Ben ik dan de enige volvo V70 die op PPO rijdt?
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
zaken kunnen maar "duidelijk" zijn 
Volvo for life
-
- 2nd Gear member
Ik heb ook een jaar gereden met onze passat TDI op ZBO
Zelf een warmte wisselaar geplaatst en rijden maar, reed erg goed.
Ook bij de APK geen enkel probleem er word namelijk niet gekeurd op soort brandstof als het een diesel is! Als de K-Waarde (hoeveelheid roet) goed is het goedkeur.
Ben zelfs een keer aangehouden door de KLPD en die vertelde mij dat er geen wet voor is.
Nu met de D5 durf ik het niet aan hoewel het wel leuk zou zijn met de huidige brandstofprijzen
Ik snap de commotie niet zo van sommige forumleden laat ieder die het wil proberen het doen (op eigen risico) net als het plaatsen van achteraf xenon laat ieder in zijn of haar waarde.
Gr. Dennis
Zelf een warmte wisselaar geplaatst en rijden maar, reed erg goed.
Ook bij de APK geen enkel probleem er word namelijk niet gekeurd op soort brandstof als het een diesel is! Als de K-Waarde (hoeveelheid roet) goed is het goedkeur.
Ben zelfs een keer aangehouden door de KLPD en die vertelde mij dat er geen wet voor is.
Nu met de D5 durf ik het niet aan hoewel het wel leuk zou zijn met de huidige brandstofprijzen
Ik snap de commotie niet zo van sommige forumleden laat ieder die het wil proberen het doen (op eigen risico) net als het plaatsen van achteraf xenon laat ieder in zijn of haar waarde.
Gr. Dennis
- HQ
- 1st Gear member
Het ging mij in eerste instantie om de technische kant van het verhaal maar al gauw gaat het weer over de centen zie ik. Wat je met de accijns doet moet ieder voor zich weten, net als je netjes aan de snelheid houden e.d. Maar even terug te komen op het topic tot nu toe is het bewijs dus geleverd dat je (tot 10.000 km) met een D5 op PPO kunt rijden. Wil je weten hoe er wordt omgegaan met douane en accijns kijk dan eens dit verhaal:
http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=590&p ... sc&start=0
http://www.ppo.nu/viewtopic.php?t=590&p ... sc&start=0
440, v70D5, XC70D5, V60d5TE
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
ik zie in het geheel geen commotie, ik zie alleen wat simpele vragen
Volvo for life
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
Er is hier geen sprake van commotie in mijn optiek. De werking en benodigde aanpassingen om te rijden op PPO staan uitvoerig beschreven op de eigen website van HQ. Dat is afgedekt. Daarnaast "gebruikt" hij een Volvo, dus is er vanuit dit forum uiteraard interesse. En dan blijven er een paar aspecten over. En die hebben met de wetgeving te maken en komen dan ter sprake als vragen, waarop weer antwoorden worden gegeven. Daar is toch niets mis mee?
HQ vraagt of hij de enige is, die op PPO rijdt. Het is dan toch handig voor andere geinteresseerden, om voordat ze beginnen aan eventuele aanpassingen aan hun auto, te weten wat er allemaal bij komt kijken?
En de opmerking m.b.t. de centen: als er geroepen wordt, dat het goedkoper is, moet dat ook onderbouwd worden. Dan heb je het toch altijd over centen? De hele opzet van dit verhaal is toch ook om goedkoper te gaan rijden? Of ben je een wetenschappelijk experiment aan het uitvoeren?
HQ vraagt of hij de enige is, die op PPO rijdt. Het is dan toch handig voor andere geinteresseerden, om voordat ze beginnen aan eventuele aanpassingen aan hun auto, te weten wat er allemaal bij komt kijken?
