Hallo,
Ik heb zo'n 30.000 km gereden. Het profiel op mijn banden is nog erg goed.
Ik merk dat ik wat minder goed op de weg lig. Ik glij regelmatig weg en vraag mij af waar dit aan kan liggen. Volgens mij rij ik gemiddeld maar toch heb ik in bochten onderstuur (vooral op- en afritten naar en van de snelwegen)...ik begin mij er een klein beetje aan te irriteren. Aanstaande maandag worden nieuwe winterbanden gemonteerd wellicht dat het dan beter wordt?
Wegligging c30
-
- 6th Gear member
Nog stuk minder kilometers dan jou maar ook nog geen last van onderstuur etc..
En ga toch behoorlijk hard door de bochten..
Wel voor de zekerheid binnenkort de winterbanden er onder..
En ga toch behoorlijk hard door de bochten..
Wel voor de zekerheid binnenkort de winterbanden er onder..

Autoloos. Ridder te voet
C30 1.6D DrivE Sport MY2009 Black Saphire
V40 D4 R-Design Rebel Blue
V40 D2 Summum MY13
Volvo C30 1.6 R-Edition MY11
Volvo C30 1.6 Kinetic MY07
Volvo V40 Europa/Sport edition bj 1999
Volvo 440 GLT
Volvo 343
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
- Paul
- Geartronic member
Ligt het niet aan het feit dat het nu zo'n gemiddeld 8 graden is?
Wegen zijn zeker sochtends wat gladjes!
Wegen zijn zeker sochtends wat gladjes!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
-
- 2nd Gear member
Nu je het zegt....
Ik heb inmiddels 22.500 km op de teller staan en ik heb afgelopen zaterdag winterbanden laten monteren en dacht dus dat het aan die banden lag maar ik merk de laatste week ook wat en inderdaad voornamelijk op op en afritten van de snelwegen!
Ik weet niet wat nu precies onderstuur of overstuur is ( vrouw en blond, ik zeg het zelf maar.... ) maar het verschijnsel is dat de auto bij het weer gas geven door wil in de bocht en ik 'm moet corrigeren naar de rechte lijn.
Nu zullen jullie me wel kunnen vertellen of dat nu onderstuur is of juist overstuur h`e? :oops:
Ik heb inmiddels 22.500 km op de teller staan en ik heb afgelopen zaterdag winterbanden laten monteren en dacht dus dat het aan die banden lag maar ik merk de laatste week ook wat en inderdaad voornamelijk op op en afritten van de snelwegen!
Ik weet niet wat nu precies onderstuur of overstuur is ( vrouw en blond, ik zeg het zelf maar.... ) maar het verschijnsel is dat de auto bij het weer gas geven door wil in de bocht en ik 'm moet corrigeren naar de rechte lijn.
Nu zullen jullie me wel kunnen vertellen of dat nu onderstuur is of juist overstuur h`e? :oops:
-
- 2nd Gear member
DeSchaker ik weet niet welke banden jij hebt, maar het verschil tussen de 16" Continental PremiumContact en de 17" SportContact 2 is heel groot. Ik had onder mijn S40 de eerste band met inderdaad heel weinig grip en als het koud werd al helemaal niets meer. Nu heb ik de 2e band en zelfs met koud en nat wegdek nog volop grip. Ze slijten trouwens wel flink bij mij, maar dat was te verwachten 

Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
-
- 2nd Gear member
Annoni, ik weet het zelf ook nog maar een paar jaar hoor. Maar als je het wil weten: onderstuur betekent dat een auto in een bocht rechtdoor wil ofwel over de voorwielen naar buiten glijdt en overstuur betekent dat de achterkant als eerste door de bocht wil ofwel uitbreekt. Voorwiel aangedreven auto's zijn onderstuurd en achterwiel aangedreven auto's overstuurd. Verder heeft het ook nog te maken met het zwaartepunt van de auto, meer gewicht van voren geeft onderstuur en meer gewicht van achteren geeft overstuur.
Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
-
- 2nd Gear member
Hey Coureur
Dank je, ja ik wilde het zeker weten, ik heb er van de week in de auto al een aantal keer aan zitten denken hoe het verschijnsel dat ik merk de laatste week zou heten...
Nu is het me wel duidelijk, jij omschrijft het beter als mij, ook ik heb dus ( kan nog steeds aan de winterbanden of temperatuur liggen ook natuurlijk ) echt wel meer last van onderstuur dan eerst!
Dank je, ja ik wilde het zeker weten, ik heb er van de week in de auto al een aantal keer aan zitten denken hoe het verschijnsel dat ik merk de laatste week zou heten...
Nu is het me wel duidelijk, jij omschrijft het beter als mij, ook ik heb dus ( kan nog steeds aan de winterbanden of temperatuur liggen ook natuurlijk ) echt wel meer last van onderstuur dan eerst!
@coureur
hmmm ik heb inderdaad die continental banden. Maandag zoals gezegd krijg ik winterbanden. Ik denk de Vredestein Snowtrac 2 aangezien deze uit diverse tests goed naar voren komen... Dus ik ben benieuwd
@paul
Ja dat zou inderdaad ook het geval kunnen zijn... maar ik denk dat het toch vooral de kwaliteit van de banden aangezien ik in mijn vorige twee autoos nergens last van had (weet alleen niet welke banden daar onder zaten)
hmmm ik heb inderdaad die continental banden. Maandag zoals gezegd krijg ik winterbanden. Ik denk de Vredestein Snowtrac 2 aangezien deze uit diverse tests goed naar voren komen... Dus ik ben benieuwd
@paul
Ja dat zou inderdaad ook het geval kunnen zijn... maar ik denk dat het toch vooral de kwaliteit van de banden aangezien ik in mijn vorige twee autoos nergens last van had (weet alleen niet welke banden daar onder zaten)
-
- 1st Gear member
Ik vind dat je sowieso snel onderstuur hebt met de C30. Vooral met twee personen in de auto. Ik ben iemand die zo hard mogelijk de bocht probeert te nemen.
Maar ik vind de bocht van de A4 naar de A5 bijvoorbeeld erg tegenvallen met de C30. Denk dat het aan mijn banden ligt. Ik heb 16 Inch Michelin banden.
Maar ik vind de bocht van de A4 naar de A5 bijvoorbeeld erg tegenvallen met de C30. Denk dat het aan mijn banden ligt. Ik heb 16 Inch Michelin banden.
-
- 6th Gear member
Bocht A9 vanaf Badhoevedorp de A4/A10 op richting Amsterdam..
Hele lekkere bocht kan ik makkelijk met 90 door heen.
Heb er wel 17 inch onder.. En helemaal geen onderstuur.. Gewoon strak door de bocht..
Vanmorgen mijn 2e hands Clava + winterbanden opgehaald.. Beide nog als nieuw.
En zal best mooi staan..
Dus volgende weekend ze er onder zetten.. Zijn dan wel 16".
Heb er wel 17 inch onder.. En helemaal geen onderstuur.. Gewoon strak door de bocht..
En zal best mooi staan..

