Beste vooral lpg rijders,
Ik rij met een volvo 240 dl bouwjaar 1986 op LPG met flashlube. Nu heb ik enkele vragen. Is de motor eigenlijk wel geschikt voor lpg? Kan ik problemen met de kleppen verwachten? Ik heb al redelijk wat opzoekwerk achter de rug maar ik heb de indruk dat ik hoe langer hoe minder de bomen in het bos zie. Iedereen heeft zo zijn waarheid en welgemeende tips maar ze staan soms haaks tov elkaar. Wat zijn jullie ervaringen? Voor mij zijn ze goud waard.
Volvo 240dl op lpg
- volvorider
- 5th Gear member
- Contacteer:
Kijk even op mijn web-log!
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
- Fat Rat
- 5th Gear member
Een redblock kan heel goed op lpg, de carburateurs kunnen er vaak iets minder tegen, maar de mijne staat inmiddels op de 4.5 ton. Ik heb hetzelfde type motor als jij, alleen mogelijk een andere carburateur.
Wat wel belangrijk is, regelmatig klepspeling controleren en zonodig stellen. Daarvoor hoor ik getallen van 10 tot 20 duizend kilometer dus dat vind ik een beetje moeilijk te zeggen.
Ga maar eens zoeken op marktplaats enzo wat voor kilometerstanden je vindt bij de 240, 740 en 940's op lpg. Deze hebben allemaal hetzelfde type motor als jij hebt, alleen het brandstofsysteem verschilt.
Wat wel belangrijk is, regelmatig klepspeling controleren en zonodig stellen. Daarvoor hoor ik getallen van 10 tot 20 duizend kilometer dus dat vind ik een beetje moeilijk te zeggen.
Ga maar eens zoeken op marktplaats enzo wat voor kilometerstanden je vindt bij de 240, 740 en 940's op lpg. Deze hebben allemaal hetzelfde type motor als jij hebt, alleen het brandstofsysteem verschilt.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
-
- 2nd Gear member
Fat Rat,
Dan zit ik nog wel een tijdje goed, de mijne heeft er 1.14 ton opzitten. Voor de rest gaat hij op de gepaste tijdstippen op onderhoud dus ik vermoed dat ze in de garage de kleppen wel zullen stellen.
Gr, koen
Dan zit ik nog wel een tijdje goed, de mijne heeft er 1.14 ton opzitten. Voor de rest gaat hij op de gepaste tijdstippen op onderhoud dus ik vermoed dat ze in de garage de kleppen wel zullen stellen.
Gr, koen
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
dan heeft ie volgens je vader dus nog 3 levens voor zich
voor dat de auto misschien versleten is....
Ik zou me er wel van verzekeren dat ze de kleppen regelmatig en op tijd stellen. Want hoe verder de kleppen afwijken van de juiste stelling, hoe harder de kleppen/klepzetels slijten.
Ik zou me er wel van verzekeren dat ze de kleppen regelmatig en op tijd stellen. Want hoe verder de kleppen afwijken van de juiste stelling, hoe harder de kleppen/klepzetels slijten.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
Fat Rat,
Ik ga der bij het volgende onderhoud zeker op hameren de kleppen na te kijken. Al heb ik ook al wel gelezen dat versleten kleppen/ klepstelen niet het einde van de motor hoeft te betekenen. Al zal daar wel een financieel kostenplaatje aanhangen.
Ik ga der bij het volgende onderhoud zeker op hameren de kleppen na te kijken. Al heb ik ook al wel gelezen dat versleten kleppen/ klepstelen niet het einde van de motor hoeft te betekenen. Al zal daar wel een financieel kostenplaatje aanhangen.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Mijn motor is nog niet uitgesteld maar ik vond een B230K met 530 kop, dynamo en carburateur voor 75 euro. Altijd op benzine gelopen en lage km stand. Blok ziet er netjes uit en ik ga binnenkort een steun kopen waar ik 'm gemakkelijk in kan verplaatsen en verdraaien. Zolang hij niet gebruikt word moet ik er wel voor zorgen dat de boel niet gaat vastzitten. En misschien kan ik de kleur rood van het "redblock" weer wat terugtoverenBelg schreef:Fat Rat,

Als het ooit mocht gebeuren dat m'n kop gereviseerd moet worden dan lepel ik deze motor er in (bij wijze van spreken... ben nog niet handig genoeg

Maar goed... Als je het onderhoud op tijd doet kan je motor nog héél lang mee... FatRat z'n blauwe baksteen is een levend bewijs

De teller van m'n 740 staat nu op zo'n 285.000km met originele motor, kop en Vialle LPG-installatie die in 1986 door Volvo origineel met deze auto werd geleverd.
En dat is nog een lage stand als ik hier op het forum rondneus

