Even een introductie op mijn probleem
Ik heb een Volvo 460 2.0i uit 1994, ik rij er ondertussen al ruim een half jaar mee, heb er bijna 11000 km mee gereden. Een paar weken geleden heb ik hem een kleine beurt gegeven; bougies, olie, oliefilter, luchtfilter vervangen. Nooit problemen gehad, tenminste tot afgelopen zondag. Zaterdagavond nog een stevig stukje gereden, ruim 170 km. Mijn gewoonte is altijd om de eerste 40 km max. 100 km/u te rijden om de motor rustig op temperatuur te laten komen en vervolgens pas gas bij te geven richting de 130 - 140 km/u.
Zondagochtend begon het probleem toen ik weg reed en op de motor af wilde remmen.... eerst ging dat goed, maar op de 1700 toeren bleef mn 460 een aantal seconden hangen en uit zichzelf doorrijden, zonder dat ik ook maar het minste beetje gas gaf! Dit probleem heb ik sindsdien telkens. Ook in z'n vrij lijkt het motortoerental niet zo snel te dalen naar het stationaire toerental.
Ik dacht dat het probleem lag bij mijn gaskabel, dat die niet helemaal lekker soepel liep. Toen ik keek was er niets aan de hand, alles liep soepeltjes maar heb de gasschuif, de gaskabel e.d. toch even wat ingespoten met JB80.
Of de volgende problemen met dit motorprobleem verband houden weet ik niet zeker, maar ik vermoed het wel: Mijn koplampen geven nauwelijks licht, mijn ruitenwissermotor draait veel sneller als normaal (interval doet hij wel, maar met de snelheid van standje 2!), mijn ventilatorkachel hoor ik duidelijk in toerental toenemen als ik vanuit stationair een beetje gas geef....
Ik ben eerlijk gezegd absoluut geen vonkentrekker, ben zelf meer van de mechanische dingen, maar mijn eerste gedachte is dat het iets met de spanningsregeling heeft te maken....
Ik vermoed (omdat al deze problemen in 1 x zijn ontstaan) dat er elektrisch iets niet helemaal lekker zit. Maar waar zou ik moeten beginnen met zoeken in de honderden meters kabel die er in zitten! :?
Als jullie ideeën of suggesties hebben, roep maar raak! Alvast bedankt voor de moeite!
Motor- en elektrische problemen Volvo 460 2.0i
- Minimaniac
- 2nd Gear member
Het lijkt er op dat je een te hoge spanning op he electrische systeem hebt.
De spanningsregelaar zit als ik het goed heb op de dynamo vast.
Laat dit eens doormeten. Het zou kunnen dat ook je ontsteking hierdoor "in de war " is.
Succes
De spanningsregelaar zit als ik het goed heb op de dynamo vast.
Laat dit eens doormeten. Het zou kunnen dat ook je ontsteking hierdoor "in de war " is.
Succes
- Iroll
- 6th Gear member
Neem een multimeter en meet de spanning op van de accu. Motor uit moet dit zo 12,5 volt zijn. Met draaiende motor moet de oplaadspanning max. zo'n 14,5 volt zijn.
Kontroleer de gasklep eens of deze niet vervuild is en daardoor blijft hangen. goed schoonmaken met carburateur reiniger en een doekje
Kontroleer de gasklep eens of deze niet vervuild is en daardoor blijft hangen. goed schoonmaken met carburateur reiniger en een doekje
-
- 1st Gear member
Het is ondertussen alweer even geleden dat ik met dit probleem zat. Ik heb nog wat gezocht, het bleek inderdaad de spanningsregelaar in de dynamo te zijn. Deze gaf bij 3000 toeren 19 Volt aan mn accu!!! Dynamo vervangen en het probleem was verholpen!
De enige onderdelen die kapot zijn gegaan waren mijn koplampen.
Bedankt voor jullie reacties!

De enige onderdelen die kapot zijn gegaan waren mijn koplampen.
Bedankt voor jullie reacties!
Volvo S40 2.0i Polar Sports (193.000 km)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)
Volvo 440 2.0i '97 (151.013 km) (gesloopt)
Volvo 940 SE 2.0 Turbo (verkocht)
Volvo 460 2.0i '95, LG-HN-80 (gecrashed)
Volvo 340 1.4 Winner Special '86, 5-deurs, PK-30-RT(donor)