Prestaties gechipte S60 D5??

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
saab9-3
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2007 - 14:33

Hallo allemaal!

Ik overweeg om een S60 D5 aan te schaffen. Nu heb ik laatst proefgereden en vond 'm op zich best snel, maar op de snelweg mag de acceleratie wel wat forser. Komt waarschijnlijk omdat ik nu in een zwaar gechipte Saab 9-3 (benzine) rijd met ca. 265 pk en 370 Nm.
De S60 zal dus ook een krachtkuurtje moeten krijgen. Nu zal ik wel nooit de prestaties krijgen die ik momenteel gewend ben, maar ik vind het moeilijk in te schatten welke prestaties je wel krijgt. Ik rijd veel snelweg en ben dus vooral op zoek naar een goede acceleratie van 80-120 km/h in 5e versnelling. Het gaat vooral om de 5e versnelling, omdat ik in praktijk niet zal terugschakelen bij het inhalen van een vrachtwagen.
Wie heeft zijn acceleratie van 80-120 km/h wel eens gemeten in de 5e versnelling? Gechipt/ongechipt??

Verder rijd ik nu automaat en als het even kan, wil ik weer een automaat. Wie weet de acceleratie van 80-120 km/h voor een automaat (met/zonder kickdown)? Gechipt/ongechipt?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties !

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20806
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Welkom Peter,

Je hebt het juiste subforum gevonden.
Ga daar eens lekker in lezen.
Er lopen hier heel wat mensen rond die hun D5 gechipped hebben.
Maar of ze de tijd ogenomen hebben geloof ik niet zo. Doet ons ook meestal niet echt boeien.
Waar het om gaat is de beleving van de extra duw in de rug.

Daar komt bij dat hier op het forum ook een paar tuners rondlopen. Deze zijn zeer genegen jouw een offerte op maat te geven. Precies zoals jij dat wenst.
Ga overigens van de ongechipte tijden uit van de fabrieksgegevens. Die kloppen wel een beetje.
De gechipte cijfers. Voor een D5 met Geartronic. Ben heeft dit voor zijn XC70 in zijn topic over Hartog tuning neergezet.
Ben schreef: Daar komen ze:
Accelleratie van 0-100 was 10,57 sec en is nu 8,51 sec.
Accelleratie van 80-120 was 7,85 sec en is nu 6,06 sec.
dat zijn toch aardige verschillen. Op papier.... en hoe is dat dan in de praktijk?

Dat is een goed gevoel! Big smile gedurende de hele terugweg
Het zijn op papier maar een paar seconden en soms minder dan dat, maar in het verkeer maakt het een wereld van verschil. Even invoegen is geen probleem meer, je weet zeker dat er onmiddellijk een reactie uit het vooronder komt. Het geeft zoveel meer zekerheid dat er gebeurt wat je verwacht. Een geruststellende gedachte.
Bedenk wel:
Een diesel is geen benzine auto. Dat kan je absoluut niet met elkaar vergelijken. Zeker niet als de benzine-auto ook nog eens gechipped is.
De diesel zal wel een veel relaxtere rijder van je maken. Het vermogen en met name het koppel komt veel gemakkelijker vrij.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

Ben ik toch blij dat ik een automaat heb, dat is ook een optie als je hem toch nog niet hebt. Ik geef gas en hij bepaalt zelf of hij wil terugschakelen of niet. Dus houdt dat even in je achterhoofd als je echt gaat kijken! Het rijdt echt lekkerder (ook in de file) maar ja er zullen wel andere met een andere mening zijn, maar denk er aan dat de meeste nog niet in een geartronic gereden hebben. Die past zich aan aan je rijstijl!!
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Jaco
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 17.11.2007 - 17:23
Locatie: Drachten

Laat mijn S80 D5 ook tunen bij Rica. Weet iemand welke acceleratievoordelen dit oplevert. Heb alleen gehoord dat vermogen toeneemt naar 225 pk en 460 nm. :P
V70 D5 163 pk Geartronic | XC90 T6 Geartronic | V70 D5 185 pk Geartronic
S80 D5 Geartronic Magic blue pearl
saab9-3
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2007 - 14:33

