Hallo,
Onlangs voor het eerst (sinds aanschaf) het ijs van de voorruit gekrabt.
Airco aan en langzaam rijden maar (Lekker gevaarlijk). Al snel had ik dicht bij het dashbord een paar kijk plekken. Daar bleef het bij! Het bleek dus dat de rest condens vorming was aan de binnenkant wat de aanjager/ airco niet weg kon krijgen??? Is dit een bekent euvel bij V70-xc classic? Ik ben nl bang dat als het harder gaat vriezen ik ook de binnenkant kan gaan krabben!! Dat kan dus echt niet voor een auto van dit kaliber! Kan niet echt vochtige plekken vinden.
Wat mij wel vaker overkomt is dat bij regenachtig weer er best wel een flinke plens water via het raam binnenkomt en dus op de raambediening en tussen stoel terecht komt. Ik denk dat het van de roofrails af komt. Dit kan het vochtgehalte in de auto wel aardig verhogen.
Ik rijd graag (ook met regenachtig weer) met het raam een beetje open
Dit moet toch kunnen? Is dit ook een euvel van V70?
Gr. Volvo fan
vocht
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dit hoort niet zo te zijn. Allereerste stap moet zijn dat je een kijkt of er geen bladeren zitten voor de roosters waar de aanjager zijn frisse lucht vandaan haalt.
Verder kan ik nog een nieuw interieurfilter verzinnen.
En je ruiten behandelen met een goeie ontvetter. Succes.
Verder kan ik nog een nieuw interieurfilter verzinnen.
En je ruiten behandelen met een goeie ontvetter. Succes.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
Nu het redelijk hard vriest merk ik het volgende:
Als ik na het krabben van de voorruit weg rijd en een oneffen weg op ga hoor ik een harde tik aan de voor(raam)zijde. Echt zo iets van brekend ijs. Ik weet ook dat een carroserie niet zo stijf is dat er geen beweging in zit. Maar heb dit nooit bij andere merken gehad. Zou dit te linken zijn met mijn vocht probleem?
Als ik na het krabben van de voorruit weg rijd en een oneffen weg op ga hoor ik een harde tik aan de voor(raam)zijde. Echt zo iets van brekend ijs. Ik weet ook dat een carroserie niet zo stijf is dat er geen beweging in zit. Maar heb dit nooit bij andere merken gehad. Zou dit te linken zijn met mijn vocht probleem?
- stingray71
- 2nd Gear member
Hmm klinkt wel raar. Kan het zijn dat je een lek in een vd rubbers hebt waardoor er wat vocht in je auto zit ? Dit geeft veel condens aan binnenkant en ijs bij vorst. Kijk eens onder je matten of alles goed droog is ? Het is maar een idee.
XC70 D5 genieter alsmede een Corvette Stingray 71
Like to drive but hate to arrive!
Like to drive but hate to arrive!
-
- 2nd Gear member
Onder matten is het eerste waar ik gekeken heb. Het is niet nat. Wel koud en dus moeilijk te voelen of het vochtig is. Hier op het forum heb ik eens gelezen over een aircoslang die in de midden console zit en losgeschoten kan zijn. Ik weet alleen niet of die topic over de (xc)v70 classic ging.
Helaas is het ook net iets te koud om buiten half op de grond te gaan liggen.
Ga eerst kijken of ik een interrieur filter heb. Ook de waterafvoer maar eens doorprikken met een trekveer of zo. Had ik al gecontoleerd met een karaf water.
Helaas is het ook net iets te koud om buiten half op de grond te gaan liggen.
Ga eerst kijken of ik een interrieur filter heb. Ook de waterafvoer maar eens doorprikken met een trekveer of zo. Had ik al gecontoleerd met een karaf water.
Volvo XC70 2.5 turbo, Volvo 245 B21A, Renault 4 (gerestaureerd), Renault Clio,
- Oceanracer
- Geartronic member
Die los gesloten slang was bij een S60 of een V70. In elk geval een "nieuw" model. Dacht ik.
Tijdens deze koude dagen kun je beter de airco (lees: de compressor) niet gebruiken. Deze wordt vochtig weggezet en het vocht slaat daarna overal op neer. Dus ook op je voorruit. Als je de auto weer start (en het vriest) slaat je compressor niet meer aan, dus het vocht verdampt veel langzamer dan met de compressor aan.
