Welke Phase heb ik??

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een 440 DL automaat van januari 1992, met slechts 56.500 km op de teller. :shock:

Nu ben ik hier een weekje flink aan het lezen op het forum en zie ik vaak de term 'Phase I, II en III'

Ik heb zeg maar het tussentype 440, die veel lijkt op de eerste serie. Is dit dat een Phase II?? :?

Zijn bij deze versie veel kabelboompjes al voorgelegd? Zoals voor kaartleeslampjes, instapverlichting, achterspeakers, oliedrukmeter, mistlampen etc. Of hangt dit af van je type DL, GL, GLE? :?:

Alvast erg bedankt!

Fijne feestdagen en groeten, :wink:

JAN
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

phase 1, vanaf 1994 was er pas een phase II
Volvo for life
Gebruikersavatar
rene en erica
4th Gear member
Berichten: 980
Lid geworden op: 17.07.2007 - 14:49
Locatie: ten post (gr)

speakerkabels naar achteren liggen er waarschijnlijk wel.
bekabeling voor mistlampen ook.
instap verlichting alleen 480,maar als je handig bent ook zelf wel te maken.
leeslampjes achter durf ik niet te zeggen,maar je plafondlamp zit vlak bij dus ook wel te maken.
olie druk meter moet je even achte je dashbord kijken,platte stekker met 4 ok 5 draden.
susses
groet'n uut grunn
Obelix71
2nd Gear member
Berichten: 114
Lid geworden op: 18.12.2007 - 20:10
Locatie: Veghel

Ik zag dit net op de webpagina van autovraagbaak staan

Men heeft 2 verschillende boeken voor de 400 serie.
eerste boek gaat over de benzine modellen van 1986-1991 (Phase I)
ISBN: 9789021534091
Merk/Type: Volvo 440/460/480
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1986-1991
Modellen in dit boek: 440 basis, DL, GL, GLE, GLT, Turbo / 460 GL, GLE, GLE injection Turbo / 480 ES, Turbo met 1.7 L benzine
2de boek over de benzine modellen van 1991-1995 (Phase II en III)
Phase III is naar mijn weten aleen het aanpassen van de neus geweest aan de rest van het Volvo gamma.
ISBN: 9789020129380
Merk/Type: Volvo 440/460/480
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1991-1995
Modellen in dit boek: 1.596, 1.721, 1.794 L benzine / 1.721 L benzine met turbocompressor


De diesel Variant die ik bezit is pas in 1994-95 op de markt gekomen en is een Phase III.

Groetjes Richard
witte 460 1.9TD weer in nieuwstaat gelukkig!!!!
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Phase I:
Schuin liggende koplampen, vierkante neus, hangende spiegels aan dikke houder, allemaal 1721cc blokken (carb t/m turbo). Achterverlichting is onderaan rood voor gewone verlichting.

Phase II: koplampen staan rechter op, vierkante neus, spiegels "staan" op een dunnere houder, intreden van 1.6 1.8 en 2.0 blokken. Achterverlichting is onderaan rood voor gewone verlichting.

Phase III: rondere neus, Achterverlichting is bovenaan rood voor gewone verlichting. Rondere bumpers, nieuw dashboard inrichting, nieuw stuurdesign etc.

Jaartallen als hierboven lijkt te kloppen.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
SchoutenCC
5th Gear member
Berichten: 1167
Lid geworden op: 22.08.2007 - 18:23
Locatie: 's-Gravenhage

Vaak wordt ook gesproken van 'slechts' twee phases, I en II, waarbij de scheiding dan in modeljaar '94 (juni 1993) ligt. De vraag is dan te beantwoorden met 'zit de grill in je motorkap (ronde neus) of ligt hij op de bumper (rechte neus)?'. Andere direct zichtbare verschillen zijn: alarmlichtschakelaar in hoek van dashboard (I) of met 'gordelknipperlicht' onder verwarmingselement (II) en of dit element met schuifjes (I) danwel met draaiknoppen (II) is. In dit geval heb jij een phase I (zie ook bart simpson). Als ik me niet vergis is 1991 de overgang naar geleidelijke uitbanning van carburateurs ten faveure van injectie, dan zou je dit ook I-b kunnen noemen. Binnen phase II (III) kun je nog onderscheiden tussen '93/'94 en '95/96 met oranje versus witte knipperlichten (voor èn achter).

Wat betreft voorbereidende kabels, dit is deels afhankelijk van je uitvoering. Sommige dingen liggen er al standaard, andere dingen pas bij bepaalde uitvoeringen. Zo had ik in mijn voorportieren enkel een speakerkabeltje (achterportieren hadden niet eens een kabelgoot/~houder), maar zag ik bij een andere, die wel centrale vergrendeling maar handmatige spiegels had wel de aansluiting voor electrische spiegels. Ik had die CV-stekker niet in de deuren, maar wel bij de kofferbak (omdat die in de boom van de achterruitverwarming/kentekenverlichting zat). Het veiligste is dus 'gewoon' een verlanglijstje maken van wat je wilt inbouwen en dan kijken of je de stekkers hebt of dat je deze erbij moet kopen (of zoals ik: bedradingsschema opsnorren en zelf kabels trekken).
De Volvo 440 1.8i (bijna) Top-Line Ambiënte (MY '95) is exit. De Saab 9000 CS 2.0-16v (MY '93) is ook ter ziele gegaan. All hail to: Jaguar S-type 3.0 V6 (MY '00)
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Ehm, ik dacht dat de koplampen van een phase II niet uitwisselbaar zijn met een phase III. De stripjes onder de koplampen zouden bji de phase III iets hoger zijn.

Ik ben er echter niet zeker van...

Klopt dat, of kun je gewoon een phase II koplampunit in een phase III plonken?
Janusz
2nd Gear member
Berichten: 76
Lid geworden op: 20.12.2007 - 17:15
Locatie: Amersfoort

Hallo iedereen,

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga in deze vakantie maar eens op onderzoek uit qua voorgelegde kabels. Ik kom hier dus nog op terug.

Handig zo'n forum!

JAN
Volvo V50 1.8 Edition I - 2008
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”