Kan iemand mij vertellen of het gebruik van een cruise control (v70 '99)
een extra verbruik teweeg brengt (of juist bespaart zoals ik denk). En verbruikt hij als je hem aan hebt staan maar niet gefixeerd hebt op een snelheid ?
Alvast bedankt :scratch:
Verbruik cruise control
-
- 5th Gear member
Het gebruik van een cruise controle bespaard brandstof omdat je een continue hoeveelheid toeren/snelheid vasthoud, als je zelf gas geeft terwijl je de auto op cruise controle hebt staan geeft dat volgens mij geen extra verbruik (in tegenstelling tot het rijden met een handchoque) (euh hoe schreef je dat ook al weer)
Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Fulaks
- 6th Gear member
Choke.
Lang geleden gezien, zo'n choke. Ik heb er enkel op m'n grasmaaier een zitten
Lang geleden gezien, zo'n choke. Ik heb er enkel op m'n grasmaaier een zitten
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Franswa
- 5th Gear member
Heel lang geleden heb ik een Fiat 128 met handgas gehad. Dat hield in dat je dus gewoon je gasklep in een bepaalde stand vastzet (constant het zelfde vermogen), wat dus echt zuinig rijdt.
Cruise control is altijd bezig om je ingestelde snelheid vast te houden dus geeft gas bij op heuveltjes en bij tegenwind en haalt het gas eraf bij het omgekeerde (steeds wisselend vermogen).
Naar mijn idee is het ouderwetse handgas zuiniger alleen moet je daar de snelheidsverschillen maar voor lief nemen.
Cruise control is altijd bezig om je ingestelde snelheid vast te houden dus geeft gas bij op heuveltjes en bij tegenwind en haalt het gas eraf bij het omgekeerde (steeds wisselend vermogen).
Naar mijn idee is het ouderwetse handgas zuiniger alleen moet je daar de snelheidsverschillen maar voor lief nemen.
V60 Plus Dark. Fusion red.
-
- 6th Gear member
Over het algemeen zal het gebruik van een cruise control (zeker in ons vlakke landje) leiden tot een reductie in het verbruik. Hierbij wel zorgen dat de auto in de juiste versnelling staat, anders werkt het averechts!
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Een cr cr zorgt voor een aanmerkelijk lager verbruik.
Als je een automaat hebt, is het zelfs veel zuiniger om met de cr cr op te trekken (door gewoon op de +knop te blijven drukken) dan wanneer dat met de voet gebeurt, althans volgens de gegevens van de boordcomputer.
Met de voet is immers de meest lompe methode: gasklep open en spuiten maar met die brandstof. De cr cr zorgt ervoor dat er niet meer brandstof gebruikt wordt dan strikt noodzakelijk.
Als je een automaat hebt, is het zelfs veel zuiniger om met de cr cr op te trekken (door gewoon op de +knop te blijven drukken) dan wanneer dat met de voet gebeurt, althans volgens de gegevens van de boordcomputer.
Met de voet is immers de meest lompe methode: gasklep open en spuiten maar met die brandstof. De cr cr zorgt ervoor dat er niet meer brandstof gebruikt wordt dan strikt noodzakelijk.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- fransb85
- 3rd Gear member
nog zuiniger is je voet op één plek houden, de cruise past de gasstand nog wel eens aan, (heuvels etc). in de vliegerij heb je dit ook namelijk contant airspeed versus constant fuelflow, waarbij de laatste optie zuiniger is, met het risico dat de snelheid niet geheel constant is. nu is het natuurlijk niet zo onwijs relaxed rijden met een stramme poot, dus lekker cruise knallen maar...
-
- 5th Gear member
Blij dat jij dan zo'n stabiele poot hebt 

V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 6th Gear member
Wel oppassen voor aggresieve medeweggebruikers, ik had gisteren een opgewonden (!) standje in een Ford C-max die vond dat ik hem te veel inhaalde ofzo (had lekker de CC op 120 staan en tokkelde rustig over de A2.)
