wat is de top van een 144 met een b20 motor? lopend op gas
heb hem eiegenlijk nog nooit boven de 125 uit gekregen, en vroeg me af of dit normaal is...
topsnelheid 144
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 242
- Lid geworden op: 04.07.2007 - 11:25
- Locatie: Boornbergum
nee, ik rijd ook in een B20 op lpg (wel een 122S, maar blok is hetzelfde) en ik rijd makkelijk 150+ (en de rest...)kan dit aan het feit liggen dat ie alleen op gas rijd
Ik heb geen flauw idee hoe je de top omhoog krijgt.
naschrift: dat zeg ik nou wel, dat het blok hetzelfde is, maar er zijn natuurlijk meerdere smaken in een B20 blok.
Kijk onder "Motorcodering" op de volgende link.
Klllliiiik
Hier staat een stukje over de De geschiedenis van de 140 en 160 serie, waarin wordt genoemd dat de 144 met B18A (1800cc, 85PK) ong max. 145 rijdt.
Dan moet jij met je B20 toch wel 150 kunnen halen.
==> Ook leuk om te lezen
..
Hier VOLVO 140 Information Center 1967 - 1974 kun je wel achterhalen welk type B20 je nu in je 144 hebt liggen.
Volgens mij heb je 1 van de laatsten (een '74-er als ik mij niet vergis), dus moet er een B20B of B20F blok in liggen
'74 B20B => dual carburetors with 97hp
'74 B20F => fuel injection with 109hp
(Tenminste, als alles nog origineel is........)
..
..
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
hehehe origineel is ie dan sowieso niet... heb maar een carb!
maar ik zal als ik tijd heb (ben nu op m'n werk) eff kijken wat het is maar ik gok dat het ligt aan het ontbreken van de 2e carb... :S
maar ik zal als ik tijd heb (ben nu op m'n werk) eff kijken wat het is maar ik gok dat het ligt aan het ontbreken van de 2e carb... :S
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Ik heb een simpele b20a maar die komt zeker wel boven de 120 uit.
In werkelijke km's zal het allemaal wel mee vallen, maar het wijzertje is de 160 wel eens gepasseerd. Je zit niet echt op je gemakt (zonder OD), maar toch leuk om al billenknijpend, nochalant proberen te kijken als je een dikke audi of mercedes inhaalt.
In werkelijke km's zal het allemaal wel mee vallen, maar het wijzertje is de 160 wel eens gepasseerd. Je zit niet echt op je gemakt (zonder OD), maar toch leuk om al billenknijpend, nochalant proberen te kijken als je een dikke audi of mercedes inhaalt.
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
morgen effe checken... 
maar qua zonder overdrive zo hard rijden, dat gevoel ken ik

maar qua zonder overdrive zo hard rijden, dat gevoel ken ik

Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Mijn 144 op LPG loopt op de teller bijna 155, en dat is ongeveer 145 echt. Op benzine zou hij nog iets harder moeten kunnen lopen.
Normale B20A motor.
Dit is niet mijn eerste 140 en ze liepen allemaal ongeveer even hard.
Ik rijdt kruissnelheid 130-140 op de teller.
De S zou nog 10 kilometer harder moeten kunnen.
Ik zou zeggen: compressie meten, verdeler goed controleren(ook voor- na-onsteking), lpg afstellen etc.!
In een S motor met 1 carburateur is een andere nokkenas - compressie gecombineerd met slechtere "ademhaling". Misschien dat iemand hier nog iets over kan zeggen?
Verder:
Is de versnellingsbak wel goed? Ik heb eens een 242 meegemaakt die niet harder dan 100 wilde, en bij controle blekk dat de bak zo zwaar draaide dat je hem met de hand niet rondkreeg!
Normale B20A motor.
Dit is niet mijn eerste 140 en ze liepen allemaal ongeveer even hard.
Ik rijdt kruissnelheid 130-140 op de teller.
De S zou nog 10 kilometer harder moeten kunnen.
Ik zou zeggen: compressie meten, verdeler goed controleren(ook voor- na-onsteking), lpg afstellen etc.!
In een S motor met 1 carburateur is een andere nokkenas - compressie gecombineerd met slechtere "ademhaling". Misschien dat iemand hier nog iets over kan zeggen?
Verder:
Is de versnellingsbak wel goed? Ik heb eens een 242 meegemaakt die niet harder dan 100 wilde, en bij controle blekk dat de bak zo zwaar draaide dat je hem met de hand niet rondkreeg!
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 25.05.2006 - 19:28
- Locatie: Achter de zeeuwse duinen
Als je auto niet harder loopt, houdt ie dan verder in bij hogere toeren?
Naast een zware bak misschien een ontstekingsprobleem.
Ach....afstellen is een makkie .
Naast een zware bak misschien een ontstekingsprobleem.
Ach....afstellen is een makkie .
Marco.
V70 2.5 - S60 D5
V70 2.5 - S60 D5
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
Waarom zou je überhaubt harder dan 100 willen rijden met zo'n auto?
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
- dopdedouwer
- 3rd Gear member
- Berichten: 328
- Lid geworden op: 05.01.2005 - 16:58
Anders komen die vrachtwagens zo dichtbij 

- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
haha die mogen anders maar 80 hoor, ze rijden meestal wel 85-90 maar als jij rond de 100 zit blijf je ze toch net voor?!dopdedouwer schreef:Anders komen die vrachtwagens zo dichtbij
Gr. Davey
Die geen idee heeft hoe hard zijne gaat

Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
moet nog steeds kijken trouwens...
heb overgens wel een eventuele set carbs op het oog... alleen zonder spruitstuk... is daar moeilijk aan te komen?
heb overgens wel een eventuele set carbs op het oog... alleen zonder spruitstuk... is daar moeilijk aan te komen?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
Dubbele carb`s of enkele carb ? Denk dat ik wel wat heb liggen ergens..biadman schreef:moet nog steeds kijken trouwens...
heb overgens wel een eventuele set carbs op het oog... alleen zonder spruitstuk... is daar moeilijk aan te komen?
Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
voor dubbel... maar weet nog niet zeker of ik eraan kan komen/of ik het uberhaupt ga doen...
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
- Volf
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 07.10.2007 - 17:27
- Locatie: Prinsenbeek
Laat als het doorgaat het maar weten,kijk ik dan even voor je !biadman schreef:voor dubbel... maar weet nog niet zeker of ik eraan kan komen/of ik het uberhaupt ga doen...
Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- biadman
- 4th Gear member
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 30.09.2007 - 23:09
- Locatie: hilversum
motor nr is echt niet goed te lezen..., veel vuil en kom er slecht bij...
tevens staan de nr's niet op de volgorde zoals in de link bescheven... maarja, 't is wat t is
tevens staan de nr's niet op de volgorde zoals in de link bescheven... maarja, 't is wat t is

Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers