Hoi iedereen
Al sinds ik de auto (volvo 440 turbo '94) enkele maanden heb sukkel ik met slecht koudstarten, hoewel de vorige eigenaar, net de bougies en bougiekabels heeft laten vervangen.
Ik heb de batterij, de bobine veranderd, kabel bobine=>rotorkap ook, de contactpunten hiervan schoongemaakt en een nieuwe stroomverdelertje gestoken.
Bij het openen heb ik gemerkt dat hier wat olie inzat dat uit het blok komt, is dat een probleem?
Kan mijn slecht starten hiermee te maken hebben want hij start koud (beneden de 10 graden) nog steeds niet goed, moet enkele malen proberen, dan gaat het wel.
De injectoren zijn ook door de vorige eigenaar veranderd, auto heeft trouwens andere kleppen, distributieriem, rollen, join de culas (koppakking) gekregen (wegens geknapte riem), de vorige eigenaar die ik goed ken wou ermee rijden, maar zijn moeder wou geen vierde auto op het erf, vandaar dat ik hem gekocht heb
Ik denk aan de koudstartsensor, maar uiteindelijk denk ik niet dat het dat is omdat ie evenveel weerstand geeft als een wisselstuk, welliswaar tweedehands, dat ik hier heb. De weerstand hiervan van mijn oude 480 (wrak) is het dubbele en die start wel goed met koud weer...
Kan het ook met de benzinetoevoer te maken hebben? Een relais dat met koud weer niet goed schakelt? Een verstopte benzinefilter? Dan zou hij met warm weer toch ook slecht moeten starten? Trekken doet de wagen nog goed zonder schokken, zelfs met verhoogde turbodruk.
Ik weet het niet meer...
Slechte koudstart, al heel veel geprobeerd
- Iroll
- 6th Gear member
Die olie in je verdeelkap is je probleem, is een lekke oliekeerring. Is een bekent probleem van deze motoren. De weerstand van de sensor moet je trouwens warm EN koud meten, moet dan verschillende waardes geven. Geeft ie dezelfde waardes koud en warm of weinig verschil, dan istie stuk.
-
- 3rd Gear member
Hoi
Bedankt voor dat antwoord! Een hele opluchting...
Als de sensor warm krijgt, daalt de weerstand, dus zal hij wel in orde zijn zeker?
Wat die kapotte oliekeerring betreft, is dit makkelijk zelf te repareren? Zo'n oliekeerring kost waarschijnlijk niet veel?
Bedankt voor dat antwoord! Een hele opluchting...
Als de sensor warm krijgt, daalt de weerstand, dus zal hij wel in orde zijn zeker?
Wat die kapotte oliekeerring betreft, is dit makkelijk zelf te repareren? Zo'n oliekeerring kost waarschijnlijk niet veel?
- Iroll
- 6th Gear member
Het is de keerring van de nokkenas. Die kan je er uittrekken met een oliekeerring trekker en een nwe erin, klaar. Nokkenas hoeft niet verwijderd te worden. Een oliekeerring zal niet duur zijn lijkt me
Oh ja hier zijn de weerstand waardes van de koudstart temp. sensor
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330
10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.
Check voor de zekerheid ook de luchttemp. sensor in de luchtslang van het luchtfilter. En maak alle stekkers schoon de je kunt vinden met contactspray en monteer ze weer met een beetje vaseline op de verbindingen om oxidatie te voorkomen. Voorkomt een hele hoop rare electrische storingen.
Oh ja hier zijn de weerstand waardes van de koudstart temp. sensor
Coolant Temperature (C) = Resistance (Ohm)
0 = 5,800
+20 = 2,500
+80 = 330
10 % afwijking mag volgens Volvo, maar iets meer is geen probleem.
Check voor de zekerheid ook de luchttemp. sensor in de luchtslang van het luchtfilter. En maak alle stekkers schoon de je kunt vinden met contactspray en monteer ze weer met een beetje vaseline op de verbindingen om oxidatie te voorkomen. Voorkomt een hele hoop rare electrische storingen.
-
- 3rd Gear member
Hoi
Nogmaals bedankt! Ik ben al eentje bij de dealer gaan halen, net geen tien euro, morgen eerst zelf proberen en anders bij iemand die een oliekeerringtrekker liggen heeft.
Wat die luchtmassameter betreft had ik al even gewisseld met het wrak en de contactpunten nagekeken maar dat hielp niet.
Ik hou je hier wel op de hoogte!
groeten
Ewout
Nogmaals bedankt! Ik ben al eentje bij de dealer gaan halen, net geen tien euro, morgen eerst zelf proberen en anders bij iemand die een oliekeerringtrekker liggen heeft.
Wat die luchtmassameter betreft had ik al even gewisseld met het wrak en de contactpunten nagekeken maar dat hielp niet.
Ik hou je hier wel op de hoogte!
groeten
Ewout
-
- 3rd Gear member
Hoi
Ik heb de keerring eruitgekregen, maar hij leek me uiterlijk op het eerste zicht niet echt serieus kapot ondanks er wel wat olie zat. Om hem eruit te krijgen heb ik hem wel kapot moeten doen, een kurketrekker van een zwitsers zakmes doet wonderen!
