Ik heb iemand gevonden voor mijn schakelaar die twee sloop 440's heeft staan ("Eentje uit '92 en een oudere") en nu realiseerde ik mij dat er niet-uitschakelbare koplampen vanaf '90 (?) standaard geleverd werden. Zijn die geschakeld in de schakelaar, of in de bedrading?
Met andere woorden: kan ik zo'n schakelaar voor lampen die constant branden gebruiken op 'n 440 die dat niet heeft (want dat wil ik niet!)
Daytime Running Lights (of hoe die term ook mag luiden...)
- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Waarom wil je dat niet? Draagt alleen maar bij aan je veiligheid, zichtbaarheid en gemak van andere weggebruikers...
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
Zeker, maar(Oooo wat klinkt dit zeikerig...) het past niet bij modeljaar 1989.Reitse schreef:Waarom wil je dat niet? Draagt alleen maar bij aan je veiligheid, zichtbaarheid en gemak van andere weggebruikers...
Ik rijd altijd met licht aan, en mijn ouders ook.
Bovendien wordt de auto zo weinig gebruikt dat alle stroom die er inzit nodig is om te starten, en niet om de koplampen te laten branden (maar ik moet zeggen dat het nu wel beter gaat sinds er een nieuwe Volvoaccu er in zit; die kwikfit accu die we hiervoor hadden was zo kapot)
- Jaap
- 4th Gear member
Nee hoor, helemaal niet.Dennis schreef:.........Oooo wat klinkt dit zeikerig......
Ik ben ook een beetje zo :oops:

Ik heb ooit 'ns een 440 van de zaak gehad en daar kon je het knopje een beetje tussen 2 standen in zetten, dan waren ze ook uit.
Maar dat was natuurlijk niet de bedoeling.
245GLE automaat '91
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©
244GL '80
Triumph Spitfire '77
Acadyane '86
Jenever can tell ©

- Reitse
- 5th Gear member
- Contacteer:
Verlichting gaat uit als je start 

If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
-
- 4th Gear member
Marinus schreef:Dan zet je hem toch op stadslicht als je auto start???
Zijn er nu twee verschillende soorten schakelaars, of is de bedrading anders aangesloten?Marinus schreef:DUHHHHReitse schreef:Verlichting gaat uit als je start
-
- 4th Gear member
Stekker hetzelfde, maar nu heb ik toch Daytime Running Lights!
'ns kijken of ik van het oude paneeltje de knop van de verlichting, want die is wel goed, af kan halen, en die in de nieuwe zetten.
Nu heb ik trouwens ook geen verlichting meer in het paneeltje, in geen van de drie.
mvg
'ns kijken of ik van het oude paneeltje de knop van de verlichting, want die is wel goed, af kan halen, en die in de nieuwe zetten.
Nu heb ik trouwens ook geen verlichting meer in het paneeltje, in geen van de drie.
mvg
-
- 4th Gear member
Ik heb dus inmiddels drie paneeltjes.440GL schreef:Nu heb ik trouwens ook geen verlichting meer in het paneeltje, in geen van de drie.
Heb weer even aan de keukentafel gezeten, en je kunt de knop van de verlichting aftrekken, dan zit er een moertje die je er af kunt schroeven en dan is hij weer los. Austauschen en klaar.
Nu ga ik even de elektrische schema's erbij pakken om te kijken of ik de verlichting kan maken.
Al doende leert men.
-
- 2nd Gear member
Bij sommige typen zit er aan de schakelaar een klein schroefje om continu daglicht uit te schakelen. Soms kan het ook door een zekering weg te halen. Kijk eens in de schema's van de nieuwere modellen.
Succes!
Jan
Succes!
Jan
-
- 4th Gear member
Ik ga in ieder geval even een nieuw lampje halen morgen, en dan zal ik 'ns kijken of er stroom op de draadjes staat. Ik heb zo'n multimeter. Inmiddels ben ik er wel achter dat er behalve die verlichting niks verder op dezelfde draad zit.ceebee schreef:Goed kijken , en indien nodig:meten is weten.
mvg
-
- 1st Gear member
achteraan de lichtschakelaar zit een dikke gele draad. knip deze door en de dagrijlichten zijn uitgeschakeld
-
- 2nd Gear member
Mag aannemen dat ze daar naar vier jaar ook achter zijnachteraan de lichtschakelaar zit een dikke gele draad. knip deze door en de dagrijlichten zijn uitgeschakeld

Volvo V70 3.0 T6
Volvo V70 R
Volvo s70 2.5 luxuri aut.
Volvo 440 2.0 i GLT '94
VW Golf 1.6 '86 (bbs uitvoering)
Volvo V70 R
Volvo s70 2.5 luxuri aut.
Volvo 440 2.0 i GLT '94
VW Golf 1.6 '86 (bbs uitvoering)