Dag allemaal,
Erg leuk forum. Dit is mijn eerste bericht. Momenteel rijden wij (mijn vrouw en onze dochter van bijna 2) in een VW Golf IV variant. Hoewel ik veel liever Volvo zou rijden (ik ben al Volvo liefhebber sinds mijn 4e: toen reed mijn moeder een 142 S) heb ik er nooit 1 kunnen aanschaffen vanwege de hoge prijzen. Ik overweeg nu eindelijke toch een V70 te kopen (nog geen specifieke op het oog) en ben op zoek naar antwoorden op onderstaande vragen, het liefst natuurlijk door ervaringsdeskundigen, vandaar dat ik dit bericht hier plaats. Ik heb de vragen als volgt gerubriceerd:
1. 3 kinderen? Family line? 3e achterbank in bagageruimte?
2. km-stand en 15 jaar met 1 V70?
3. Onderhoudskosten V70 D5 (163pk) Automaat?
4. Verbruik van D5 Automaat
5. Bekleding: Leer of halfleer?
6. Niveauregeling
7. Bekende kwaaltjes
Iedereen bij voorbaat heel erg bedankt als je wilt reageren!
--------------------------------
1. 3 kinderen? Family line? 3e achterbank in bagageruimte?
De belangrijkste reden om van auto te wisselen is de komst van een tweeling. Onze Golf is om twee redenen te klein:
- ik heb snel last van kramp in m'n rechterbeen en heb daarom veel beenruimte nodig. een babystoeltje achter mijn stoel wordt veel te krap
- 3 autostoeltjes in de breedte op de achterbank past niet
Ik zoek Volvorijders met ervaring met 3 kinderen op de achterbank van een V70, allemaal in een apart stoeltje. Ik heb onze MaxiCosi Tobi bij de Volvodealer in het midden van de achterbank gezet en dan passen er links en rechts nog een MC Cabrio bij, dus dat gaat goed. Maar past eea nog wanneer de kinderen groter worden? Ik wil de V70 oprijden, dus in elke fase moet het passen.
Fase 1: 1x 2,5 jr en 2x 0 jr: dit past dus
Fase 2: 1x 3 jr en 2x 9mnd: gaat dat? Dit zijn 3 stoeltjes naast elkaar
Fase 3: de oudste zonder stoeltje (vanaf welke leeftijd dat mag moet ik nog even uitzoeken)
NB.: Ik weet dat dit een lastig probleem is, maar ik wil niet naar een Multipla oid.
- Family line:
Gebruikt iemand de geintegreerde kinderzitjes en werkt dat prettig?
- 3e achterbank in bagageruimte:
Gebruikt iemand die? Kun je er ook een kinderzitje op plaatsen (bv een MC Tobi) of staan ze daarvoor te schuin?
2. km-stand en 15 jaar met 1 V70?
Een V70 is eigenlijk zo'n 15.000 Euro boven ons budget. Ik heb nog wel zo'n bedrag op een spaarrekening staan, maar of we ooit een 2e V70 kunnen kopen is nog te bezien. Daarom wil ik de V70 oprijden, dat lijkt me de goedkoopste manier. Wij rijden gemiddeld 20.000 km per jaar. Ik wil toch zeker wel 15 jaar met de V70 blijven rijden, dus dat betekent dat wij er zo'n 300.000 km bij willen zetten. Met welke km-stand lukt dat nog? Ik zit nu te kijken op UCL tot 140.000km (dat zou dan dus 440.000 worden). Lukt dat met een D5 Automaat?
3. Onderhoudskosten V70 D5 (163pk) Automaat?
Wie rijdt er met een V70 met hoge km-stand (zeg boven de 300.000) en houdt de jaarlijkse onderhoudskosten bij? Daar ben ik erg benieuwd naar. Ook trouwens naar onderhoudskosten tussen 100.000 en 300.000 km.
4. Verbruik van D5 Automaat
Ik zie verschillende cijfers op internet. Voor handgeschakelde V70 D5 zie ik regelmatig mensen met 5.5 l/100km op de snelweg en 6.5-7.0 l/100km gemiddeld verbruik. Met automaat schijnt 5.5 l/100km (snelweg, 120 km/h cruise) ook te kunnen. Ook zie ik wel eens iemand die meer dan 8 l/100km aangeeft.
