V40 T4 van 1998 150dkm

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
The Real Master
3rd Gear member

Hallo,

Ik heb op het oog een V40 T4 bouwjaar 1998 met 150dkm.

Waar moet ik op letten bij aanschaf.
Auto is dealer onderhouden maar dit neemt naar mijn idee niet weg dat er wel wat mis kan zijn met de auto.
Wat zijn de aandachtspunten voor zo een auto.
Turbo, wielophanging, bepaalde geluiden, bepaalde manier van schakelen ?? ik heb geen idee.

Graag van de ervaren mensen wat reacties.

Gr.TRM
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member

Probeer te achterhalen hoe er mee gereden is.
Kijk naar de staat van de banden. Met een stel Michelin Primacy banden op de vooras
haal ik met een S40 2.0 gemakkelijk 65 000 km. Ga dus na hoeveel keer de banden op de vooras al vervangen zijn.
Kijk naar de slijtage van de remmen: zijn de schijven diep 'ingevreten'?
Hoe vlot start de motor? Als je de motorkap opent, ziet alles er nog proper en verzorgd uit? Kijk naar de olie: ziet de olie er niet te donker uit?
Zet de auto waterpas en kijk of hij niet doorzakt aan één zijde.
Een proefrit kan ook al veel vertellen. Hoe alert is de motor?
The Real Master
3rd Gear member

Hoi dit zijn goei tips om op te letten, zijn er bepaalde handelingen die ik kan verrichten om erachter te komen hoe het met de koppelingsplaten e.d. zit.
Hoe kan ik testen of de turbo in goede staat is?

Op het moment heb ik een 440 die ken ik onderhand wel zogoed dat ik bij een volgende keer een 440 aanschaf zou weten hoe en wat te controleren.

Maarja een T4 is wel even wat anders vandaar mijn vraag, kan het me niet permiteren om een auto te kopen waar ik later veel kosten aan zal hebben, wat kosten is geen punt maar de grotere kostenposten zouden niet in mijn kosten uitgave passen.

Gr.TRM
zjelko
2nd Gear member

Om de staat van de koppelingsplaten te testen moet je met de auto in de 5e versnelling gaan rijden op een lage snelheid waar je nog GEEN turbodruk hebt. Als je vervolgens vol op het gas gaat en hij begint te slippen dan zijn je koppelingsplaten aan vervanging toe.
Je turbo kun je eigenlijk alleen testen door te kijken bij hoeveel BAR hij druk opbouwt en een langere proefrit te maken. Als de auto na een proefrit van een halfuur lekkage in de buurt van de turbo vertoont dan kan je hem beter laten staan. Ook als hij niet meer de druk opbouwt die hij volgens de specificaties moet halen kun je hem beter laten staan alhoewel dit ook aan een slechtere afstelling kan liggen. Bij hogere snelheid VOL op de remmen gaan kan een goede test zijn vwb. de uitlijning en de kwaliteit van je remmen. Olie met witte drap aan de binnenkant van je olie-dop duidt soms op een lekke kopppaking of (wat je beter niet kan hebben) dat de auto alleen voor kortere ritten gebruikt wordt. Succes met je zoektocht.......Ik heb zelf ook benzine auto's met Turbo gehad waaronder een Impreza dus weet wel een klein beetje waar je op moet letten.........

pv
The Real Master
3rd Gear member

Bedankt voor de tips, hoe en waaraan kan ik zien hoeveel bar de turbo levert.
Impreza is idd een van de opties geweest maar 99% kans dat het een T4 word.

Groet TRM
zjelko
2nd Gear member

Turbodruk meter.........
Ik weet niet of die standaard gemonteerd zit in een Volvo.....
Hoeveel de druk moet zijn weet ik ook niet, even opzoeken of vragen aan mensen hier die zo een auto hebben.........

pv
The Real Master
3rd Gear member

Vandaag een prachtig exemplaar gezien.
Wat mij verbaasde was dat het een automaat is.

Is dit te vertrouwen gaat dit goed of kan ik beter kijken naar een handbak.

Gr.TRM
The Real Master
3rd Gear member

Niemand die hier wat vanaf weet ?

Gr.TRM
zjelko
2nd Gear member

Ik zou zelf met zo'n auto nooit voor een automaat kiezen.
Waarom niet?
1. Het is niet sportief rijden.
2. Een auto met automaat is trager.
3. Een automaat kan minder hebben voordat ie stukgaat.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening............
The Real Master
3rd Gear member

Hoi Zjelko,

Ik ben het met je eens over dat een automaat niet sportief rijden is.
Ik ben het ook met je eens dat een automaat minder kan hebben.
Maar is het ook echt zo dat een automaat trager is als een handgeschakelde auto?