En de opmerking m.b.t. de centen: als er geroepen wordt, dat het goedkoper is, moet dat ook onderbouwd worden. Dan heb je het toch altijd over centen? De hele opzet van dit verhaal is toch ook om goedkoper te gaan rijden? Of ben je een wetenschappelijk experiment aan het uitvoeren?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
- HQ
- 1st Gear member
Ik ben opzettelijk niet ingegaan op de economische kant van het verhaal maar ben meer geinterreseerd in de technische kant. Wat is eigenlijk "wetenschappenlijk"?
we·ten·schap·pe·lijk (bn.)
1 universitair
2 in overeenstemming met de eisen, de regels of methoden van de wetenschap
Shit ik heb slechts HBO (ing tje). Eisen, regels en methoden van de wetenschap....,
mmm even verder zoeken:
we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen)
1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
Dat lijkt er op. Maar welke regels? Mijn regels?
we·ten·schaps·jour·na·lis·tiek (de ~ (v.))
1 verslaggeving van wetenschappelijk onderzoek voor een breed publiek.
HA kijk daar ben ik misschien wel mee bezig...
we·ten·schaps·be·leid (het ~)
1 wetenschapspolitiek
Gadverdamme nou zijn we weer terug bij af... komt toch die politiek weer om de hoek kijken...
Ik geef het op. Ik ga in de ondergrondse en wordt radicaal...end of topic.
we·ten·schap·pe·lijk (bn.)
1 universitair
2 in overeenstemming met de eisen, de regels of methoden van de wetenschap
Shit ik heb slechts HBO (ing tje). Eisen, regels en methoden van de wetenschap....,
mmm even verder zoeken:
we·ten·schap (de ~ (v.), ~pen)
1 het systematisch geordende geheel van het weten en van de regels waarmee verdere kennis verkregen kan worden.
Dat lijkt er op. Maar welke regels? Mijn regels?
we·ten·schaps·jour·na·lis·tiek (de ~ (v.))
1 verslaggeving van wetenschappelijk onderzoek voor een breed publiek.
HA kijk daar ben ik misschien wel mee bezig...
we·ten·schaps·be·leid (het ~)
1 wetenschapspolitiek
Gadverdamme nou zijn we weer terug bij af... komt toch die politiek weer om de hoek kijken...
Ik geef het op. Ik ga in de ondergrondse en wordt radicaal...end of topic.
- V480-S60
- Geartronic member
HQ,
laat ik nou maar het hoge woord eruit gooien.
Voor zover mij bekend ben jij de enige Volvo rijder (in ieder geval hier op het forum) met een moderne VOLVO die op PPO rijdt.
Ik weet dat er een paar oudere types ooit een mengsel hebben gebruikt maar bij een moderne Volvo niet.
Met name het expliciete verbod van Volvo om dit te gebruiken (voor zijn D5 motoren) is hier debet aan. Zij wijzen elke vorm van garantie af als je gaat claimen.
Dit is natuurlijk van belang voor nieuwe auto's.
Bij auto's die al een jaar of 5 oud zijn kan het wat dat betreft geen kwaad. Ik denk alleen dat de stap te groot is.
Ik heb op zich vanuit mijn achtergrond wel interesse in PPO (ik woon zelfs dicht bij een oliemolen in de buurt, bekend van een PPO meeting)
Maar ook gezien mijn achtergrond wil ik enige wettelijke zekerheden hebben met betrekking tot accijnzen etc. En dat is nu nogal moeilijk, daarbij ligt Duitsland niet op mijn route helaas.
laat ik nou maar het hoge woord eruit gooien.
Voor zover mij bekend ben jij de enige Volvo rijder (in ieder geval hier op het forum) met een moderne VOLVO die op PPO rijdt.
Ik weet dat er een paar oudere types ooit een mengsel hebben gebruikt maar bij een moderne Volvo niet.
Met name het expliciete verbod van Volvo om dit te gebruiken (voor zijn D5 motoren) is hier debet aan. Zij wijzen elke vorm van garantie af als je gaat claimen.