5. Bekleding: Leer of halfleer?
Met kinderen: leer doen? Is vast heel handig met knoeien van eten en zo. Maar: hoe zit het met de ventilatie van het materiaal in de zomer? Ik transpireer wel tamelijk snel.
6. Niveauregeling
Ook handig voor zware belading (3 kids + 5 fietsen + achterbak tot de nok vol, kortom: vakantie) of alleen nuttig bij aanhangers en caravans?
7. Bekende kwaaltjes
Ik heb op dit forum eea gevonden over bekende kwaaltjes. Ik heb ze hieronder neergezet en ben benieuwd of meer mensen er last van hebben en of het oplosbaar is:
- automaat: schakelt (te) langzaam naar hogere versnelling. Kan met tuning worden verholpen maar dan verlies je de garantie.
- 17" velgen of nog groter: niet doen, auto spoort niet meer goed
- Regensensor: doet het niet goed bij motregen
- RTI: geen goede adviezen
- Kraakgeluiden onderstel
- deursloten die niet electr. opengaan
Advies gevraagd aanschaf V70 D5 Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Als een V70 15.000 boven budget ligt zou ik uitzien naar een andere auto. Volvo is behoorlijk duur, zowel in aanschaf als in onderhoud. Het lijkt me niet realistisch om te dit te verantwoorden door de kosten over 15 jaar uit te smeren.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Beste IkeV70,IkeV70 schreef:Als een V70 15.000 boven budget zou ik uitzien naar een andere auto. Volvo is behoorlijk duur, zowel in aanschaf als in onderhoud. Het lijkt me niet realistisch om te dit te verantwoorden door de kosten over 15 jaar uit te smeren.
Dank voor je snelle reactie. Zo zwartwit heb ik het niet bedoeld. We kunnen best wel wat lijden, de onderhoudskosten voor onze Golf zijn ook niet laag. Anders zouden we wel naar de japanners gaan kijken. We kunnen nu een wagen kopen van 30.000 a 35.000 Euro, terwijl we normaalgesproken zo'n 20.000 zouden willen uitgeven. Ik zie het nu zo: ik heb op meerdere plaatsen op het internet gevonden dat Volvo's het erg lang uit kunnen houden en dat compenseert weer. Bovendien heb ik het geld er graag voor over als ik dan een V70 kan rijden. Je leeft maar 1 keer zie je.
Graag hoor ik trouwens hoeveel jij aan onderhoud ongeveer kwijt bent, mocht je dat willen vertellen natuurlijk.
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
Ik weet niet op al je vragen een antwoord, maar:
-) Ik heb zo'n derde bankje achterin: hierop moet je niet nog eens een stoeltje monteren. het is al een kinderbankje met volwaardige, zij het verlaagde driepuntsgordels. Vanaf een jaar of drie (ze moeten niet zelf aan hun gordel knoeien, en ze moeten onder de gordel passen, dus groot genoeg zijn) kunnen ze erin. Mijn kinderen (5 en bijna 4 jaar oud) vinden het geweldig om achterin te zitten, en opa en oma kunnen dan ook nog mee.
Grootste nadeel: je bent je bagageruimte kwijt, dus het is geen oplossing voor vakanties ed........
-) Ik heb half leer: het "nietleer deel" wil wel een beetje groezelig worden, maar is met een natte lap best weer op te poetsen (afhankelijk van hoe precies je bent
)
-) ik heb een D5 handgeschakeld, en rij 1 op 16 overall........
-) oudste zonder stoeltje: er is nog een fase "stoelverhoger" en dit is allemaal niet leeftijdgebonden, maar lengtegebonden: je moet onder de gordel passen!
-) niveau regeling juist als je 'm achterin volgooit: die caravan of aanhanger levert alleen de kogeldruk........ (=75 kg oid)
Zelf doe ik het zonder (zonder caravan, en zonder niveauregeling), en haal probleemloos heel europa
Familyline heeft van die stoelverhogers in de achterbank: ik weet niet of je er dan nog iets tussenin kan monteren?
ps.
Wees wel voorzichtig met het aanschaffen van een V70: voor je het weet rijd je meer dan 20.000 km/jaar
(wat een geweldige kar is het toch!)