Ik meende dat een automaat altijd sneller zou zijn als handgeschakeld doordat je juist niet hoeft te schakelen.

Wellicht dat anderen hier ook hun ervaring of mening kunnen delen.

Gr.TRM
Graaf_van_Vlaanderen
1st Gear member

The Real Master schreef:Hoi Zjelko,

Ik ben het met je eens over dat een automaat niet sportief rijden is.
Ik ben het ook met je eens dat een automaat minder kan hebben.
Maar is het ook echt zo dat een automaat trager is als een handgeschakelde auto?

Ik meende dat een automaat altijd sneller zou zijn als handgeschakeld doordat je juist niet hoeft te schakelen.

Wellicht dat anderen hier ook hun ervaring of mening kunnen delen.

Gr.TRM
Of een automaat trager of sneller is hangt puur af van de bestuurder die met de handgeschakelde bak rijdt.
Theoretisch zijn in de meeste gevallen handgeschakelde bakken sneller, maar de dag van vandaag zal je verdomd goed moeten kunnen schakelen om een automaat te kunnen bijbenen.

Persoonlijk vind ik de twee grootste nadelen van een automaat de meerkost (alhoewel dat dit niet waar is voor alle wagens: zie Corvette) en het extra verbruik.
Ook qua robuustheid laat een automaat te wensen over.
The Real Master
3rd Gear member

Nou jongens ik heb vandaag de V40 T4 opgehaald HANDGESCHAKELD.
Hele mooie auto moet uiteraard wel ff het eea nakijken want hij gaat niet helemaal lekker als ik volgas geef.
Beetje inhouden en dan wel weer gaan gevoel krijg ik ervan.

Gr.TRM

PS:dit is voor nu ff een fototje die ik net in de schmering heb gemaakt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ronald van Santen
2nd Gear member

Ziet er goed uit TRM,

Ik heb zojuist een V40 gekocht in Tiel bij de Opeldealer (en mijn astra ingeruild). Zij waren blij. Een voor hun "onbekende" auto verkocht en een bekende (opel) inruilen.

Succes met je T4!!!
The Real Master
3rd Gear member

Ronald van Santen schreef:Ziet er goed uit TRM,

Ik heb zojuist een V40 gekocht in Tiel bij de Opeldealer (en mijn astra ingeruild). Zij waren blij. Een voor hun "onbekende" auto verkocht en een bekende (opel) inruilen.

Succes met je T4!!!
Hoi Ronald,
Bedankt voor je reactie.
Jij hebt ook een sprong vooruit gedaan als ik dat zo lees.

Ik ben razend blij met de V40 T4 die ik nu heb echt een wereld van verschil tussen de 440 2.0 die ik had.
De wegligging is echt een wereld van verschil, tja snelheid spreekt voorzich als je 90 pk hoger zit :lol:

Jij ook veel plezier en veel veilige kilometers toegewenst met je nieuwe aanwinst.

Gr.TRM
Ronald van Santen
2nd Gear member

Tsja,

Die Opel was echt een misser (al kon ik toendertijd niet anders). Mijn 850 vertoonde veel kuren en ik kon kiezen uit hoge reparatiekosten of een 2 liter Astra G Sport..... ik koos voor het laatste...... Reed wel lekker, maar op lange afstanden haalt het het niet bij een Volvo....
The Real Master
3rd Gear member

Hey Ronald,

Gelukkig ben je op tijd weer bekeerd :wink:

Volgend weekend ff bij de dealer aan de slag om de T4 een checkup te geven en datgene waarvan ik denk dat vervangen mag worden te vervangen.
Wel lekker als je dat zelf mag/kunt bij de dealer en voor de onderdelen ook nog eens gemiddeld 40% korting krijgt.
Dit is ook de reden dat ik bijna elke Volvo wel durf te kopen zonder hem tot in de puntjes na te moeten kijken 8)

De T4 die ik nu heb heeft 50 dkm geleden zijn laatste stempel in het boekje staan en dat niet eens van een Volvo dealer.
Desondanks toch gekocht omdat ik het idee had dat de grote problemen niet aan de orde zijn wellicht wat kleine vervangingen en wat klein onderhoud.

Ik zal het zaterdag wel zien en achja het is een hobby en blijft een hobby die ik leuk vind, zelf sleutelen aan de auto (uiteraard soms met behulp van de zaterdag monteur die dienst heeft :D )

En een Astra is helemaal niet zo slecht lijkt mij maar kwa comfort weet ik het niet of die het kan bijbenen met Volvo.

Gr.TRM

PS: Ik zal binnenkort even een paar betere fotos maken van de gehele auto (toch altijd benieuwd naar reacties :wink: )
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”