Of misschien was het wel het feit dat ik zoveel mogelijk rechts hou, ook als er drie banen zijn....?
Mensen die zelf geen CC hebben of gebruiken hebben vaak niet in de gaten hoe sterk hun eigen snelheid fluctueerd.
Of misschien was het wel het feit dat ik zoveel mogelijk rechts hou, ook als er drie banen zijn....?
Mensen die zelf geen CC hebben of gebruiken hebben vaak niet in de gaten hoe sterk hun eigen snelheid fluctueerd.
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
-
- 6th Gear member
+1fransb85 schreef:ontzettend vervelend op stukken met trajectcontrole...
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
C30 summum 2.4i
VW Polo 1.4 kaal...
- Fulaks
- 6th Gear member
Op de GPS kan je exact je werkelijke snelheid aflezen. Ik stel de CC altijd zo in dat ik 3 tot 5 km boven de maximaal toegelaten snelheid rij. De flitsers zijn gewoonlijk afgesteld voor max + 5 km/h. Toch steek je bijna iedereen dan nog voorbij, want op je kilometerteller rij je dan max + 15 km/h.
Het lastigste met CC zijn andere CC-gebruikers die een snelheid hebben ingesteld die heel weinig met de jouwe verschilt. Dan duurt inhalen soms lang. Gewoon even wat gas bijgeven...
Het lastigste met CC zijn andere CC-gebruikers die een snelheid hebben ingesteld die heel weinig met de jouwe verschilt. Dan duurt inhalen soms lang. Gewoon even wat gas bijgeven...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
-
- 5th Gear member
Nou maar hopen dat je gps ook de juiste snelheid aangeeft, als je dan nog extra het risico gaat nemen door toch nog 5 kilometer harder te gaan rijden ben je best dapper, en in iedergeval niet te beroerd om het risico te nemen om wat van je eigen centen te investeren in een bodemloze put...
Ik weet niet hoe het in Belgenland is geregeld maar je hoeft in Nederland echt niet bij de rechter aan te komen van: mijn gps zegt a (niet geijkt) en uw geijkte snelheidsmeter zegt b, gaat u het zelf maar proberen edelachtbare....
p.s. als je echt graag van je centen wil wilt mag je het uiteraard op mijn rekening storten
Ik weet niet hoe het in Belgenland is geregeld maar je hoeft in Nederland echt niet bij de rechter aan te komen van: mijn gps zegt a (niet geijkt) en uw geijkte snelheidsmeter zegt b, gaat u het zelf maar proberen edelachtbare....
p.s. als je echt graag van je centen wil wilt mag je het uiteraard op mijn rekening storten

V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Dat neemt niet weg dat een GPS veel exacter is dan een autosnelheidsmeter en waarschijnlijk zelfs exacter dan politieradarapparatuur. Door de GPSsnelheid slechts een ietsje boven de max. snelheid in te stellen loop je geen gevaar.
Alleen laserguns zijn nogal inaccuraat doordat de agenten soms te ver meten en dan klopt de meting niet.
Alleen laserguns zijn nogal inaccuraat doordat de agenten soms te ver meten en dan klopt de meting niet.
Volvo Rules the Road
-
- 5th Gear member
Ja hoor tuurlijk is jouw gps veel exacter, zal dat niet afhangen van het apparaat zelf en bovendien is jouw gps geijkt? Die domme dingen van eikel Spee iig wel. Ik kom wel kijken als jij je verweer gaat doen bij de rechter en zal niet (hardop) lachen als je daar wordt afgeserveerd;-)
Als laserguns trouwens zo in accuraat waren als jij beweerd zou daar bij de rechter ook geen spaan van de boetes overblijven.
