Sinds vanmorgen blijft het airbag waarschuwingslampje branden.
Nu staat er in het service boekje dat ik me direct tot de Volvo garage moet wenden. Zegt die waarschuwing meer over het belang dat Volvo hecht aan goedwerkende veiligheid dan over de werkelijke spoed? Ik moet sowieso binnenkort naar de garage voor wat klusjes. Het zal toch wel een week of twee kunnen wachten, of niet?
Airbag lampje blijft branden...
- joost
- 7th Gear member
Het lampje geeft aan dat er iets mis is in het systeem en dat de juiste werking van de airbags niet gegarandeerd is. Welk belang hecht je zelf aan veiligheid?
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Gewoon even laten uitlezen bij de dealer. Dat lampje is er niet voor Jan Joker :shock:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- BS
- 2nd Gear member
Bedankt voor jullie antwoorden.
Natuurlijk hecht ik waarde aan veiligheid, maar het risico van doorrijden met een niet werkende airbag wat verder geen schade oplevert aan de auto neem ik makkelijker dan bijvoorbeeld het risico van doorijden met een te laag oliepijl, vandaar mijn vraag.
Als je van 9 tot 6 werkt plan je garage bezoekjes nu eenmaal wat moeilijker, zeker als één van de auto gebruikers een wijkverpleegkundige is die niet zonder auto kan en niet zo makkelijk een vrije ochtend of middag kan plannen.
Ik zal het lot niet al te zeer tarten en me zo spoedig mogelijk tot de garage wenden, voor het einde van de week moet wel lukken, die andere klusjes komen later wel.
Natuurlijk hecht ik waarde aan veiligheid, maar het risico van doorrijden met een niet werkende airbag wat verder geen schade oplevert aan de auto neem ik makkelijker dan bijvoorbeeld het risico van doorijden met een te laag oliepijl, vandaar mijn vraag.
Als je van 9 tot 6 werkt plan je garage bezoekjes nu eenmaal wat moeilijker, zeker als één van de auto gebruikers een wijkverpleegkundige is die niet zonder auto kan en niet zo makkelijk een vrije ochtend of middag kan plannen.
Ik zal het lot niet al te zeer tarten en me zo spoedig mogelijk tot de garage wenden, voor het einde van de week moet wel lukken, die andere klusjes komen later wel.
- Ben
- Executive Member
- Contacteer:
Voor dit soort klusjes kun je gerust op zaterdagochtend even bij de dealer binnenstappen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- joost
- 7th Gear member
Vanuit de auto gezien heb je helemaal gelijk. Het is dus net wat je voorop stelt: welzijn auto / welzijn bestuurder.BS schreef:Natuurlijk hecht ik waarde aan veiligheid, maar het risico van doorrijden met een niet werkende airbag wat verder geen schade oplevert aan de auto neem ik makkelijker dan bijvoorbeeld het risico van doorijden met een te laag oliepijl, vandaar mijn vraag.
Maar begrijp ik het nou goed: als het nou het lampje van het oliepeil was ipv airbag, was je dan wèl meteen naar de garage gereden?
Joost.
- gelebanaan
- 4th Gear member
- Contacteer:
Dat je airbag lampje gaat branden ik heb zelf ook al 2x gehad met mijn 2001 v40 de airbag in het stuur geeft dan een error aan dat hij is af gegaan.
Allebij de kregen gratis een vervangende airbag gehad.
Allebij de kregen gratis een vervangende airbag gehad.
- BS
- 2nd Gear member
Nou, hij gaat vanavond naar de garage. Ik hoop dat ik het op tijd red...
Gisteren begon er ook iets te bonken onder de motorkap als ik over een hobbelige weg rijd en werd het me al te gortig... Slecht functionerende navigatie (waarschijnlijk een te zwakke snelheidspuls), airbags, en nu dit...
Dat bonken, ik begrijp uit mijn zoektocht hier op het forum dat dat òf de schokbreker kan zijn, òf (rubbers van) de motorsteunen? Heb ik dat zo goed begrepen? Het is een zachte bonk, geen hels kabaal, maar wel duidelijk hoorbaar. Het bonkt ook echt alleen op kuilen en snelheidsdrempels en ik dacht het ook te bespeuren in bochten naar rechts. Bij het in stilstand gas geven hoorde ik niets (ook niet met de motorkap open) en ook op de snelweg merk ik er niets van.
Als jullie nog tips hebben wat ik moet aangeven met betrekking tot het bonken of iets anders, dan hoor ik dat natuurlijk graag
Gisteren begon er ook iets te bonken onder de motorkap als ik over een hobbelige weg rijd en werd het me al te gortig... Slecht functionerende navigatie (waarschijnlijk een te zwakke snelheidspuls), airbags, en nu dit...
Dat bonken, ik begrijp uit mijn zoektocht hier op het forum dat dat òf de schokbreker kan zijn, òf (rubbers van) de motorsteunen? Heb ik dat zo goed begrepen? Het is een zachte bonk, geen hels kabaal, maar wel duidelijk hoorbaar. Het bonkt ook echt alleen op kuilen en snelheidsdrempels en ik dacht het ook te bespeuren in bochten naar rechts. Bij het in stilstand gas geven hoorde ik niets (ook niet met de motorkap open) en ook op de snelweg merk ik er niets van.
