Er is al veel over geschreven: de DOT code op banden.
Aan de hand van de DOT code is de productiedatum van de band te zien.
Dit is erg prettig voor de klant, want zo kan hij zien of het rubber nog een beetje vers is.
Oude banden verliezen door het vervliegen van de weekmaker hun soepelheid en daarmee hun grip op de weg.
Vandaag heb ik mijn nieuwe winterbanden onder mijn V70 laten monteren.
Het zijn Michelin Primacy Alpin PA3. Als ik naar de DOT code kijk dan zie ik op de twee banden aan de linkerzijde een code van een aantal letters en als laatste code vier cijfers.
In dit geval 4007. Oké, week 40 in 2007 zijn ze gemaakt. Duidelijk.
Maarrrrr.... aan de andere kant van de wagen, de rechter kant dus, is alleen de code met de letters aangebracht. De 4 cijfers ontbreken!!!
Hoe kan dat nou? Er moet toch op élke band een DOT code staan?
Wat natuurlijk ook zou kunnen: misschien staat de DOT code wel alleen maar aan één kant van de band en zit de code dus aan de binnenkant. Ik heb geprobeerd om dat te bekijken maar het is me niet gelukt hem te vinden.
Wie weet hoe het zit met die DOT code???
Aanwezigheid van DOT code op banden
-
- 1st Gear member
Als je de banden van bovenaf zou bekijken dan zou de binnenkant van het linkerwiel ook de buitenkant van het rechterwiel kunnen zijn.
Terwijl de rijrichting dan correct is en de band dus in principe goed gemonteerd is.
Bestaan er ook rechter- en linkerbanden?
Zou in dit geval de code aan twee kanten moeten staan?
Terwijl de rijrichting dan correct is en de band dus in principe goed gemonteerd is.
Bestaan er ook rechter- en linkerbanden?
Zou in dit geval de code aan twee kanten moeten staan?
-
- 7th Gear member
DOT-CODE
In de zogenaamde DOT-code is de productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT/code meestal uit 3 cijfers.
Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage.De 2 voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.316 =s week 31 van 1986 of 1996.Vanaf 2000 wordt de DOT/code in 4 cijfers weegegeven, de eerste 2 cijfers voor de week en de laatste 2 cijfers voor het jaar van fabricage.3101 =s week 31 van het jaar 2001.
Door het steeds grotere gewicht van de caravan worden vaaak RF (reinforce) banden gemonteerd. Dit zijn versterkte banden met een hoger draagvermogen. Deze banden zijn nauwelijks duurder als de normale personenwagenband en is het derhalve aan te bevelen om deze banden te monteren.
LOAD INDEX
Op elke band staat de zogenaamde LOAD INDEX. Deze Belasting index bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo´s Zo staat een draagvermogen van 88 voor 545kg . De asdruk mag in dit geval 2x 545kg = 1090 kg bedragen. Wettelijk mag het draagvermogen van de band met 10% verhoogd worden, mits er niet harder gereden wordt.
In de zogenaamde DOT-code is de productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT/code meestal uit 3 cijfers.
Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage.De 2 voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.316 =s week 31 van 1986 of 1996.Vanaf 2000 wordt de DOT/code in 4 cijfers weegegeven, de eerste 2 cijfers voor de week en de laatste 2 cijfers voor het jaar van fabricage.3101 =s week 31 van het jaar 2001.
Door het steeds grotere gewicht van de caravan worden vaaak RF (reinforce) banden gemonteerd. Dit zijn versterkte banden met een hoger draagvermogen. Deze banden zijn nauwelijks duurder als de normale personenwagenband en is het derhalve aan te bevelen om deze banden te monteren.
LOAD INDEX
Op elke band staat de zogenaamde LOAD INDEX. Deze Belasting index bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo´s Zo staat een draagvermogen van 88 voor 545kg . De asdruk mag in dit geval 2x 545kg = 1090 kg bedragen. Wettelijk mag het draagvermogen van de band met 10% verhoogd worden, mits er niet harder gereden wordt.
-
- 1st Gear member
Ramon&Ramon, ook jij/jullie alvast bedankt voor het meedenken!
Maar... weet je ook het antwoord op mijn vraag?
Maar... weet je ook het antwoord op mijn vraag?
V70 2003, 2.4L 140 pk
V90 Cross Country, 90th Anniversary Edition 2018
-
- 7th Gear member
de dot code staat meestal aan een kant,bij een rijrichting afhankelijke band zit deze meestal aan de buitenkant.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Contacteer:
dot code staat op één zijde van de band , dus gewoon even beter kijken
-
- 1st Gear member
Oké, ps-amazon. Thanx voor je antwoord.
Ik begrijp nu dat er maar op één kant een code staat?
Dan zal 'ie idd wel aan de binnenkant zitten.
Trouwens wel vreemd, want die andere codes -die vóór de DOT code staan- staan er wel gewoon op!?!
Ik zal morgen eens wat uitgebreider gaan kijken.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat de banden goed zijn gezien de andere kant (DOT 4007), maar je weet het nooit...
Ik begrijp nu dat er maar op één kant een code staat?
Dan zal 'ie idd wel aan de binnenkant zitten.
Trouwens wel vreemd, want die andere codes -die vóór de DOT code staan- staan er wel gewoon op!?!
Ik zal morgen eens wat uitgebreider gaan kijken.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat de banden goed zijn gezien de andere kant (DOT 4007), maar je weet het nooit...
V70 2003, 2.4L 140 pk
-
- 7th Gear member
volgens mij stond dat antwoord er al twee keer 

-
- 1st Gear member
Ramon&Ramon,
Fijn dat je/jullie zo actief meedenken in dit topic!
Wil je mij eens mij uitleggen hoe je bij een rijrichting gebonden band, met maar aan één kant een DOT-code, deze code ALTIJD aan de buitenkant kan monteren?
Volgens mij snap ik het niet....
Fijn dat je/jullie zo actief meedenken in dit topic!
Wil je mij eens mij uitleggen hoe je bij een rijrichting gebonden band, met maar aan één kant een DOT-code, deze code ALTIJD aan de buitenkant kan monteren?
Volgens mij snap ik het niet....
V70 2003, 2.4L 140 pk
- t_w
- 4th Gear member
De laatste 4 cijfers van de DOT code hoeven inderdaad maar aan 1 kant van de band te staan.
En om op je laatste vraag je antwoorden:
Dit hoeft niet perse de buitenkant van de band te zijn. (dat kan inderdaad ook niet bij een richtingsgebonden profiel...)
En om op je laatste vraag je antwoorden:
Dit hoeft niet perse de buitenkant van de band te zijn. (dat kan inderdaad ook niet bij een richtingsgebonden profiel...)
Volvo 480 Turbo '90 FWD MT Red - Sold...
Volvo V70R '98 FWD MT Pearl Saffron - Sold...
-
- 5th Gear member
bij een motorband zou dit wel kunnen. altijd naar de buitenkant hoe je hem ook monteert... haha
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014