-) Ik heb zo'n derde bankje achterin: hierop moet je niet nog eens een stoeltje monteren. het is al een kinderbankje met volwaardige, zij het verlaagde driepuntsgordels. Vanaf een jaar of drie (ze moeten niet zelf aan hun gordel knoeien, en ze moeten onder de gordel passen, dus groot genoeg zijn) kunnen ze erin. Mijn kinderen (5 en bijna 4 jaar oud) vinden het geweldig om achterin te zitten, en opa en oma kunnen dan ook nog mee.
Grootste nadeel: je bent je bagageruimte kwijt, dus het is geen oplossing voor vakanties ed........
-) Ik heb half leer: het "nietleer deel" wil wel een beetje groezelig worden, maar is met een natte lap best weer op te poetsen (afhankelijk van hoe precies je bent

-) ik heb een D5 handgeschakeld, en rij 1 op 16 overall........
-) oudste zonder stoeltje: er is nog een fase "stoelverhoger" en dit is allemaal niet leeftijdgebonden, maar lengtegebonden: je moet onder de gordel passen!
-) niveau regeling juist als je 'm achterin volgooit: die caravan of aanhanger levert alleen de kogeldruk........ (=75 kg oid)
Zelf doe ik het zonder (zonder caravan, en zonder niveauregeling), en haal probleemloos heel europa

Familyline heeft van die stoelverhogers in de achterbank: ik weet niet of je er dan nog iets tussenin kan monteren?
ps.
Wees wel voorzichtig met het aanschaffen van een V70: voor je het weet rijd je meer dan 20.000 km/jaar

(wat een geweldige kar is het toch!)

Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Dag Rik,
Dank voor je snelle antwoord! Over dat 3e bankje: daar heb ik heel veel aan. Opa en Oma had ik nog niet genoemd, maar zijn inderdaad een van de redenen om zo'n bankje te willen.
Enne...je laatste advies zal ik onthouden!
Groet,
SelwinPieter
Dank voor je snelle antwoord! Over dat 3e bankje: daar heb ik heel veel aan. Opa en Oma had ik nog niet genoemd, maar zijn inderdaad een van de redenen om zo'n bankje te willen.
Enne...je laatste advies zal ik onthouden!
Groet,
SelwinPieter
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat wil ik best:SelwinPieter schreef: Graag hoor ik trouwens hoeveel jij aan onderhoud ongeveer kwijt bent, mocht je dat willen vertellen natuurlijk.
Ik heb een V70 2.5D uit 11-2000. Gekocht in 12-2005 (dus 5 jaar oud toen) voor plm 16000,-
In de afgelopen 2 jaar heb ik ongeveer, ruwe schatting, 5000,- aan onderhoudskosten gehad, dus 2500,- per jaar.
Afschrijving in die 2 jaar zal minstens 6000,- zijn,
en dan natuurlijk per jaar zo'n 1200,- houderschapsbelasting, 800,- verzekering en 1750,- brandstof.
Oja: kmstand was bij aanschaf 175.000. 2 Jaar later 225.000
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- V70Rene
- 4th Gear member
- Berichten: 679
- Lid geworden op: 02.03.2007 - 20:05
Hallo,
Veel info over de D5 kan ik je niet verstrekken , wel over 3 kinderen op de achterbank.
Onze kids , 9-6 en 3 jaar oud gaat perfect op de achterbank. De 2 oudste zitten op de geintregreerde kinderzitjes , en de jonste in een maxi-cosi ( 9-18 Kg ) stoeltje . Dit stoeltje past gewoon perfect tussen de buitenste plaatsen.
Lederen bekleding is zeker doen , juist vanwegen kinderen. 1 van onze kids is snel wagenziek ( in de Volvo stukken minder ) en heeft al wel eens overgegeven in zowel deze als in vorige auto. Op stof wil je niet weten wat voor rotzooi het geeft ..... snel uitpoetsen is geboden , enkel die lucht gaat door merg en been ook na gebruik van de zogenaamde wondermiddellen om het schoon en geurvrij te krijgen. Nu op de lederen bekleding is het afnemen en klaar ( laat geen vlekken achter en stank blijft ook niet hangen )
De nivoregeling is zeker een aanbeveling , we zijn deze zomer volgestouwd op vakantie gegaan , en de auto helt niet achterover , zelfs niet bij volle bepakking en zwaar gewicht.
