voor diegene die de 1.9td te traag vinden optrekken!
na enig zoeken en testen heb ik wat meer pk uit het blok gekregen met wat andere monteurs die dit als uitdaging zagen daar het gros zegt dat dit bijna niet mogelijk is.
d.m.v. de ecu te laten denken dat de aangezogen lucht kouder is dan werkelijk, dit betekend een hogere inspuiting.
ook laat ik hem denken dat de diesel temperatuur hoger is dan werkelijk, dit betekend een lagere dichtheid van diesel dus ook een hogere inspuiting. met een weerstand gedaan anders grijpt de ecu in.
de egr afgedopt voor de rook en zit binnen de roet.
open luchtfilter.
tevens de begrenzer van de gashandel verder uitgedraaid.
turbo voordruk 1 bar dus 0.2 bar verhoogt.
en de chokehandel een grotere uitslag gegeven voor de koudestart.
en, en, en, gaat als een speer nu. wel een ietwat hoger verbruik maar ja je moet ook wat lol hebben.
fase 1 tuning 1.9 td motor
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59
Hallo Volv40,
Ik heb eenzelfde auto als jij en vind het een fijne auto behalve dan dat ie echt wel traaaaaag is......hahaha.
Ik had ook een stukje gevonden over dat ze bij Rica de V40 1.9TD tunen. De tuning zoals als jij die hebt toegepast brengt toch echt wel enige risico's met zich mee lijkt mij. Heb je ook nog meetgegevens? Ik bedoel dus de winst die je behaald hebt, vermogenswinst?
Hieronder de link waar ik naar refereer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=v40td
pv
Ik heb eenzelfde auto als jij en vind het een fijne auto behalve dan dat ie echt wel traaaaaag is......hahaha.
Ik had ook een stukje gevonden over dat ze bij Rica de V40 1.9TD tunen. De tuning zoals als jij die hebt toegepast brengt toch echt wel enige risico's met zich mee lijkt mij. Heb je ook nog meetgegevens? Ik bedoel dus de winst die je behaald hebt, vermogenswinst?
Hieronder de link waar ik naar refereer.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... ight=v40td
pv
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
ik heb een 440 1.9 td en wil ook graag wat proberen met het vermogen. nu weet ik ondertussen dat de turbodruk vrij gemakkelijk opgevoerd kan worden, actuator stangetje draaien voor meer druk, en de brandstofpomp regelt mee met de turbodruk dus die geeft meer bij meer turbodruk. binnenkort wil ik eens vermogensmeting doen bij rica, dan turbodruk meter installeren, dan opschroeven en nog eens meten.
mijn gemiddeld verbruik is nu: 1 op 16,64, gemeten over bijna 20000 km.
mijn gemiddeld verbruik is nu: 1 op 16,64, gemeten over bijna 20000 km.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 56
- Lid geworden op: 24.11.2007 - 00:59
Hallo Sjoerd,
Als je bij Rica geweest bent laat dat dan even weten want ik ben er erg benieuwd naar. Ik wil zelf nog wel even wachten met naar Rica gaan mede omdat ik volgend jaar voor langere periode niet in Nederland ben en de auto dus niet zal gebruiken. Mocht het zo zijn dat ik daarna toch nog voor ongeveer 1 tot maximaal 2 jaar hier ben dan overweeg ik een bezoekje aan Rica zeker,
pv
Als je bij Rica geweest bent laat dat dan even weten want ik ben er erg benieuwd naar. Ik wil zelf nog wel even wachten met naar Rica gaan mede omdat ik volgend jaar voor langere periode niet in Nederland ben en de auto dus niet zal gebruiken. Mocht het zo zijn dat ik daarna toch nog voor ongeveer 1 tot maximaal 2 jaar hier ben dan overweeg ik een bezoekje aan Rica zeker,
pv
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1429
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
- Locatie: venhuizen
zal ik doen, ik wil onder andere mijn EGR afdoppen omdat dit het vermogen niet ten goede komt. door de EGR komt er uitlaatgassen in mijn inlaat en dus minder zuurstof in de motor. dan nog: turbodrukmeter en dan de vermogenstest, daarna kijken met hoeveel meer druk ik extra vermogen haal. ik hoor dat 1 bar uiterste druk waar je mee kan draaien zonder grote gevaren, maar eerst maar kijken hoeveel druk ik draai standaard.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
-
- 4th Gear member
- Berichten: 615
- Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Dit vond ik op een duitse 440 site (volvo440.com geloof ik):
ng. Roel van den Brink (Rica Engineering) wrote me this:
For the 440 and 460 inclusive the S40 and V40 we have too change everything mechanical.
This because there isn't a chip in there. When you want's more power and torque out of your td, you have to change the
catalysator for a Normal pipe, put an bleed valve in the waste gate line ( drill 4.0 mm in the bleed valve , so that the
turbo pressure comes to 1.2-1.3 bar.) and set the fuel pump ( inside ) 60 degrees richer.
This is the perfect tuning of the old Volvo’s.
For the V and S 40 td we change the turbo pressure, the max fuel of the fuel pump and replace the catalysator for a normal pipe.
With best regards, Roel van den brink
ng. Roel van den Brink (Rica Engineering) wrote me this:
For the 440 and 460 inclusive the S40 and V40 we have too change everything mechanical.
This because there isn't a chip in there. When you want's more power and torque out of your td, you have to change the
catalysator for a Normal pipe, put an bleed valve in the waste gate line ( drill 4.0 mm in the bleed valve , so that the
turbo pressure comes to 1.2-1.3 bar.) and set the fuel pump ( inside ) 60 degrees richer.
This is the perfect tuning of the old Volvo’s.
For the V and S 40 td we change the turbo pressure, the max fuel of the fuel pump and replace the catalysator for a normal pipe.
With best regards, Roel van den brink
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL