Doorspuiten koelsysteem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Florisdehaan
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.05.2007 - 13:28

Sinds de koudere dagen ben ik erachter gekomen dat mijn verwarming het niet meer doet van mijn volvo 440 1.7 benzine motor serie 1989-1991.

Waarschijnlijk is de verwarmingsradiateur verstopt met aanslag, want de aanvoer buis is warm terwijl de afvoerbuis koud blijft. Recent heb ik een soort kalkoplossend poeder toegevoegd aan de koelvloeistof (niet in het druktankje hoor). Echter tot op heden werkt dit nog niet en blijft mijn kachel koud.

Ik sta op het punt met de tuinslang mijn verwarmingsradiateur door te spuiten. Ik heb dit nog niet eerder gedaan en en vroeg me af of er mensen zijn die tips hebben over hoe je dit doet. En hoe je de tuinslag kunt aansluiten op één van je buizen.

Groeten van Floris
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

de slangen gaan in je schutbord linksonder je bobine naar binnen. Ik zou ze beide los halen (nadat je het koelwater afgetapt hebt) en een paar meter slang aan de ene maken, deze in een putje/grote emmer leggen. Dan de tuinslang op de ander vast maken, beide met slangenklem, en dan de kraan open :) Hoop voor je dat ie mooi open gaat, wel zo comfortabel he :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
BuggyRene
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 10.01.2006 - 21:17
Locatie: Almelo

Lucht in het systeem??
Volvo V40 D3 Geartronic '13
Volvo V50 2.0D Powershift. '09
Volvo V50 2.0D 172 pk. '05
Volvo V40 1.9D
Volvo 460 2.0i aut.'93 R.I.P
Volvo 440
Maplex buggy.'60
Siegel PCS-L Buggy.'68
Diahatsu Feroza '97
VW Golf Cabrio '86
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

JA, probeer eerst de doorspoel methode maar, maar zet er geen slangklemmen op. ALs de druk nl te hoog gaat worden dat barst de radiator kapot en heb je helemaal niets!
Rustig aan beginnen, als hij goed doorloopt stoppen , dan ishet dat niet, Ontkalken waarom?? Koelwater gebruikt of koelvloiestof, koelvloeistof zet geen kalk af en van 5 liter water krijg je ook gen dichtlopen. Denk eerder aan troep en radiator dichtmiddel wat ooit gebruikt is.

Goed ontluchtn is ook nodig, na het rijden iedere keer kijken of er bijgevult moet worden. Even 2 weken volhouden dan.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hoi

De lucht voor de verwarming gaat naar binnen rechts voor, ook bladeren. Als bladeren op de radiator terecht komen blokkeren ze de luchtdoorlaat van de radiator voor de binnenverwarming.
Weet iemand of je dit gemakkelijk kan schoonmaken?

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Florisdehaan
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.05.2007 - 13:28

Bedankt voor jullie reacties.

Betreft lucht in het systeem. Mijn koelvloeistof hoef ik niet bij te vullen. Is hiermee uitgesloten dat er lucht in het systeem zit?

Betreft de bladeren voor de radiateur. Er komt nog een goede stroom lucht uit mijn ventilatie klepjes als ik de ventilator aanzet en de schuif op rood zet, echter de lucht is koud.

Groeten van Floris
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hoi Floris

lucht: ja dan zal je wel geen lucht in de binnenradiator hebben
Lucht stroom, ja geen blokkering

TIP : werkt je klep nog wel? de luchtklep. Wat er gebeurd is dat de radiator binnen altijd warm is door koelvloeistof uit de motor: met de schuif/draaiknop op je dashboard stuur je wel of niet lucht via deze radiator, hiermee regel je dus koud of warm. Als de bedieningsknop niet meer verbonden is met deze schuif zal de lucht dus niet anders gestuurd worden omdat de klep blijft staan (de hendel is niet meer verbonden met de klep).

Maak de zaak eens open en kijk of de klep bewogen kan worden. Nee... ik weet niet waar je precies moet kijken, maar ik zou beginnen met de bakjes onder of boven je verwarmingsschuiven te verwijderen en daarna de kabl volgen..

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als de ingaande slang wel warm wordt maar de uitgaande niet dan zal er een verstopping zijn. Gewoon de kachelslangen loshalen en eerst op de ene de tuinslang zetten, 5 min laten lopen en dan de andere slang, ook 5 min laten lopen. In de loop der jaren kan de boel makkelijk verstopt raken. Weer vullen met 50/50 water en antivries. Zie ook dit topic:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=17264
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

als je je snelheidsmeter klokken los haalt dan kan je de bediening zien van de luchtschuiven. zijn 2 kabels.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
mighty_myte
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.11.2007 - 23:03

mijn kachelradiator zat ook verstopt.
ik heb de in- en uitgaande slang van de radiator verwisseld en hij heeft de verstopping zelf opgelost op die manier.
weinig werk, 0 euro, lekker warm. :)
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

mijn kachelradiator zat ook verstopt.
ik heb de in- en uitgaande slang van de radiator verwisseld en hij heeft de verstopping zelf opgelost op die manier.
weinig werk, 0 euro, lekker warm.
En nu zit alle troep dus in je blok en/of radiateur, lijkt me niet echt verstandig :roll:
Doorspoelen kost nulcommanix en is maar iets meer werk. Als je het doet doe het dan goed!!
mighty_myte
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.11.2007 - 23:03

het was middernacht en koud, ik heb geen tuinslang en wilde wel warm zitten. :P
ik zal de boel dit weekend eens aftappen en opnieuw vullen, dan zal het goed zijn.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Krijg je bladeren ook uit je binnenradiater-huis op de een of ander manier, of moet je dan je complete verwarmingsunit demonteren?
Ik vrees van wel als ik zo naar mij auto kijk maar ik vraag het toch maar even, misschien dat er 'trukjes" zijn.

Wim
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mighty_myte
1st Gear member
Berichten: 18
Lid geworden op: 14.11.2007 - 23:03

hoe verwijder je precies die radiator? iemand plaatjes daarvan?
mijne is nu wel warm, maar lekt wat. het ruikt naar antivries en dat kan nooit gezond zijn.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Moet je hele dashboard eruit en de vloerbedekking, heel vervelend klusje. Download het service manual bodywork voor de 400 serie van de 480club Europe. Daarin kan je zien hoe alles eruit gehaald kan worden.
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/downloads.php
Florisdehaan
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 22.05.2007 - 13:28

Zo, ik heb van de week mijn radiateur doorgespoten(beiderzijds) met tuinslang en tahdah....mijn verwarming werkt weer! Nu weer zonder handschoenen aan het stuur:).
Bedankt voor alle reacties!
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

misschien kun je de bladeren eruit krijgen door met een stofzuigerslang de ingaande route volgen die de bladeren ook gedaan hebben. eigenlijk zou ik het ook wel willen weten of dat bij mij aan de hand is, iemand een inspectiecamera in bezit? of moeten we bij de boels een rioolcamera huren voor 1 dag en dan een meeting organiseren.

CHECK OF JOUW AUTO OOK VERSTOPT ZIT, KOM NAAR DE MEETING, ofzo iets
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Mijn resultaten:

Ik heb verschillende dingen gedaan ondertussen en met succes!
1) Motor thermostaat vervangen (Heuts 15 euro incl pakkingring), 30 minuten sleuten incl koffie)
2) Binnen radiator doorgespoeld. 30 minuten in de koud (koud water brr). Linskom en rechtsom.

Toen water (ja water ) erin. Verwarming werkt weer perfect, motor komt ook beter (goed) op temperatuur., Rijden en daarna direct water eruit door ondersta slang naar radiator los te trekken. Motor laten afkoelen en nog eens gedaan. De kleine troep is er zo uit en toen afgevuld met nieuwe koelvloeistof.

De winter kan beginnen.


Oja de oude thermostaat ging schijnbaar te vroeg open waardoor de motor op een lagere temperatuur uitkwam. OOk het binnenmeterje gaf een lagere temperatuur aan. De thermostaat zat niet vast, pas als de motor op een bepaalde temperatuur kwam ging deze open, dat kun je voelen aan de bovenste slang naar de radiateur want deze blijft heel lang gewoon koud.


groeten Wim
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”