Welke kiezen? 2.0- 2004 of 1.6-2005???

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

Hulp gevraagd,

Heb mijn zoektocht een beetje afgerond en ben uitgekomen op een drietal auto's waar ik mezelf al in zie rijden:

Volvo S40 1.6 D Summum 4 drs sedan bwjr 04-2005 leer, xenon, RTI, telefoon etc. Bwjr. 05-2005 145.000km

Of

Volvo S40 2.0D 136PK weet niet exact uitvoering maar wel 6 versn. xenon, leer, telefoon Bwjr. 10-2004 160.000 bwjr.

Voordeel van 2005 model is dat het de tweede generatie is en dus weer aanpassingen heeft gehad, hij is luxer qua uitvoering, minder km's maar slechts 1.6 D motor en 1000,- duurder.

2004 model heeft als voordeel dus 2.0D motor en goedkoper, alleen dus wel meer gedraaid.

Beide auto's hebben geen trekhaak dus hebben (waarschijnlijk) niet echt hoeven werken.

Wie heeft er tips?????????????
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3140
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Tsja, ik zou direct voor de 1.6D gaan. Ik heb meer dan een jaar in een 2.0D gereden en nu al weer 20000 in een 1.6D. Ik doe hoofdzakelijk snelweg, en dat gaar prima met de 1.6D. Goed je moet een paar keer meer schakelen. maar hij is nog snel genoeg om normaal met het verkeer mee te doen. Ook op de autobahn was 't geen stakker (gaat voor 't gevoel sneller van 120 naar 170 dan van 80 naar 120).

De 2.0D gaat als de brandweer. Als dat je ding is, moet je vooral de 2.0D nemen. Heb je een wat rustiger rijgedrag, dan is de 1.6D perfect, zeker omdat deze meer luxe heeft (en ook 't pro-logic geluidssysteem?)
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Ik zou voor de 2.0D gaan. Meer vermogen, dus meer rust. Meer vermogen, gaat waarschijnlijk dus ook langer mee, want minder hard werken. Tevens 145.000km betekent dat de beurt 5000km geleden is geweest, 160.000km betekent dat 'ie net een beurt heeft gehad (als het goed is) waar waarschijnlijk de distributie is vervangen. (rond 150dkm als ik me niet vergis)
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Lex
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.03.2005 - 18:49
Locatie: Noord Holland

Ik heb ervaring met beiden. Verbruik van de 2.0 is aanzienlijk hoger. Het valt mij iedere keer op, dat ik in een 2.0 vanzelf harder dan toegestaan ga rijden. Ook in dat opzicht is een 1.6D beter voor mijn portemonnee ( minder acceptgirokaarten van het CJIB ). Ik rijd gemiddeld 1 op 17,5 met de 1.6D. Daar zit alles bij: snelweg, files, beetje stad. Gemiddelde is in mijn geval berekend over bijna 15.000 km. Volgens de boardcomputer met een gemiddelde snelheid van ongeveer 60 km/u.
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

Het blijft dus een persoonlijk iets.... en dus ook erg moeilijk!

Komend vanuit een S60 (LPG) zal het zo wie zo even wennen zijn aan een diesel, alhoewel er tegenwoordig geen enkele trage diesel meer is.

Vind de 1.6D toch wel heel verleidelijk vanwege de 15.000 minder kilometers, de uitgebreidere opties en toch een jaartje jonger.
Ik weet ook wel dat je nu nog niet moet denken aan het moment van inruilen maar heel stiekem speelt het toch mee en verwacht wel dat de 1.6 vanwege de duurdere uitvoering meer restwaarde zal hebben? Of heb ik dit mis?
eXite
4th Gear member
Berichten: 566
Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
Locatie: NL

Dat heb je goed, de 2.0d is in overvloed aanwezig op de markt aangezien de 1.6 pas later geintroduceerd werd. Denk dat de 1.6d dan ook een hogere restwaarde zal hebben over zeg drie jaar, maar dit zal marginaal zijn.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

eXite schreef:Dat heb je goed, de 2.0d is in overvloed aanwezig op de markt aangezien de 1.6 pas later geintroduceerd werd. Denk dat de 1.6d dan ook een hogere restwaarde zal hebben over zeg drie jaar, maar dit zal marginaal zijn.
Tja, alles is meegenomen toch?
Punt was zo wie zo dat ik geheel niet van plan was een andere auto te kopen tot een sukkel welke om 06:10am even niet oplette mijn S60 ('01) van achteren total loss reed.....
Als ik nu toch een auto moet kopen dan maar iets bijleggen en meteen in een couranter model rijden. S60 blijft mooi maar draait toch al weer even mee dus zou me niet verbazen als er mettertijd een nieuw model uitkomt.
Gebruikersavatar
gertsan
3rd Gear member
Berichten: 444
Lid geworden op: 04.04.2007 - 13:04

ik zou de T5 kiezen :-) Oh die stond niet in het lijstje, dan zeker de 2.0D. Een beetje pit kan nooit kwaad.
S60 T5 Comf/Prem/Mobi Geartronic
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

