Koelvloeistof verlies na motor uitschakelen

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Vlo
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 18.12.2007 - 21:45

Ik heb een apart probleem met het koelsysteem van mijn Volvo 850 2.5 20V (Motor 85254S).
Het begon met een behoorlijk koelvloeistof verbruik. :( De oorzaak werd gevonden in de waterpomp. Deze was compleet versleten. Eind goed al goed, leek het. Helaas was er nog een extra addertje verstopt. De motor gooide nu zijn koelvloeistof eruit bij de dop. Dat gebeurde niet bij stationair draaien maar wel op gewone ritten. De dop is net vervangen dus moet goed zijn. De koelvloeistof is getest op lekke koppakking. Gelukkig was dit niet het geval. De koelvloeistof bleek te koken en de thermostaat is dus vervangen. Nu verbruikt de auto geen koelvloeistof meer tijdens het rijden, ook niet bij lange ritten. Wel gooit hij er koelvloeistof uit nadat hij geparkeerd is. Wat verder opvalt is dat de kachel nauwelijks warm wordt. Als ik bij warme motor voorzichtig de koeldop losdraai komt het vloeistof nivea zeker een halve liter omhoog, maar kookt niet.
Ik krijg de indruk dat er een luchtbel in de kachel zit wat de expansie zou verklaren. Maar dat zou toch vanzelf ontlucht moeten worden?
Kan iemand mij op het goede spoor zetten?
Gebruikersavatar
bas850
2nd Gear member
Berichten: 161
Lid geworden op: 30.01.2006 - 20:45
Locatie: lelystad

Ik doe even een gooi, misschien ooit van dat spul gebruikt om een lekkage te stoppen.

Kan zijn dat er misschien nu ergens een verstopping zit.

Bas
Volvo 850 2.5 20V Aut 1996 Silversand 217.500 km (Verkocht)
Volvo 945 LPT 1997 340000 km (verkocht)
Volvo V70 D Aut 1999 Zilver 333000 km (Total loss door een Ford die door rood reed)
Volvo V70 T5 Geartronic 2001 (verkocht)
Volvo V50 2.0D 2005 (verkocht)
Volvo XC90 2.5T (verkocht)
Volvo XC90 V8 Executive 2007
Volvo 945 LPT 1996 LPI Turquoise 392000 km
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Ik denk toch dat de koppakking stuk is.....
als hij zoveel druk opbouwt,maar ok,ik gok ook maar wat,heb er ook geen verstand van :)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hoe hebben ze de koelvloeistof gemeten op een lekker koppakking???????
met zo,n co apparaatje???????
of met de co meter,want dat kan namelijk ook.
die meet dan de onverbrande gassen in het koelsysteem...
je zou ook nog een cilinder lektest kunnen doen eventueel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hoe hebben ze de koelvloeistof gemeten op een lekke koppakking???????
met zo,n co apparaatje???????
of met de co meter,want dat kan namelijk ook.
die meet dan de onverbrande gassen in het koelsysteem...
je zou ook nog een cilinder lektest kunnen doen eventueel.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

hoe hebben ze de koelvloeistof gemeten op een lekke koppakking???????
met zo,n co apparaatje???????
of met de co meter,want dat kan namelijk ook.
die meet dan de onverbrande gassen in het koelsysteem...
je zou ook nog een cilinder lektest kunnen doen eventueel.
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”