(kom niet aan met die man uit drenthe die 500 zou hebben gereden want daar is toen niet op een juiste wijze gebruik gemaakt van het apparaat en dat was dus een menselijke fout en niet van de apparatuur)
Als laserguns trouwens zo in accuraat waren als jij beweerd zou daar bij de rechter ook geen spaan van de boetes overblijven.
(kom niet aan met die man uit drenthe die 500 zou hebben gereden want daar is toen niet op een juiste wijze gebruik gemaakt van het apparaat en dat was dus een menselijke fout en niet van de apparatuur)
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Fulaks
- 6th Gear member
Barry, ik heb al een jaar of tien geen snelheidsboete meer gehad, ook al staan er nu op elke hoek van de straat flitsers. Een TomTom e.d. geeft de snelheid weer op basis van positieberekening a.h.v. tot soms wel 8 à 10 satellieten. De snelheidsweergave is bijzonder nauwkeurig, en dankzij www.flitspaal.nl heb ik in de Benelux ook de vaste camera's in de TT zitten.
Mijn schoonbroer is politieagent en hij beweert dat de speedgun meestal op 10 km/h boven de toegelaten snelheid wordt ingesteld. Ook vaste camera's zijn vaak ingesteld op max. + 5 of zelfs 10 km/h. De reden is eenvoudig : anders hebben de politiediensten teveel werk met het uitschrijven, opvolgen en innen van 'kleine' boetes, terwijl de grote meer opbrengen.
Ik blijf dus rustig doorgaan met tussen de 2 en de 5 km/h te snel te rijden, daarin gestaafd door minstens 10 jaar ervaring ( e laatste snelheidsboete herinner ik me zelfs niet). Wanneer alle camera's digitaal afdrukken en on-line doorsturen naar een datacenter waar automatisch de boetes vertrekken naar de overtreders, dan zal ik mijn standpunt herzien. Voorlopig vindt men het hier in België al een hele vooruitgang dat zopas de eerste analoge flitscamera is vervangen door een digitale, omdat daar een 100-tal beelden op kunnen. Van on-line doorsturen is er dus nog geen sprake.
Overigens doe ik dit 'te snel rijden' alleen als de omstandigheden het toelaten, ik ben de eerste om in bebouwde kom, bij wegenwerken en bij slecht weer m'n snelheid te laten zakken. Dat doe ik reeds 22 schadevrij.
Ik geef wel grif toe dat ik me in Nederland net (nog) ietsje braver gedraag, omdat ik er van uitga dat de pakkans iets groter is. Of dit ook waar is of niet weet ik niet.
Mijn schoonbroer is politieagent en hij beweert dat de speedgun meestal op 10 km/h boven de toegelaten snelheid wordt ingesteld. Ook vaste camera's zijn vaak ingesteld op max. + 5 of zelfs 10 km/h. De reden is eenvoudig : anders hebben de politiediensten teveel werk met het uitschrijven, opvolgen en innen van 'kleine' boetes, terwijl de grote meer opbrengen.
Ik blijf dus rustig doorgaan met tussen de 2 en de 5 km/h te snel te rijden, daarin gestaafd door minstens 10 jaar ervaring ( e laatste snelheidsboete herinner ik me zelfs niet). Wanneer alle camera's digitaal afdrukken en on-line doorsturen naar een datacenter waar automatisch de boetes vertrekken naar de overtreders, dan zal ik mijn standpunt herzien. Voorlopig vindt men het hier in België al een hele vooruitgang dat zopas de eerste analoge flitscamera is vervangen door een digitale, omdat daar een 100-tal beelden op kunnen. Van on-line doorsturen is er dus nog geen sprake.
Overigens doe ik dit 'te snel rijden' alleen als de omstandigheden het toelaten, ik ben de eerste om in bebouwde kom, bij wegenwerken en bij slecht weer m'n snelheid te laten zakken. Dat doe ik reeds 22 schadevrij.
Ik geef wel grif toe dat ik me in Nederland net (nog) ietsje braver gedraag, omdat ik er van uitga dat de pakkans iets groter is. Of dit ook waar is of niet weet ik niet.
