaring en plezier
Nog even terug komend over de achteras, hieraan was gelast daarop wordt hij dus afgekeurd omdat dit niet mag volgens de apk regels. Echter is de auto vorig jaar op (niet reguliere) wijze door de apk komen, erg balle dus.
Even overlegd en de opties bekeken. Eigenlijk werd ons meteen volgens de garagehouder afgeraden om deze auto zelf, of te laten opknappen. We hebben wat andere volvo's waaronder een amazon bekeken, maar aangezien deze +2000 euro moesten kosten en daar eigenlijk geen geld voor is was dat (voorlopig) geen optie. In eerste instantie wilde m'n vader de auto achterlaten voor wat ie was, maar gelukkig heb ik hem nog over kunnen halen hem naar huis te rijden (hij rijdt namelijk nog prima) om alles thuis nog eens te bekijken.
Thuis heb ik hem zelf meteen even gewassen (hij was groen aangeslagen van het buiten staan) en vervolgens binnen in onze garage meteen op de steunen gezet. Na het wassen zag de amazon er een stuk vrolijker uit, en al snel begon de twijfel toe te slaan om toch niet een poging te wagen de auto de weg op te krijgen. Verolgens heb ik het links voor het spatbord verwijderd en eens een kijkje onder, en rond de auto genomen.
Ik heb nu besloten daadwerkelijk een poging te ondernemen om deze auto te repareren. Volgens het lijstje van de garagehouder zijn dit de grootst gebreken:
links en rechtsvoor: kriksteun + dwarsbalkje.
links en rechtsvoor en linksachter: kokerbalk.
en de complete achteras moet vervangen worden.
Hier een foto van linksvoor waar de kriksteun er bijna af valt. Bij het rondje is een stuk uit de bodemplaat, weliswaar geen afkeur maar dat neem ik meteen maar mee.
Begroting voor het geheel:
2e hands achteras 250 euro.
kokerbalken enz. 200 euro.
kleine onderdelen 100 euro
extra gereedschap 100 euro.
Wat lever het op:
hopelijk een apk-geldige auto, maar vooral veel ervaring en plezier

Nog even terug komend over de achteras, hieraan was gelast daarop wordt hij dus afgekeurd omdat dit niet mag volgens de apk regels. Echter is de auto vorig jaar op (niet reguliere) wijze door de apk komen, erg balle dus.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Die dwarsbalkjes kunnen in één jaar niet zo doorgerot zijn. Kantbankje, 1,5 mm plaatstaal en je komt een heel eind.
Kriksteun is niet nodig en zelfs onverstandig om te gebruiken.
Hou er rekening mee dat als je begint met het verwijderen van rotte delen je steeds meer en meer tegenkomt.
Koop een goede CO2 laskist, niet zo eentje met een gevulde draad, maar met een echte fles en niet bij een bouwmarkt.
Probeer de auto met een kantelbrug oid op z'n zij te krijgen, onder een auto lassen is echt een drama. Ik heb aardig wat brandwonden op m'n hoofd en nek opgelopen.
Ik weet niet waar je woont, maar in Noordhorn (boven Groningen) zit een goede sloper.
Ben je al lid van de V44 vereniging? Kan je goedkope onderdelen van het VOD opleveren.
Als je gerichte vragen hebt dan hoor ik het wel, desnods een PM. Ik heb een keer een P220 opgeknapt.
Marinus
Kriksteun is niet nodig en zelfs onverstandig om te gebruiken.
Hou er rekening mee dat als je begint met het verwijderen van rotte delen je steeds meer en meer tegenkomt.
Koop een goede CO2 laskist, niet zo eentje met een gevulde draad, maar met een echte fles en niet bij een bouwmarkt.
Probeer de auto met een kantelbrug oid op z'n zij te krijgen, onder een auto lassen is echt een drama. Ik heb aardig wat brandwonden op m'n hoofd en nek opgelopen.
Ik weet niet waar je woont, maar in Noordhorn (boven Groningen) zit een goede sloper.
Ben je al lid van de V44 vereniging? Kan je goedkope onderdelen van het VOD opleveren.
Als je gerichte vragen hebt dan hoor ik het wel, desnods een PM. Ik heb een keer een P220 opgeknapt.
Marinus
- admiral
- 5th Gear member
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: 18.04.2007 - 21:49
Gewoon beginnen met strippen, dan kom je alle narigheid tegen. Zo als er al een paar gezegd hebben koop goed gereedschap en ga niet halfbakke te werk maar neem er ook de tijd voor, geen streefdatum hebben, soms moet je wel is jezelf oppeppen om weer verder te gaan. Maar als je besluit om toch niet die auto te restaureren hou het dan bij strippen en verkoop de goede onderdelen en bel voor de rest de oudijzer boer.
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Oops! Niet niks. Ben geen techneut, maar ik wens je veel sterkte om deze amazon in het leven te redden.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
De andere balken zijn ook al een beetje bruin 
Pak eens een hamer en begin eens wat in de rondte te slaan. Wellicht is de rest ook gaar.
Zo niet kan je altijd nog gaan lassen. Zonde als je er veel tijd in gaat stoppen en dan weer tegen vervelende zaken aanloopt.
Een lasapparaat kan best wel duur zijn. De rest kan je misschien wel goedkoper vinden. Je hebt er immers toch de tijd voor dus hou marktplaats goed in de gaten en scoor wat koopjes.

