meer vermogen halen uit 1.9 td is mogelijk

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
volv40
2nd Gear member

voor diegene die de 1.9td te traag vinden optrekken!

na enig zoeken en testen heb ik meer pk's uit het blok gekregen met wat andere monteurs die dit als uitdaging zagen, daar het gros zegt dat dit bijna niet mogelijk is.

d.m.v. de ecu te laten denken dat de aangezogen lucht kouder is dan werkelijk, dit betekend een hogere inspuiting.

ook laat wij hem denken dat de diesel temperatuur hoger is dan werkelijk, dit betekend een lagere dichtheid van diesel dus ook een hogere inspuiting. met een weerstand gedaan anders grijpt de ecu in.

de egr afgedopt voor de rook en zit nu binnen de roet waarden, :lol:
en een open inleg luchtfilter.

en de turbo voordruk 0.1 bar verhoogd.

tja niet helemaal de manier maar wel 150% meer lol. je moet wel de disipline houden dat je warm rijdt. idee is van de powerbox en powerplug afgeleid :lol: :razz: :lol:
Volvo. Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
mYst
3rd Gear member

50% meer lol wil ik aannemen, maar 150% toename lijkt me met spek geschoten ;)
ajbv40
2nd Gear member

lezen aub......150% meer LOL...
V40/1.9D/01-2000/Pioneer DEH7400MP/Caliber CA70
volv40
2nd Gear member

mYst schreef:50% meer lol wil ik aannemen, maar 150% toename lijkt me met spek geschoten ;)
succes met de hobby!
sjoerdb
5th Gear member

wat voor verschil geeft dan in pk waarde, liefst kom je nu met gemeten waardes van een rollenbanktest. ik ben benieuwd gezien ik bezig ga met de 1.9 td van de 400 serie. vandaag mooi boekje weten te bemachtigen. hopen dat ik daar meer lol uit haal. fabrieks gegevens zijn 90 pk, maar 110 moet mogelijk zijn.... denk ik. ik hoor graag van je.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
mYst
3rd Gear member

ik weet dat de 1.9 tdi in m'n seat ibiza, na plaatsing van open luchtfilter, sportkat en 'n simpele powerbox uitkwam op 140 pk, komende van 110.

110 pk uit 'n 90 pk blok moet dus makkelijk te doen zijn ;)
volv40
2nd Gear member

als je het stuk leest moet je eruit komen. op je filter zit een tempratuursensor die je niet kan doorverbinden doe je dit wel gaat hij niet onmiddelijk inhouden maar neemt hij de gemiddelde waarde aan. deze zul je dus een laagste waarde moeten geven doormiddel van een weerstand. wij hebben gewoon gekeken en gemeten wat een powerbox en chip doet en delen hiervan genomen en uitgevoerd op mijn auto, en ja 110pk is mogelijk enkel zijn hier mensen die dat niet kunnen behappen of afkeuren want alles moet origineel zijn en zelf de snelste en de beste willen zijn en chippen de boel, en als zo'n ph1 1.9 td voorbij komt zie je ze denken. maar helaas een powerbox/chip voor deze blokken is niet te koop ook kun je de pomp niet opschroeven maar kun je hem terdege 10% tot 15% meer vermogen geven. en ook dat gaat er niet in!
zjelko
2nd Gear member

Hmmm....

Ik ben er zeer zeker in geinteresseerd wat je allemaal schrijft. Ik snap het alleen niet echt ......:-(
Misschien kan je toch een iets uitgebreidere uitleg geven en eventueel een foto of meerdere erbij plaatsen. Ik denk dat er zeer zeker meer mensen zijn die dit leuk vinden. Je mag het ook voor me doen dan kom ik wel een keer aan als je niet tever weg woont tenminste. Ik hoop wat van je te vernemen,

pv
AR
2nd Gear member

Ik sluit me hier bij aan, ik heb een 1.9 TD uit 99 met 90PK en wil hier ook graag wat extra vermogen uithalen. Misschien kun je iets meer in detail treden?

GR Arco
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
brambierpul
2nd Gear member

Ik ben ook wel geïntereseerd... Weet iemand of het mogelijk is een 1.9td (ph1) te chip-tunen?
Kan het op internet niet duidelijk vinden...
Volvo V40 1.9TD Europa bj 1999 230.000km
volv40
2nd Gear member

nee is geen chip voor dit model pomp is deels mechanisch daarom kan het niet
AR
2nd Gear member

Dat er niet te chippen was wist ik al. Maar ik ben wel benieuwd naar hoe je een en ander hebt uitgevoerd.

