hallo,
Ik sta op het punt een mooie donkerblauwe Volvo 142 uit 1971 aan teschaffen..
Heeft een van jullie nog tips? Wat zijn de zwakke punten van deze auto en waar moet ik op letten??
Graag zsm antwoord omdat morgen al ga kijken..
Groet, Edgar
Volvo 142 1971
- biadman
- 4th Gear member
wielkasten achter in ieder geval, kijken of het blok mooi droog is! ga altijd kijken bij daglicht, dan zie je alles veel beter, droog de auto ook enigzins af als hij nat is, dan zie je deukjes ed veel beter! en ben niet te beroerd o eventueel effe op de grond te gaan liggen om de bodem ed af te tikken
hoeken van de voorschermen! boven in de knik, en beneden bij de aansluiting naar het voorfront!
is de motor koud als je hem start of niet, indien warm kan dat duiden op slecht starten met kou.
rookt hij met starten en vol gas geven...
let op rateltjes en piepjes, weet niet of je zelf handig bent of niet...
remt hij recht (hard rijden en vol remmen met het stuur losjes in de handen) indien hij naar een kant trekt functioneert een (of 2 van de remmen aan dezelfde kant niet meer zo lekker
vraag rekeningen ter inzage
succes morgen!
gr. joost
hoeken van de voorschermen! boven in de knik, en beneden bij de aansluiting naar het voorfront!
is de motor koud als je hem start of niet, indien warm kan dat duiden op slecht starten met kou.
rookt hij met starten en vol gas geven...
let op rateltjes en piepjes, weet niet of je zelf handig bent of niet...
remt hij recht (hard rijden en vol remmen met het stuur losjes in de handen) indien hij naar een kant trekt functioneert een (of 2 van de remmen aan dezelfde kant niet meer zo lekker
vraag rekeningen ter inzage
succes morgen!
gr. joost
- biadman
- 4th Gear member
nog vergeten, zit er een apk op, zoja voor hoelang nog, en waren er aandachtspunten?
let er tevens op dat de auto droog is van binnen voel de vloer goed na!
let er tevens op dat de auto droog is van binnen voel de vloer goed na!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
honda novio, pc50, ps50, c310
het forum voor honda 4 takt oldtimer brommers
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- Volf
- 2nd Gear member
Zoals hierboven al gezegt wordt, voornamelijk roest.
Voorschermen, dorpels, wielranden, reservewielbakken.
Maar ook op minder snel zichtbare plekken:
-Binnenschermen waar motorkapscharnier op geschroefd zit (zie foto)
-Binnenschermen achterste wielkuipen, en dan waar je bank ongeveer zit binnen.
-Binnen, bij voetenruimtje, en dan aan zijkant, achter zwarte stukje bkleding, waar voorscherm vast zit. Als je kans hebt, even losmaken, zijn 2 schoefjes kruiskop.
-Deuren willen ook vaak wegrotten.
Verder technische even laten lopen, mee rijden. Kijk wat ie doet. Kijk even of er geen sludge aan oliepijp stok op olievuldop zit. En is ie inderdaad warm of koud.
Hier foto van punt waar motorkapscharnier op zit(met voorscherm eraf, maar met lamp kun je het ook zien als je even op schijnt als je je kop in het scherm doet)
Voorschermen, dorpels, wielranden, reservewielbakken.
Maar ook op minder snel zichtbare plekken:
-Binnenschermen waar motorkapscharnier op geschroefd zit (zie foto)
-Binnenschermen achterste wielkuipen, en dan waar je bank ongeveer zit binnen.
-Binnen, bij voetenruimtje, en dan aan zijkant, achter zwarte stukje bkleding, waar voorscherm vast zit. Als je kans hebt, even losmaken, zijn 2 schoefjes kruiskop.
-Deuren willen ook vaak wegrotten.
Verder technische even laten lopen, mee rijden. Kijk wat ie doet. Kijk even of er geen sludge aan oliepijp stok op olievuldop zit. En is ie inderdaad warm of koud.
Hier foto van punt waar motorkapscharnier op zit(met voorscherm eraf, maar met lamp kun je het ook zien als je even op schijnt als je je kop in het scherm doet)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- hesened
- 2nd Gear member
Het is een feit hoor!! Ik ben er zakelijk en technisch heen gegaan. Het bleek een mooie harde auto te zijn met niet al te veel werk.
Er is wel aan gelast maar netjes gedaan. Motor mooi droog, slangen en snaren nieuw, waterpomp nieuw, remleidingen recent vervangen. Starten, lopen en rijd lekker. Wat een nostalgie!
Ik ben (toen ik wist dat het een goede 142 was) verliefd geworden.
Ik heb wel een paar vraagjes voor jullie..
Ik tank nu super 98. Kan dit zonder loodvervanger?? Euro95 is geen optie zeker he? En is het veel werk en een dure klus om er gas in te bouwen? Moet er nog aanpassingen gedaan worden in de motor? Er ligt een rode B20 in.
Verder zit er in het dashboard een rechthoekig gat met aan weerskanten een rond gat. Wat voor een radio kan ik daar in doe??
groet, Edgar
een trotse bezitter van een 142 deluxe
Er is wel aan gelast maar netjes gedaan. Motor mooi droog, slangen en snaren nieuw, waterpomp nieuw, remleidingen recent vervangen. Starten, lopen en rijd lekker. Wat een nostalgie!
