regensensor

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
elvis21
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 13.12.2005 - 04:30
Locatie: Arnhem

Ik ben bepaald niet tevreden over de regensensor in mijn V70 van januari 2006. Als het regent vind ik het te lang duren voordat hij een zwiep aan de wissers geeft en andersom gebeurt het regelmatig dat ie als een gek staat te wissen, terwijl er nagenoeg geen neerslag valt. Ik zit continu te draaien om hem zo te krijgen dat ik er tevreden over ben, maar het lukt me niet om hem goed te krijgen. Heb ik hem goed bij regenachtig weer, gaat ie ook door als het droog is. Vroeger een Peugeot 406 gehad en de regensensor deed het daar perfect. Wissen als je zelf dacht dat het tijd was om te wissen.
Deze lijkt er een totale willekeur op na te houden.

Is het ding defect, of moet er iets ingesteld worden ( anders dan op de handel).
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590Nm ( de 2e)
Volvo V60 T6 recharge Fusion Red 340 pk/590 Nm
Peugeot 107 2009 Jaune Citrus 68 pk/98 Nm
Volvo V90 T4 Business Sport Bursting Blue 190 pk/300 Nm
Volvo V70 T5 Nordic+ Ice White 245 pk/350 Nm
Volvo XC60 D5 GT AWD
Volvo V70 D5
Volvo S60 D5
Sam
5th Gear member
Berichten: 1123
Lid geworden op: 10.05.2007 - 12:24

volgens mij pruts je er teveel aan
bekijk mijn C30 project HIER!
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Geen problemen mee hoor. Wat je beschrijft klinkt normaal. Ik heb hem eigenlijk altijd in dezelfde stand staan. Af en toe komt het wel eens voor dat ik de hendel even naar boven druk voor een extra wis, zeker als het net begint te regenen, maar om pendelen tussen de verschillende snelheden te voorkomen wacht de auto even voor het overschakelen naar een andere wissnelheid.
Gebruikersavatar
ufovolvo
4th Gear member
Berichten: 853
Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
Locatie: drenthe
Contacteer:

Ik was juist blij NIET zo'n ding op deze wagen te hebben... in eerdere ervaringen met andere auto's was ik er bepaald niet gecharmeerd van geraakt. Reden... zie boven... vrijwel allemaal begonnen ze te laat, gingen te lang door of hielden er juist mee op als ik niks meer kon zien.
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik weet niet hoe die op de V70 is.
Wat ik wel weet is dat het van autotype tot autotype behoorlijk kan verschillen. Ik heb van 2005 tot begin 2006 een C5 Break van de tweede generatie gehad (één keer frans maar dat doen we dus noooooit meer) en de regensensor in die auto beviel me ook absoluut niet. De regensensor in mijn huidige zakelijke auto (A4) bevalt me echter perfect. Ik heb 'm toen ik de auto anderhalf jaar geleden kreeg op automatisch gezet en ik geloof niet dat ik 'm sindsdien ooit in een andere stand heb gehad.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Gebruikersavatar
Bart
8th Gear member
Berichten: 12906
Lid geworden op: 07.11.2006 - 12:50
Locatie: Nijmegen

Tja, zowel ik (V50) als pa (V70) zijn ontzettend te spreken over de regensensor. Bij regen even aanzetten et voila: geen omkijken meer naar. Misschien bij stadsverkeer een beetje langzaam, maar dan gebruik ik de tipstand wel een keer (komt echter sporadisch voor). Ik gebruik geen andere stand meer van de ruitenwissers..

Misschien een idee voor Volvo: regensensor voor de achterruit :idea:
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Bij onze XC70 geen probleem bij onze V50 drama, doet het eigenlijk nooit. Meestal gewoon op de handmatige stand...
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

Heb er op mijn V70 ook enorm last van, bij een beetje miezer (eigenlijk 1maal tippen voldoende) begint die echt keihard tewissen, en bij zware regenval op volle stand begint die trager en trager tegaan...

Tijd voor opnieuw vooruit in de wax tezetten, vroeger liet ik ze nooit gaan water vliegt er direct vanaf.
Vw Corrado 2.0 8v. 1994. project.
Vw Corrado 2.0 16v 1991 project.Weg
Volvo V70 D5 (163pk) 2004. Daily ride.Weg
Ford Mustang 1964 1/2. D code.
Fiat ducato. 2008. Weg.
Dodge Ram 1500 2011. Weg
Renault master 2015. Weg
Volvo 240 estate se 1991.
Renault master 2021.
Volvo V90 t6 recharge 2021.
Barlin
2nd Gear member
Berichten: 133
Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
Locatie: Amstelveen

Ik ben er redelijk tevreden mee. Soms een extra wis maar vaak let ik er zelfs op langere afstanden helemaal niet meer op.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Dimi schreef: Tijd voor opnieuw vooruit in de wax tezetten, vroeger liet ik ze nooit gaan water vliegt er direct vanaf.
Dit kan er voor zorgen dat de sensor wat in de war raakt. Voorruit in de wax zetten OK, maar het stukje ruit waar de sensor achter zit moet zonder wax blijven. De sensor meet de reflectie van licht. door de waxlaag verander je de reflectie.
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Het blijft toch maar een stukje dat wel of niet nat wordt. Valt er geen druppel op dan reageert hij ook niet. logisch toch!
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Garfield
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 26.09.2007 - 19:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ik denk dat lancer een punt heeft. De sensor houdt ongetwijfeld rekening met de ruit die er standaard "tussen" zit. Als je daar dus een (toegegeven klein) laagje bovenop aanbrengt verander je ahw. de eigenschappen van het materiaal waardoorheen de sensor meet. Ik kan me voorstellen dat dat effect heeft.
Groet,

Arvid
____________________________________________
Zakelijk & privé: Skoda Octavia Combi (2014)
Vrouwlief zakelijk & privé: Volvo S40 1.8 Europa (2000)
Recreatief: Honda ST1100 ABS-TCS Pan European & Honda VFR750F
Privé: Volvo V70 2.4T Geartronic (2002) (foto's)
Volvo V70 2.5 TDI Aut. (1998) (foto's)
Dimi
2nd Gear member
Berichten: 157
Lid geworden op: 16.09.2007 - 20:57
Locatie: Oost-vlaanderen. Kalken.
Contacteer:

lancer schreef:
Dimi schreef: Tijd voor opnieuw vooruit in de wax tezetten, vroeger liet ik ze nooit gaan water vliegt er direct vanaf.
Dit kan er voor zorgen dat de sensor wat in de war raakt. Voorruit in de wax zetten OK, maar het stukje ruit waar de sensor achter zit moet zonder wax blijven. De sensor meet de reflectie van licht. door de waxlaag verander je de reflectie.
En toch brengt dit een beter effect met zich mee, heb enkel het probleem als er geen wax opstaat dan flipt de wisser.

Met een laagje wax is het echt perfect, hoef dan ook bijna de wissers niet te gebruiken.

Natuurlijk spreek ik hier over prof poets en wax producten van meguiars, niet de particulier producten.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”