Volvo 500 en 600 serie

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

De 240 vond als 140 zijn wortels in 1967, hij werd 240 in 1975 en stopte pas in 1994, de opvolger was gezien motorisering en onderstel veel eerder de 940 als de 850, na de 940 was het tijdperk B-motor icm de starre achteras ook afgesloten
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

En hoe men ebij komt om te zeggen dat de 200 serie opgevolgd zou zijn door de 400 serie snap ik dus ook niet. De 400 serie is altijd bedoeld als opvolger voor de 300 serie.
Dat op het laatst de 460 2.0 goed kon concurreren met de 240 (ook qua prijs)is dan een gegeven maar het zijn 2 totaal verschillende auto's.

Eigenlijk is de 740 de opvolger. Nadat eerst de 6 cylinder modellen als 760 waren voorgesteld. Maar gezien de populariteit van de 200 serie heeft deze de 700 serie zelfs overleefd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Een 240 is in veel opzichten een monument van een auto gebleken, dat is een status die de 940 misschien ook gaat halen, simpele no nonsens recht toe recht aan soliditeit, dat is zeker niet weggelegt voor de 440.
Volvo for life
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

De 240 is dag op dag opgevolgd door de 850 in de fabriek te Gent, de 940 was gewoon een gemoderniseerde versie van de 740
bart simpson schreef:De 240 vond als 140 zijn wortels in 1967, hij werd 240 in 1975 en stopte pas in 1994, de opvolger was gezien motorisering en onderstel veel eerder de 940 als de 850, na de 940 was het tijdperk B-motor icm de starre achteras ook afgesloten
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Eigenaardige zienswijze, waarop baseer je dat?

Dus als ik jou nu goed begrijp was na de laatste 240 die van de band kwam de eerste 850 aan de beurt?
Obelix71
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
Locatie: Veghel

Even wat leuke weetjes van de 300 en 400 serie.

Waarom heeft de 300 serie achterwiel aandrijving?
Omdat ie oorpsronkelijk door daf was ontwikkeld om als daf 100 op de markt te komen met een variomatic

Toen Volvo Daf overnam om ook kleine modellen te kunnen voeren in hun programma is besloten een standaard (renault) versnellingsbak achterin te plaatsen, zo als alfa romeo dat b.v. ook deed.

De 400 serie is de eerste echte "kleine" Volvo ontwerp in het tijdperk dat er een lange innige samenwerking was tussen Renault en Volvo.Er waren zelfs plannen voor een fusie die jammer genoeg achteraf afgeketst begin jaren 90.
Volvo trucks en Renault trucks gaan nu wel fuseren.

De 480 was al eerste van de 400 serie ontworpen en had als eerste Volvo voorwielaandrijving. de 440 en 460 zijn van de 480 afgeleid.
Elementen van de 400 serie zoals het schutbord komen oorspronkelijk van de Renault 19 die tergelijkertijd ontwikkeld werd af. De bedoeling was om zoveel mogelijk de zelfde onderdelen zowel voor de renault 19 als de volvo 400 serie te gebruiken.

Naar mijn menig zijn ze afgestapt van de nummering omdat de nummering opraakte
200 serie was nog in produktie
300 serie was uit produktie
400 serie moest vervangen worden
700 serie was uit produktie en had niet de kwaliteit zoals een 200 serie
800 serie ging in produktie
900 serie was vlaggeschip van Volvo.

De huidige nummering van een C30 via S40-V50 S60-V70 en S80 en XC90
Lijkt mij dan ook niet zomaar uit de duim gezogen en volgt de historische nummering.

Nu nog wachten of de geruchten van een EF20 (ecofuel) kleine milieuvriendelijke Volvo maatje vw polo, opel corsa uit ontwikkeld worden. Zou me niks verbazen dat deze technisch veel gemeen zou hebben met de nieuw te komen Ford fiesta in 2009.

Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

ZO is dat. Ik heb hier ergens lectuur liggen die dat bevestigd. Volvo heeft zelfs nog op punt gestaan de 240 produktielijn aan Rusland te verkopen (stel je voor) maar heeft dit om twijfels om de kwaliteit toch maar niet gedaan.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Belg schreef:ZO is dat. Ik heb hier ergens lectuur liggen die dat bevestigd. Volvo heeft zelfs nog op punt gestaan de 240 produktielijn aan Rusland te verkopen (stel je voor) maar heeft dit om twijfels om de kwaliteit toch maar niet gedaan.
Grappige zienswijze inderdaad, vooral omdat de 240 in 1993 pas uit productie ging terwijl de 850 al in oktober 1991 in productie ging.
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Lijkt me raar, ik ga dat nakijken.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hoef je niet na te kijken.
Klopt gewoon. 8)
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

einde 240 9/1993
begin 850 10/1991 (intro in Nederland 1/1992)

Ik zie de 850 derhalve nog steeds als een aanvullend en technisch zeer vernieuwend Volvo model,
de kopersgroep die men hiermee voor ogen had was ook zeker niet de groep 240 rijders
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Hier een stukje tekst van de site volvo.org . Hier blijkt toch uit dat de 240 opgevolgd werd door de 850



De laatste/Den sista

Nederlands | Svenska
Een gezin uit Kungsbacka mocht op 7 mei 1993 uit handen van Pehr G. Gyllenhammar de sleutels van de laatste voor de verkoop gebouwde 240 in ontvangst nemen. Na negentien jaar viel namelijk het doek voor de 200-serie.
Toch gloorde er eind 1992 nog hoop voor de 200-serie. Volvo onderzocht namelijk de mogelijkheid om in Rusland onder licentie de 240 bijvoorbeeld door producenten van legermaterieel voort te zetten. Dankzij een lage belastingdruk op auto's kon de productie lonend worden. Aan de andere kant was Volvo bang voor zijn goede naam en de leverantie van onderdelen door toeleveranciers. Uiteindelijk ging het hele plan niet door. Bovendien had Volvo de toeleveranciers al ingelicht over het beëindigen van de productie in mei 1993.