- Battlecruiser
- 8th Gear member
Haha, dat is wel humor!Barry (Grillmeister) schreef:Ja hoor tuurlijk is jouw gps veel exacter, zal dat niet afhangen van het apparaat zelf en bovendien is jouw gps geijkt? Die domme dingen van eikel Spee iig wel. Ik kom wel kijken als jij je verweer gaat doen bij de rechter en zal niet (hardop) lachen als je daar wordt afgeserveerd;-)
Natuurlijk is een gps helemaal exact! En als ie kapot is, geeft ie een faliekant verkeerde snelheid weer of niet. Je weet toch wel hoe GPS werkt, hè?
Een GPS kan niet geijkt worden omdat de ijkapparatuur niet zo exact werkt als een GPS.
Dat rechters alles accepteren van het opsporend apparaat laat onverlet dat laserguns alleen op een bepaalde afstand (de kortere) precies zijn. Opsporingsambtenaren zijn daar wel toe opgeleid, maar vergeten dat regeltje wel eens...
Ook is het een bekend feit dat radarapparatuur onder de juiste hoek t.o.v. het verkeer opgesteld moet worden om de juiste snelheid te meten. Heel soms doet de opsporingsboef dat niet en dan klopt er niks van de boetes. Maar ga jij dan voor dat ene geval 80 rijden waar je 120 mag?
Volvo Rules the Road
- v40pokemon
- 3rd Gear member
Snelheden op de auto(snel)weg zijn een maximum en geen minimum. De GPS geeft idd de actuele vrij nauwkeurig weer. Af en toe wil het 1 km schelen, maar meer nooit (tenzij wegvallen GSP-signaal).
Maar nu on-topic: een cruise control verbruikt meer brandstof wanneer het echt bergop gaat. Bij sterk wisselende minimale hoogtes is de CC meestal wat zuiniger. Ik rijd altijd met CC ook op de lange stukken binnen de bebouwde kom en met mijn S70 TDI Aut zit ik over de laatste 3 maanden op een gemiddeld verbruik van 1:15.8 Ik moet zeggen dat ik wel op de snelheid van mijn teller kijk en niet de GPS. Ik heb verder ook gemerkt dat wanneer je versneld met de CC de automaat eerder opgeschakeld dan wanneer je met de voet gasgeeft.
Maar nu on-topic: een cruise control verbruikt meer brandstof wanneer het echt bergop gaat. Bij sterk wisselende minimale hoogtes is de CC meestal wat zuiniger. Ik rijd altijd met CC ook op de lange stukken binnen de bebouwde kom en met mijn S70 TDI Aut zit ik over de laatste 3 maanden op een gemiddeld verbruik van 1:15.8 Ik moet zeggen dat ik wel op de snelheid van mijn teller kijk en niet de GPS. Ik heb verder ook gemerkt dat wanneer je versneld met de CC de automaat eerder opgeschakeld dan wanneer je met de voet gasgeeft.
S80 2.9 LPI Aut 1998 453K
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
850 T5-R 1995 341k
340 1.4 Winner hand-4 1985 143k
-
- 5th Gear member
@battlecruiser als de piketpaal niet staat bij een losse flitskast/auto heeft de hobbist rechts van de vangrail om het maar zo te noemen (even nadrukkelijk: ook niet mijn vrienden) zowiezo een probleem als jij de zaak aanhangig maakt.
Het kan lonen om als je merkt dat je geflitst bent terug te rijden en een foto te maken van de setup.
Het op (on)juiste wijze gebruiken van de apparatuur staat wat mij betreft ook niet ter discussie.
Het gaat er om dat jij/de forumleden gewaarschuwd bent/zijn dat je op je smoel gaat voor de rechter als je denkt dat je met jouw tomtom of wat voor navigatie een punt kan maken. Nogmaals het maakt mij niet echt uit maar je gaat echt voor jan met de korte achternaam een dagje naar de grote stad.
