Volvo 500 en 600 serie

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volvo 960R schreef:De 900 serie heeft met het 1e type ook een 4 cilinder blok gehad met een 2,3 en een 2,5 Liter.
Dit blok zat ook in de ''mooie'' versie van de 740 16v.
Ik geloof je, maar de S90 kwam in 1997 en toen waren die 4 cilinders al vele jaren niet meer te krijgen in de 960
Gebruikersavatar
volvo 960R
3rd Gear member
Berichten: 499
Lid geworden op: 28.04.2007 - 20:11
Locatie: Poortugaal

Dat zeg ik, het 1e type van de 960 had de 4 pitter.
1e type ( periode 2 ) de bekende 2.5 en 3.0L
Toen kwam de vernieuwe ( 2e serie ) 960 met alleen de 2.5 en 3.0L
En zo ook de S en V90

Oftewel, het rijdt allemaal goed, is volvo hé :P
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Gijsiejjj schreef:dus de v70 is ee 200 serie?
ik kan er ook niets anders van maken
volvo 960R schreef:Dat zeg ik, het 1e type van de 960 had de 4 pitter.
1e type ( periode 2 ) de bekende 2.5 en 3.0L
Toen kwam de vernieuwe ( 2e serie ) 960 met alleen de 2.5 en 3.0L
En zo ook de S en V90
Oftewel, het rijdt allemaal goed, is volvo hé :P
deS90/V90 bestaat niet (voor NL dan) met een 2,5 motor
Gijsiejjj
4th Gear member
Berichten: 537
Lid geworden op: 10.11.2005 - 19:52

de s90 bestaat idd niet met een 2,5 liter motor;) voor nederland wel de 960
Svensk kvalitet och säkerhet :)

Volvo 440 1.8i 1996 automatic
Volvo 460 1.8i 1995 automatic
volvo 960 2.5 24v 1995 automatic
Volvo S40 1.8 2003 handgeschakeld
Volvo C30 2.0 2007 sport handgeschakeld
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Nog wat verder gezocht Bart en misschien zit in deze tekst wel iets. Het gaat over het einde van de 240 serie.

De laatste sedan rolde in 1991 van de band en mag nu al een echte klassieker genoemd worden. De stationversie 245 ging nog 2 jaar door. Van de totale 200 serie dus inclusief 6 cilinder (260) zijn er 2.862.415 gemaakt.
bart simpson schreef:
Belg schreef:ZO is dat. Ik heb hier ergens lectuur liggen die dat bevestigd. Volvo heeft zelfs nog op punt gestaan de 240 produktielijn aan Rusland te verkopen (stel je voor) maar heeft dit om twijfels om de kwaliteit toch maar niet gedaan.
Grappige zienswijze inderdaad, vooral omdat de 240 in 1993 pas uit productie ging terwijl de 850 al in oktober 1991 in productie ging.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

er staat dus dat de 245 in 1993 uit productie ging, toch?
Volvo for life
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

Zo staat het er, de 244 zou tot 1991 gemaakt zijn en de 245 tot 1993.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Belg schreef:terwijl de sleutels overhandigd werden, begon het sloopwerk om plaats te maken voor de productie van de 800-serie. De sloopwerkzaamheden mochten niet meer dan zes weken in beslag nemen.
:shock: maar dat zou dan toch betekenen dat de 245 en de 850 tussen 1991 en 1993 tesamen op 1 productielijn gebouwd werden?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20560
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Nee,
Voor zover mij bekend werd met ingang van 1991, na de stopzetting van de 244 alleen de 850 in Gent geproduceerd.
Vanaf 1991 tot en met 1993 werd de 245 uitsluitend nog in Gothenburg (Torslanda) geproduceerd.

Tenminste, zo is het mij in 2004 verteld in Gent.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Belg
2nd Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: 25.08.2007 - 11:26
Locatie: Zandhoven

We gaan der nog uitgeraken hoor.
240DL/ LPG 116000KM
BJ 1986
gertvanderspek
3rd Gear member
Berichten: 400
Lid geworden op: 08.09.2007 - 09:34

Hallo Bart,

Weet je mischien dan ook de interne code van de 480?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

volgens mij 483
Volvo for life
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Ik denk juist dat er voor de 480 geen interne code is gebruikt.

De 480 heeft maar 1 modelbouw, de 3deurs.. in principe zou het dus een 483 kunnen zijn.. Ik denk dat dat net zo is als met de 440 (445) en de 460 (464).. die hebben naar mijn mening ook niet zo'n codes gekregen?

Auke.
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Voor alle Volvo's is een interne code gebruikt, het is namelijk de basis voor de variantcode, in dit geval 483-AA-BB-C-D-E
AA=motorvariant
BB=Uitrustingsnivo
C=met (2) of zonder schuifdak (1)
D=versnellingsbak
E=stuurwiel positie (1=LHD, 2=RHD)
Een S60 is een 384, daarvan is er ook maar eentje
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Maar haal ik nu een Station 240(245) of 850(855) door de war met de 480(483)?

Zijn die modelcodes terug te halen uit iets wat op internet staat o.i.d.?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

De Volvonummertjes kunnen nog altijd voor flink wat discussies zorgen.
Wat Bart schrijft omtrent de 500 en 600 serie is nogal verwarrend. Dit betreft namelijk fabriekscodes en geen type-aanduidingen.

