Enkele vragen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
ScubaBart
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:07
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Some people just aren't made for life on the road..
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Even een tegengeluid jongens:

Wat wil je toch met zo hard rijden op de openbare weg, en dan ook nog eens voornamelijk rechtuit? Voor de echte snelheidsbeleving hoef je helemaal niet 200+ te gaan, maar gewoon hard door een bocht. Maarja, dat hoort écht niet op de openbare weg. Mijn oproep aan jullie is ook om dat vooral achterwege te laten. Als je toch hard wilt rijden doe dat dan op een afgesloten circuit of op een voor de gelegenheid afgesloten stuk openbare weg (tijdens een rally dus). Lullig, dat wel, is dat je dat niet doet met je V70, maar met adequaat geprepareerd materiaal en als houder van een autosportlicentie. Voor meer info: kijk eens op www.knaf.nl

Hou 't veilig (zelfs in Deutschland :oops: )!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

oudegroen schreef:Even een tegengeluid jongens: Wat wil je toch met zo hard rijden op de openbare weg, en dan ook nog eens voornamelijk rechtuit?
Vroeguh deden we er 12 uur over in een renault 4 om in Zwitserland te komen, laatste stukje bergop op de motorkap zitten (voorwielaandrijving) omdat we te lui waren om kettingen om te doen (als we die al hadden), en sneeuwbanden werden in die tijd alleen door eskimo's gebruikt. Nu zijn we in 8 - 9 uur in Zwitserland. Net het verschil om het in 1 ipv 2 dagen te doen (alhoewel we het soms nog steeds in 2-en splitsen, hotelletje in Duitsland, bier en bratwurst!). dus voor mij voldoende reden om als 't ff kan harder te rijden, binnen de limieten (wettelijk en moreel).
oudegroen schreef:Hou 't veilig (zelfs in Deutschland :oops: )!
Haha, wijze woorden, 100% mee eens. De discussie gaat overigens redelijk netjes toch? Er wordt gekeken waar het mag! En rekening gehouden of het kan! En 't zijn allemaal jongens, zit in de genen om het uiterste te halen uit beschikbare (vervoers)middelen! So blame de schepper! ;-)
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

En 't zijn allemaal jongens, zit in de genen om het uiterste te halen uit beschikbare (vervoers)middelen!
En daar hebben we de (auto)sport voor bedacht! Dat houdt het maatschappelijke verkeer een beetje veilig en biedt toch een uitlaatklep...
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

oudegroen schreef:
En 't zijn allemaal jongens, zit in de genen om het uiterste te halen uit beschikbare (vervoers)middelen!
En daar hebben we de (auto)sport voor bedacht! Dat houdt het maatschappelijke verkeer een beetje veilig en biedt toch een uitlaatklep...
Ik betwijfel of dat zo werkt. Een risico is namelijk dat men de aangeleerde technieken ook buiten de racebaan gaat gebruiken, met bijbehorende snelheden....

Het risico van wat harder rijden op een snelweg die daar voor is bestemd, waar het is toegestaan, waar het rustig is, 1 a 2x per jaar, schat ik als zeer laag in.
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Mwah...

Ikzelf kan mij energie een paar keer per jaar goed kwijt op de rallypaden en dat maakt mij een rustiger verkeersdeelnemer. Daarbij komt dat je als autosporter de gevaren maar ál te goed kent. En ja, het grootste gevaar vormen de andere verkeersdeelnemers.

Ik waag dus te betwijfelen of autosporters buiten het parcours hun snelheden onnodig opvoeren. Sterker nog, ik denk dat als er één groep bedachtzame verkeersdeelnmers is dat die is te zoeken in de hoek van de autosporters, een enkele uitzondering daargelaten natuurlijk..

En dan nog over de relatieve (on)veiligheid van de duitse snelwegen. In Duitsland ligt het percentage verkeersdoden op de snelweg al jaren stukken hoger dan in Nederland. Ja, we staan hier meer in de file, maar de maximum snelheid is hier ook veel lager. Het kan toeval zijn, maar daarvoor is het als je het mij vraagt iets te veel voor de hand liggend.
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
JJDD
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 13.08.2007 - 13:14
Locatie: Haarlem

Tja, als je weet hoeveel snelheidsovertredingen Jantje Lammers in z'n leven heeft gemaakt, hij heeft in ieder geval meer bonnen dan prijzen gepakt. In mijn vriendenkring zitten enkele rally rijders, als je ziet hoe die rijden in het normale verkeer .....daar krijgen de meeste burgermannetjes in dit forum (waaronder ik mezelf ook schaar) klamme handen van.

Ik ben zeker een voorstander van maximale snelheid, en geloof graag dat dit voor minder doden zorgt, ik meen echter wel dat er gemiddeld in Dui. Minder verkeersdoden zijn, maar dat doet eigenlijk niet ter zaken. Als het weer en de omstandigheden en het vervoersmiddel het toelaten is een keertje iets harder rijden geen enkel probleem. Zoals Holland Casino adverteert: speltip 8 "leer je beperkingen kennen"
V70 - 140pk - 2003
Gebruikersavatar
Blackstone
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 06.10.2006 - 00:34

oudegroen schreef:
En dan nog over de relatieve (on)veiligheid van de duitse snelwegen. In Duitsland ligt het percentage verkeersdoden op de snelweg al jaren stukken hoger dan in Nederland. Ja, we staan hier meer in de file, maar de maximum snelheid is hier ook veel lager. Het kan toeval zijn, maar daarvoor is het als je het mij vraagt iets te veel voor de hand liggend.
Nou Joost, ook jij je mening, wel een beetje belerend, vind je niet?