Als jij zo bijdehand bent te beweren dat wat ik zeg niet klopt kom dan maar eens met jurisprudentie dat het anders is...
Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik 80 ga rijden waar ik 120 mag, wellicht dat jouw auto een dergelijke afwijking op de kilometer teller heeft maar de mijne iig niet. (zomer banden +3 en winterbanden +1 jawel, op de gps
)
Verder met betrekking tot de accuratesse van jouw en onze gps: de enige die een perfecte fix krijgen en geven zijn de militaire satelieten en wat de burgers hebben (ja ook ik) komt niet in de buurt daarvan.
Je moet overigens niet tegen mij zo'n toontje aan slaan, jij weet geen drol van mij, wie ik ben of wat ik doe en ik ben geen boertje uit deventer die voor het eerst van zijn leven uit de tractor zo in een auto stapt....
Met betrekking tot te hard rijden doe wat je wilt (doe ik namelijk ook en uiteraard veilig) maar laat je niet met schijnveiligheid door iwab's verstrekt de bietenbrug op sturen die gaan namelijk echt je prent niet voor je betalen.
Ik houd het daarom gewoon op veilig de cc op de juiste snelheid en als ik een keer echt haast heb ga ik er ook echt voor, dan moet ik maar goed opletten of er geen flitsteam verstopt staat en ben ik de sjaak dan ben ik 'm maar dan is het nodig geweest.
Gaan zitten pielen voor 3 tot 5 kilometer te hard vind ik echt nonsens dat heeft pas zin als je 500 kilometer moet rijden en anders gaat het echt nergens over.
Het kan lonen om als je merkt dat je geflitst bent terug te rijden en een foto te maken van de setup.
Het op (on)juiste wijze gebruiken van de apparatuur staat wat mij betreft ook niet ter discussie.
Het gaat er om dat jij/de forumleden gewaarschuwd bent/zijn dat je op je smoel gaat voor de rechter als je denkt dat je met jouw tomtom of wat voor navigatie een punt kan maken. Nogmaals het maakt mij niet echt uit maar je gaat echt voor jan met de korte achternaam een dagje naar de grote stad.
Als jij zo bijdehand bent te beweren dat wat ik zeg niet klopt kom dan maar eens met jurisprudentie dat het anders is...
Ik heb trouwens nergens gezegd dat ik 80 ga rijden waar ik 120 mag, wellicht dat jouw auto een dergelijke afwijking op de kilometer teller heeft maar de mijne iig niet. (zomer banden +3 en winterbanden +1 jawel, op de gps

Verder met betrekking tot de accuratesse van jouw en onze gps: de enige die een perfecte fix krijgen en geven zijn de militaire satelieten en wat de burgers hebben (ja ook ik) komt niet in de buurt daarvan.
Je moet overigens niet tegen mij zo'n toontje aan slaan, jij weet geen drol van mij, wie ik ben of wat ik doe en ik ben geen boertje uit deventer die voor het eerst van zijn leven uit de tractor zo in een auto stapt....
Met betrekking tot te hard rijden doe wat je wilt (doe ik namelijk ook en uiteraard veilig) maar laat je niet met schijnveiligheid door iwab's verstrekt de bietenbrug op sturen die gaan namelijk echt je prent niet voor je betalen.
Ik houd het daarom gewoon op veilig de cc op de juiste snelheid en als ik een keer echt haast heb ga ik er ook echt voor, dan moet ik maar goed opletten of er geen flitsteam verstopt staat en ben ik de sjaak dan ben ik 'm maar dan is het nodig geweest.
Gaan zitten pielen voor 3 tot 5 kilometer te hard vind ik echt nonsens dat heeft pas zin als je 500 kilometer moet rijden en anders gaat het echt nergens over.
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Volvo 940 estate 2.3 gl