schuim in de olie:

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
MDA
5th Gear member

Gisteren even druk met de V40 aan de gang geweest: gepoetst, bandenspanning, extra antivries in de ruitensproeier etc etc... Alles wat moet gebeuren omdat ik over twee dagen de alpen in trek.

Bij het nakijken van het oliepijl, die zelf overigens prima was, zag ik dat er lichtkleurig schuim op de pijlstok zat, bovenop de olie. Ik heb er ooit eens iets over gelezen hier, maar ik kan het niet terugvinden met de zoekfunctie...

Wie kan mij vertellen waar dat vandaan komt?

Het is een V40 uit 1997 met 202dkm op de teller, 2.0 benzine. En hij heeft net zijn 200.000 beurt gehad (weinig bijzonders vervangen: remschijven, fuseekogel, maar niets met het blok).

Alvast dank!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
steven460
5th Gear member
Contacteer:

vaak korte ritten ~ <10km ?
Dan komt er vocht in de olie wat deze wittige schuim/smurrie veroorzaakt.
Het kan ook terug te vinden zijn aan e onderkant vd vuldop of karter ontluchting.

Goed warmdraaien, dan verdwijnt het vocht. Anders Castrol GTX proberen, daarmee heb ik nog nooit die smurrie gezien. (kan toeval zijn)
s60 2001 T5, Dark Grey Pearl
s60 2001 2.4i, Mistral Green ///
MDA
5th Gear member

steven460 schreef:vaak korte ritten ~ <10km ?
Dan komt er vocht in de olie wat deze wittige schuim/smurrie veroorzaakt.
De laatste tijd wel voor mijn werk... vroeger reed ik echt alleen maar snelweg. Met 1000 km op en neer naar de alpen moet het dus weg zijn?

kan het eigenlijk kwaad? (vast niet uit je antwoord op te maken...)
Goed warmdraaien, dan verdwijnt het vocht. Anders Castrol GTX proberen, daarmee heb ik nog nooit die smurrie gezien. (kan toeval zijn)
Laat Castrol nou net mijn favoriete olie-merk zijn... Er is net bij de 200dkm beurt 5 liter Castrol GTX in verdwenen. :-)

Dank je wel voor je reactie!
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Fredhead
Geartronic member

Als je echt alleen maar korte ritten blijft rijden kunnen op den duur wel de leidingen van je auto dichtslippen.
Af en toe een grote(re) afstand kan geen kwaad. (Ik rijd met mijn Peugeot ook vaak korte stukjes, maar probeer toch wel minimaal 1 keer per week even een groter stuk te rijden)

Die witte smurrie zal denk ik wel verdwijnen na je ritje in de Alpen.
En net wat jij zegt, er zit nu Casrtol in, dus wie weet blijft het nu wel weg.

Alvast een fijne en veilige vakantie toegewenst
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
steven460
5th Gear member
Contacteer:

jammer van mijn opmerking over GTX,
echter vocht is het probleem.

Kies een leuke route, paar prettige kleren aan doen en doe een oefening ultra economisch rijden. Het temperatuur metertje moet precies in het midden staan gedurende de hele rit.

Als je rit een uur of langer geduurd heeft is een groot deel vocht verwenen.
Echter zodra je morgen vroeg weer start voeg je vocht toe,, als je 's avond de auto in de garage zet, doe dit binnen een uur nadat je thuis gekomen bent.

Scheelt weer met vocht :)
MDA
5th Gear member

steven460 schreef:jammer van mijn opmerking over GTX,
echter vocht is het probleem.

Kies een leuke route, paar prettige kleren aan doen en doe een oefening ultra economisch rijden. Het temperatuur metertje moet precies in het midden staan gedurende de hele rit.
Dat doet ie normaal gesproken wel... 800km snelweg moeten dat wel redelijk voor elkaar krijgen :-)
Als je rit een uur of langer geduurd heeft is een groot deel vocht verwenen.
Echter zodra je morgen vroeg weer start voeg je vocht toe,, als je 's avond de auto in de garage zet, doe dit binnen een uur nadat je thuis gekomen bent.

Scheelt weer met vocht :)
garage?? in het centrum van Leiden? HA! da's duurder dan mijn auto! :-)

Verslag na het retourtje Oostenrijk!
steven460
5th Gear member
Contacteer:

:)
MDA
5th Gear member

2000km verder en nog nooit zoveel zout en meuk op mijn V40 gehad als afgelopen dagen, maar het schuim is inderdaad weg.

Bedankt voor de reacties!
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”