Lichtmetalen velgen, grootte, voor en nadelen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
olav
3rd Gear member

Onder onze V70 D5 jan 2002, 284.000 km/35.000 per jaar, zitten momenteel standaard stalen velgen met Michelin banden R15 (zomer). Nu lijkt het alsof we de laatse zijn die nog op staal rijden, en ik moet zeggen dat ik dat lichtmetaal ook wel aardig vind.

Een paar vragen hier over.

- Nieuw zijn lichtmetalen velgen nogal prijzig. Maar wanneer ik tweedehands koop (marktplaats), hoe weet ik dan of ze goed zijn? Corrosie, krom, scheurtjes?

- Momenteel zit er een maatje R15 onder de auto. Wat zijn de voor- en nadelen van een grotere velgmaat (R16, R17), zowel in rijgedrag als in kosten bij het vervangen van de banden? Ik heb altijd begrepen dat niet standaard banden meteen een bak geld extra kosten, en daar voel ik niet zoveel voor.

- De vorm van lichtmetaal is nogal variabel. Van een paar spaken tot een heel kunstwerk. Waar op te letten, of is het alleen wat je mooi vindt?

- Hoe zit het met slotbouten etc, is het normaal dat je die meegeleverd krijgt of is dat een extra, ook tweedehands?

- Wat zijn de echte voordelen van lichtmetaal? En wat zijn de nadelen? Rij je ze gemakkelijk kapot op een stoeprandje, of krom?

Groet, Olav
NOS
7th Gear member

-
-Er zit wel een verschil in comfort, maar met zestien inch is dat zeker niet hinderlijk. (geen idee van de 17'') Er zitten bij ons gewoon standaard 205/55/16 banden onder die niet overdreven prijzig zijn.
-alleen wat je mooi vind
-Tweedehands zal je die niet zo snel meekrijgen (maar zijn wel te koop)
-
Battlecruiser
8th Gear member

Slotbouten kosten rond de 30 à 50,-

Veel banden/velgenzaken hebben ingeruilde sets velgen liggen, die gegarandeerd goed zijn. Misschien een goede oplossing. Op marktplaats staan er zat te koop, maar dan loop je natuurlijk wel een kwaliteitsrisico.

Met stalen velgen heb je net zo goed kans op stoeprandschade als met lichtmetalen velgen. Je kunt veel voorkomen door geen velgen te kiezen die buiten de band uitsteken.

Een veel genoemd voordeel van lichtmetaal is het lage gewicht. Maar dat is een achterhaald broodje aap: het soortelijk gewicht van het alu is lager dan van staal, maar door de zwakheid van alu moet er veel en veel meer materiaal gebruikt worden, zodat alu velgen behoorlijk wat zwaarder zijn dan stalen velgen.

Kwalitatief goede (en dus duurdere) velgen zijn beter in balans dan goedkopere. Je kunt dat bij gebruikte velgen altijd zien aan de hoeveelheid contragewichtjes/plaklood/slaglood.

Modieuze velgen hebben vaak steeds meer spaken, maar bezint eer gij begint! Al die leuke spaken moeten ook schoongemaakt worden. De praktijk wijst uit dat hoe minder spaken je hebt, hoe sneller en makkelijker de velg schoongemaakt kan worden, ook in de wasstraat.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
gaitgroot
1st Gear member

Slotbouten moet je nooit monteren. Het risico dat die dingen vast komen te zitten is levensgroot aanwezig. Op dit forum zijn er een aantal topics die over de ellende gaan die vastzittende slotbouten kunnen veroorzaken.

Gerrit
lancer
6th Gear member

gaitgroot schreef:Slotbouten moet je nooit monteren. Het risico dat die dingen vast komen te zitten is levensgroot aanwezig. Op dit forum zijn er een aantal topics die over de ellende gaan die vastzittende slotbouten kunnen veroorzaken.
Dat is een risicoafweging. Wat is de kans dat ze vast komen te zitten in vergelijking dat iemand anders je banden wisselt. Als je je netjes houdt aan de aanhaalmomenten uit de handleiding van de auto (90-110Nm afhankelijk van de auto) valt het allemaal best mee.

Alleen komt het nog wel eens voor dat de bout strakker wordt gedraaid en met een slotbout heb je dan inderdaad een groot probleem.
Battlecruiser
8th Gear member

olav schreef:
- Momenteel zit er een maatje R15 onder de auto. Wat zijn de voor- en nadelen van een grotere velgmaat (R16, R17), zowel in rijgedrag als in kosten bij het vervangen van de banden? Ik heb altijd begrepen dat niet standaard banden meteen een bak geld extra kosten, en daar voel ik niet zoveel voor.

