Ik heb nog geen tijd gehad alles te berekenen, maar ergens klopt er iets niet volgens mij. Al is het maar dat auto II ongeveer 3 jaar langer mee gaat in je berekening, dus dat kan je dan niet helemaal vergelijken. Dan moet je in het voorbeeld een auto uit 2001 nemen met 150dkm (en dus lagere aanschafprijs) vergeleken met de 2005 met 70 dkm.
En afschrijving is over een periode van 15 tot 20 jaar natuurlijk laag, waardoor aanvankelijk verschillen kleiner lijken dan ze zijn, want let maar op, ga je er echt zolang mee rijden? Diesel: werk je dichterbij heb je onnodig vaste lasten (en andersom natuurlijk met benzine)
ETM: zoek maar in dit forum.
Advies gevraagd aanschaf V70 D5 Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dag Niels,NielsS60 schreef:Is het bij 20.000 km/jaar wel verstandig om een diesel te nemen. De bezine uitvoeringen zijn duidelijk voordeliger in aanschaf.....
Als je geen probleem hebt met een wat oudere auto en een hoge k'm stand kun je de investering ook fors drukken door er eentje te nemen die 1 a 2 jaar ouder is !
Dank voor de tip! Ik heb idd zelf ook gezien dat de benzine-uitvoeringen een stuk gunstiger geprijsd zijn. Wat me toch doet neigen naar een diesel:
- beter voor het milieu (1:15 vs 1:10), mits met roetfilter
- grotere actieradius
- prettige rij-eigenschappen
Een simpel sommetje leert dat bij 20.000 km de lagere dieselprijs de houderschapsbelasting wel ongeveer compenseert. Blijft over: de hogere aanschafprijs. Daar kom ik wel overheen denk ik.
Groet,
SP
-
- 3rd Gear member
He BS, super, dank je, erg duidelijk!!
Pieter: "Mijne". 109dkm, 2003, 18.000, benzine: 16 km / euro. Mijn omslagpunt voor diesel ligt hoger dan 20dkm / jaar. Reed juist diesel, en kwam met 25dkm / jaar al krap uit.
Pieter: "Mijne". 109dkm, 2003, 18.000, benzine: 16 km / euro. Mijn omslagpunt voor diesel ligt hoger dan 20dkm / jaar. Reed juist diesel, en kwam met 25dkm / jaar al krap uit.
V70 - 140pk - 2003
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Goed punt. Ga ik 15 jaar met dezelfde auto rijden? Dat dacht ik ook met de Golf te gaan doen en die ga ik ook straks verkopen. Kan ik wel zeggen "Tweeling, daar had ik niet op gerekend" maar wie weet komt er nog iets waar ik niet op reken. Ik kan natuurlijk ook een V70 uit 2001 oid kopen met 250000 km voor 15.000,- bij een handelaar... Heb ik ook 10 km voor een Euro, mits hij het nog 7 jaar blijft doen.JJDD schreef:Ik heb nog geen tijd gehad alles te berekenen, maar ergens klopt er iets niet volgens mij. Al is het maar dat auto II ongeveer 3 jaar langer mee gaat in je berekening, dus dat kan je dan niet helemaal vergelijken. Dan moet je in het voorbeeld een auto uit 2001 nemen met 150dkm (en dus lagere aanschafprijs) vergeleken met de 2005 met 70 dkm.
En afschrijving is over een periode van 15 tot 20 jaar natuurlijk laag, waardoor aanvankelijk verschillen kleiner lijken dan ze zijn, want let maar op, ga je er echt zolang mee rijden? Diesel: werk je dichterbij heb je onnodig vaste lasten (en andersom natuurlijk met benzine)
Mijn berekening is idd wel erg kort door de bocht. Zal eens wat uitgebreider maken met rente en zo.
Groet,
SP
-
- 3rd Gear member
Check ook even goed de prijzen. 15d bij een handelaar is best fors voor een dergelijke auto, bij van aarle zie ik een diesel . Zou ik niet doen. Daarnaast, zoals genoemd, zijn diesels relatief duur, en de benzine versies gaan net zo lang mee bij volvo.
Ben net even aan het neuzen, en de oudere diesels zijn inderdaad relatief duurder, met benzine is het andersom, daar loont een paar jaar ouder meer! Zie bij van aarle bv een diesel (wel de 130 pk) staan uit 2005 met 83.000 km voor euro 29.000.
Ben net even aan het neuzen, en de oudere diesels zijn inderdaad relatief duurder, met benzine is het andersom, daar loont een paar jaar ouder meer! Zie bij van aarle bv een diesel (wel de 130 pk) staan uit 2005 met 83.000 km voor euro 29.000.
V70 - 140pk - 2003
- BlackSapphire
- 6th Gear member
Helaas, thuiskomertje.SelwinPieter schreef:Dag Roel,
Dank voor de plaatjes! Erg leuk. Ze zijn heel duidelijk. Heb je nu een volwaardig reservewiel er nog onder? Of is het een thuiskomertje?