1.6D en dan vanwege zijn leeftijd, zijn kilometerstand en een 1.6D is echt niet zo langzaam als het klinkt 1.6 dddddddddddd
En lekker compleet!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

gertsan schreef:ik zou de T5 kiezen :-) Oh die stond niet in het lijstje, dan zeker de 2.0D. Een beetje pit kan nooit kwaad.
T5..... D5 bedoel je dan haha

T5 ook mooi maar niet met 30.000 km per jaar.
Ik reed initieel ook LPG maar S40 niet te vinden op gas, dus daarom nu diesel aan het zoeken.
JW71
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36

Zou zeer waarschijnlijk weer voor een 1.6D gaan. Hebben we nu ook in de V50. Ik heb ook met een 2.0D gereden. Die is zeker sneller, vooral boven de 70 km/u. Echt veel stiller vond ik de 2.0 niet. Misschien in dB's wel maar de motor klinkt wat brommeriger dan de 1.6. Bij 120/130 km/u is het nog zeer goed uit te houden. schakelen valt ook wel mee, boven de 80 in 5 en daar blijft ie dan.
De 2.0 rijdt zeker niet rustiger, komt omdat je weet dat als je 120 rijdt en gas geeft de auto er als een speer vandoor gaat wat op zich best wel een goed gevoel is.
Grote voordeel van de 1.6 is het verbruik. Ik rijdt 90% snelweg en rijd 's zomers met gemak 1:19 of iets beter (s' winters nog altijd ruim 1:18). Als ik een beetje me best doen en niet harder meer rij dan 110km/u is 1:20 haalbaar.
Bovendien is een 1.6 wat goed koper, dus bij hetzelfde budget meer extra's.
V60 D4 Kinetic
Gebruikersavatar
Innotechblade
2nd Gear member
Berichten: 62
Lid geworden op: 31.10.2006 - 17:40
Locatie: Hoofddorp

Iedereen bedankt,

Inmiddels mijn keuze een beetje richting de 1.6 gegaan en eergisteren wezen kijken, werd aangeboden bij een "niet-merkgebonden" handelaar/dealer.
Viel me op dat de naden van de motorkap niet aan beide zijden even groot waren + dat hij aan de rechterzijde iets verhoogd en aan de linkerzijde gelijk lag.
Op mijn vraag of hij schade heeft gehad en ik op dit punt wees, werd door de verkoper geantwoord dat het hem nog niet eens opgevallen was......

Vond ik op zich een vreemd antwoord, vind dat je zulk soort zaken wel dient te weten als verkoper. Verder waren de alu-delen van het interieur niet er netjes, een aantal krasjes en kleine deukjes. Weet heus wel dat de wagen niet nieuw is maar is toch iets waar je je aan gaat ergeren.
Verkoper heeft in elk geval aangeboden het te gaan uitzoeken en dan contact op te nemen.
Gisteren heeft hij dus terug gebeld en mij geinformeerd dat vernieuwing van de Alu accenten ca. 200,- zou gaan kosten, dus midden en deurdelen.
Helaas had hij de vorige eigenaar nog niet kunnen achterhalen. Op mijn vraag of er dan geen dealernaam in het onderhoudsboekje staat antwoordde hij dat hij deze niet kon vinden....

Ik ben niet echt achterdochtig van aard maar heb nu wel mijn bedenkingen. Wil in elk geval compleet boekje en onderhoud historie voordat ik overstag ga. Verder ga ik toch ook maar bij de 2.0 kijken. Is wel een half jaar ouder maar wordt wel geadverteerd met onderhoud en NAP.

Iemand verder nog tips?
S60 R-design 05/2011 Saphire black

Honda Fireblade 900RR, bwjr. 1993 costumized carbon/kevlar Innotech bodykit
Ford Ka, bwjr. 1996

S60 2.4 D5 EdII Geartronic offblack vol lederen interieur, alu inleg, RTI, 18inch 225 velgen[s/] verkocht
Volvo;S40, Momentum 2.0D bwjr. 2005, zwart metallic Dalarö Offblack bekleding in Offblack interieur verkocht
S60, 1st edition 2.4 LPG bwjr. 2001 (total-loss)
Gebruikersavatar
kmser
4th Gear member
Berichten: 776
Lid geworden op: 05.10.2007 - 10:07
Locatie: de westhoek

Klinkt ook raar. Niet weten vanwaar een auto komt. Het verschil van een half jaar en enkele duizenden kilometers kan gecompenseerd worden door een rustigere rijstijl, maar niet noodzakelijk. De wagen kan het wel aan. voordeel van de 2.0 : draait iets meer dan 2000tpm aan 120 kmph en dus hoor je de motor bijna niet.
V50 2.0D kinetic MY05 - Flint grey metallic - 16"; ??
V50 2.0D momentum MY09 - Chameleon blue pearl - HP audio - winter line - 17"; spartacus
BMW F800ST MY09
besteld thuis: XC60 D3 AWD - Summum - Xenium pakket - Saville Grey - 18"; Merac
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”