Toerental daalt tijdens optrekken

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MarkM1983
1st Gear member
Contacteer:

Geachte lezers,

Het gaat hier om Volvo V40 1,9 TD uit 1999 (Phase 1)

Het volgende is mij de afgelopen week overkomen. Ik reed op de provinciale weg en accelereerde netjes tot ongeveer 90 km/u. Tijdens het accelereren valt het toerental ineens terug van 3.000 naar ongeveer 2.500 (nee ik schakelde niet :) ) Dit was een paar keer, het grootste deel van de tijd gaat alles gewoon goed. Weet iemand hoe dit kan, kan het iets elektronisch zijn?

Wel kan ik melden dat de auto laatst bij de garage is geweest, omdat de elektronica van de dashboard verlichting niet goed werkte. Dit is gerepareerd, maar kan dit er iets mee te maken hebben?
Volvo V40 1.9 TDi Phase 1
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Als je snelheid niet meevarieert, is je koppeling iig gaar....
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
zjelko
2nd Gear member

Hallo......

Als het je koppeling zou zijn dan zou de motor juist "meer" toeren gaan draaien door het slippen. Je klacht is een beetje vaag omschreven op deze manier maar misschien is er iemand anders die je helpen kan........

pv
MarkM1983
1st Gear member
Contacteer:

Het is inderdaad ook heel raar, maar niet echt anders te omschrijven. Ik zal het toch proberen.

1. Ik geef gas
2. De motor gaat meer toeren maken
3. Ik accelereer tot ong. 2.700 ~ 3.000 toeren
4. De motor valt terug tot ong. 2.500 toeren (snelheid blijft ongeveer gelijk)
5. Accelereren gaat verder

Nogmaals het gebeurd niet iedere keer bij het accelereren, slechts af en toe.
Kan het aan de dieselfilters/toevoer liggen, is het iets elektronisch, compressie, kan het de turbo zijn? Ik weet het niet, mijns inziens is het niet koppeling....
Volvo V40 1.9 TDi Phase 1
duthoy
2nd Gear member

als je koppeling volledig verbinding maakt is het een volledig vast verbinding tussen motor en weg/banden, waarbij in een bepaalde versnelling X aantal cm vooruitgaat bij 1 omwenteling van motor.
dus 3000 rpm in 3de zou àltijd exact dezelfde snelheid moeten geven.

dit lijkt dat je koppeling slipt wanneer je accelereert (je uitgaande plaat doet 2500 toeren, je motor 3000) wanneer je minder accelereert de kracht die op je koppelplaat verminderd en deze gelijk beginnen te draaien (à 2500 toeren, dus terugval toeren motor)

vergelijkbaar met een niet volledig losgelaten koppeling, en gas geven, dan heb je ook meer toeren dan zelfde snelheid en zelfde versnelling met volledig losgelaten koppeling.

er moeten ergens toeren verloren gaan, kan niet anders
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”