Ik ben afgelopen zaterdag bij een autohandelaar naar een Volvo V40 wezen kijken. Deze is voorzien met Airco en CC. Nu hadden we even de airco getest door de airco vol aan te zetten en dan op de koudste stand. Motorklep open en controleren. Het viel op dat ie elke keer aan en uit ging.
Volgens de verkoper zou dit zo moeten zijn omdat de buitenlucht koud is en dat de airco dan niet aanblijft wanneer het dus beneden een aantal graden is.
Nu wil ik dus zeker weten of dit klopt, want vindt het wel vreemd. Hangt ook beetje af of de koop dan door gaat.
Kortom, kan iemand bevestigen of dit zo is? Misschien een ander systeem bij een Volvo V40 (Europe/Elegance)
Airco aan/uit (icm CC)
-
- 2nd Gear member
Ik weet niet of het hiermee te maken heeft, maar de airco in een Volvo koelt volgens mij de buitenlucht naar de gewenste temperatuur. "Goedkopere" airco's, koelen de lucht tot bij het vriespunt, en warmen em dan weer op. Ik kan me voorstellen dat bij het eerste type de fan dus uit gaat als de buitenlucht van zichzelf al koud genoeg is.
-
- Starter
OK, maar dat ie om de 10 seconden aan en uit gaat is dan toch wel vreemd? Ik bedoel, in 10 seconden kun je de buitenlucht (6 graden) toch niet koelen naar het vriespunt? Of gaat het zo snel?Qinx schreef:Ik weet niet of het hiermee te maken heeft, maar de airco in een Volvo koelt volgens mij de buitenlucht naar de gewenste temperatuur. "Goedkopere" airco's, koelen de lucht tot bij het vriespunt, en warmen em dan weer op. Ik kan me voorstellen dat bij het eerste type de fan dus uit gaat als de buitenlucht van zichzelf al koud genoeg is.

- Okke
- 4th Gear member
Zie ook andere topic...beneden de 7 graden werkt de airco niet. De climate control zal af en toe inschakelen om de lucht te ontvochtigen, maar zoals je zelf al aan geeft is 6 graden wel erg kritisch om de werking nog te controleren (bevriezen onderdelen). Mocht je twijfelen, laat de auto keuren. Met een testprocedure kunnen ze de werking controleren.
V40
-
- Starter
Ok, als het klopt wat je zegt dan lijkt me het inderdaad logisch. De reden waarom ik hierbij dus twijfel(de) is dat ik vind dat airco altijd moet werken om bijvoorbeeld de condens op de ramen binnen de auto weg te kunnen blazen. Daarbij is droge lucht noodzakelijk. Het af en toe aanzetten van de cc is dus voldoende om de lucht te ontvochtigen?Okke schreef:Zie ook andere topic...beneden de 7 graden werkt de airco niet. De climate control zal af en toe inschakelen om de lucht te ontvochtigen, maar zoals je zelf al aan geeft is 6 graden wel erg kritisch om de werking nog te controleren (bevriezen onderdelen). Mocht je twijfelen, laat de auto keuren. Met een testprocedure kunnen ze de werking controleren.