Groet,
SP
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dank voor het neuzen! Van Aarle kende ik nog niet, dus die hou ik vanaf nu ook in de gaten. Die jij zag heeft echter geen Geartronic en ik kan niet rijden zonder automaat. Dat maakt ze wel extra duur trouwens.JJDD schreef:Check ook even goed de prijzen. 15d bij een handelaar is best fors voor een dergelijke auto, bij van aarle zie ik een diesel . Zou ik niet doen. Daarnaast, zoals genoemd, zijn diesels relatief duur, en de benzine versies gaan net zo lang mee bij volvo.
Hij heeft ook een mooie Volvo V70 Aut. 2.5 T 210pk incl. garantie staan voor 27d. Benzine weliswaar.
Groet,
SP
Je kan ook een BiFuel kopen, standaard niveauregeling.
Werden verkocht tot ± half 2005. Zijn wel gewild trouwens, meestal staan die niet lang.
Maar relatief goedkoper dan een diesel.
Maar dat bankje achterin kan je wel vergeten, geen ruimte voor.
Ook niet voor een thuiskomer, je krijgt er een spuitbus bijgeleverd.
Werden verkocht tot ± half 2005. Zijn wel gewild trouwens, meestal staan die niet lang.
Maar relatief goedkoper dan een diesel.
Maar dat bankje achterin kan je wel vergeten, geen ruimte voor.
Ook niet voor een thuiskomer, je krijgt er een spuitbus bijgeleverd.

-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dag Alex,
Dank voor je reactie en tips. Ik heb daar idd wel over gedacht, maar de nadelen wegen voor mij persoonlijk niet op tegen het prijsverschil. Op UCL is de enige bifuel met niet heel veel km (en geartr.) overigens een 170pk EdII uit 2005 voor 34450. Daarvoor krijg ik een bijna net zo nieuwe en mooie D5.
Groet,
SP
Dank voor je reactie en tips. Ik heb daar idd wel over gedacht, maar de nadelen wegen voor mij persoonlijk niet op tegen het prijsverschil. Op UCL is de enige bifuel met niet heel veel km (en geartr.) overigens een 170pk EdII uit 2005 voor 34450. Daarvoor krijg ik een bijna net zo nieuwe en mooie D5.
Groet,
SP
- PJR
- 2nd Gear member
Ten eerste sterkte de komende tijd!
Mijn auto is nog te nieuw om je iets zinnigs over onderhoud te kunnen melden. Toch zou ik nog eens informeren naar de bruikbaarheid van een achterbankje met bijvoorbeeld een buggy voor een tweeling in de kofferbak.
Ik zou ervan uitgaan dat de drie kinderen op de achterbank hun plaatsen hebben, mits dit goed mogelijk is (V70Rene heeft goede ervaringen, maar kinderen met andere leeftijden). Als je dan toch een keer opa en oma meeneemt kun je het bankje natuurlijk gebruiken.
Ten aanzien van het brandstofverbruik van een D5 GT kan ik je meedelen dat ik ongeveer 1 op 13,5 rijdt (niet volgens de boordcomputer). Dit bij een rustige rijstijl bij een wisselend verkeersbeeld en wisselende routes.
De niveauregeling is erg prettig. Je moet echter eerst een klein stukje rijden, zodat de hoogte kan worden aangepast. Hij zakt in eerste instantie dus wel door in de veren.
Het leer is gemakkelijk afneembaar, maar kwetsbaarder bij het gebruik van bijvoorbeeld de autostoeltjes met isofixbevestiging. Ik heb er zelf een handdoek tussen gedaan om beschadiging te voorkomen. Natuurlijk wordt leer veel heter in de zomer, maar het is eenvoudig hiervoor bij het afsluiten een kleed op de achterbank te leggen en dit weg te halen als de kinderen weer plaatsnemen/ in de auto gezet worden.
Als je erg snel transpireert zul je ook in stoelen met stoffenbekleding erg zweten. Deze stoelen blijven dan langer "nat" als je regelmatig in- en uitstapt. Je zult echter bij leer iets eerder transpireren. (een paar handdoeken doen echter veel)
Mijn auto is nog te nieuw om je iets zinnigs over onderhoud te kunnen melden. Toch zou ik nog eens informeren naar de bruikbaarheid van een achterbankje met bijvoorbeeld een buggy voor een tweeling in de kofferbak.
Ik zou ervan uitgaan dat de drie kinderen op de achterbank hun plaatsen hebben, mits dit goed mogelijk is (V70Rene heeft goede ervaringen, maar kinderen met andere leeftijden). Als je dan toch een keer opa en oma meeneemt kun je het bankje natuurlijk gebruiken.
