Ik heb vorig jaar april een V70 (2000) gekocht bij een officiële volvo dealer in het noorden.
Tijdens de garantie zijn er veel reparaties geweest waarbij door de garage heel veel steken zijn laten vallen. (verkeerde diagnoses, vergeten diverse dingen vast te zetten etc etc).
In oktober vorig jaar is de drukgroep vervangen.
Nu is in januari dit jaar een grote beurt geweest incl het vervangen van de distributie riem.
direct daarna begonnen de problemen. Motor liep maar op 3 cilinders bij koude start e.d.. Naar een andere dealer, stond de pomp timing niet goed.
Daarna nog een aantal problemen, o.a. 'plakkende' koppeling bij koude start, na een paar keer schakelen is dat weg, en het was ook niet consequent, dus verder weining aandacht aan geschonken.
Vervolgens op vakantie naar oostenrijk.. De auto was de bergen niet op te krijgen, geen vermogen.
Na verloop van tijd werd het plakken van de koppeling steeds erger, dus weer afspraak gemaakt met de 'aankoop' dealer. Diagnose intercooler lek. Wtf heeft dit te maken met een plakkende koppeling. Ja, heel verhaal er om heen, was dus niet zo, hij miste gewoon vermogen.
Daarna is de auto naar de lokale volvo dealer geweest ivm kleine gordel reparatie. Wegens mijn vertrouwen met de 'aankoop' dealer heb ik gevraagd of ze tevens de turbodruk wilden meten ivm de 'lekke' intercooler.
Turbodruk was niets mee aan de hand, conclusie intercooler is niet lek. Wat bleek nu, de nokkenas stond 1 tand verkeerd. Onze lokale dealer zegt dat dit aangepast moet worden op het moment dat de distributieriem vervangen moet worden (begin dit jaar dus).
'Aankoop' dealer gebelt, nee kan het niet aan liggen, is gezwets want dat hadden onze monteurs met meer dan 12 jaar ervaring direct gehoord.
Mijn vraag: kan een nokkenas gedurende 10k km zelfstandig veranderen??
Ik word hier geconfronteerd met een diagnose factuur (a 200 euro) en een reparatie factuur (voor stellen nokkenas).
Mijn inziens is de nokkenas na het vervangen van de distributie riem dus nooit gecontroleerd..