Benzinepomp-probleem 940, massa wordt er afentoe uitgegooid.

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
renevandenbergh
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.12.2007 - 20:23
Locatie: Nabij Gorinchem

Hallo allemaal,
Ik heb een benzineprobleem met mijn 940 op gas (geen G3) uit 1996...
Hij heeft deze zomer van de vorige eigenaar een nieuwe pomp ingebouwd gekregen maar deze week heb ik een ernstig startprobleem...

Dinsdagochtend om 05:30 uur wilde de auto "een beetje starten"...
Hij liep ongeveer 500 toeren per minuut en bij gas geven sloeg de motor af en vervolgens het zelfde... en het zelfde

's Middags de 940 nieuwe bougies gegeven en bij de garage met een booster gestart ( daar had ik hem heen gesleept met onze andere Volvo (een 440)) en de garagehouder zei: Ga maar lekker rijden, probleem opgelost....

Helemaal niet dus; ik boodschappen gedaan en vervolgens starte hij weer niet...

Om een lang verhaal kort te maken:

Inmiddels denkt de garagehouder dat de benzinepomp stuk is omdat de pomp wel spanning (zowel plus als min) geeft... de pomp geeft echter maar gedurende max. 2 seconden benzinetoevoer en dan stopt ie...

Echter in juli 2007 is er een nieuwe pomp à 189,56 excl. BTW geïnstalleerd....

Wat denken jullie dat het zou kunnen zijn; is het de pomp, is het iets anders?

Heeft iemand zoiets ook meegemaakt?
Graag reacties... bij voorbaat dank!
renevandenbergh
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.12.2007 - 20:23
Locatie: Nabij Gorinchem

Inmiddels weten we dat de benzinepomp wel nog werkt.....
De massa wordt er af en toe uitgegooid zegt de garagehouder...
Heeft iemand een idee welk onderdeel dit veroorzaakt?
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

In het verre verleden heb ik zoiets met een Mini gehad, iedere keer als je gas gaf sloeg hij af. Uiteindelijk bleek het een slechte massaverbinding te zijn. Iedere keer als je gas gaf kantelde de motor een beetje en daardoor trok hij aan de slechte massa die dus verbrak en daardoor de benzinepomp stopte totdat terugkantelde en dan had hij weer massa. En deed de motor het weer even.
Dus wie weet!!
V60 Plus Dark. Fusion red.
renevandenbergh
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.12.2007 - 20:23
Locatie: Nabij Gorinchem

Franswa,
weet je nog hoe het probleem destijds is opgelost?
Alvast bedankt, René
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1201
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Probleem toen opgelost door een nieuw kabelschoen op de maassakabel te monteren, op die aansluiting zat n.l. de kabelbreuk.
Ik praat wel van een oud model Mini zo'n 30 jaar geleden hoor!!
Het is me alleeen zo bijgebleven omdat we lang hebben gezocht voor we het probleem "doorhadden".
En achteraf gezien was het een soort van grappig omdat door het gasgeven de motor kantelde en zelf de massa verbrak maar doordat de motor wilde afslaan weer terugkantelde enzo de verbinding weer herstelde en daardoor weer bleef lopen. Totdat je weer gas gaf natuurlijk.
V60 Plus Dark. Fusion red.
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

zou je branstofrelais eens nakijken, deze gaan weleens stuk.
relaisbak zit achter de zekeringenkast, welke het precies is weet ik niet.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

het is het grote witte relais achter de asbak,het zit rechts achterin,deze gaan wel eens stuk,je kunt na demontage van de aansteker en de asbak twee schroeven verwijderen en dan de complete zekeringkast naar je toe trekken,bekijk ook de onderkant van de kast op loszittende contacten en zorg ervoor dat je geen sluiting maakt.
Volvospecialist
2nd Gear member
Berichten: 153
Lid geworden op: 23.07.2007 - 21:49

Het kan inderdaad het brandstofpomprelais zijn, maar meestal werkt die dan helemaal niet meer of soms niet meer !!

Het lijkt mij meer de aansturing van het brandstofpomprelais, maar dat is jammer genoeg de motorregeleenheid (brandstofcomputer), IN de regeleenheid ging dan de aansturing kapot in een gedeelte dat niet te repareren is (volgens de kenners).
Meten is weten, als je weet wat je meet !!
renevandenbergh
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 13.12.2007 - 20:23
Locatie: Nabij Gorinchem

Het probleem is opgelost!
De halgever was defect... ook wel BDP-meter (bovenste dode punt-meter) genoemd; deze viel bij het maken van toeren weg en na vervanging van deze zgn. BDP-meter starte de 940 weer als vanouds, of zelfs beter vanwege de nieuwe bougies....
Ik hoop dat ik een ander heb geholpen met bovenstaande uitleg...
Hij rijd dus weer heerlijk en ik dank jullie voor de reacties.
Plaats reactie

Terug naar “De 740 - 760 - 780 / 940-960 en S/V90”