De laatste tweehonderd te verkopen exemplaren van de 200-serie werden genummerd van tweehonderd tot en met één. Het nummer werd op een plaatje in het interieur aangebracht. Nummer één werd eigenlijk nummer 2 862 413, een blauw metallic 245. En nummer één was ook de derde van de laatste drie. De andere twee 240-ers, een vier- en een vijfdeurs, waren voor het Volvo Museum bedoeld.

De 200 ging niet ongemerkt uit productie. Duizenden werknemers van Volvo, de laatste baas van 240-bolaget, Anna Nilsson-Ehle, de voorzitter van de raad van bestuur van AB Volvo, Pehr G. Gyllenhammar, de pers, radio en televisie en natuurlijk de allerlaatste klanten waren aanwezig om afscheid te nemen van de 240. Maar daarna was het feest snel voorbij. Terwijl de sleutels overhandigd werden, begon het sloopwerk om plaats te maken voor de productie van de 800-serie. De sloopwerkzaamheden mochten niet meer dan zes weken in beslag nemen. Behalve in Torslanda verdween ook in Skövde een productielijn. In dit geval was het de motorenlijn in Västra fabriken waar sinds 1974 motoren voor de 200-serie werden gemaakt.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Als je het zo ziet is de XC90 weer de opvolger van de 850 daar deze op dezelfde productielijn gemaakt wordt in Torslanda.

Bijgevoegd linkje geeft een 850 van 1991, http://www.blocket.se/vi/14137381.htm?ca=23_4_s

Er worden op Autoscout 24 zelfs tientallen van 1992 (en ook een van 1991) aangeboden, helemaal klopt jouw zienswijze derhalve niet.
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Tja, misschien heeft het ook met verschillende fabrieken te maken. Je hebt in ieder geval gelijk dat de 850 in 1991 gestart is en de 240 tot 1993 in produktie geweest is.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Torslanda zou als het om de 850 gaat altijd de "spil" geweest zijn
Volvo for life
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

bart simpson schreef:Als je het zo ziet is de XC90 weer de opvolger van de 850 daar deze op dezelfde productielijn gemaakt wordt in Torslanda.
Bart, ik meen altijd begrepen te hebben dat de 850, op de awd modellen na, enkel in Gent gebouwd is.
klopt dat dan niet?.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Ludo schreef:
bart simpson schreef:Als je het zo ziet is de XC90 weer de opvolger van de 850 daar deze op dezelfde productielijn gemaakt wordt in Torslanda.
Bart, ik meen altijd begrepen te hebben dat de 850, op de awd modellen na, enkel in Gent gebouwd is.
klopt dat dan niet?.
voor zover ik weet ging de 850 in 1991 van start in Zweden.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Dat moet ik ook even nakijken. Maar als ik mij niet vergis is dat dus niet waar. De fabriek in Gent heeft specifiek de 850 gekregen. Dat was het eerste eigen model van Gent.

Ik heb de documentatie niet hier maar kan het zo nakijken.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

bart simpson schreef:Die pre-productie V40 heette volgens mij toen ook nog de "F4"
de officiele naam die gebruikt zou gaan worden was F40 maar na klachten van Ferrari is het V40 geworden ... de typeplaatjes F40 (Flexible) zijn op 3 na allemaal vernietigd ...
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Volgens mij werd de 850 toch totaal anders gepostitioneerd als de 240...
De 240 is veel meer de familie wagen waar de 850 de zakelijke wagen was.

De 740 heeft denk ik ergens de rol van opvolger ten op zichte van de 240 niet helemaal waar kunnen maken, maar het is en blijft een heerlijke auto met apparte stijl. De 740 was ook wel luxer dan de 240 en duurder(te duur?)
En na een zekere overloop periode waarin zowel 740 als 240 als 940 gebouwt werden bleef de 940 alleen over als het modernere maar niet minder comfortabelle of betrouwbare broertje over.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat men de 400 serie en 500 serie aanduiding niet heeft gebruikt gezien dit mogelijk nog al wat verwarring zou veroorzaken omdat de PV444 en PV544 natuurlijk ook al die series claimden min of meer. Al is hier ten tijden van de Amazon en latere 100 en 200 serie minder naar gekeken want de amazon kende ook nummers als 121 en 122 en 220 enzovoort.
Mogelijk zou het ook nog kunnen dat er "aanvaringen" met BMW nummeringen zouden ontstaan bij nummers als de 540 of 640, al voerde men die nummers toen niet volgens autoweek.
Andere mogelijkheid is dat er in de cultuur een taboe op het nummer 6 ligt. In Japan kom je bijvoorbeeld iets dergelijks tegen rond het nummer 4.
Tsja en een Volvo 660 ligt natuurlijk ook wel erg dicht bij de 666 helemaal als je bedenkt dat de typenumering intern van een sedan een 664 en een estate de 665 zou zijn. Maargoed intern stonden de 740, 760 en 940 bekent als de P90.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”