Aftermarket Xenon en een S60

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
paQ
4th Gear member

volgens mij zijn het juist de lampen die eronder lijden.
ze krijgen al zo'n optater iedere keer dat ze gestart worden.

ik start nu ook altijd de motor op de stadslichten en daarna pas de lampen aan.
asta
5th Gear member

Een xenonlamp maakt geen gebruik van een gloeispiraal die het op den duur begeeft door de warm/koud wisselingen en trillingen.
Er zijn dus minder kwetsbare elementen in de lamp die slijten omdat je een keer de lampen uit en aan zet.
Wat wel te lijden krijgt is de electronika die de lampen moet opstarten.
Mij werd vandaag verteld dat het de lamp op zich niet zodanig benadeeld als een halogeen, maar bevoordelijk is het natuurlijk ook niet.

En de motor starten op stadslichten is ideaal omdat je daarmee je accu ook ontziet, want en een draaiende startmotor en startende xenons is een flinke ballast voor je accu.
Fredhead
Geartronic member

Dank je voor de info Asta, voor 430 euro wil ik ook wel xenon in mijn S60 in laten bouwen.
Vooral als ik weet dat het ook nog eens goed werkt.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
paQ
4th Gear member

en toch heb ik er moeite mee te geloven dat de sets van 430 euro 6 keer beter zijn dan die van 70 euro.
in alle prijscategorieen wordt er rommel verkocht.
steven460
5th Gear member
Contacteer:

PaQ, het grootste verschil kan hem zitten in de gekozen componenten. Niet in de elektrische opbouw.

Ik ben benieuwd wat er in een elcheapo set gebruikt wordt, 85C rated componenten of 125C zoals minimaal nodig is onder de motorkap. Long-Life producten of goedkoopste van het goedkoopste. Het scheelt in oplages van 10000k ~ 10% a 20%. Daar zullen producenten geen seconde overtwijfelen.

samenvatting:
430 euro is geld uit de zak klopperij. Dat verdien je nooit terug.
70 euro is een uiterst scherpe prijs, mits goed gefilterd zou het geen problemen met de onboard electronica moeten leveren. Dat het na 3000 uur gebruik op is kan ik mij voorstellen... Maa dat kan ook gebeuren met het 430 euro setje welke mischien gratis nieuwe voorschakel apparaten leveren. (Omdat zij op dat geld hebben zitten rentenieren)

Met een beetje mazzel kunnen ze na verkoop van 430 euro en 6% rente, 3 jaar:

360*1.06^3 = 428 euro, is toch humor :)

(Ja dit is heel erg kort door de bocht zonder andere kosten gerekend)
Paul
Geartronic member

Ik heb veel ervaring met die van 280 euro en die vielen steeds uit, blauw licht, groen licht, leek wel een kerstboom.
Natuurlijk wel leuk in december maar voor de rest heb je er niks aan.

DIe set die Asta heeft gebruikt lijkt gewoon orgineel. Wat niet te zeggen valt van die goedkope setjes.
Zag overigens deze week een Witte EX-KLPD S60 met aanhanger erachter met Poltisieblauwe lampen erop. Zag er werkelijk niet uit en scheen ook nog eens lekker verblindend!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
steven460
5th Gear member
Contacteer:

de kleurjtes kan hem zitten in de lamp zelf.... nog niet in het duurste onderdeel afaik.
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
asta
5th Gear member

paQ schreef:en toch heb ik er moeite mee te geloven dat de sets van 430 euro 6 keer beter zijn dan die van 70 euro.
in alle prijscategorieen wordt er rommel verkocht.
De sets zijn niet 6 x beter, waar het mij omgaat is dat er bij de set die ik gekocht heb nagedacht is over wat er allemaal aan factoren meespelen.
Zo is de vertraging 1 van de dingen die ik alleen bij Target terugvind terwijl dit een belangrijk aspect is, tenslotte gaan sommige sets niet zomaar kapot.

Verder, een gasontladingslamp zoals Xenon zijn vrij prijzig.
Als ik dan een set van € 100,- zie staan dan vraag ik mij af wat de kwaliteit van de electronica is die erbij zit.
Ik ben persoonlijk van mening dat ik liever ietsje meer geld uitgeef aan materiaal waar over nagedacht is en waar ik service bij krijg als er problemen zijn.
paQ
4th Gear member

Paul schreef:
DIe set die Asta heeft gebruikt lijkt gewoon orgineel. Wat niet te zeggen valt van die goedkope setjes.
origineel?
wat is nou origineel?

waar het mij om gaat is dat ik best wil aannemen dat er in de ene ballast ebter componenten worden gebruikt dan in de andere ballast.
maar zoals al werd aangegeven zal het prijs verschil eerder in de 20% reeks zitten dan in de 500% reeks.