Dit is natuurlijk van belang voor nieuwe auto's.
Bij auto's die al een jaar of 5 oud zijn kan het wat dat betreft geen kwaad. Ik denk alleen dat de stap te groot is.
Ik heb op zich vanuit mijn achtergrond wel interesse in PPO (ik woon zelfs dicht bij een oliemolen in de buurt, bekend van een PPO meeting)
Maar ook gezien mijn achtergrond wil ik enige wettelijke zekerheden hebben met betrekking tot accijnzen etc. En dat is nu nogal moeilijk, daarbij ligt Duitsland niet op mijn route helaas.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Volvo wijst ook iedere vorm van coulance (kan best een heikel punt zijn als je nog niet "APK rijp" bent) en doorgaans ineens ook iedere vorm van productaansprakelijkheid af, kan lastig zijn...
- HQ
- 1st Gear member
Heerlijk om onafhankelijk te zijn! Het is mijn auto dus ik kan er mee doen en laten wat ik wil, als tíe kapot is maak ik hemzelf, nix afhankelijk van volvo. Accijns me neus, ik betaal al riant 50% belasting als ze het daar niet mee redden dan pech, trouwens ik tank toch in duitsland. En V480-S60 bedankt voor het antwoord, ik weet genoeg...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Inderdaad:bart simpson schreef:zaken kunnen maar "duidelijk" zijn
PPO hoeft niet op het kentekenbewijs omdat het niet tot de overige brandstoffen gerekend kan worden.
Voor de angsthazen: douanemannen kunnen slechts bemonsteren op de rode signaalkleur. Die heeft PPO niet.
Ze vragen dan wel hoe je aan de PPO gekomen bent, want ze ruiken het natuurlijk wel. Als je dan zegt dat het in Duitsland getankt is als PPO, vragen ze vervolgens naar een bonnetje. Dat bonnetje ben je dus kwijt.
In een heel enkel geval is er wel eens iemand voor de rechter gesleept.
Maar: wat Nederland doet met PPO kan helemaal niet volgens de Europese richtlijnen. Je hoeft alleen maar tegen de rechter te zeggen dat "de Ned. staat in gebreke blijft inzake de Eur. richtlijn 2003/30 EG" en vrijspraak volgt.
Dat is toch niet zo moeilijk, jongens?
Enne PPO kost in heel Nederland gewoon slechts 0,59 (C1000)...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Ga maar lekker grasduinen op:
http://www.ppo.nu/index.php
en dan worden al die angstige vragen beantwoord...
http://www.ppo.nu/index.php
en dan worden al die angstige vragen beantwoord...
Volvo Rules the Road
- V480-S60
- Geartronic member
@Battle en HQ,
Persoonlijk ben ik voorstander van PPO, persoonlijk zou ik liever vandaag dan morgen mijn D5 om laten bouwen voor PPO.
Gezien mijn werkzaamheden kan ik het mij echter niet veroorloven om in een grijs gebied acties te ondernemen. Ik heb te veel binding met de uitvoering van de wet en regelgeving op dat gebied. Hoezeer ik ook weet dat de Nederlandse overheid in gebreke blijft. Ik zou willen dat ik me wat dat betreft zo onafhankelijk kon opstellen als HQ.
Daar komt bij dat ik niet zo handig ben als eerder genoemde HQ en dus afhankelijk ben van garages, waar dus veel kosten aan verbonden zijn.
De website ppo.nu is mij maar al te zeer bekend. Zeer informatief.
Persoonlijk ben ik voorstander van PPO, persoonlijk zou ik liever vandaag dan morgen mijn D5 om laten bouwen voor PPO.
Gezien mijn werkzaamheden kan ik het mij echter niet veroorloven om in een grijs gebied acties te ondernemen. Ik heb te veel binding met de uitvoering van de wet en regelgeving op dat gebied. Hoezeer ik ook weet dat de Nederlandse overheid in gebreke blijft. Ik zou willen dat ik me wat dat betreft zo onafhankelijk kon opstellen als HQ.