Zelf rijden we met een 2.4 170 Pk automaat , welke een verbruik heeft van ca 1:10 tot 1:11 met gemiddeld stads en snelweg verkeer wat ik zeer acceptabel vind ( onze vorige auto ( focus C-max ) deed het met een 1.8 motor niet beter )
We hebben de auto in maart aangeschaft met 95000 km op de teller en nu staat er 108000 km op , vrijwel geheel probleemloos. Wel zijn de stabilisator stangetjes vervangen , en een schokbreker links voor ivm bijgeluiden.
Mocht je nog foto's willen hebben van de geintregreerde kinderzitjes met de kids erop stuur dan even een PM met je mailadres.
Succes met de koop van een V70 , je zal er zeker geen spijt van krijgen.
Veel info over de D5 kan ik je niet verstrekken , wel over 3 kinderen op de achterbank.
Onze kids , 9-6 en 3 jaar oud gaat perfect op de achterbank. De 2 oudste zitten op de geintregreerde kinderzitjes , en de jonste in een maxi-cosi ( 9-18 Kg ) stoeltje . Dit stoeltje past gewoon perfect tussen de buitenste plaatsen.
Lederen bekleding is zeker doen , juist vanwegen kinderen. 1 van onze kids is snel wagenziek ( in de Volvo stukken minder ) en heeft al wel eens overgegeven in zowel deze als in vorige auto. Op stof wil je niet weten wat voor rotzooi het geeft ..... snel uitpoetsen is geboden , enkel die lucht gaat door merg en been ook na gebruik van de zogenaamde wondermiddellen om het schoon en geurvrij te krijgen. Nu op de lederen bekleding is het afnemen en klaar ( laat geen vlekken achter en stank blijft ook niet hangen )
De nivoregeling is zeker een aanbeveling , we zijn deze zomer volgestouwd op vakantie gegaan , en de auto helt niet achterover , zelfs niet bij volle bepakking en zwaar gewicht.
Zelf rijden we met een 2.4 170 Pk automaat , welke een verbruik heeft van ca 1:10 tot 1:11 met gemiddeld stads en snelweg verkeer wat ik zeer acceptabel vind ( onze vorige auto ( focus C-max ) deed het met een 1.8 motor niet beter )
We hebben de auto in maart aangeschaft met 95000 km op de teller en nu staat er 108000 km op , vrijwel geheel probleemloos. Wel zijn de stabilisator stangetjes vervangen , en een schokbreker links voor ivm bijgeluiden.
Mocht je nog foto's willen hebben van de geintregreerde kinderzitjes met de kids erop stuur dan even een PM met je mailadres.
Succes met de koop van een V70 , je zal er zeker geen spijt van krijgen.
(Nu) Volvo XC60 D4 181 Pk / 6 handbak / Summum / Xenium / Intellisafe / Panoramadak / 20” Ixion IV zomerset en 19" R-Design winterset
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
(Ex) VW Passat Station 1.6D 150Pk met Chip
(Ex) Volvo V70 2.4 170PK / Automaat - RVS Feritta - Mobilityline - Comfortline - Premiumline - Winterline - Estateline - 2005 xenon - 17 Inch Thor ( zomer )
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
O ja, als je het bankje neerklapt is het helemaal weg, dus dan heb je wel je bagageruimte helemaal tot je beschikking.SelwinPieter schreef:Dag Rik,
Dank voor je snelle antwoord! Over dat 3e bankje: daar heb ik heel veel aan. Opa en Oma had ik nog niet genoemd, maar zijn inderdaad een van de redenen om zo'n bankje te willen.
Enne...je laatste advies zal ik onthouden!
Groet,
SelwinPieter
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Oeps, da's wel veel onderhoud inderdaad. Als dat een normaal gemiddelde zou blijken te zijn voor een V70 D5 dan zou ik beginnen te twijfelen... Ik zit met onze Golf tot nu toe ongeveer op de helft. Dat is dan reguliere onderhoudsbeurten en banden.IkeV70 schreef:Dat wil ik best:SelwinPieter schreef: Graag hoor ik trouwens hoeveel jij aan onderhoud ongeveer kwijt bent, mocht je dat willen vertellen natuurlijk.