Op het forum staat inderdaad veel info over chiptunen. Over het algemeen is iedereen erg tevreden en spreekt men over behoorlijke verschillen in trekkracht. Soms wordt het verkregen vermogen en trekkracht vermeld. Veel meer gaat het om enkel kwalitatieve vermeldingen ("rijdt echt een stuk beter"). Prima, maar moeilijk in te schatten welke prestaties hier nu bij horen. Uiteindelijk ben ik benieuwd hoe de prestaties zich verhouden tot andere auto's. Met andere woorden: wie is sneller?? Hiervoor moet je objectief kunnen vergelijken. Dit kan volgens mij het beste met standaard acceleratiemetingen.
Ik heb trouwens afgelopen weekend gereden in een V50 2.0D. Ook een lekkere motor. Weet iemand wat deze doet na chiptunen (acceleraties)? De auto was voorzien van retrofit roetfilter. Maakt dit nog uit?

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Lambert
5th Gear member
Berichten: 1266
Lid geworden op: 08.01.2006 - 11:28
Locatie: Almere

Ik overweeg om een S60 D5 aan te schaffen. Nu heb ik laatst proefgereden en vond 'm op zich best snel, maar op de snelweg mag de acceleratie wel wat forser. Komt waarschijnlijk omdat ik nu in een zwaar gechipte Saab 9-3 (benzine) rijd met ca. 265 pk en 370 Nm.
De S60 zal dus ook een krachtkuurtje moeten krijgen. Nu zal ik wel nooit de prestaties krijgen die ik momenteel gewend ben, maar ik vind het moeilijk in te schatten welke prestaties je wel krijgt. Ik rijd veel snelweg en ben dus vooral op zoek naar een goede acceleratie van 80-120 km/h in 5e versnelling. Het gaat vooral om de 5e versnelling, omdat ik in praktijk niet zal terugschakelen bij het inhalen van een vrachtwagen.
Wie heeft zijn acceleratie van 80-120 km/h wel eens gemeten in de 5e versnelling? Gechipt/ongechipt??
Je spreekt over een 5e versnelling, een nieuwe D5 heeft een 6-bak, tevens is het vermogen standaard 185 pk. Ik heb die van mij laten chippen en levert nu 226 pk. Tevens is het koppel nu 460 nM. Zelfs in de 6 kun je van 80 doortrekken, geen probleem. Ik zal van de week eens even timen. Wel denk ik dat de tijden een stukje sneller zijn als die van Ben, want een S60 is wel lichter dan een XC70 volgens mij...
History:
-Volvo S60 T6 R-design
-Audi A5 Quattro Cabrio 3.0 V6
-Audi A6 sedan Quattro 3.0 V6
-Audi A6 Avant 3.0 V6
-Volvo C70 T5 Summum Polestar
-XC60 T5 Summum Rica
-Audi A5 Sportback ProLine
-V70 D5 Summum Rica
-C70 cabrio 2.4T
-S60 D5 chrono Rica
-S60 2.4T Rica
-V40 Europa
-V40
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41307
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Weet je Peter, het zal me een rotzorg zijn hoe snel hij is.
Zolang ik 'm prettig vind rijden interesseren me de cijfers niet.
De getallen die ik eerder in het verlsag van de tuning heb gezet was meer voor anderen dan voor mijzelf. :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
saab9-3
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2007 - 14:33

Ik zal van de week eens even timen.
Graag, ik ben erg benieuwd!

Groeten,

Peter
Gebruikersavatar
Edgar
5th Gear member
Berichten: 1340
Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32

Ik ben het wel met Ben eens, zo bekijk ik het ook!
Mijn auto is getuned om normaal mee te komen in het verkeer, als ik het gas intrap gaat hij als de brandweer maar als ik het gas normaal intrap is het géén nerveuze auto... Maar bij mij is het verschil met de standaard sprint wel aanmerkelijk verbeterd. Zie mijn topic hierover...

Heb je foto's van je 9-3? Ik heb zelf in 2004 een 9-3 2.2 TiD in Vector trim gehad. Vind het nog steeds mooie auto's
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.

BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”