koelvloeistof b20 motor

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
Plaats reactie
ontspan
Starter
Contacteer:

Van de zomer ging ik met mijn lieve vriendin naar ZuidFrankrijk in onze volvo 145
Heerlijk de warmte tegemoet, bijna aangekomen sloeg de fan in mijn radiateur. Nu heb ik een nieuwe waterpomp en een nieuwe radiateur geinstalleerd . Nu komt de vraag (simpel waarschijnlijk) Hoeveel koelvloeistof moet ik er in gooien en moet de motor dan draaien tijdens het vullen of niet??

groet,

Rene
Iroll
6th Gear member

Systeem eerst vullen via radiator dop, zet de kachelkraan (op warm) vol open zodat ook de kachelradiator gevuld kan worden. Als de radiateur vol is af en toe flink in de bovenste radiator slang knijpen met je hand zodat lucht makkelijker kan ontsnappen. Als er geen water meer bij kan de dop er weer op doen. Daarna haal je het expansievat los uit zijn houder, hou het wat hoger als de motor en vul die tot aan de max streep. Daarna plaats jet het vat zonder dop terug in zijn houder en start de motor. Gewoon stationair laten draaien, en af en toe weer flink in de bovenste rad slang knijpen. Laten lopen totdat deze slang flink heet word, dat betekent dat de thermostaat geopend is. (check ook af en toe de temp meter) Je zal wat luchtbellen in het expansievat zien verschijnen tijdens dit proces. Als er geen luchtbellen meer verschijnen dop er weer op (indien nodig exp.vat eerst bijvullen). Dop er weer op en gaan rijden, temp meter in de gaten houden en voel ook of de verwarming warm wordt, en weer het niveau in het expansievat controleren. Bij koude motor staan het niveau iets boven de min streep, met hete motor staat het dicht onder de max streep. Als er teveel water in zit zal het expansie vat het teveel er uit gooien via de overloop als de motor heet is. Vullen met 50/50 antivries/water. Hou het niveau voor elke rit in de gaten de eerste paar keer.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”