Ik heb een V70 2.5D uit 11-2000. Gekocht in 12-2005 (dus 5 jaar oud toen) voor plm 16000,-
In de afgelopen 2 jaar heb ik ongeveer, ruwe schatting, 5000,- aan onderhoudskosten gehad, dus 2500,- per jaar.
Afschrijving in die 2 jaar zal minstens 6000,- zijn,
en dan natuurlijk per jaar zo'n 1200,- houderschapsbelasting, 800,- verzekering en 1750,- brandstof.
Oja: kmstand was bij aanschaf 175.000. 2 Jaar later 225.000
Is er bij jouw V70 veel stukgegaan?
Groet, SP
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik ben wellicht niet helemaal representatief (hoewel ?)SelwinPieter schreef: Oeps, da's wel veel onderhoud inderdaad. Als dat een normaal gemiddelde zou blijken te zijn voor een V70 D5 dan zou ik beginnen te twijfelen... Ik zit met onze Golf tot nu toe ongeveer op de helft. Dat is dan reguliere onderhoudsbeurten en banden.
Is er bij jouw V70 veel stukgegaan?
Groet, SP
Mijn onderhoudskosten bestaan uit zaken als:
-4 onderhoudsbeurten, 2 APK keuringen
-Distributieriem / waterpomp
-8 nieuwe banden
-Trillingsdemper krukaspoelie
-Wiellager rechtsvoor
-Remschijven/blokken voor
-Remblokken achter
-Handremschoenen en -kabel
-Olielekkage nokkenaskering
-Luchtmassameter
-Slot achterklep
-RTI CD's
-Hondenrek
en nog wat losse zaken, paar keer de computer uitlezen, wat probleemopsporing toen de ABS op hol geslagen was (bleek niet aan de ABS zelf te liggen, maar aan een foutje van een monteur)
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- trompetje
- 5th Gear member
- Berichten: 1023
- Lid geworden op: 07.07.2006 - 09:40
- Locatie: Oostelijk Westfriesland
- Contacteer:
oeps, 8 nieuwe banden, en 4 beurten, voor 50.000 km?
(mijn) D5 heeft onderhoud elke 20.000 km (bovenstaande gaat over een 2.5 TDI, dat is de voorloper van de D5!)
Distributieriem voor D5 elke 160.000 km......
RTI CD's en hondenrek is dat onderhoud....
De mijne had tot nu toe (kmstand nu 240.000):
- remmen (schijven en blokken voor en achter)
- slot bijrijdersdeur (duur grapje: kost ook veel manuren)
- Lager rechter voorwiel
kosten weet ik niet meer precies, Volvo is niet de goedkoopste.....
(Er zijn nogal wat Volvospecialisten, die wel specifieke volvokennis hebben, maar geen volvoprijzen)
Het is een "ex-leasebak", maar die kostte (4 jaar oud, 180.000 km, met derde bankje, gescheiden CC) nog geen 20.000,-
(mijn) D5 heeft onderhoud elke 20.000 km (bovenstaande gaat over een 2.5 TDI, dat is de voorloper van de D5!)
Distributieriem voor D5 elke 160.000 km......
RTI CD's en hondenrek is dat onderhoud....
De mijne had tot nu toe (kmstand nu 240.000):
- remmen (schijven en blokken voor en achter)
- slot bijrijdersdeur (duur grapje: kost ook veel manuren)
- Lager rechter voorwiel
kosten weet ik niet meer precies, Volvo is niet de goedkoopste.....
(Er zijn nogal wat Volvospecialisten, die wel specifieke volvokennis hebben, maar geen volvoprijzen)
Het is een "ex-leasebak", maar die kostte (4 jaar oud, 180.000 km, met derde bankje, gescheiden CC) nog geen 20.000,-
Groet, Rik.
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........
mijn andere hobby: Trompetjes!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Even de locale volvodealer gebeld: een V70 D5 uit 2004/2005 heeft de volgende onderhoudspakketten nodig:
- bij elke 60.000: 485,-
- bij elke 160.000: 949,- (incl. distributieriem)
- bij elke 20.000 daartussen: 389,-
Dit is dus voor 160.000 km:
2 2/3 x 485,- + 949,- + 5x 389,- = 4187,-, dus per 20.000km: 523,-
Elke 50.000km 4 nieuwe banden ad 600,- is 240,- erbij.