De nieuwe past niet dus ik wacht dit moment op een nieuwe.
Ondertss heb ik naar de technieker gebeld om te zeggen dat mijn versnellingsbakprobleem opgelost is, hij beweert dat dat slecht starten daar niet kan aan liggen.
Maar het klopt toch als er daarlangs ook maar een beetje lucht binnenkomt dat ie minder goed start? Na het uitkuisen van de verdelerkap en het opschuren startte hij nog slecht, eergisteren dan, vergeleken met mijn 480 is de verdelerkap nog in goede staat.
Morgen hoop ik hem goed gestart te krijgen, als het niet lukt probeer ik een kuismiddel in de benzine. Als dat niet lukt vervang ik de koudstartsensor, ik ga het relais van de benzinepomp veranderen, de benzinepomp misschien? Ik heb hier nog wel een goede.
De motor heeft trouwens maar 150000 km, de ontstekingsvolgorde is ook juist, de startmotor draait rond, maar vraagt wel wat stroom.
Groeten
Ik heb de keerring eruitgekregen, maar hij leek me uiterlijk op het eerste zicht niet echt serieus kapot ondanks er wel wat olie zat. Om hem eruit te krijgen heb ik hem wel kapot moeten doen, een kurketrekker van een zwitsers zakmes doet wonderen!
De nieuwe past niet dus ik wacht dit moment op een nieuwe.
Ondertss heb ik naar de technieker gebeld om te zeggen dat mijn versnellingsbakprobleem opgelost is, hij beweert dat dat slecht starten daar niet kan aan liggen.
Maar het klopt toch als er daarlangs ook maar een beetje lucht binnenkomt dat ie minder goed start? Na het uitkuisen van de verdelerkap en het opschuren startte hij nog slecht, eergisteren dan, vergeleken met mijn 480 is de verdelerkap nog in goede staat.
Morgen hoop ik hem goed gestart te krijgen, als het niet lukt probeer ik een kuismiddel in de benzine. Als dat niet lukt vervang ik de koudstartsensor, ik ga het relais van de benzinepomp veranderen, de benzinepomp misschien? Ik heb hier nog wel een goede.
De motor heeft trouwens maar 150000 km, de ontstekingsvolgorde is ook juist, de startmotor draait rond, maar vraagt wel wat stroom.
Groeten
- Iroll
- 6th Gear member
Welk versnellingsbak probleem had je dan? Lijkt me sterk dat dat iets met een slechte koude start te maken heeft. Er zit toch een diagnosebox op je linkerschokbreker toren onder de motorkap, lees die eerst eens uit. Misschien dat die de storing aangeeft, mocht de nieuwe oliekeerring niet helpen. En dat je niets ziet aan de oude keerring is normaal, de lekkage begint klein en wordt allengs groter. Deze had sowieso vervangen moeten worden. En ik zou het niet zoeken in je brandstofpomp of het relais daarvan. Als die niet goed functioneren geeft het andere symptomen. Het zou ook een slechte verbinding in de draad van de koudstartsensoren kunnen zijn, draadbreuk, geoxideerde stekker, stekker aan de ECU (aansluiting nrs van koudstartsensor en luchtsensor op de ECUstekker 14,15,17.)
-
- 3rd Gear member
Neen, ik had ook een schakelprobleem, verkeerde bakolie, maar dit heeft hier niets mee te maken... (ik had me verkeerd uitgedrukt, hij had het over dat ringetje)
Ik heb mijn kastje eergisteren al uitgelezen, enkel dat de ABS sensoren een probleem hadden, code 211 en 212 in klem 3 was dit, die heb ik schoongemaakt. In geen enkele andere klem geeft ie een foutmelding.
Volgende week zit ik een weekje in frankrijk, ik ga daar in de schuur van mijn ouders eens alle contacten schoonmaken. Vermoedelijk is het die richting wel zoals je zegt. Maar de enkele contacten die ik totnutoe heb opengedaan waren oxidatievrij, vergeleken met mijn 480 wel een verschil hoor, daar was zo wat alles geoxideerd en had ik heel veel foutcodes...
Greetz en bedankt voor die steun en informatie!
Ik heb mijn kastje eergisteren al uitgelezen, enkel dat de ABS sensoren een probleem hadden, code 211 en 212 in klem 3 was dit, die heb ik schoongemaakt. In geen enkele andere klem geeft ie een foutmelding.
Volgende week zit ik een weekje in frankrijk, ik ga daar in de schuur van mijn ouders eens alle contacten schoonmaken. Vermoedelijk is het die richting wel zoals je zegt. Maar de enkele contacten die ik totnutoe heb opengedaan waren oxidatievrij, vergeleken met mijn 480 wel een verschil hoor, daar was zo wat alles geoxideerd en had ik heel veel foutcodes...
Greetz en bedankt voor die steun en informatie!