-
- 2nd Gear member
Aan jullie respectabele km-standen te zien heb ik dan zeker nog een tijd tedoen. Das een hele gerustelling, temeer omdat ik me totaal niet kan vinden in de lijn van de meeste nieuwe wagens. Geef mij maar zo'n klassieke vierkante volvo.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
hmm ja ben het met je eens Belg. Doe mij maar zo'n "ouwe"(klassieke!) tank, met aandrijving nog op de juiste wielen en mogelijkheden om makkelijk te sleutelen.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
Hiero een '92-er 245 B230F met 458.000 op de teller.
Altijd op LPG gereden.
Ook flashlube en kleppen-stellen om de 15-20k.
Nog lang niet uitgesteld.
Prima motoren om lang en gelukkig op LPG te rijden.
Altijd op LPG gereden.
Ook flashlube en kleppen-stellen om de 15-20k.
Nog lang niet uitgesteld.
Prima motoren om lang en gelukkig op LPG te rijden.
-
- 2nd Gear member
Fat Rat,
En je hebt meer en meer iets speciaals naarmate die wagens ouder worden. Mijn collegas waarmee ik carpool vinden het allemaal zalig om in zo'n oude klassebak zonder electronica mee te rijden. en wat betreft pannes kan hij zeker nog zijn mannetje staan. Der zal heel wat moeten gebeuren voor ik deze wegdoe.
En je hebt meer en meer iets speciaals naarmate die wagens ouder worden. Mijn collegas waarmee ik carpool vinden het allemaal zalig om in zo'n oude klassebak zonder electronica mee te rijden. en wat betreft pannes kan hij zeker nog zijn mannetje staan. Der zal heel wat moeten gebeuren voor ik deze wegdoe.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
Tsja ik vind het ook iedere dag weer genieten. Kreeg ook pas van een collega te horen dat het zo'n stille rustige auto was, toen hij mee reedt...
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
misschien een heel domme vraag maar waarom is volvo eigenlijk overgeschakeld op voorwielaandrijving? Als pure leek lijkt voortraktie me veel kwetsaarder en complexer, technisch gezien dan.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- MaGNeT
- 3rd Gear member
Voordelen van voorwielaandrijving:Belg schreef:misschien een heel domme vraag maar waarom is volvo eigenlijk overgeschakeld op voorwielaandrijving? Als pure leek lijkt voortraktie me veel kwetsaarder en complexer, technisch gezien dan.
- brandstofverbruik besparen (cardan-as en differentiëel kosten vermogen en brandstof)
- compacte bouwwijze
- kosten besparen
- vlakke bodemplaat (ook voordelen voor brandstofverbruik)
- onderstuur in plaats van overstuur wordt gezien als veiliger
- dwarsgeplaatste motor met voorwielaandrijving biedt meer ruimte voor kreukelzone dan lijnmotor met achterwielaandrijving
Nadelen van voorwielaandrijving:
- ingewikkelder techniek
- slechtere gewichtsverdeling (veel gewicht vooraan)
- grotere draaicirkel
- minder grip bij accelereren
Overigens grotendeels inspiratie gehaald van de Wikipedia

- Fat Rat
- 5th Gear member
Volgens mij ligt het stuur op lange rechte stukken(snelweg) ook rustiger in de hand van een Achterwiel aangedreven auto.
Je moet dan wel weer oppassen met bochten onder natte/ijzige omstandigheden, de auto zal veel sneller de kont omgooien.
Maar ik heb toch nogsteeds(gevoelsmatig?) liever achterwiel aandrijving, moet eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring heb met voorwiel aandrijving...
Je moet dan wel weer oppassen met bochten onder natte/ijzige omstandigheden, de auto zal veel sneller de kont omgooien.
Maar ik heb toch nogsteeds(gevoelsmatig?) liever achterwiel aandrijving, moet eerlijk zeggen dat ik weinig ervaring heb met voorwiel aandrijving...
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
Ik moet zeggen dat ik me in mijn 240 ook veel zaliger voel. Op mijn werk beschik ik over een ford fiesta, veel moderner dan mijn volvo, der zit zelfs airco, servo en alle toeters en bellen op maar toch mis je dat "tank" gevoel, in mijn 240 heb je misschien wel een vals gevoel van veiligheid, maar de motorkap die je voor je hebt, het ruimtegevoel enz enz dat evenaar je toch niet in de meeste andere wagens.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
Klinkt heel bekent, ik heb het dan weliswaar met een 740.. Maargoed kwa bouw en ontwerp zijn de auto's een heel eind vergelijkbaar. Al moet ik zeggen dat ik mijn neus zekers niet ophaal voor allerlei luxe. Ben dan voor m'n volgende auto ook wel op zoek naar weer een tank(740/760 Turbo) maar het ding hangt danwel bijvoorkeur vol met luxe.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
-
- 2nd Gear member
Je moet eens op de tweedehandsites van belgie zien, kapaza bv, ik heb de indruk, en het kan en indruk zijn, dat wagens en dan heb ik alleen ervaring met volvo goedkoper zijn in Belgie. Invoeren naar Nederland (visa versa)blijkt zelfs bijna kosteloOs te zijn.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
BJ 1986
- Fat Rat
- 5th Gear member
De import hier kost toch nog gauw een 1000 euro maar... In Belgie zijn ook de turbo 16 kleppers geleverd, dus daar zoeken is altijd interressant.
Wie wil er nou niet een goede 200PK op de achterwielen, daar kan je echt mee spelen en heerlijk van genieten tijdens het toeren.
Wie wil er nou niet een goede 200PK op de achterwielen, daar kan je echt mee spelen en heerlijk van genieten tijdens het toeren.
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's