Remschijven/blokken: 150,- per 20.000km (geschat)
Samen dus een kleine 1000 Euro per 20.000, exclusief reparaties.
Vraag blijft dus vooral hoe degelijk een V70 gebouwd wordt en hoeveel er zoal stuk gaat. Bij een aantal japanse merken is dat betrekkelijk weinig, bij jouw V70 lijkt het me nogal veel. Ik wacht nog even af wat anderen kwijt zijn aan hun onderhoud.
In elk geval heel erg bedankt voor je reactie!
Groet,
SP
- bij elke 60.000: 485,-
- bij elke 160.000: 949,- (incl. distributieriem)
- bij elke 20.000 daartussen: 389,-
Dit is dus voor 160.000 km:
2 2/3 x 485,- + 949,- + 5x 389,- = 4187,-, dus per 20.000km: 523,-
Elke 50.000km 4 nieuwe banden ad 600,- is 240,- erbij.
Remschijven/blokken: 150,- per 20.000km (geschat)
Samen dus een kleine 1000 Euro per 20.000, exclusief reparaties.
Vraag blijft dus vooral hoe degelijk een V70 gebouwd wordt en hoeveel er zoal stuk gaat. Bij een aantal japanse merken is dat betrekkelijk weinig, bij jouw V70 lijkt het me nogal veel. Ik wacht nog even af wat anderen kwijt zijn aan hun onderhoud.
In elk geval heel erg bedankt voor je reactie!
Groet,
SP
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik zal beslist duurder dan gemiddeld uit zijn, maar ik zou er niet van uit gaan dat je het met 1000,- per 20.000 km (dus in jouw geval 1000,- per jaar) gaat redden. Je gaat gewoon reparaties tegenkomen die buiten het normale onderhoudsschema liggen, en reparaties kunnen zomaar 800,- kosten.
2 sets banden in 50.000? Ja, 1 set in het begin, 1 set na 40.000. Die laatste set gaat nog even mee natuurlijk.
Verder heb ik gewoon ruwweg alle kosten bij elkaar opgeteld die ik de afgelopen 2 jaar heb gemaakt, dus ook voor de in mijn geval noodzakelijke RTI-cd's (die trouwens na 2 jaar wel weer eens vernieuwd mogen worden) en hondenrek.
2 sets banden in 50.000? Ja, 1 set in het begin, 1 set na 40.000. Die laatste set gaat nog even mee natuurlijk.
Verder heb ik gewoon ruwweg alle kosten bij elkaar opgeteld die ik de afgelopen 2 jaar heb gemaakt, dus ook voor de in mijn geval noodzakelijke RTI-cd's (die trouwens na 2 jaar wel weer eens vernieuwd mogen worden) en hondenrek.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Nee, die 1000,- zijn natuurlijk alleen voor het onderhoud ex. reparaties, begrijp me niet verkeerd. Voor reparaties schat ik zo'n 250,- per 20.000 km in voor onze Golf. Voor een Volvo zal het zeker niet minder zijn, maar meer dan 500,- per 20.000km zou me erg tegenvallen. Alles bijelkaar zit ik dan dus op 1500,- per jaar. Dat is zeker te doen.IkeV70 schreef:Ik zal beslist duurder dan gemiddeld uit zijn, maar ik zou er niet van uit gaan dat je het met 1000,- per 20.000 km (dus in jouw geval 1000,- per jaar) gaat redden. Je gaat gewoon reparaties tegenkomen die buiten het normale onderhoudsschema liggen, en reparaties kunnen zomaar 800,- kosten.
2 sets banden in 50.000? Ja, 1 set in het begin, 1 set na 40.000. Die laatste set gaat nog even mee natuurlijk.
Verder heb ik gewoon ruwweg alle kosten bij elkaar opgeteld die ik de afgelopen 2 jaar heb gemaakt, dus ook voor de in mijn geval noodzakelijke RTI-cd's (die trouwens na 2 jaar wel weer eens vernieuwd mogen worden) en hondenrek.
Met mijn banden doe ik in de regel 60.000 km. Zijn de achterbanden op, dan gaan de nieuwe voor. Misschien slijten banden onder een zwaardere auto (Volvo) sneller? Ik rijd iha erg rustig.