Pak eens een hamer en begin eens wat in de rondte te slaan. Wellicht is de rest ook gaar.
Zo niet kan je altijd nog gaan lassen. Zonde als je er veel tijd in gaat stoppen en dan weer tegen vervelende zaken aanloopt.
Een lasapparaat kan best wel duur zijn. De rest kan je misschien wel goedkoper vinden. Je hebt er immers toch de tijd voor dus hou marktplaats goed in de gaten en scoor wat koopjes.
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Bedankt voor jullie bemodigende reacties allemaal.
Het grote probleem zit hem bij mij in het lassen, we hebben hier thuis zo'n goedkoop gamma lasapparaat voor beklede elektrodes. Deze heeft met destijds maar 40 euro gekost(25% korting, en 20 euro cadeaubon). En ik lees eigenlijk alleen maar slechte dinge erover, en dat het zeker niet geschikt is voor dunner plaat werk.
En voor een 2e hands MIG-las apparaat ben je zo weer 250 euro verder en dat eingelijk teveel geld in mijn "krappe" budget. Toch lijkt het me een goede inverstering, en zal een 2e hands weinig waarde verlies opleveren mocht ik mijn hobby "beëindigen" .
Toch ga ik denk ik morgen mijn gamma lasser uitproberen op wat proef-plaatjes. Zowieso omdat dat ding al een half jaar in de doos zit, en ik al een half jaar van plan ben om alleen maar een te kijken hoe het werkt.
Ik houd jullie op de hoogte
Het grote probleem zit hem bij mij in het lassen, we hebben hier thuis zo'n goedkoop gamma lasapparaat voor beklede elektrodes. Deze heeft met destijds maar 40 euro gekost(25% korting, en 20 euro cadeaubon). En ik lees eigenlijk alleen maar slechte dinge erover, en dat het zeker niet geschikt is voor dunner plaat werk.
En voor een 2e hands MIG-las apparaat ben je zo weer 250 euro verder en dat eingelijk teveel geld in mijn "krappe" budget. Toch lijkt het me een goede inverstering, en zal een 2e hands weinig waarde verlies opleveren mocht ik mijn hobby "beëindigen" .
Toch ga ik denk ik morgen mijn gamma lasser uitproberen op wat proef-plaatjes. Zowieso omdat dat ding al een half jaar in de doos zit, en ik al een half jaar van plan ben om alleen maar een te kijken hoe het werkt.
Ik houd jullie op de hoogte

- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Succes het je gamma bakkie. Ik heb een 160A CO2 lasapparaat aan mijn Amazon project overgehouden. Was toen met fles Dfl 2000,-
Electroden lassen op plaat < 2 mm is haast niet te doen, vooral niet als de boel vol met roest zit. Roest zit vol met vocht. Vocht + 6000°C geeft stoom, stoom en vloeibaar staal, affijn met een beetje fantasie...
Marinus
Electroden lassen op plaat < 2 mm is haast niet te doen, vooral niet als de boel vol met roest zit. Roest zit vol met vocht. Vocht + 6000°C geeft stoom, stoom en vloeibaar staal, affijn met een beetje fantasie...
Marinus
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Dat dat gamma bakje niet geschikt is voor de werk daar was ik al achter voordat ik hieraan begon. Ik ben dus ook al druk op markplaats af aan het speuren naar een 2e hands fatsoenlijk apparaat'.
Toch heb ik vandaag wat met m'n gamma bakje proef gelast op wat oude stukken metaal. Ik heb al gemerkt dat ik er aardig wat uurtje in moet gaan steken voordat ik überhaupt al aan de auto denk.
Wellicht dat dit deels aan het apparaat ligt, daarom hoop ik snel een andere te vinden zodat ik snel daarmee aan de gang kan. Ook zoek ik ondertussen nog door naar bruikebare onderdelen op marktplaats. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, maar natuurlijk alleen goeie onderdelen
.
Vandaag nog eens wat verder gekeken onder de auto, en naar mijn idee valt het allemaal wel mee. Maar dat zal uiteindelijk wel tegen vallen ben ik bang. Mijn vader heeft vandaag in 5 min de claxon en de remlichten gemaakt. Kunnen die vast van het apk-lijstje af
Toch heb ik vandaag wat met m'n gamma bakje proef gelast op wat oude stukken metaal. Ik heb al gemerkt dat ik er aardig wat uurtje in moet gaan steken voordat ik überhaupt al aan de auto denk.
Wellicht dat dit deels aan het apparaat ligt, daarom hoop ik snel een andere te vinden zodat ik snel daarmee aan de gang kan. Ook zoek ik ondertussen nog door naar bruikebare onderdelen op marktplaats. Om de kosten zo laag mogelijk te houden, maar natuurlijk alleen goeie onderdelen

Vandaag nog eens wat verder gekeken onder de auto, en naar mijn idee valt het allemaal wel mee. Maar dat zal uiteindelijk wel tegen vallen ben ik bang. Mijn vader heeft vandaag in 5 min de claxon en de remlichten gemaakt. Kunnen die vast van het apk-lijstje af

- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Afgelopen week redelijk wat op internet rond zitten kijken, naar informatie over lassen en apparaten. En inmiddels via marktplaats iemand bij ons in de buurt gevonden die waarschijnlijk wel een achteras en diverse andere spullen voor ons heeft voor een redelijke prijs.
Over het lasapparaat zijn we bijna uit. Op marktplaats zijn eigenlijk veelal baggerapparaten te koop, of professionele die te duur zijn. En vaak gaat het om incomplete sets.
Als je diverse fora door leest kom je steeds weer bij de site www.rustbuster.nl als aanbeveling. Met de mig-150 als instap model, of een cebora 155. De mig-150 wordt als goed beschouwd, maar de cebora beter. Waarschijnlijk gaan we het complete mig-150 pakket halen, compleet met 10 liter gasfles en toebehoren voor 500 euro. Daar komen we voorlopig wel mee uit de voeten denk ik. En dan op marktplaats een zelf dimmende lashelm halen. De cebora, ongeveer gelijk aan de mig alleen net iets beter is meteen 200 euro duurder dat is iets te veel van het goeie. Of heeft er iemand anders nog goede tips behalve deze twee apparaten.
We hebben nog overwogen om de lascursus bij rustbuster te doen. Maar met 125 euro p.p. wordt dat toch aan de dure kant. Zeker te bedenken dat je de helft van de dag met theorie bezig bent en waarschijnlijk maar een paar uurtjes last kunnen we dat geld beter besteden.
Ik ben van plan om vanmiddag aan de gang te gang met het schoonmaken van de roestplekken.
Over het lasapparaat zijn we bijna uit. Op marktplaats zijn eigenlijk veelal baggerapparaten te koop, of professionele die te duur zijn. En vaak gaat het om incomplete sets.
Als je diverse fora door leest kom je steeds weer bij de site www.rustbuster.nl als aanbeveling. Met de mig-150 als instap model, of een cebora 155. De mig-150 wordt als goed beschouwd, maar de cebora beter. Waarschijnlijk gaan we het complete mig-150 pakket halen, compleet met 10 liter gasfles en toebehoren voor 500 euro. Daar komen we voorlopig wel mee uit de voeten denk ik. En dan op marktplaats een zelf dimmende lashelm halen. De cebora, ongeveer gelijk aan de mig alleen net iets beter is meteen 200 euro duurder dat is iets te veel van het goeie. Of heeft er iemand anders nog goede tips behalve deze twee apparaten.
We hebben nog overwogen om de lascursus bij rustbuster te doen. Maar met 125 euro p.p. wordt dat toch aan de dure kant. Zeker te bedenken dat je de helft van de dag met theorie bezig bent en waarschijnlijk maar een paar uurtjes last kunnen we dat geld beter besteden.
Ik ben van plan om vanmiddag aan de gang te gang met het schoonmaken van de roestplekken.

- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Ik heb zelf één maal met een zelfdimmende helm gelast. Als je lange stukken last is dit geen probleem. Bij dunne plaat las je echter pulserend. 2 seconden lassen, 2 seconden rust enz. De zelfdimmende laskap heeft even tijd nodig om te dimmen en dat merk je. De startflits zie je nog net. Al je dus lang last dan valt dit wel mee, maar elke 4 seconden vond ik dit erg vervelend.
Ik hou het gewoon bij mijn oude vertrouwde lashelm, pistool op de goede plek, desnoods mondstuk met linkeerhand vasthouden, hoofd naar beneden schudden en helm zit goed, lassen maar.
Marinus
Ik hou het gewoon bij mijn oude vertrouwde lashelm, pistool op de goede plek, desnoods mondstuk met linkeerhand vasthouden, hoofd naar beneden schudden en helm zit goed, lassen maar.
Marinus
- Boele
- 4th Gear member
- Berichten: 611
- Lid geworden op: 14.02.2007 - 15:58
- Locatie: Zeist
deze kokerbalkjes zijn niet bijzonder spectaculair om zelf te maken heb ik van meerdere mensen gehoord,
jammer dat je op de volvo beurs niet het eea hebt kunnen scoren.
vooral dries bakkenes had veel plaatwerk tegen redelijke prijzen,
mailtje naar hem waard! (www.driesbakkenes.nl) Een achteras heb ik nog voor je liggen, mocht je ermoeilijk aan kunnen komen!
succes met je project!
(bij de v44 vereniging was laatst een lascursus waar je je voor op kon geven meende ik)
jammer dat je op de volvo beurs niet het eea hebt kunnen scoren.
vooral dries bakkenes had veel plaatwerk tegen redelijke prijzen,
mailtje naar hem waard! (www.driesbakkenes.nl) Een achteras heb ik nog voor je liggen, mocht je ermoeilijk aan kunnen komen!
succes met je project!
(bij de v44 vereniging was laatst een lascursus waar je je voor op kon geven meende ik)
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Bedankt voor de tip mjeuring, wellicht dat ik dan op zoek ga naar een klaphelm of zo.
Vandaag en gister al aardig bezig geweest. Complete roest gat in middel-dwars balk open geslepen, en de randjes af geslepen. Hierover komt gewoon een nieuw stuk plaatstaal.
Ik moet alleen nog even kijken waar ik hier in de buurt gewoon fatsoenlijk staal kan krijgen. Bij de praxis is het ten eerste duur en hebben ze alleen alluminium enzo.
Ook de voorste dwarsbalk (ter hoogte van de bestuurders stoel) en de (binnendorpel) is gedeeltelijk weg gehaald.
Ik probeer binnen nu en 2 weken het lasapparaat te halen, en dan ga ik beginnen met het "kleine" gat en de linker binnendorpel. Zodat ik later de dwarsbalk daarop kan lassen. Owja, natuurlijk ga ik eerst oefenen met lassen
Voor zover weinig nieuws dus. Ik zal proberen binnenkort wat nieuwe foto's te maken
Vandaag en gister al aardig bezig geweest. Complete roest gat in middel-dwars balk open geslepen, en de randjes af geslepen. Hierover komt gewoon een nieuw stuk plaatstaal.
Ik moet alleen nog even kijken waar ik hier in de buurt gewoon fatsoenlijk staal kan krijgen. Bij de praxis is het ten eerste duur en hebben ze alleen alluminium enzo.
Ook de voorste dwarsbalk (ter hoogte van de bestuurders stoel) en de (binnendorpel) is gedeeltelijk weg gehaald.
Ik probeer binnen nu en 2 weken het lasapparaat te halen, en dan ga ik beginnen met het "kleine" gat en de linker binnendorpel. Zodat ik later de dwarsbalk daarop kan lassen. Owja, natuurlijk ga ik eerst oefenen met lassen