Turbodruk opschroeven (wastegate strakker gezet??)
Turboboostvalve iets ruimer gezet? waardoor meer diesel op het moment dat de turbodruk hoger wordt.

En hoe/waar heb je die weerstand om de temperatuur te laten veranderen aangesloten?

KN Inlegfilter heb ik al reeds. En mijn EGR is ook al afgedopt. Aanzuigstuk van het luchtfilter het zijscherm in 3 cm ingekort waardoor de diameter groter wordt.

Ik ben erg benieuwd
Gr Arco
- V40 1.9 TD Europa - D4192T - 01/1999 - Kleur 241.
- Amazon P130 - B20 - Weber DCD36 - 01/1967 - Kleur 46.
- Saab 9-3 Sport Estate TTiD Aero
volv40
2nd Gear member

Aanzuigstuk van het luchtfilter het zijscherm in 3 cm ingekort waardoor de diameter groter wordt.
dit heeft geen zin daar het stuk werkt als een venturi oftewel het veroorzaakt een lucht versnelling! bovendien zuigt hij nu warmelucht aan uit de motorruimte dit is zeer nadelig voor het vermogen.

de turbo 0.1 verhoogt

en op de aanzuigslang zit een sensor die meet de tempratuur meet deze eens met een multimeter en blaas er eens warmelucht langs. laat deze een geloven dat het koudelucht is.

kijk ook eens naar de gaspositisensor dan kom je er wel uit.
de uitslag van het gaspendaal op de pomp kun je verder open zetten.

begin eerst hier maar eens aan.
nukeface
2nd Gear member
Contacteer:

Heel leuk allemaal, ga ik binnenkort ff klussen :D
Maar is het niet handig als je hier neerzet welke waardes die weerstanden van jou hebben ? scheelt een hoop uitzoek werk, want nu zou ik moeten gaan uitzoeken hoeveen Ohm een weerstand moet zijn om de ECU te laten denken dat de lucht 10°C is terwijl jij dat in princiepe al uitgezocht hebt :)
S40 1.9 TD 1998 511.000 KM
zjelko
2nd Gear member

Als je klaar bent met klussen kom ik als je het goed vind even bij je kijken hoe het geworden is ok? Ik heb zo'n zelfde auto en ben erg benieuwd namelijk........

vgrtn
volv40
2nd Gear member

volv40 schreef:voor diegene die de 1.9td te traag vinden optrekken!

na enig zoeken en testen heb ik meer pk's uit het blok gekregen met wat andere monteurs die dit als uitdaging zagen, daar het gros zegt dat dit bijna niet mogelijk is.

d.m.v. de ecu te laten denken dat de aangezogen lucht kouder is dan werkelijk, dit betekend een hogere inspuiting.

ook laat wij hem denken dat de diesel temperatuur hoger is dan werkelijk, dit betekend een lagere dichtheid van diesel dus ook een hogere inspuiting. met een weerstand gedaan anders grijpt de ecu in.

de egr afgedopt voor de rook en zit nu binnen de roet waarden, :lol:
en een open inleg luchtfilter.

en de turbo voordruk 0.1 bar verhoogd.

tja niet helemaal de manier maar wel 150% meer lol. je moet wel de disipline houden dat je warm rijdt. idee is van de powerbox en powerplug afgeleid :lol: :razz: :lol:
inmiddels kat vervanger ertussen gezet en gashandel op de dieselpomp verder open gedraaid.
waarde is 150K meen ik en aansluiten op de dieseltemp sensor, buiten lucht sensor doorlussen.

dit alles geeft geen hogere top daar je met toerental in het rood komt! onderin wel een vermogens toename.
nukeface
2nd Gear member
Contacteer:

Oké, mischien een brutale vraag ? maar zou je e.a. met foto's erbij willen toelichten ? zoals gashandel verder opendraaien ? bedoel je daarmee dat je ervoor zorcht dat je hem verder kan openen en dat er ergens een "doseer" stelschroef of iets zit ?.

p.s. ook gelijk een algemene vraag ? is er ergens documentatie te krijgen van de brandstofpomp en verstuivers ? (doorsnede tekening / exploded view ?)
S40 1.9 TD 1998 511.000 KM
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”