Meest voorkomende mankementen op de V70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
V70Ron
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 15.05.2005 - 20:00
Locatie: Bemmel (Arnhem-Nijmegen)

Regelmatig lees ik op dit forum; problemen met het vliegwiel. Wat is dit en waar zit het vliegwiel? Waaraan merk je dat er een probleem mee is?
Thanks!
VolvoXC70
4th Gear member
Berichten: 940
Lid geworden op: 04.09.2006 - 23:19

:-#
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

V70Ron schreef:Regelmatig lees ik op dit forum; problemen met het vliegwiel. Wat is dit en waar zit het vliegwiel?
Dit vliegwiel (ook wel dualmass- of tweemassavliegwiel genoemd) zit tussen de aandrijfas vanaf de motor naar de koppeling zelf. Zie het als een soort extra koppelingsplaat, maar dan massiever. Hij zit aan de kant van het motorblok en zorg er voor dat deze bij weerstand (bij wegrijden en na schakelen) het blok regelmatiger blijft draaien. Wanneer het koppelingspedaal ophoog komt wordt er een verbinding gemaakt tussen het vliegwiel en de koppeling en tussen de koppeling en de as naar de versnellingsbak. Hij koppelt dus als het ware 2 keer vlak achter elkaar. Overigens heeft het grootste deel van alle auto's geen vliegwiel.
V70Ron schreef:Waaraan merk je dat er een probleem mee is?
De auto trilt (soms enorm) bij het wegrijden. Om soepel weg te kunnen rijden is het noodzakelijk na het laten opkomen van de koppeling tot het aangrijpingspunt, het pedaal weer iets dieper in te trappen en dan weer op te laten komen. Bij beginnende problemen verneem je het tijdens het rijden, door de koppeling slechts een klein stukje in te trappen. Je voelt dan een trilling in het pedaal.

Er kunnen 2 problemen zijn met het vliegwiel. De plaat zelf kan krom zijn (maar dan moet je het wel heel bont hebben gemaakt) en de veertjes er tussen kunnen (te) soepel zijn geworden. Dit laatste wordt vaak veroorzaakt door bestuurders die (vooral bij het rijden met zware aanhangers) de koppeling willen "sparen" door deze niet te lang te laten slippen. Zij laten dan de kopping wat lomp opkomen, wat een enorme krachtontwikkeling tot gevolg heeft. Maar ook van die types die (gewoon zonder aanhanger) steeds de koppeling laten schieten na het door- en terugschakelen omdat ze te lui zijn de koppeling te laten slippen zorgen op de duur voor een slecht functionerend vliegwiel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

VolvoXC70 schreef:
Knarf schreef: ........
Volvo en Audi hebben echter in autowereld de dikste laklaag.
wat dat betreft kunnen andere automobielfabrikanten hier nog een puntje aan zuigen.

Frank, V70 170pk 2003.
Kun je dit onderbouwen met feiten??
Daar ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Voor zover mij bekend staat Porsche bekend om zijn dikke (lees:vele) laklagen. VAG-auto's passen daar nog niet bij in de schaduw. En als de lak van Volvo al de helft van VAG-lak was, zou ik al blij zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Hallo Oceanracer,

Bedankt voor je uitleg over het vliegwiel.
Ik zelf bezit een V70 D5 met automaat.

Kun je mij ook vertellen of deze ook over het genoemde vliegwiel beschikt, of alleen de handgeschakelde versie?

Alvast bedankt,
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Eerlijk gezegd weet ik dat niet. Ik las hier laatst ook iemand die dat vroeg, maar ik heb nog geen antwoord daarop gelezen. Het lijkt mij (gezien de reden bij een handbak) wat overbodig ook bij een automaat een vliegwiel te gebruiken. Een automaat kan door overbrengingen in de bak zelf, met meer en minder oliedruk, zorgen voor een vloeiend wegrijden van de auto, eventueel met een elektronisch aangepast toerental.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Bij een automaat zit idd geen vliegwiel.
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Nee, bij een automaat zit geen vliegwiel, maar een meeneemplaat met daaraan een koppelomvormer. De koppelomvormer zorgt voor de verbinding tussen motor en de versnellingsbak.
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
V70 2.5 20V
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 10.09.2007 - 19:37

Wat ik een groot probleem vind is het rijplezier en het motorgeluid. Dit genot is groot en daarom zeer vervelend dat je 's avonds nog van alles gaat verzinnen om weer te roffellen.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”