Ik beperk me daarom op de typenummers volgens de systematiek zoals gestart bij de Volvo 144 (= 1e serie, 4 cilinders, 4 deurs). Zeg maar, de 100-serie (inderdaad de Amazon 2 deurs en 4 deurs (de 130 repectievelijk 120 zou je oom 100-serie kunnen noemen maar doen even in dit verhaal niet mee).

De 100-serie werd in 1974 opgevolgd door de 200 serie. Dit was een duidelijk evolutie op die eerste en de aanduiding '2' was daarom erg logisch.

Toen Volvo DAF Personenwagens overnam kwam er naast de kleine 66 een nieuw model ónder de 200-serie, die volgens de toenmalige Volvo-logica 300 serie moest heten.

Nu is die Volvo-logica toch niet erg makkelijk uit te leggen aan het publiek. De 300-serie was immers aanzienlijk kleiner dan de 200-serie. En gevoelsmatig hoort bij een groter en duurder model een hoger getal.

Toen Volvo met de opvolger van de 200-serie kwam (die ook iets hoger in de markt werd geplaatst) wilde men duidelijk afstand scheppen met de kleinere 300-serie zodat later de opvolgende kleine modellen nog 'onder' deze 700-serie konden worden geplaatst.

Zo ontstond het rijtje 300, 200 en 700-serie. Wellicht had Volvo indertijd het plan om met een echte opvolger voor de 240 te komen die zeker als '500' of '600' in de markt had kunnen worden geplaatst. In de jaren 80 was immers het Galaxy 1 en Galaxy 2 project gestart. De Galaxy 1 leverde de 400 serie op als opvolger van de 300, terwijl Galaxy 2 de uiteindelijke 850 werd.

Deze 850 heeft erg lang op zich laten wachten en in de loop van diens ontwikkeling is deze wagen veel duurder en sneller gebleken dan nodig om opvolger voor de 200 te zijn. Vandaar dat dit model zo'n hoog nummer heeft gekregen. Qua afmeting valt de 850 namelijk zeer precies tussen de 400 en de 700 (900) serie.

Ondertussen werd op basis van de 700 de 900 serie ontwikkeld die vrij snel de 700 deed vergeten.

De Volvo 240 is overigens tot en met 1993 geproduceerd zowel in sedan als estate uitvoering. Dit betekent dat tussen 1991 en 1993 Volvo de volgende modellen in productie had: 300 (alleen 1991), 400, 200, 700 (alleen 1991), 800 en 900.

Omdat Volvo de gewoonte had om ieder opvolgend model een nieuw hondertal mee te geven kun je je voorstellen dat de nummertjes simpelweg opraakten. De opvolger van de 400-serie had men nog wel 500 of 600 kunnen noemen, maar daarna zouden de cijfers op zijn.

Met de introductie van de S40/V40 werd dus een nieuwe modelbenaming ingeluid. Aanvankelijk hadden deze wagens de S4 en F4 moeten heten. Audi protesteerd (terecht) omdat deze in nagenoeg hetzelfde segment reeds de S4 had.

Volvo bedacht dat het dan beter was om de modellen S40 en F40 te gaan noemen. En tja, Ferrari had al een F40. En zo werd er uiteindelijk voor V40 gekozen. De term 'V40' is grappig genoeg ook de projectbenaming geweest van de S40/V40.

Vervolgens kwam Volvo met de C7, pardon C70.

Omdat S40, V40, 850, C70, 940/960 een wat rommelige line-up lijkt werd de stevig gefacelifte 850 meteen S70/V70 genoemd en de 960 werd op de valreep S90/V90. Dit laatste was niet eer dan een nieuwe mdeljaar van de bekende 960. De 940 behield de oude codering, waarschijnlijk omdat dit model duidelijk als grote budgetauto werd gepositioneerd die lekker eigenwijs vierkant bleef.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Hoe verwarrend mijn bijdrage ook moge zijn hij is qua uitleg over de nummerreeksen 500, 600 wel correct.
Alleen zijn deze series naar de buitenwereld S40/V50 en S40/V40 genoemd, dat laatste veroorzaakt de grootste verwarring
Gebruikersavatar
pomoek
2nd Gear member
Berichten: 139
Lid geworden op: 23.11.2007 - 09:49

@ Maurice Pierik: Bedankt voor je antwoord, dit is een duidelijk verhaal! Ik ben inmiddels natuurlijk door googlen al het een en ander te weten gekomen over volvo prototypes die zijn gemaakt tijdens de ontwikkeling van de 700, maar van de galaxy-projecten had ik nog niet gehoord. Overigens heb ik wel een paar leuke proto's gevonden: De Volvo Tundra (die later als Citroën BX is dorontwikkeld) Een Volvo Amerikaanse taxi, een 200 Hatchback en ... de Volvo 243. De laatste is mischien een beetje een broodje aap verhaal, maar het is een driedeurs 240!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Afbeelding
je bedoelde deze?
Gebruikersavatar
euerw
5th Gear member
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
Locatie: Ede

zover ik heb mee gemaakt, is de 240 serie uit productie gegaan toen dat bekend werd zijn er hele partijen uit USA naar europa gegaan als GLE versie`s omdat er toch veel vraag bleef.
de 850 is geen opvolger geweest maar een totaal nwe concept van Volvo omdat alles van achterwiel naar voorwiel aandrijving ging.
toen kwamen er problemen met de benaming (BMW& Audi) en is men over gegaan op de huidig type aanduiding.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”