Als jullie nog tips hebben wat ik moet aangeven met betrekking tot het bonken of iets anders, dan hoor ik dat natuurlijk graag

- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik denk eerder aan stabilistatiestang(rubber)...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- BS
- 2nd Gear member
Okay, bedankt allen 
Airbag lampje: kabeltje los, is gechecked en moet het nu weer doen.
Gebonk: stabilisator stang kapot (moest vervangen worden? Ik vond het prima verder, viel nu nog binnen de garantie)
Navigatie: Api 4 pulse interface ingebouwd, verhelpt storingen in het snelheidsignaal (storingen die tot gevolg hebben dat het navigatie systeem 'denkt' dat de auto nog rijd terwijl 'ie stil staat).

Airbag lampje: kabeltje los, is gechecked en moet het nu weer doen.
Gebonk: stabilisator stang kapot (moest vervangen worden? Ik vond het prima verder, viel nu nog binnen de garantie)
Navigatie: Api 4 pulse interface ingebouwd, verhelpt storingen in het snelheidsignaal (storingen die tot gevolg hebben dat het navigatie systeem 'denkt' dat de auto nog rijd terwijl 'ie stil staat).
- MaVe
- 2nd Gear member
Het is ondertussen alweer even geleden, maar hebben ze je erbij verteld waar het kabeltje zich ongeveer bevond?BS schreef:Airbag lampje: kabeltje los, is gechecked en moet het nu weer doen.
Ik heb namelijk een soortgelijk probleem. Het airbaglampje brandt echter niet altijd. Meestal gaat het pas aan na een tijdje rijden (20 à 30minuten, soms langer...). Eens het één keer gebrand heeft blijft het branden. Af en toe gaat het eens voor een minuutje uit, maar dan is het er terug. Als de auto voor een lange tijd stilgestaan heeft (één nacht bv), dan duurt het weer een tijd voor het lampje terug aangaat.
Ben deze morgen bij de Volvo-dealer geweest en die heeft geen fouten kunnen uitlezen. Hij wist me te vertellen dat ik diende terug te komen als het lampje brand.
Ik vermoed dat het probleem iets te maken heeft met een loshangende stekker ofzo. Het is namelijk zo dat als het lampje gaat branden er ook een zacht gekraak optreedt in de radio. Als het lampje even uitgaat is het gekraak weg, als het lampje terug aangaat is het gekraak er terug. Dit lijkt me typisch voor een slecht contact (optreden van vonken). Het lampje gaat overigens meestal uit als ik een scherpe bocht naar links neem.
'k denk dat ik eens op zoek ga gaan naar een goede service manual, dat maakt het een stuk makkelijker om zelf te gaan troubleshooten.
Volvo V40 1.9D 102HP 08/2000 (Phase 2)
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
Volvo C30 1.6D DRIVe Kinetic 01/2009
Volvo V50 1.6D DRIVe Start/Stop Business Edition 09/2011
Volvo V60 D2 Momentum Business Motion Pack 08/2014
Volvo V60 D3 Momentum 02/2019
- Marsupilami
- 2nd Gear member
Gisterenmorgen iets te hard over een drempel gereden en vanaf toen bleef het airbaglampje branden. Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met de dealer, maar deze heeft pas volgende week dinsdag tijd om de auto uit te lezen.
Ik heb ondertussen een afspraak gemaakt met de dealer, maar deze heeft pas volgende week dinsdag tijd om de auto uit te lezen.
Volvo V40 2.0 Europa Sports 2002 Black Saphire
- joost
- 7th Gear member
Kijk eens onder de voorstoelen, het kan best zijn dat een van die stekkertjes er niet goed inzitten. Heb ik ook gehad eerst rechts, toen links. Als het stekkertje goed zit moet de dealer het lampje resetten, daar ontkom je niet aan.
Joost.
Joost.
- Marsupilami
- 2nd Gear member
Hallo Joost,
Je had gelijk, het was inderdaad een loszittend stekkertje onder de voorstoelen. Toch een opluchting dat er niet een of ander duur onderdeel vervangen moet worden.
Je had gelijk, het was inderdaad een loszittend stekkertje onder de voorstoelen. Toch een opluchting dat er niet een of ander duur onderdeel vervangen moet worden.
- joost
- 7th Gear member
Heb je ze beide laten controleren? Ik moest de ene week voor de ene en de andere week voor de andere...
Waarschijnlijk waren ze losgeraakt met stofzuigen.
Joost.
Waarschijnlijk waren ze losgeraakt met stofzuigen.
Joost.
- Marsupilami
- 2nd Gear member
Dat durf ik niet te zeggen, ik liep in de showroom van Van Roosmalen te dromen van een opvolger van mijn V40. Maar mocht het lampje binnenkort weer gaan branden, dan ga ik er wel van uit dat ze dit netjes op zullen lossen.