Ik vind het juist heel goed om alle kosten bij elkaar op te tellen, dus ook navigatie ed. want dat doe ik natuurlijk zelf ook. Je kunt dat idd niet kwalificeren als onderhoud, maar het is juist interessant te weten hoeveel je aan de auto kwijt bent.
IkeV70, nogmaals dank voor al je info, en de tijd die je neemt om mij te helpen. Dat waardeer ik zeer. Dat geldt trouwens ook voor trompetje en V70Rene!
Groet,
SP
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 343
- Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
- Locatie: Haarlem
Een grote besparing lijkt me toch een gebruikte te kopen. Afschrijving is de eerste jaren ERG hoog! En hoe het leven er over 15 jaar uit ziet???? En de Volvo's kunnen LANG mee. In een paar jaar zo'n 50% afgeschreven ....
Oprijden is zeker goedkoper, geldt vrijwel voor iedere auto, maar koop dan inderdaad wel een duurzame.
Zelf heb ik op basis van 20dkm een benzine gekocht, 2003, 109dkm gelopen, incl garantie, 18.000 euro. dan kan je wel een stootje hebben mbt onderhoud. En wees gerust, hoge kilometerstanden geen probleem, tijd terug in benzine/gas versie naar spanje geweest, had 450.000 dkm gelopen.
Wat betreft j emankementen:
1- automaat: ...
2- 17" velgen of nog groter: niet doen, auto spoort niet meer goed
3- Regensensor: doet het niet goed bij motregen
4- RTI: geen goede adviezen
1 t/m 4 is niet nodig.
>>- Kraakgeluiden onderstel
kan bij ieder eauto voorkomen. Heb er zelf geen last van.
>>- deursloten die niet electr. opengaan
idem. Had er bij mijn vorige jap ook last van, vergis je niet, ook een jap kan mankementen hebben en dure vervangingsonderdelen, ben zelf net van jap naar volvo overgestapt, als vervanging toch duur is .....
Ivm probleem airco en ETM (dure "geintjes") heb ik bewust voor model 2003 gekozen en niet eerder.
Onderhoudskosten: de lijst van ikev70 is lang, maar wel eerlijk. Daar zitten echter ook d-riem + banden mee, en wat andere zaken, niet geheel representatief voor de gemiddelde onderhoudskosten. Overigens kunnen banden ook wel langer mee dan 40dkm.
Oprijden is zeker goedkoper, geldt vrijwel voor iedere auto, maar koop dan inderdaad wel een duurzame.
Zelf heb ik op basis van 20dkm een benzine gekocht, 2003, 109dkm gelopen, incl garantie, 18.000 euro. dan kan je wel een stootje hebben mbt onderhoud. En wees gerust, hoge kilometerstanden geen probleem, tijd terug in benzine/gas versie naar spanje geweest, had 450.000 dkm gelopen.
Wat betreft j emankementen:
1- automaat: ...
2- 17" velgen of nog groter: niet doen, auto spoort niet meer goed
3- Regensensor: doet het niet goed bij motregen
4- RTI: geen goede adviezen
1 t/m 4 is niet nodig.
>>- Kraakgeluiden onderstel
kan bij ieder eauto voorkomen. Heb er zelf geen last van.
>>- deursloten die niet electr. opengaan
idem. Had er bij mijn vorige jap ook last van, vergis je niet, ook een jap kan mankementen hebben en dure vervangingsonderdelen, ben zelf net van jap naar volvo overgestapt, als vervanging toch duur is .....
Ivm probleem airco en ETM (dure "geintjes") heb ik bewust voor model 2003 gekozen en niet eerder.
Onderhoudskosten: de lijst van ikev70 is lang, maar wel eerlijk. Daar zitten echter ook d-riem + banden mee, en wat andere zaken, niet geheel representatief voor de gemiddelde onderhoudskosten. Overigens kunnen banden ook wel langer mee dan 40dkm.
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Dag JJDD,
dank voor je uitgebreide antwoord. Even een reactie:
Nieuw kan ik zeker niet betalen. Het wordt niet meer dan 35.000,- wat ik kan uitgeven. Ik heb het volgende sommetje gemaakt:
1. Stel ik rijd de Volvo op. Wanneer is op? Ook een Volvo kent een grens aan de km. Die grens wordt iha bereikt wanneer de berijder vindt dat zijn onderhoudskosten ineens flink gaan oplopen: voor je het weet heb je je hele auto vervangen. Stel dat die grens bij een V70 D5 automaat rond de 400.000 km ligt.
