LPG rijden, regelmatig op bezine zetten?

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Rob Bakker
5th Gear member

Hey,

Dat ik mijn auto kocht kreeg ik als tip om na elke 3 tankbeurten ongeveer 20 tot 30 km op benzine te rijden om alles 'schoon' te branden/smeren.
Nu geeft dat toch nog een aardig bezine verbruik, van ongeveer een tank per twee maanden voor mij, en daar zit ik ook niet echt op te wachten.

In hoeverre is dit verhaal waar? en geldt het voor alle type systemen, of maar voor een aantal?

en tevens de vraag... hoelang doe jij met een tank benzine en lpg rijden? ;)
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

een Vialle systeem start op benzine, en schakelt dan zelf over op gas (na een paar honderd meter), dus dat hoef je niet te doen: je blijft dus wel benzine verbruiken!
(mijn V40 2.0 Lpi verbruikte zo'n 40 liter benzine (en ~1000 liter LPG 8) ) per 10000 km. Dit is afhankelijk van hoevaak je start, natuurlijk)
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
Ludo
6th Gear member

trompetje schreef:een Vialle systeem start op benzine, en schakelt dan zelf over op gas (na een paar honderd meter),
dat is alleen met een LPi installatie.
een AMS schakelt binnen 3 seconden over.

per 2 maanden een tank?, dat zijn 6 benzine tankjes op een jaar.
+ hierbij een garantie dat het benzinesysteem optimaal blijft.
of wat heb je dan liever?, na 1,5 á 2 jaar een vervuild benzinesysteem waarbij je de injectors ultrasoon mag laten reinigen, of gewoon vernieuwen, brandstofpomp kaduuk, filter verstopt....
Rob Bakker
5th Gear member

Hij rijd bij de start elke keer ongeveer een 1500 m op benzine voordat hij overschakeld. ;)

dus de afstand valt best nog wel mee,. Maar als ik de benzine prijzen zie heb ik niet al te veel zin om benzine te tanken ;) vandaar, gewoon nieuwschierigheid.
williewortel
2nd Gear member

Ligt ook aan de auto. die van mij haalt het einde v/d straat nog niet en dan loopt hij al op lpg
S80 2009 2.5T Summum
Iwema
2nd Gear member
Contacteer:

Hallo Rob,

Je hoeft niet op benzine terijden als je dat niet wilt.
Het belangrijkste is dat je de benzine regelmatig ververst.

Na 3 maande is de kwaliteit van de benzine al ver achteruit gegaan.
Als je niet op benzine wilt rijden zorg er dan voor dat er zo minmogelijk benzine in de tank zit.
Tank nooit meer dan 10 liter.
In dat geval moet je regelmatig tanken en blijft de brandstof van goede kwaliteit.

Let er wel op dat er altijd benzine in de tank zit, anders kan je brandstof pomp kapot gaan.

Voor meer info zie:

www.iwemaenterprise.nl of www.iwemalpg.com.

Groeten,

Hugo
Ludo
6th Gear member

we gaat het hier wel over een Vialle LPi systeem hoor. (zie Rob zijn onderschrift)
en voor ervaringen met verbrande benzine brandstofpompen moet je maar eens een kijkje nemen op het 850 forum.
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Mijn Lpi systeem (V40 2.0 bouwjaar 1996) heeft 330000 km probleemloos gedraaid, zonder één kilometer met opzet op benzine te rijden: wel reed ik 35000-50000 km/jaar, dus ik tankte zo'n vier keer per jaar benzine: gewoon voltanken, en dan drie maanden rijden. (voor zover ik weet, rijdt ie nog steeds....)

O ja, schoonbranden? LPG is toch schoner dan benzine? Ik heb altijd begrepen dat motorolie ook veel schoner blijft in een LPG gestookte motor, dus.....?
Groet, Rik.

MaGNeT
3rd Gear member

Mijn carburateur gevoede 740 start op LPG en weet niet eens meer wat benzine is.

262.000 op de teller en klinkt als en klokje :)
Repareer je kwakkelende km-teller zelf!

Volvo 740 GL - sedan - 1986 - >375.000km - B230K - LPG
Annie mg
1st Gear member

Ik vind dat als ik eens in de zoveel tijd ff en stukkie snelweg bewust op benzine pak, mijn V40 toch soepeler op gas blijft draaien.
(of zit het tussen de oren?)
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Annie mg schreef:Ik vind dat als ik eens in de zoveel tijd ff en stukkie snelweg bewust op benzine pak, mijn V40 toch soepeler op gas blijft draaien.
(of zit het tussen de oren?)
Is het een Vialle Lpi systeem? dan zit het tussen je oren.....

Bij de mijne kon ik in ieder geval niet merken of ik op benzine reed, of op gas: ook meerijders merkten niets bij omschakelen.
Groet, Rik.

Annie mg
1st Gear member

Yep, LPi. Nu het weer een paar dagen wat warmer is, trekt ie toch een stukje vlotter door, draait wat smeuïger. Lentekriebels? :D

Greetz Marco
Jurry
Starter

Rob Bakker,

Rob,

Ik weet niet welke volvo je rijdt maar ik zet mijn 240 met 4 ton i7op de teller nooit op benzine, 1 x per jaar om te testen vind ik genoeg en hij doet het nog steeds.........

Jurry
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”