Daar komt bij dat ik niet zo handig ben als eerder genoemde HQ en dus afhankelijk ben van garages, waar dus veel kosten aan verbonden zijn.
De website ppo.nu is mij maar al te zeer bekend. Zeer informatief.
VOLVO FOR LIFE
Allemaal leuk, maar kan het zomaar in een D5?
Welke specifieke aanpassingen dan? Kosten?
Welke specifieke aanpassingen dan? Kosten?
- HQ
- 1st Gear member
Oke, een mooi omschreven verhaal.
Goede foto's duidelijk en...... ook eerlijk. Top!
Het is blijkbaar nog niet geheel zonder opstart problemen.
Technische aanleg heb je bij dit verhaal ook nodig (als je het zelf doet).
Lijkt een beetje op LPG-verhaal, extra tank en aanpassingen onder de kap.
Ik blijf het volgen. =D>
Goede foto's duidelijk en...... ook eerlijk. Top!
Het is blijkbaar nog niet geheel zonder opstart problemen.
Technische aanleg heb je bij dit verhaal ook nodig (als je het zelf doet).
Lijkt een beetje op LPG-verhaal, extra tank en aanpassingen onder de kap.
Ik blijf het volgen. =D>
- stingray71
- 2nd Gear member
leuk verhaal dapper en knap hoor ! Wie weet ga ik ook nog wel een keer over !
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
Like to drive but hate to arrive!
- HQ
- 1st Gear member
Update: intussen 33.000 km op de teller met PPO en still driving heppily ever after (total mileage 190.000 km). Lang leve de olieboeren hoe duurder de diesel hoe beter! (PPO 0,67/ltr.)
Grappig, bij de laatste APK vond er geen roetmeting plaats, vond de monteur zonde van de motor.
"Je gaat toch geen goeie motor over de kop jagen?!"
Dus hij is klaar met het afmelden vraag ik hem toch een meting te verrichten, hij stom verbaasd.
"Heb ik nog nooit gehoord dat iemand om een vrijwillige roetmeting vraagt!, Waarom dan?"
"Doe hem nou maar dan leg ik later wel uit waarom"
Na de meting uitgelegd dat ie op koolzaad stond.
Hij verbaasd dat ie geen verschil zag of rook. Ik in ieder geval weer wat kennis rijker.
Grappig, bij de laatste APK vond er geen roetmeting plaats, vond de monteur zonde van de motor.
"Je gaat toch geen goeie motor over de kop jagen?!"
Dus hij is klaar met het afmelden vraag ik hem toch een meting te verrichten, hij stom verbaasd.
"Heb ik nog nooit gehoord dat iemand om een vrijwillige roetmeting vraagt!, Waarom dan?"
"Doe hem nou maar dan leg ik later wel uit waarom"
Na de meting uitgelegd dat ie op koolzaad stond.
Hij verbaasd dat ie geen verschil zag of rook. Ik in ieder geval weer wat kennis rijker.
Weer even bij gelezen, geweldig hoe je dit doet.
Het probleempje (inhouden?), zou dit mogelijk veroorzaakt worden door de EGR klep?
Het probleempje (inhouden?), zou dit mogelijk veroorzaakt worden door de EGR klep?
- HQ
- 1st Gear member
Aardig idee ga dat ding binnenkort eens checken op aankoeken en dan als de wiedeweerga afdichten. Zag laatst bij een kennis die een splinternieuwe bestelbus had gekocht en gelijk die EGR had afgedicht. Was ik zelf nog niet opgekomen.
Ik heb hier ergens gelezen dat bij afdichten je een storingsmelding krijgt.
Ik meende dat software matig dan wel iets kon worden opgelost, maar het exacte weet ik het niet meer.
Ik meende dat software matig dan wel iets kon worden opgelost, maar het exacte weet ik het niet meer.