Hete massakabel
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik zou graag weten wat de oorzaak kan zijn van de ‘gesmolten’ isolatie van de massakabel aan de versnellingsbakkant van mijn s70 uit 1997 met 150.000 km. Slecht contact is m.i. geen optie: de bout van de kabel zat goed aan de versnellingsbak vast. Bij de dealer was het nog niet opgevallen bij de grote beurt. Nadat ik de dealer erop attent maakte, hield hij het op een slechte contact in de kabel (?!) Zie de foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Slecht contact in de kabel is uitgesloten zolang de kabel zelf heel is. Ik zou de onderkant van het oog wel eens willen zien. Kan volgens mij alleen maar slecht contact zijn geweest. Het is vrij simpel met elektro. Er kan alleen maar warmte worden ontwikkeld als de volgende twee factoren aanwezig zijn: Stroom en weerstand. De kabel heeft een weerstand van nagenoeg nul. Dat betekent dus dat er een overgangsweerstand moet zijn geweest, anders kan de kabel gewoon niet warm zijn geworden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik ben het volledig met je eens! Trouwens de onderkant van het oog ziet gewoon goed uit. Als vervolg ga ik de isolatie op de verbrande plek verwijderen, want daar zou volgens de dealer het euvel moeten zitten. Wordt straks vervolgt!
edraket schreef:Slecht contact in de kabel is uitgesloten zolang de kabel zelf heel is. Ik zou de onderkant van het oog wel eens willen zien. Kan volgens mij alleen maar slecht contact zijn geweest. Het is vrij simpel met elektro. Er kan alleen maar warmte worden ontwikkeld als de volgende twee factoren aanwezig zijn: Stroom en weerstand. De kabel heeft een weerstand van nagenoeg nul. Dat betekent dus dat er een overgangsweerstand moet zijn geweest, anders kan de kabel gewoon niet warm zijn geworden.
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik heb de kabel gestript, zie foto's. Twéé draadjes waren gebroken. Ik snap niet waarom die op die plek zo warm is geworden ...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Ik kan me niet voorstellen dat dit het euvel is geweest... Dan had ik met mijn geknutsel vroeger al veel vaker een binnenbrandje moeten veroorzaken...

Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Marc O.
- 5th Gear member
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 30.10.2005 - 10:06
- Locatie: Tilburg
Dat zal het inderdaad niet zijn geweest. Is het niet zo dat die kabel héél erg vervuild is en daardoor slecht contact maakt met dat klemcontact van die ring?
...The Nile isn't just a river in Africa....
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
854 2.5 20v (1995)
S60 D5 (2003)
V70 Classic 2.4 20v 170pk (1999)
S80 T6 (1998)
945 LPT (1998)
855 T-5 AT (1995)
V70 T5 MT (1999)
V70 R AT (1998)
744 GLE (1984, eigen Zweedse import)
V70 D5 AWD (2007, eigen Oostenrijkse import)
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Nou zit die aansluiting op de versnellingsbak inderdaad op een plek waar m.i. opspattend water een kans heeft, maar dan zouden toch meer volvo's hier last van moeten hebbben? Kortom, ik begrijp het nog steeds niet. Ik moet toegeven dat ik de kabel, voordat ik hem heb vervangen, gecontroleerd heb op warmte na een rit: was niet warm. Dus zelf houdt ik het er maar op dat in het verleden misschien eens iets gaande is geweest, al zo ik niet weten wát.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk inderdaad dat het probleem wel eens in de klemverbinding kan zitten zoals Marc ook stelt. Wat je zou kunnen doen is de kabel daar doorsolderen met een flinke soldeerbout. Of een nieuwe massa kabel kopen natuurlijk.
Het smelten van een massa kabel is geen zeldzaam verschijnsel. Zoals je mischien gezien hebt lopen er verschillende massa kabels naar de verschillende motordelen. Dat is zo gekozen dat de verschillende stromen altijd een goede massa heeft. Stel nu dat één massa kabel geen goed contact meer maakt, dan kan de stroom dus via een ander massapunt op zijn bestemming aankomen. Dat alternatieve punt kan daardor veel te heet worden met deze gevolgen.
Ik zou zeker ook je andere massapunten even losmaken en controleren op corrosie. Je kunt hier overigens heel vreemde storingen door krijgen, zoals uitvallen van de motor enz. De computer hangt natuurlijk ook via een massa kabel aan de nul, en als hier overgangsweerstand onstaat is de spanning op een goed moment geen 12 volt meer maar bijvoorbeeld maar 8 volt. Op een gegeven moment doet de computer dus niet meer wat ie moet doen en loopt je auto beroerd of niet meer. Even verder checken dus. Dit probleem komt waarschijnlijk ergens anders vandaan.
Het smelten van een massa kabel is geen zeldzaam verschijnsel. Zoals je mischien gezien hebt lopen er verschillende massa kabels naar de verschillende motordelen. Dat is zo gekozen dat de verschillende stromen altijd een goede massa heeft. Stel nu dat één massa kabel geen goed contact meer maakt, dan kan de stroom dus via een ander massapunt op zijn bestemming aankomen. Dat alternatieve punt kan daardor veel te heet worden met deze gevolgen.
Ik zou zeker ook je andere massapunten even losmaken en controleren op corrosie. Je kunt hier overigens heel vreemde storingen door krijgen, zoals uitvallen van de motor enz. De computer hangt natuurlijk ook via een massa kabel aan de nul, en als hier overgangsweerstand onstaat is de spanning op een goed moment geen 12 volt meer maar bijvoorbeeld maar 8 volt. Op een gegeven moment doet de computer dus niet meer wat ie moet doen en loopt je auto beroerd of niet meer. Even verder checken dus. Dit probleem komt waarschijnlijk ergens anders vandaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Bedankt, Edraket. Ik heb ondertussen een nieuwe, originele massakabel gekocht en in denk, als ik de klembevestigingen zie, dat het niet verkeerd is om ook deze nieuwe kabel op de bevestigingspunten vol te laten lopen met soldeer. Goede tip om alle massapunten na te lopen, zal ik zeker doen. Bedankt!
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black