Hoe groter de velgen, hoe meer aluminium je koopt en dus hoe hoger de prijs. In weze is de basisprijs van alu velgen herleidbaar tot het aantal kilo's alu dat er per velg in zit.

En hoe groter de velgen, hoe duurder de banden, ook al worden ze daardoor platter.

Grotere velgen hebben vooral betere looks en een wat beter bochtgedrag. Nadeel: minder comfort.

Kleinere velgen met de bijbehorende grotere banden hebben meer veercomfort en zullen dus minder "sportwagengevoel" geven, oftewel: je nieren blijven gewoon op hun plaats zitten.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

je draaicirkel neemt door een grotere velgbreedte toe
Volvo for life
Carfreak
7th Gear member

Banden hoeven in grotere maten niet perse duurder te zijn. Het is een kwestie van goed om je heen kijken. Ik had onder mijn vorige auto 18"en die kosten 115euro p/st. En de kwaliteit was na 20.000km prima i.o.

Bij de V70 heb ik met 17" meer last van spoorvorming dan met 18" op de Golf V.

Als je geen geld wilt uitgeven kun je beter op je 15"door blijven rijden. Mooi zijn kost natuurlijk altijd geld. En kwaliteit ook.

Slotbouten altijd doen. Desnoods af en toe afhalen en invetten. Stel je voor dat ze gestolen worden. Het geeft wat zekerheid.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
BlackSapphire
6th Gear member

Ik rijd zomerbanden op 17" en winter op 16" LMV's. 17" oogt mooier, maar 16" is comfortabeler. Ik zou eerlijk gezegd niet voor groter dan 17" gaan. Volgens mij krijg je met 19" èn een harde kont èn meer last van spoorvorming. En o ja, inderdaad, die draaicirkel: 't wordt echt een truck met > 17"
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
ps-amazon
6th Gear member
Contacteer:

de meeste moderne auto's rijden prima op de originele stalen velgen met de originele bandenmaat en hebben het nodige comfort en zijn redelijk geprijsd;
lichtmetaal/alu velgen zijn eigenlijk alleen nuttig voor het uiterlijk van de auto (iets wat je niet ziet zodra je in de auto zit); als er een plastic wieldop op zit is die makkelijker schoon te houden dan welke lm/alu velg dan ook en corrodeert niet;
onder mijn Dodge zitten stalen wielen met fraaie plastic wieldoppen en je moet echt met je neus er bovenop zitten wil je zien dat het geen lm/alu velgen zijn......
voor mij persoonlijk hoeft het dus niet, ik rij het liefst op gewone stalen wielen
Carfreak
7th Gear member

[quote="onder mijn Dodge zitten stalen wielen met fraaie plastic wieldoppen en je moet echt met je neus er bovenop zitten wil je zien dat het geen lm/alu velgen zijn......
voor mij persoonlijk hoeft het dus niet, ik rij het liefst op gewone stalen wielen[/quote]

Jaja, maar wel blij zijn dat je wieldoppen er als echte velgen uitzien he? :roll: :D :D Gekheid.

Da's wel heel nuchter bekeken. Helaas komt er bij aanschaf van een auto een grote mate van emotie kijken.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
olav
3rd Gear member

Als ik het zo bij elkaar tel kom ik tot de volgende conclusies:

Voor het comfort kan ik het beste rijden op 15, max. 16 inch.
Voor de draaicirkel geldt dat hoe groter de velg, hoe groter de draaicirkel.
Hoe eenvoudiger de velg, hoe minder problemen met schoonmaken.
Lichtmetaal is niet zozeer lichter dan staal, tijdens het rijden merk je er verder niets van.
Voornaamste reden voor lichtmetalen velgen zijn de looks.
Met tweedehands velgen is het oppassen.

Oke, dank voor de info. Ik moet zeggen dat ik zelf het pas echt mooi ga vinden vanaf 17 inch (en dan graag met veel spaken), maar het comfort is me ook wat waard. Voorlopig rijd ik met onze tank nog maar een tijdje op staal, tegen de tijd dat ik toe ben aan nieuwe banden komen de velgen wel weer eens om de hoek kijken. Voelt ook eigenlijk wel goed, dat rijden op Zweeds staal :D
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)

Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”