Vergeet niet dat we het nog steeds hebben over een lamp met een adapter ervoor. Combinaties met inmiddels een enorme groeiende afzetmarkt.

Zo lang de westerlingen het ervoor neerleggen wordt het ervoor verkocht.
target of niet.

Ik heb een set gehad van 180 euro, waarvan de lampen (weet ik nu) niet heel veel soeps waren.
De ballasten echter zijn prima.
Heb nu namelijk de lampen uit een veel goedkopere set (MET metalen voetjes!!!) die een 3 keer beter lichtbeeld geven, veel minder verstrooien.
Zal ongetwijfeld met maatvoeringen en afstanden op de pit te maken hebben.
Deze lampen geven een veel betere licht donker scheiding.

De dure pitten wilden heel soms niet ontsteken.
let wel: de ballast vonkte prima, en de pit vonkte mee, maar ging niet aan.
Bij deze nieuwe lampen nog niet 1 keer last van gehad. Op de een of andere manier loopt het allemaal veel 'gladder'

Ik zal voor de gein eens zo'n ballast opendraaien zometeen om te zien wat er precies in zit.
paQ
4th Gear member

foto's van zomaar een hatchibachimickeymouse ballast

(als iemand nog details of detail foto's wilt, aub even roepen)

!klik voor groter!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
arnoud
8th Gear member

En dan ben ik nu wel benieuwd hoe de €500 ballast er van binnen uit ziet :lol:
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
paQ
4th Gear member

arnoud. schreef:En dan ben ik nu wel benieuwd hoe de €500 ballast er van binnen uit ziet :lol:
me too :lol:
vrijwilligers?
paQ
4th Gear member

de IC is een Atmel 90PWM2

fabrikant van deze PCB is Bin Liu.
(6e versie)
asta
5th Gear member

origineel?
wat is nou origineel?

- Paul bedoelt dat de meegeleverde type lampen qua lichtkleur overeen komen met de orgineel fabrieks af xenon verlichting.

waar het mij om gaat is dat ik best wil aannemen dat er in de ene ballast ebter componenten worden gebruikt dan in de andere ballast.
maar zoals al werd aangegeven zal het prijs verschil eerder in de 20% reeks zitten dan in de 500% reeks.

- Maar zo is dat toch altijd al geweest bij nieuwe producten?
Er zal ook een stukje kennis en research & service bij ingecalculeert zitten.

Vergeet niet dat we het nog steeds hebben over een lamp met een adapter ervoor. Combinaties met inmiddels een enorme groeiende afzetmarkt.

Zo lang de westerlingen het ervoor neerleggen wordt het ervoor verkocht.
target of niet.

- Klopt, en zo draait de gehele economie toch ook met vraag en aanbod?

Ik heb een set gehad van 180 euro, waarvan de lampen (weet ik nu) niet heel veel soeps waren.
De ballasten echter zijn prima.
Heb nu namelijk de lampen uit een veel goedkopere set (MET metalen voetjes!!!) die een 3 keer beter lichtbeeld geven, veel minder verstrooien.
Zal ongetwijfeld met maatvoeringen en afstanden op de pit te maken hebben.
Deze lampen geven een veel betere licht donker scheiding.

- Maar dat is nu net wat ik ook bedoelde te zeggen, als we exact willen weten wat het verschil is dan zul je de complete sets naast elkaar moeten leggen en kijken wat de kwaliteits verschillen zijn.
Gebleken is bij jouw set dat de lampen van mindere kwaliteit waren om marktcomform en prijstechnisch goed weggezet te kunnen worden en daar dan ook nog eens een goede winstmarge uit te halen.

De dure pitten wilden heel soms niet ontsteken.
let wel: de ballast vonkte prima, en de pit vonkte mee, maar ging niet aan.
Bij deze nieuwe lampen nog niet 1 keer last van gehad. Op de een of andere manier loopt het allemaal veel 'gladder'

- Zou zo maar kunnen, mijn vader heeft orgineel xenon in de auto en heeft Philips pitten erin die zo nu en dan wel eens weigeren zoals jij beschrijft.

Ik zal voor de gein eens zo'n ballast opendraaien zometeen om te zien wat er precies in zit.