Voor zover weinig nieuws dus. Ik zal proberen binnenkort wat nieuwe foto's te maken

- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Mijn vader een vorig jaar al eens bij driesbakkenes geweest voor wat onderdelen. Dus we waren al van plan om daar weer eens naar toe te gaan. De achteras is waarschijnlijk al geregeld dus dat zit wel goed, anders zal ik het in m'n achterhoofd houden. Maar dit is pas voor het laatste moment, het laswerk gaat voor.
- Twanschenkels
- 2nd Gear member
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 02.08.2006 - 16:01
Even snel wat foto's tussendoor, helaas waren de batterijen leeg dus heb ik het met deze foto's moeten doen.
Hier de links voor gedeeltelijk wegslepen, moet nog verder worden bij gewerkt.

Dit is de voorste dwarsbalk, deze heb ik al helemaal weggewerkt. Alles moet alleen nog even in orde worden gemaakt voor het lassen. Maar dat doe ik pas als het nieuwe stuk er is.


Dit is de middelste dwarsbalk, al bijna lasklaar. Hier komt gewoon een nieuw stukje plaatstaal op.

Hier de links voor gedeeltelijk wegslepen, moet nog verder worden bij gewerkt.
Dit is de voorste dwarsbalk, deze heb ik al helemaal weggewerkt. Alles moet alleen nog even in orde worden gemaakt voor het lassen. Maar dat doe ik pas als het nieuwe stuk er is.
Dit is de middelste dwarsbalk, al bijna lasklaar. Hier komt gewoon een nieuw stukje plaatstaal op.
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Er zit toch nog hartstikke veel roest omheen, of lijkt dat zo?
Dan heb je binnen de kortste keren weer roest, of ernaast; de stukken die niet nieuw zijn.
Kan ernaast zitten, maar ziet er donkerbruin uit, misschien bedrog door de foto's
Ik heb laatst Zincor reparatieplaatwerkt gekocht bij een classiekerzaak bij spijkenisse. 1m2 en 1mm dik, voor iets van 20 euro. Niet duur, ook mooi dat het al verzinkt is.
Voor een balk moet je misschien wat dikker dan 1mm hebben trouwens, maar 1 mm is voor plaatwerk mooi, bij de meeste winkels verkopen ze 0,8mm.(voor een hogere prijs)
Dan heb je binnen de kortste keren weer roest, of ernaast; de stukken die niet nieuw zijn.
Kan ernaast zitten, maar ziet er donkerbruin uit, misschien bedrog door de foto's
Ik heb laatst Zincor reparatieplaatwerkt gekocht bij een classiekerzaak bij spijkenisse. 1m2 en 1mm dik, voor iets van 20 euro. Niet duur, ook mooi dat het al verzinkt is.
Voor een balk moet je misschien wat dikker dan 1mm hebben trouwens, maar 1 mm is voor plaatwerk mooi, bij de meeste winkels verkopen ze 0,8mm.(voor een hogere prijs)