verlichting op hol?????

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Hallo,

misschien heeft iemand dit al eens meegemaakt, zoeken leverde me niets op.

sinds kort valt het me s'avonds op dat mijn dashboard verlichting fluctueerd in lichtsterkte.
mijn koplampen doen hieraan gezellig mee.
ook klinkt mijn "gordel om" waarschuwingstoon vreemd.
ik heb wel gemerkt dat het alleen met een draaiende motor gebeurd.
vorig jaar is mijn Dynamo door de volvo dealer gewisseld en is dus nog geen jaar oud, maar aangezien het niet gebeurd met een uitgeschakelde motor verdenk ik toch de dynamo.
is er iemand die een idee heeft?
kan het nog wat anders zijn, gelijkrichterbrug?

iemand??

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

Ik weet niet precies of de gelijkrichtcel bij een Volvo op de dynamo zit maar je kan op een eenvoudige manier meten of het de dynamo is.

Je moet de auto stationair laten draaien, het liefst zonder aangeschakelede airco want iedere keer als de airco aanspringt zie je dit terug als dip in de accuspanning. Je moet de accu-spanning meten en die moet liggen tussen de 13,5 en 14 volt. Deze spanning is normaal stabiel en mag niet teveel varieren. Als een van de diodes van de gelijkrichtcel kapot is kun je dit in de gemeten spanning terug zien.

De spanning kun je meten onder de motor kap. Je hebt aan de bestuurderskant een Kap zitten met een "+" erop. Het chasis is massa. En je hebt een voltmeter nodig.

Veel succes 8)

Grtz Fast Roger
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Onderwerp je contactslot maar eens aan een nadere inspectie. Onze 740Turbo heeft de kwaal dat af en toe na het starten de verlichting incl. de dashbordverlichting en de aanjager het niet meer doen. Even de contactsleutel ietsjes terugdraaien en het euvel is weer verdwenen. De stroom naar de bobine en de ontsteking weigert weleens dienst. Even rommelen aan het contactslot en voila, hij doet het weer. Gezien je kilometerstand in ieder geval een controle waard voordat je de hele auto op zijn kop zet. En vernieuwen van het electrische blokje dat aan je contactslot zit, kost je de kop niet.
Succes, Jan.
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

@ fast roger, was de planning om vanavond tijdens een late dienst dit te gaan meten op de zaak. wist alleen niet of ik op de + pool of op de dynamo moest meten thx!

@broker, contactslot is bij aankoop reeds door de dealer vervangen omdat de sleutel slecht draaide, maar hou het zeker even in mijn achterhoofd! Thx ps. ik heb geen bobine=diesel.

greetzzz en bedankt, post mijn bevindingen hier.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

Mijn S60 heeft ook een kleine variatie in de lichtsterkte. Zowel de binnenverlichting als de gewone verlichting gaat een tikkeltje zwakker branden als ik een klein beetje gas geef.

Volgende week gaat hij terug naar de dealer want de mijne zit nog in de garantie. Heb zelf al gemeten en zie een variatie van 0,5V, spanning is normaal 13,7V en als ik gas geef zakt deze terug naar 13,2V.

Ik ben benieuwd BertjeB wat de uitslag is.Want.....Meten is weten :razz:
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Yep, meten is weten!
heb gemeten en weet nu dat ik 14.3V bij een stationair draaiende motor heb(zonder airco en radio), zowel met als zonder vervelende pulsaties in lichtsterkte.
dit is gemeten op de + pool
als ik op de rodedraad direct op de dynamo meet meet ik 14,4V-14,5V.
is 14,3V niet een beetje veel, vergeleken bij de 13,7V van bv Fast Roger?

wat ik gemerkt heb is dat het niet meteen een probleem is de eerste keer dat ik meette deed alles normaal.
vervolgens de motor uitgezet en enige minuten gewacht(en nog eens naar die verschrikkelijk mooie auto staan kijken in het zonnetje 8) )
toen ik hem daarna startte ging alles 30 sec. goed, toen begon mijn gordelwaarschuwingspiepje weer raar te klinken en de verlichting weer te pulseren(overigens zeer moeilijk te zien bij daglicht!!).
en als gezegd geen verschil in gemeten waarden.