Ik weet in ieder geval wel dat ik erg blij ben met mijn setje van Target en kan hem uit de ervaringen die ik er tot nu toe mee opgedaan heb aanraden aan anderen die op het punt staan ook aftermarket xenon te willen aanschaffen.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Gisteren m'n setje binnen gehad van lee-electronics. Vandaag ingebouwd. Na 15 minuten klooien via de achterkant, toch besloten de lampen er helemaal uit te halen. Maar goed ook want het bleek beter om het veertje dat de lamp aandrukt even helemaal los te halen zodat het om de draden van de xenon lamp heen kon en de draden vrij zitten. De balasts ontzettend compact nog geen 2 cm hoog en konden dus op de originele plek onder de lamp worden gemonteerd. Helaas na inbouw toch na enkele minuten het dimlicht lampje defect melding. Terwijl het setje canbus proof zou zijn maar ik denk dat dit op een andere manier wordt gemeten.

Niet het standaard gaatje geboord maar het artikel met de weerstand opgevolgd omdat de shunt dan niet heet zou worden. Weerstandje erop (had ik gelukkig nog uit vroeger tijden) en het werkt nu prima
Sayhello

4300k is idd exact de kleur die een vriend van mij origineel in zijn V70 heeft. Wat een bak licht komt er in eens bij, ik durf de lampen niet eens in de hoogste stand te zetten hij staat nu in het midden. Bang dat ik iedereen verblind. De originele volvo xenon schijnt ook overigens veel lager dan halogeen.

Ga toch nog nadenken over een timer om toch vertraagd te in te schakelen. Kan iemand alleen vertellen hoe het paneel van de shunt naar beneden kan? Ik kon nu net bij de shunt maar ik zie genoeg mogelijkheden om bij de shunt te onderbreken met een timer. Zal ff een timer bestellen en laat laat nog wel weten hoe ik het aansluit.
V60 2.0 D4 Summum GearTronic / Savile Grey / 2013
V70 2.0D Limited Edition / Caspian Blue / 2009
S60 2.4 Edition Automaat / Titanium Grey / 2002

PM voor Volvo uitlezen in Baarn tot MY2015
paQ
4th Gear member

De term 'canbusproof' lijkt me dus inmiddels wel bewezen ontkracht.
Iedereen met deze extra (betaalde) optie lijkt er dus 0,0 profijt van te hebben.

het paneel onder je stuur kun je het best even demonteren.
wanneer je nu op je rug in het voetencompartiment gaat liggen, zie je richting de zijkant van je auto een blok zitten.
Die kun je er relatief eenvoudig halen, of wanneer je nog handiger bent, de shunt eruit friemelen.
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Ja idd, echt canbus proof is er tot op heden nog geen een denk ik, misschien enkel de hele dure setjes. Voordeel is wel dat de ballasts zo klein en plat waren dat ze onder de lamp konden 8 x 6 x 1.7 cm.

Bedankt, de shunt kon ik bij zonder het paneel los te halen gewoon een beetje rommelen aan de shunt tot hij los kwam. Deze kan je met een klein lampje zo zien als je door het zekeringpaneel heen schijnt.

Maar ik wil nu dus een inschakelvertraging maken tussen het contact en de dimlichten. En dan moet ik toch even met de multimeter doormeten welke draden ik nodig heb. Zodat ik een timer kan zetten op het contact welke dan spanning naar de shunt vertraagd.

turbo
2nd Gear member

Waar ik nu dan toch wel benieuwd naar ben is hoe het met af-fabriek xenon verlichting van volvo gaat? Met name heeft deze een opstart vertraging of springt deze ook meteen aan nadat de sleutel in stand II wordt gedraaid. En heeft deze een weerstand bij de ballast of gewoon een andere shunt die zorgt voor de melding in de BC?
gjburg
2nd Gear member
Contacteer:

Bij de bi-xenon lampen (de normale heldere spiegellampen met het stadlicht achter een apart glaasje tussen de knipper en dimlicht in) gaan ze pas aan nadat de motor loopt, dus nog niet in stand II.

Er zal geen weerstand tussen zitten dit is vast geen volvo oplossing. Ik heb nooit gekeken in het dashboard daar maar ik verwacht dat het gewoon netjes via de software wordt geregeld

De originele xenon gaat overigens in een keer aan en komt dan op temp en kleur. En de mijne flitsten eerst een keer fel, worden vervolgens iets zwakker en komen daarna op temperatuur.

Fabian
3rd Gear member

Als ik te lang wacht met voorgloeien, gaan de xenon lampen al wel aan terwijl de motor nog niet gestart is.

(af fabriek addaptive bi-xenon)
07-2004 - 12-2007: Peugeot 307 1.6 xs
12-2007 - 12-2019: S60 D5 185 pk Drivers Edition MY2008, barents blue pearl, sovereign hide, rti, telefoon, addaptive bi-xenon, premium sound, imiv, standkachel
12-2019 - heden: Tesla Model S
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”