Genoeg oliedruk?

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
V401.8
3rd Gear member

Zolang het oldiedruklampje niet aangaat, betekent dat dan dat er voldoende oliedruk is in de motor.
Of gaat het lampje alleen aan als er geen oliedruk is?
Of gaat het lampje ook aan als de druk te laag is?
cgraaf
2nd Gear member

Om mijn vader maar even te citeren, die tot enkele jaren geleden automonteur was:
Een motor heeft eigenlijk twee soorten smering, namelijk druksmering en spatsmering.
Druksmering gebeurt door oliedruk, en alleen als die druk echt heel erg laag is zal het lampje gaan branden. Dus als het lampje aangaat is het al erg laat.
Spatsmering gebeurt doordat de bewegende motordelen door een "bad" van olie slaan (nl. de olie die in het carter van de motor zit). Als de oliedruk erg laag is, en de hoeveelheid olie in de motor is dus gering, dan kun je je voorstellen dat het door de olie slaan van die bewegende delen nog nauwelijks "oliespatten" veroorzaakt, omdat er maar een klein laagje olie in het carter staat. In dat geval valt die spatsmering dus vrijwel geheel weg. Ook hiervoor geldt: als het lampje gaat branden is het al rijkelijk laat.

Toevallig heb ik een S40 die best veel olie verbruikt, ik schat een goeie liter per 1000 km. Elke keer dat ik bedacht dat het oliepeil wel weer op het minimum zou staan en het dus wel weer eens tijd was om olie bij te vullen, bleek bij het peilen dat er dan nog maar net een druppel aan de pijlstok zat, dus ver onder het minimum streepje, of zelfs dat de peilstok helemaal droog bleef. Aan de motor was dan eigenlijk nog niets te merken, en het lampje brandde dan nog steeds niet! Maar de motor stond dus wel bijna droog!!!

Resumerend: houd het oliepeil altijd goed in de gaten, als het lampje gaat branden ben je eigenlijk al te laat!

Gr,
C.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”