Autoloos. Ridder te voet
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
V40 D2 Summum MY13
Volvo 440 GLT
Volvo 343
-
- 1st Gear member
MichelR schreef:Bocht A9 vanaf Badhoevedorp de A4/A10 op richting Amsterdam..
En zal best mooi staan..
haha dat is een retestrakke bocht idd. Ik zal vandaag even kijken.
170 door de bocht van de A5 naar de A4 is ook geen probleem btw

-
- 1st Gear member
nee dit is scenario 's nachts, niemand op de weg. Dikke uitzondering dus. Schrok zelf van de snelheid toen ik op mijn teller keek :roll:Koidream schreef:Ik hoop dat je medeweggebruikers daar ook geen probleem mee hebben...rieeeees schreef:...170 door de bocht van de A5 naar de A4 is ook geen probleem btw
- Herror
- 2nd Gear member
Die bocht van de A4 naar de A5 (andere kant op dus) neem ik meestal met 135 en dan heb ik altijd het gevoel dat ik nog een ruime marge heb, dat het dus nog wel wat harder kan.... die Mini Cooper die in mn buurt reed kon trouwens niet mee ..... of diegene nou niet harder het gas in durfde te trappen of niet ... dat weet ik natuurlijk niet. het regende wel die dag ....(vandaar dat ik ook niet harder wilde dan 135)
- Koidream
- 3rd Gear member
Misschien schakelde zijn "verstand" sneller in dan jou "DSTC".Herror schreef:..... of diegene nou niet harder het gas in durfde te trappen of niet ... dat weet ik natuurlijk niet. het regende wel die dag ....
- thumper
- 1st Gear member
- Contacteer:
Ik heb het "gewone" dynamische onderstel, met de standaard Conti's om 16" velgen.
Ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat de auto ging glijden.
Op knooppunt Oudenrijn, rijdende op de A12 vanuit Arnhem richting Den Haag neem ik de afslag A2 richting Den Bosch, dat is een driekwart bocht waar de adviessnelheid 50km/h is. Ik heb inmiddels 30.000 gereden, maar nog steeds kan ik deze bocht met ongeveer 110km/h nemen.
Ik heb nog geen moment het gevoel gehad dat de auto ging glijden.
Op knooppunt Oudenrijn, rijdende op de A12 vanuit Arnhem richting Den Haag neem ik de afslag A2 richting Den Bosch, dat is een driekwart bocht waar de adviessnelheid 50km/h is. Ik heb inmiddels 30.000 gereden, maar nog steeds kan ik deze bocht met ongeveer 110km/h nemen.
- thumper
- 1st Gear member
- Contacteer:
Twee weken terug reed ik de oprit bij 's-Gravendeel af, met ongeveer 80km/h. Er lagen wat blaadjes op de weg, en de antislipregeling trad keurig in werking. Er was een heel licht gevoel van onderstuur, maar geen moment het gevoel gehad dat de auto de controle in de bocht verloor.rieeeees schreef:Ik vind dat je sowieso snel onderstuur hebt met de C30. Vooral met twee personen in de auto. Ik ben iemand die zo hard mogelijk de bocht probeert te nemen.
Mijn passagiere was trouwens een andere mening toegedaan, haar hoofd lag zowat op m'n schoot

Lag haar hoofd daar nog niet dan?thumper schreef: Mijn passagiere was trouwens een andere mening toegedaan, haar hoofd lag zowat op m'n schoot
Wellicht dat we een ander topic moeten starten? "Wie kan het snelst door welke bocht?(Het grote sterke verhalen topic)"