Tijdens deze koude dagen kun je beter de airco (lees: de compressor) niet gebruiken. Deze wordt vochtig weggezet en het vocht slaat daarna overal op neer. Dus ook op je voorruit. Als je de auto weer start (en het vriest) slaat je compressor niet meer aan, dus het vocht verdampt veel langzamer dan met de compressor aan.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
probeer het eens met de airco uit. Ik had dat bij de 850 ook en zonder airco lukt het wel.Volvo fan schreef:Hallo,
Onlangs voor het eerst (sinds aanschaf) het ijs van de voorruit gekrabt.
Airco aan en langzaam rijden maar (Lekker gevaarlijk). Al snel had ik dicht bij het dashbord een paar kijk plekken. Daar bleef het bij! Het bleek dus dat de rest condens vorming was aan de binnenkant wat de aanjager/ airco niet weg kon krijgen??? Is dit een bekent euvel bij V70-xc classic? Ik ben nl bang dat als het harder gaat vriezen ik ook de binnenkant kan gaan krabben!! Dat kan dus echt niet voor een auto van dit kaliber! Kan niet echt vochtige plekken vinden.
Wat mij wel vaker overkomt is dat bij regenachtig weer er best wel een flinke plens water via het raam binnenkomt en dus op de raambediening en tussen stoel terecht komt. Ik denk dat het van de roofrails af komt. Dit kan het vochtgehalte in de auto wel aardig verhogen.
Ik rijd graag (ook met regenachtig weer) met het raam een beetje open
Dit moet toch kunnen? Is dit ook een euvel van V70?
Gr. Volvo fan
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
[quote="Oceanracer"]Tijdens deze koude dagen kun je beter de airco (lees: de compressor) niet gebruiken.
Sorry oceanracer, voor mij is het hele airco verhaal (nog) abacadabra!
Ik heb nog een handmatige airco/ climat. Dus als ik deze op het raam zet gaat hij automatisch op airco stand.
Sorry oceanracer, voor mij is het hele airco verhaal (nog) abacadabra!
Ik heb nog een handmatige airco/ climat. Dus als ik deze op het raam zet gaat hij automatisch op airco stand.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik weet niet hoe het met handmatige airco werkt, maar als je de "normale" ECC hebt moet je het schuifknopje niet op 'auto' zetten, maar op de ventilatorstand. Hiermee bepaal je dan zelf hoeveel lucht je in de auto wil laten blazen. In deze stand is tevens de compressor uitgeschakeld. Of ik moet het nu helemaal mis hebben. Is al een paar jaar geleden dat ie de classic had.
Heb je toevallig een foto voor handen van de aircobedieningsknoppen?
Heb je toevallig een foto voor handen van de aircobedieningsknoppen?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Je kunt de ECC knop gewoon uitdrukken en met het schuifje de aanjager regelen. Werkt eigenlijk niet anders als in de "nieuwe"V70.
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Moet zeggen dat mijn classic de ramen ook niet zo vlot condensvrij maakt als de "nieuwe"die ik ook gehad heb. Daar ging het als de brandweer.
Ach ja, deze is al weer 10 jaar oud hé. Maar binnen twee minuten heb ik toch wel helder zicht hoor!
Ach ja, deze is al weer 10 jaar oud hé. Maar binnen twee minuten heb ik toch wel helder zicht hoor!
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 7th Gear member
Onder de 5 graden buitentemperatuur werkt een airco niet!
Je kunt hem inschakelen,maar hij werkt dan niet.
Je kunt hem inschakelen,maar hij werkt dan niet.
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Dus met het koude weer uitschakelen is een overbodige handeling. Gebeurt vanzelf al. Makkelijk hé...
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 7th Gear member
inderdaad.
Er zit een beveiliging in het systeem om bevriezen tegen te gaan,als je een aantal kilometers gereden hebt werkt hij meestal weer.
Er zit een beveiliging in het systeem om bevriezen tegen te gaan,als je een aantal kilometers gereden hebt werkt hij meestal weer.