Ik ben (toen ik wist dat het een goede 142 was) verliefd geworden.
Ik heb wel een paar vraagjes voor jullie..
Ik tank nu super 98. Kan dit zonder loodvervanger?? Euro95 is geen optie zeker he? En is het veel werk en een dure klus om er gas in te bouwen? Moet er nog aanpassingen gedaan worden in de motor? Er ligt een rode B20 in.
Verder zit er in het dashboard een rechthoekig gat met aan weerskanten een rond gat. Wat voor een radio kan ik daar in doe??
groet, Edgar
een trotse bezitter van een 142 deluxe
- biadman
- 4th Gear member
ziet er goed uit!
gefeliciteerd!
enneuh, vraagje waarom staat de teller op 140 km/u?
gefeliciteerd!
enneuh, vraagje waarom staat de teller op 140 km/u?
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
- hesened
- 2nd Gear member
harder ga ik niet
hahaha..
Ik weet niet eens waar voor hij dient.. Het is toch puur voor de rijder?? Je kunt hem schuiven in een gewenste stand. Het heeft verder toch geen functie?
Nu ik hier toch ben.. Rubbers. Voor de kofferbak klep en de portieren. Zijn die gewoon verkrijgbaar bij de volvogarage?

Ik weet niet eens waar voor hij dient.. Het is toch puur voor de rijder?? Je kunt hem schuiven in een gewenste stand. Het heeft verder toch geen functie?
Nu ik hier toch ben.. Rubbers. Voor de kofferbak klep en de portieren. Zijn die gewoon verkrijgbaar bij de volvogarage?
- biadman
- 4th Gear member
qua rubbers weet ik niet, maar denk het wel!
en dat je dat kan schuiven wist ik ook niet...
heb een nieuwere teller in die van mij zitten!
en dat je dat kan schuiven wist ik ook niet...
heb een nieuwere teller in die van mij zitten!
Volvo 245 DL 1976
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
volvo v40 1998 1.8 g3
volvo 145 S 1974
volvo 144 1974
-
- 1st Gear member
- Contacteer:
Een nieuw achterruitrubber heb ik wel eens gehaald bij Berlé Volvoparts in Amsterdam. Misschien heeft hij ze voor koffer en portier ook wel op voorraad.
- Iroll
- 6th Gear member
Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95. Dit alles heeft te maken met hoge of lage compressie verhouding, vanaf 1:9,5 moet je RON98 tanken, anders gaat ie pingelen. En loodvervanger is zonde van je geld. Het beste is een kop met harde uitlaatklepzetels, dan heb je zeker geen last van inslaande uitlaatkleppen. Zonder harde klepzetels kan je nog 1000enkm rijden, zolang je maar geen lange snelwegritten rijd met hoge (4000+)toeren. Doe je dat wel dan kan het snel gaan met de kleppen. Een gereviseerde kop kost rond de €400.
Er kan prima gas worden ingebouwd, prijs vanaf zo'n €1000.
- Volf
- 2nd Gear member
Ik heb een `71 144, b20a, enkele carb. ik kan dus 95 tanken ? Dealer hier zei dat 98 moest, en in mn instruktie boekje staat vanaf RON 97..Iroll schreef:Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95. Dit alles heeft te maken met hoge of lage compressie verhouding, vanaf 1:9,5 moet je RON98 tanken, anders gaat ie pingelen. En loodvervanger is zonde van je geld. Het beste is een kop met harde uitlaatklepzetels, dan heb je zeker geen last van inslaande uitlaatkleppen. Zonder harde klepzetels kan je nog 1000enkm rijden, zolang je maar geen lange snelwegritten rijd met hoge (4000+)toeren. Doe je dat wel dan kan het snel gaan met de kleppen. Een gereviseerde kop kost rond de €400.
Ik heb liever ook 95, scheelt me weer iets aan kosten zo zonder gas..
Gr. Davey
Volvo 144 De Luxe
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
B20 2.0 8v 90pk
177.583 Km `s
- Iroll
- 6th Gear member
Ja, gewoon 95 tanken. In je instructieboekje uit de 70er jaren hanteren ze nog de oude RON norm. Die kan je niet meer vergelijken met wat er nu uit de pomp komt. Als je maar zorgt dat de ontsteking goed op tijd staat!
- hesened
- 2nd Gear member
Op mijn motorblok staat alleen maar B20. Geen verdere aanduiding. Het is een rood blok. Ik heb inmiddels 95 getankt en ik merk geen groot verschil met de 98 brandstof. Ik rij zo'n 40 km per dag, (20km heen, 20km terug). Geen grote snelweg stukken. Voor 90% rijd ik niet boven de 80km/h.Iroll schreef:Wat 95 of 98 RON betreft, dat ligt eraan welke motor erin zit. Een B20A (enkele carb.) gebruikt 95RON. Een B20B (dubbele carb.) en E(injectie)moete 98 ron hebben. Een B20F, Amerikaanse injectie uitvoering) gebruikt 95.
Ik denk dat het wel goed gaat zo.