
Ethanol wordt gewonnen uit graan, suikerriet of andere restmaterialen, zoals bijvoorbeeld aardappelschillen. Daardoor is het minder schadelijk voor het milieu, een motor die op E85 loopt (een mix van 85 procent ethanol, 15 procent gewone benzine) stoot tot 80 procent minder CO2 uit dan een normale auto op benzine. Volvo heeft de 1.8 met 125 pk geschikt gemaakt voor bio-ethanol, iets wat partner Ford al deed met dezelfde krachtbron voor de Focus. Ook Volvo noemt deze versie FlexiFuel. In Zweden is rijden op ethanol ingeburgerd, in 2006 worden er naar verwachting bijvoorbeeld 6000 Volvo´s S40 en V50 FlexiFuel verkocht. Andere merken die het daar goed doen zijn Saab, met de 9-5 BioPower die op bio-ethanol loopt, en Ford met de Focus FlexiFuel. In Zweden zijn er dan ook fiscale voordelen aan E85 gekoppeld
Nederland loopt ver achter op het gebied van biobrandstoffen. Op 1 november is de eerste brandstofpomp geopend waar je benzine kunt tanken waaran 5 procent bio-ethanol is toegevoegd, in 2007 moet er verplicht door alle oliemaatschappijen 2 procent worden bijgemengd. Naar verwachting opent in het eerste kwartaal van 2006 de eerste Nederlandse pomp waar E85 te tanken is. Mocht de vraag naar bio-ethanol stijgen dan zijn de producenten er klaar voor, zo heeft Nedalco in Sas van Gent onlangs een nieuwe productiefaciliteit geopend.
bron: autoweek