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

Hmmmm, 14,4V is wel veel moet ik zeggen. Maar zal morgen op mijn werk eens even vragen en zal ook ff een nieuwe meting aan mijn eigen auto uitvoeren :-k

Maar ik heb een japanner voor de deur staan die geeft 14V op de accupolen, vorige week nog gemeten toen de accu het begeven had.

You will hear from me BertB :computer:

Maar er schiet me nog iets te binnen. Mijn japanner heeft in de auto ook nog een spanningsstabilisator zitten achter het dashbord. Toen deze enkele jaren geleden stuk was deden mijn indicaties op het dashboard ook heel vreemd. Zou een Volvo dat ook hebben :-k
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Klinkt redelijk plausibel, een spanningsstabilisator. ik kan me voorstellen dat zoiets in een auto zit zodat bij veranderende snelheden niet meteen het door de dynamo geleverde voltage mee verandert.
Ik zal ook eens vragen of iemand daar iets meer van weet.....

we spreken!!( :computer: )
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
Fast Roger
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 04.07.2007 - 21:59
Locatie: Made (Brabant)

FF navraag gedaan. :read2: Een loodaccu heeft 6 cellen met een nominale spanning van ongeveer 2V (=6x2=12V). Om een loodcel van 2V te kunnen laden is een spanning nodig van ongeveer 2,3V. Om dus 6 loodcellen te kunnen laden is een nominale laadspanning nodig van 13,8V

Dus om een accu te kunnen laden moet achter de gelijkrichtcel van de dynamo een spanning gemeten worden van 13,8V.

:car27:
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Das dan duidelijk, in dat geveal is 14,4V niet bijzonder. 0,6V boven nominaal benodigd.
ben helaas nog niet achter die spanningsstabilisator aangegaan..... wordt vervolgd!!
ga eerst van een lui weekend genieten afgelopen week was... :deathlyobsessed: :zombiesmile: :whipitgood: :killerheadache: :hypnodisk:

Thx!
greetzzzz Bert
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Nou het antwoord luid..... dynamo defect!
en netjes onder garantie vervangen door dealer(oude zat er pas 10 maanden in!)

bert weer blij en kan weer rustig(zonder disco verlichting)rijden s'avonds.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gast

Tjonge, heeft die dealer daar 5 maanden over gedaan? :P
Of heb je een erg lang weekend gehad, kreeg je bezoek? :lol:
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

hehehehe, nee dealer was snel zat!!
echter het probleem had een eigen :evil: wil, het kwam en ging.
en toen ging ik, op vakantie dat is.... en toen werk in buitenland....
tja, en toen eindelijk na 5 maanden het probleem en de dealer elkaar ontmoet hadden was het klusje zo geklaard!! :P

greetzzzz Bert.
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gast

Werk in het buitenland, die moet ik onthouden! :lol:
Kon het niet laten, mooi dat het opgelost is.
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

Bert in "denkmodus" :happyhippy:
AlexV70 schreef:Werk in het buitenland, die moet ik onthouden! :lol:
"wordt ik nou in de maling genomen???" :confused2: :signhuh:
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Gebruikersavatar
BertjeB
3rd Gear member
Berichten: 359
Lid geworden op: 14.04.2006 - 18:53
Locatie: Lelystad

:thumbleft:

no problems mate!
Nu:
Volvo S80 Dynamic D(ikke)5 uut 2002 204.000 km's op metis
in de couleur Black sapphire metallic.

Uitstapje:
VW Passat 1.9 TDI variant.

Vroegah:
S80 2.5D 1999 nautic blue pearl Limited edition.
340.000+ km's and not cruising anymore! R.I.P
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”