2. Stel ik koop een V70 uit 2003 met 150.000 km voor 25.000,- dan koop ik 250.000km (12,5 jaar), dus 10 km voor een Euro. Stel ik koop een V70 uit 2005 met 50.000 km voor 35.000,-. Dan koop ik 350.000 km (17,5 jaar??), dus ook 10 km voor een Euro, maar dan wel een nieuwere auto en dan heb ik het voor m'n gevoel toch iets meer "zelf" in de hand hoe lang hij meegaat. Even afgezien van netto contante waarde van die 10.000 Euro, die ik dan wel nu al moet investeren.
Die van de airco en ETM (wat is dat?) vind ik wel interessant. Zou denk ik nu toch niet ouder kopen dan 2003, maar toch...
dank voor je uitgebreide antwoord. Even een reactie:
Nieuw kan ik zeker niet betalen. Het wordt niet meer dan 35.000,- wat ik kan uitgeven. Ik heb het volgende sommetje gemaakt:
1. Stel ik rijd de Volvo op. Wanneer is op? Ook een Volvo kent een grens aan de km. Die grens wordt iha bereikt wanneer de berijder vindt dat zijn onderhoudskosten ineens flink gaan oplopen: voor je het weet heb je je hele auto vervangen. Stel dat die grens bij een V70 D5 automaat rond de 400.000 km ligt.
2. Stel ik koop een V70 uit 2003 met 150.000 km voor 25.000,- dan koop ik 250.000km (12,5 jaar), dus 10 km voor een Euro. Stel ik koop een V70 uit 2005 met 50.000 km voor 35.000,-. Dan koop ik 350.000 km (17,5 jaar??), dus ook 10 km voor een Euro, maar dan wel een nieuwere auto en dan heb ik het voor m'n gevoel toch iets meer "zelf" in de hand hoe lang hij meegaat. Even afgezien van netto contante waarde van die 10.000 Euro, die ik dan wel nu al moet investeren.
Die van de airco en ETM (wat is dat?) vind ik wel interessant. Zou denk ik nu toch niet ouder kopen dan 2003, maar toch...
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Hier wat plaatjes om het geheel te laten zien. Zo ziet de achterbak er normaal uit:JJDD schreef:Oja, wat betreft die achterbank / 3de zitrij voor kinderen in de achterbak: verdwijnt die helemaal indien ingeklapt? Ten koste van reservewiel en/of bagageruimte?

En zo klap je de rugleuning omhoog (let op: wel het kofferbakscherm verwijderen)

Dan klap je de zitten op, zodat je billen een plek hebben:

De ruimte waar je voeten staan, en waar dus het bankje normaliter in is geklapt, is geen ruimte die je echt kwijt bent. In sommige uitvoeringen zit hier een bakje waar je je boodschappentas neer kunt zetten. Dat rooie ding daar achter is de gevarendriehoek. Hieronder zit ook het reservewiel.

Kortom: je bent geen ruimte kwijt als het bankje is ingeklapt. Super handig. 't Is officieel bedoeld geloof ik voor kinderen tot max. 35 of 40 kg. check je handboekje.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Is het bij 20.000 km/jaar wel verstandig om een diesel te nemen. De bezine uitvoeringen zijn duidelijk voordeliger in aanschaf.....
Als je geen probleem hebt met een wat oudere auto en een hoge k'm stand kun je de investering ook fors drukken door er eentje te nemen die 1 a 2 jaar ouder is !
Als je geen probleem hebt met een wat oudere auto en een hoge k'm stand kun je de investering ook fors drukken door er eentje te nemen die 1 a 2 jaar ouder is !
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 18.11.2007 - 19:50
- Locatie: Gelderse Vallei
- Contacteer:
Dag Roel,
Dank voor de plaatjes! Erg leuk. Ze zijn heel duidelijk. Heb je nu een volwaardig reservewiel er nog onder? Of is het een thuiskomertje?
Groet,
SP
Dank voor de plaatjes! Erg leuk. Ze zijn heel duidelijk. Heb je nu een volwaardig reservewiel er nog onder? Of is het een thuiskomertje?
Groet,
SP