Ik vind het nog altijd een fantastich gevoel de power van een T5 te voelen en op Duitse autobahnen af en toe met 250 km/u het asfalt over te vliegen. Vooral in een V70 geeft dat een kick. Als je je altijd aan de snelheid van de nederlandse autosnelwegen wilt (beter gezegd kunt) houden is een Kia misschien iets om in te rijden.
Gevaar is er ook als je de straat over steekt. Snel rijden op een duitse autosnelweg vraagt om speciefieke rijvaardigheden, dat staat voorop, maar gevaar bij snel rijden kun je ook verminderen door participerend en vooruitziend rijgedrag, en niet roekeloos je gaspedaal in te trappen. In het verleden reden we vaak met meerdere 850 t5r's duitsland in, vol op het gas, daar kwam veelal geen BMW meer aan te pas. Die hield het voor gezien bij 250 km/u. Jammer dat er zoveel snelheidsbeperkingen zijn in duitsland, vooral op trajecten die mijns inziens voor snel rijden geschikt zijn.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Participerend rijgedrag ?
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

In het verleden reden we vaak met meerdere 850 t5r's duitsland in, vol op het gas, daar kwam veelal geen BMW meer aan te pas
Dit klinkt mij iets teveel als competitie op de openbare weg, belerend of niet, en dat vind ik als autosporter ronduit verwerpelijk! Dat je dat met een Volvo doet maakt het er in mijn ogen alleen erger.

En eeuh, hard rijden op een lang recht stuk is helemaal geen kunst, maar een kwestie van genoeg tanken. Draai eerst maar eens een rondje onder de 2 minuten op Zandvoort met je participerend rijgedrag (whatever that may be) in je R!
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Goed.
Ik kan heel ver met Joost (oudegroen) meegaan. Vooral waar het om voertuigbeheersing aan komt is het rijden op bochtige wegen en het circuit een heel goede leermeester. En daar is een V70 of zelfs een S60 niet echt een ideale wagen voor.
Met mijn 480 geniet ik elke keer weer van de bochtige wegen in Zuid-limburg, de Ardennen en de Morvan waar ik regelmatig vertoef. Daar ervaar je pas wat echt autorijden is en dat heeft in eerste instantie weinig met hard gaan te maken.
En daarbij de openbare weg is geen racebaan. Maar daar moet echt wel anticiperend gereden worden.

Nu het volgende. Er zijn in Nederland hele stukken autosnelweg waar je af en toe het volledige vermogen van je V70 of S60 kwijt kan. Weinig of geen verkeer op de weg en dan kan je inderdaad gewoon even snelheid maken.
Het mag niet maar is wel berelekker. Maar het heeft inderdaad niets met goed autorijden te maken. Iedere durfal kan dat 8)

Ikzelf heb een behoorlijke hekel aan de overdreven geniepige controles op snelheid op kaarsrechte wegen met 3 of 4 rijbanen in één richting. Zelfs op de A6 en A7 (die ik straks weer heen en terug mag rijden) die nu en straks zeer rustig zijn is het in mijn ogen niet nodig.
Het meerendeel van de mensen rijdt een paar kilometertjes te hard en zijn behoorlijk benauwd voor bekeuringen. Daarvan krijg je dus ongelukken.
Daarbij rij ik over het algemeen op de Autosnelweg (als het kan) lekker 140 op de CC. Ik accepteer een boete als die al komt. Buiten de autosnelweg en in het dorp of de stad hou ik mij meestal gewoon aan de Vmax.

Maar: We moeten af van het geïndoctrineer van meneer Koos S., die zegt dat alle ongelukken de oorzaak zijn van snelheid. Dat is bewezen niet zo. Ongelukken worden voor circa 70% veroorzaakt door niet opletten. 5% door Snelheid en de overige 25% door andere oorzaken.

En als ik eens de tijd heb ga ik een keer lekker naar Duitsland om mijn S60 eens op de staart te trappen. En dan pak ik idd de Oberhausen straight. En dat is inderdaad een kwestie van genoeg tanken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het is toch ook gewoon goed voor je auto als ie eens stevig op de staart getrapt wordt?
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Stevig op z'n staart trappen kan ook binnen de grenzen van het toegestane hoor.
(Niet dat ik me daar aan hou 8))
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

5% door Snelheid
Mooi! Snelheid met een hoofdletter :D

Dat getuigt van respect
Het is toch ook gewoon goed voor je auto als ie eens stevig op de staart getrapt wordt?
Oooh is het daarvoor? :shock:

Nou dan maakt het niet uit hoor! Alles voor mijn Volvo :silly:
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Het is toch ook gewoon goed voor je auto als ie eens stevig op de staart getrapt wordt?
Oooh is het daarvoor? :shock:

Nou dan maakt het niet uit hoor! Alles voor mijn Volvo :silly:[/quote]

Ben blij dat je nu overtuigd bent :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
oudegroen
3rd Gear member
Berichten: 486
Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
Locatie: Soest
Contacteer:

Overtuiging hé, daar ging het om...

:drinking:

Nou dan neem ik alles terug, en geef ik iedereen die iets anders betoogde gelijk!

:splat:
Joost

V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km



......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”