Ten aanzien van het brandstofverbruik van een D5 GT kan ik je meedelen dat ik ongeveer 1 op 13,5 rijdt (niet volgens de boordcomputer). Dit bij een rustige rijstijl bij een wisselend verkeersbeeld en wisselende routes.
De niveauregeling is erg prettig. Je moet echter eerst een klein stukje rijden, zodat de hoogte kan worden aangepast. Hij zakt in eerste instantie dus wel door in de veren.
Het leer is gemakkelijk afneembaar, maar kwetsbaarder bij het gebruik van bijvoorbeeld de autostoeltjes met isofixbevestiging. Ik heb er zelf een handdoek tussen gedaan om beschadiging te voorkomen. Natuurlijk wordt leer veel heter in de zomer, maar het is eenvoudig hiervoor bij het afsluiten een kleed op de achterbank te leggen en dit weg te halen als de kinderen weer plaatsnemen/ in de auto gezet worden.
Als je erg snel transpireert zul je ook in stoelen met stoffenbekleding erg zweten. Deze stoelen blijven dan langer "nat" als je regelmatig in- en uitstapt. Je zult echter bij leer iets eerder transpireren. (een paar handdoeken doen echter veel)
V70 2.4D Edition Sport 01-´07
S80 2.5T Summum Graphite 07-'05
S80 2.5D 09-'99
S80 2.5D 09-'99
-
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Dag PJ,
Dank voor je reactie. De achterbank is idd bedoeld alleen als bijv. opa en oma mee willen rijden. De standaardoplossing moet zijn alle 3 de kids op de achterbank.
Het brandstofverbruik valt me toch wat tegen. 1:13.5 is 7,4 l/100 km. Is dat met veel of weinig snelwegwerk? Ik had toch wel gehoopt op gemiddels 6.5 l/100km of zuiniger... Je geeft ook aan dat de boordcomputer iets anders zegt? Hoeveel scheelt het? Bij onze golf is het verschil steevast 5% (werkelijheid = onzuiniger).
Ik ben benieuwd...
Groet,
SP
Dank voor je reactie. De achterbank is idd bedoeld alleen als bijv. opa en oma mee willen rijden. De standaardoplossing moet zijn alle 3 de kids op de achterbank.
Het brandstofverbruik valt me toch wat tegen. 1:13.5 is 7,4 l/100 km. Is dat met veel of weinig snelwegwerk? Ik had toch wel gehoopt op gemiddels 6.5 l/100km of zuiniger... Je geeft ook aan dat de boordcomputer iets anders zegt? Hoeveel scheelt het? Bij onze golf is het verschil steevast 5% (werkelijheid = onzuiniger).
Ik ben benieuwd...

Groet,
SP
- PJR
- 2nd Gear member
Hoi SP,
ik denk dat je nog aardig je best moet doen om die 13.5 te halen. De boordcomputer staat op 6,9L per honderd km, maar dat is niet reëel. Mijn km's zijn behoorlijk afwisselend. D.w.z. regelmatig lange ritten 100 - 200 km en ook regelmatig provinciale wegen. Op de snelweg en de provinciale weg rijd ik vrijwel altijd op de CruiseControl. Een enkele keer rijd ik wat steviger door en de nodige file km's zitten hier ook bij. Als ik 120 km (op de teller rijd) verbruikt de D5 zonder al te veel tegenwind) tussen de 5,5L en de 6,6 L per honderd km. Met wind mee komt hij wel eens onder de 5,5L, maar dan staat er een flinke wind. Ik heb overigens een spoiler en ik denk dat dit ook iets inlevert op het gebied van zuinigheid. Mijn S80 (geen station en een oude TDI-motor) haalt gemiddeld zo'n 1 op 17,5 á 1 op 18. (boordcomputer tussen 5,3L en 5,5L per honderd km)
ik denk dat je nog aardig je best moet doen om die 13.5 te halen. De boordcomputer staat op 6,9L per honderd km, maar dat is niet reëel. Mijn km's zijn behoorlijk afwisselend. D.w.z. regelmatig lange ritten 100 - 200 km en ook regelmatig provinciale wegen. Op de snelweg en de provinciale weg rijd ik vrijwel altijd op de CruiseControl. Een enkele keer rijd ik wat steviger door en de nodige file km's zitten hier ook bij. Als ik 120 km (op de teller rijd) verbruikt de D5 zonder al te veel tegenwind) tussen de 5,5L en de 6,6 L per honderd km. Met wind mee komt hij wel eens onder de 5,5L, maar dan staat er een flinke wind. Ik heb overigens een spoiler en ik denk dat dit ook iets inlevert op het gebied van zuinigheid. Mijn S80 (geen station en een oude TDI-motor) haalt gemiddeld zo'n 1 op 17,5 á 1 op 18. (boordcomputer tussen 5,3L en 5,5L per honderd km)
V70 2.4D Edition Sport 01-´07
S80 2.5D 09-'99
S80 2.5D 09-'99