schadegeval V50 na een tankbeurt

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
instbar
Starter

Ik heb een schadegeval met de wagen na een tankbeurt op di 23/10.
Ik heb die dag met mijn V50 getankt bij pomp waar ik al 2 jaar probleemloos diesel afneem.

De dag erna heb ik de auto moeten laten wegstakelen naar de garage (rit van 50 km). De auto startte niet meer.

Volgens de garage ligt het probleem bij de brandstof. In eerste instantie dacht ik dat ik verkeerd getankt had (benzine ipv. diesel),
maar volgens de garage zat er ook geen benzine in de tank, maar iets dat sterk naar terpentijn geurt.

Ik heb de verantwoordelijke van de pomp gisteren op de hoogte gebracht van de vaststellingen van de garage. Ik zou de enige zijn met een klacht.

Er is gelukkig geen blijvende schade aan de wagen, maar er zijn wel heel wat kosten voor het wegtakelen van de wagen, het reiningen van de brandstoftank en motor.

De garage heeft wij in een jerrycan de inhoud van de brandstoftank meegegeven. Nu wil ik die graag laten analyseren alvorens ik verdere stappen onderneem tegen de pomphouder. Kan iemand mij zeggen waar ik voor een dergelijke analyse terecht kan ?
Ben
Executive Member
Contacteer:

In Nederland zou je bij TNO terecht moeten kunnen.
maar misschien is het handig een student te vragen, eentje die iets met chemie doet en toegang heeft tot een laboratorium en professionele kennis?
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
instbar
Starter

Waar staat TNO voor ?
Battlecruiser
8th Gear member

Toegepast Natuurwetenschappelijk Onderzoek.

Als je dat spul geanalyseerd hebt, en het is wat anders dan het had moeten zijn, dan kun je het best razendsnel de Belgische instantie verwitttigen die de kwaliteit en veiligheid van tankstations bewaakt. De pomphouder kan nl., om schadeclaims te voorkomen, snel het spul laten wegpompen als hij zelf in de gaten heeft dat er verkeerd spul inzit.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gast

Lees dit ook eens:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... c&start=50

Je bent niet de eerste, maar nu nog aantonen.
Misschien direct weer een monster nemen bij de pomp?
Koidream
3rd Gear member

Zelf heb ik ooit door een fout van de pomp water in mijn benzine gehad. Na 7 km stond ik stil en heb me moeten laten afslepen. De betreffende pomp (geen b-merk) heeft al de kosten op zich genomen. Niet alleen de gemaakte kosten maar het volledige bestek van wat er in de toekomst nog zou kunnen fout gaan . In totaal werd er iets meer dan 1000 euro op mijn rekening gestort. Achteraf kreeg ik zelfs nog een brief met de vraag hoe groot de inhoud van mijn benzinetank was, daar ze vergeten waren dat de benzine die ik juist had getankt eigenlijk ook verloren was...
Zo zie je maar, de ene pomp is de andere niet.
instbar
Starter

Deze morgen opnieuw contact opgenomen met de pompuitbater. Nog steeds blijk ik het enige slachtoffer te zijn. Hij stelt wel voor om de diesel die de garage uit mijn brandstoftank gepomp heeft te laten analyseren in het labo van zijn leverancier.

Dergelijke onpartijdige analyse heeft weinig waarde voor mij. Uiteraard zal er geen vuiltje aan de lucht zijn volgens die analyse.
Ik wens een analyse door een onpartijdig instituut of een overheidsinstelling. Helaas weet ik niet bij wie ik daarvoor moet aankloppen in België. Ik heb al geïnformeerd bij de autokeuringscentra, maar die konden mij niet helpen.

Het blijft een delicate zaak zolang er geen analyse gebeurd is van de brandstof. Stel dat het probleem wél bij de wagen ligt ? Volvo schuift de schuld echter in de schoenen van de brandstof, waardoor de herstelling niet onder de Volvo-garantie valt.

Zoals het er nu uitziet zal ik zelf opdraaien voor het hele kostenplaatje.
Gast

Ik zou sowieso ingaan op het voorstel om de diesel te laten analyseren in het laboratorium van de leverancier.
Nee heb je en ja kan je krijgen. :P
Je geeft natuurlijk niet alles af.
Laat je garage dit doen, zodat er nog enige onafhankelijkheid is.
Brief van de garage erbij dat: "deze brandstof is afkomstig uit.......".
Zij hebben immers geen belang.

Volgens mij doet Volvo ook testen, van motorolie sowieso.
Frumpy
5th Gear member

instbar schreef:Ik wens een analyse door een onpartijdig instituut of een overheidsinstelling. Helaas weet ik niet bij wie ik daarvoor moet aankloppen in België. Ik heb al geïnformeerd bij de autokeuringscentra, maar die konden mij niet helpen.
Misschien is dit een optie:

Intertek Laboratorium:
Analyses op Petrochemische Producten

http://www.intertek-cb.com/newsitetest/ ... lgie.shtml
nordicman
2nd Gear member

Bij Intertek Caleb Brett kan je dit laten doen, zij werken voor meerdere raffinaderijen.
Je kan ook met een Aerometer (Sg meter) het soortelijkgewicht (density) laten bepalen, deze moet voor diesel rond de 0,800 zitten, dus als jouw brandstof << 0.780 dan is dat niet goed.
Distillateur van Brandstoffen.

Autogek: www.gatebil.nl

Historie, dat kon ik niet bijhouden, Group A volvo van Bart van Gils ( B ):

.
Firechief
3rd Gear member
Contacteer:

Over welk pompstation spreken we hier. Heb nl rond dezelfde periode een probleem gehad met de brandstof. Had zoals gewoonlijk getankt bij DATS24. echter startte bij mij de wagen wel nog na lang aandringen. Zie topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17364

Firechief
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Wim J
4th Gear member

Firechief schreef:Over welk pompstation spreken we hier. Heb nl rond dezelfde periode een probleem gehad met de brandstof. Had zoals gewoonlijk getankt bij DATS24. echter startte bij mij de wagen wel nog na lang aandringen. Zie topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17364

Firechief
Ik ken ook wel een paar mensen die water getankt hebben bij DATS, echter alle schade vergoed gehad. Er waren ook meerdere claims binnengelopen met schade. Dat maakt het moeilijker om te ontkennen dat er iest fout was.

@Instbar: Vraag gewoon aan de pomhouder of hij het goedje in zijn tank wil kieperen! :wink:

W
Firechief
3rd Gear member
Contacteer:

Was geen kwestie van water maar van slechte diesel met een te hoog gehalte aan een of ander zuur. Heb echter intussen alles vergoed gekregen: diesel, nieuwe diesel, garagekosten en vervangwagen. Dus wel mooie service van DATS24.

Firechief
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...