Na een hele tijd slecht weer te zijn, werd het gisteren eens tijd om de auto af te wassen. Die van mij (940) was al aan de beurt geweest, dus was het nu tijd om die van mn pa (S80 MY2003) eens een beurt te geven.
Bij het afwassen viel me echter op dat de lak onderaan de auto (onder die stootranden) bijna getransformeerd was naar schuurpapier! Als je zo iets merkt, begin je je natuurlijk wat vragen te stellen..
- Hoe komt dat er op?
- Hoe verwijder je dit terug?
Ik heb gisteren met allerlei soorten zeep geprobeerd om het er af te krijgen. Beetje laten inweken en dan goed wrijven..maar dat hielp er niet echt aan.. Het moet dus iets zijn dat er zeer goed 'aanhangt'. M'n pa zei dat er, op weg naar zijn werk, een stuk nieuwe peklaag is gelegd op een of andere baan, en dat die in het begin 'opspatte' ofzoiets. Als je er over reed, hoorde je de 'steentjes' of iets dergelijks op de auto opspringen. Is dit de reden? Geen idee eigenlijk. Want hij heeft ook nog in andere wegenwerken gezeten. (Lang leve het wegennet in België!!) Feit is nu wel..'t zit er op. Maar hoe krijg ik het er nu opnieuw af?
De auto zit in een Black Sapphire Metallic lak. Waarbij er een soort vernislaag ofzoiets is aangebracht (hebben ze bij de aankoop in de garage gezegd). Mag ik hier dan gewoon met 'simonies' opzitten (hij is namelijk nog nooit gesimoniseerd, juist omdat ik niet weet of ik dit hier gewoon op mag gebruiken..)? Of zijn er speciale producten nodig om deze lak te behandelen?
Is er iemand die dit ook al eens gehad heeft? Die dezelfde lak heeft en me kan helpen om deze terug zijn glans te geven?
Alvast enorm bedankt!
lakschade?
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Daar moet je inderdaad snel iets aan doen voordat het helemaal uithardt.
Waarschijnlijk is het asfalt/pek en dat kan je verwijderen met tal van middeltjes.
Zit het op de lak?
Er bestaat teerverwijderaar in de handel, maar een goed middeltje is ook diesel! dat gebruiken wegenbouwers zelf vaak om hun spullen schoon te krijgen.
Zit het op de kunstof delen?
Spaarzaam zijn met diesel.
Warm water met sop.
Spaarzaam zijn met WD-40.
kunststofschoonmaakmiddel van Valma.
Waarschijnlijk is het asfalt/pek en dat kan je verwijderen met tal van middeltjes.
Zit het op de lak?
Er bestaat teerverwijderaar in de handel, maar een goed middeltje is ook diesel! dat gebruiken wegenbouwers zelf vaak om hun spullen schoon te krijgen.
Zit het op de kunstof delen?
Spaarzaam zijn met diesel.
Warm water met sop.
Spaarzaam zijn met WD-40.
kunststofschoonmaakmiddel van Valma.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Exeres
- 6th Gear member
't zit overal, rondom de hele auto tot op n hoogte van 50cm ongeveer..maar vooral aan de zijkant..
Denk wel dat het op de lak zelf zit. Want als je er met je nagel aan 'prutst', kan je het er af krijgen. Maar da's al helemaal geen goede oplossing ivm de lak..
Als ik dat zou kuisen met diesel..heeft dat dan geen gevolg voor de lak? want zou wel jammer zijn dat ik daardoor matte plekken maak..
Alvast bedankt voor de tip.
Denk wel dat het op de lak zelf zit. Want als je er met je nagel aan 'prutst', kan je het er af krijgen. Maar da's al helemaal geen goede oplossing ivm de lak..
Als ik dat zou kuisen met diesel..heeft dat dan geen gevolg voor de lak? want zou wel jammer zijn dat ik daardoor matte plekken maak..
Alvast bedankt voor de tip.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Diesel heeft geen nadelige gevolgen voor de lak.
Ook wasbenzine wordt trouwens vaak gebruikt in dit soort gevallen.
Ook wasbenzine wordt trouwens vaak gebruikt in dit soort gevallen.
Volvo Rules the Road