koelvloeistof probleem (V40 1.9D 115PK)

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Beste volvo liefhebbers..

Ik heb enkele dagen geleden een Volvo V40 1.9 D Europa Elegance (115PK) gekocht - nadat ik mijn 460 in Duitsland total loss had gereden- en heb momenteel problemen met de koelvloeistof.
Aangezien ik 6 maanden volledige Bovag garantie heb, wil ik wel graag weten waar ik deze 'keurige garage heren' op aan mag spreken.

Het koelvloeistof reservoir laat een sissend geluid horen (er liggen druppels koelvloesitof rondom de vulopening) wanneer de motor goed warm geworden is. De temperatuur meter geeft daarentegen geen extreem hoge waarde aan (wijzer staat in het midden), maar het koelvloeistof reservoir is na een stevige rit wel leeg.
Ik heb al een keer bijgevuld (én ontlucht), maar dit probleem blijft.

Kunnen jullie mij wellicht vertellen of het vaker voorkomt dat de deksel wellicht niet goed sluit (ondanks het zeer stevig dicht draaien). Kan het zijn dat er misschien meer aan de hand is dan een lekke / slecht sluitende vuldop? Hoort de vloeistof er bij een overdruk aan de vuldop uit te lopen en als dit zo is, hoe komt het dan dat het koelvloeistof systeem zo'n overdruk opbouwt dat het reservoir leeg is na een kleine 100 km?

Verder wil ik graag weten of de garage (als het gaat om een defecte afsluitdop) alle koelvloeistof moet vervangen - en met water doorspuiten - en deze persé met Volvo vloeistof opnieuw moet vullen (ze zijn geen Volvo dealer)? Ik heb namelijk iets begrepen over aluminium radiator en slechte (corrosie veroorzakende) koelvloeistof.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Gr. Jasper
havym
2nd Gear member

Weet je zeker dat ie de koelvloeistof niet ergens anders weg werkt?
Kun je ergens lekkage vinden?
Je hebt het over dat de temp erg hoog word. Ik krijg het vermoeden dat je radiator niet meer helemaal funcioneel meer is. Maar ook lucht kan de zelfde problemen veroorzaken.
De auto rookt toevallig niet erg wit? Anders zou het je koppakking ook nog wel eens kunnen zijn. Ook daar kan ie zijn water wel kwijt.

Nou ik hoop dat je hier wat mee kan, het is niet iets concreets maar ik vind storing zoeken met koelwater niet bepaald makkelijk.
Afbeelding
Volvo V40 T4 fase 2 met G3 installatie
tm1974
1st Gear member

reservoir leeg na een lange rit, sissent geluid ... lijkt mij dat je de koppakking kapot hebt (hoop niet dat de kop zelf gescheurt is).

Door dit defect wordt er door de compressie van de zuigers, druk opgebouwd in het koelsysteem (door de lekkage van de kop-pakking). Door deze grote druk opbouw in het koelsysteem sisst het eruit bij je vuldop ... dit kan ook tot druppelvorming leiden volgens mij.

Het feit dat het reservoir leeg is, komt doordat er koelvloeistof via de kapotte kop-paking in de cilinders verbrand wordt.

Tip: Zoek eerst goed of je nergens anders een lek vind, bijvoorbeeld kachelradiator, slangen enz. Als er alleen maar bij de vuldop druppels zijn, en het koelsysteem staat zo geweldig onder druk dat je via de dop een siss geluid hoort, denk ik toch aan een kapotte koppakking
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Gisteravond de koelvloeistof weer bijgevuld en ontlucht op de leiding (rode draaiventiel) + vuldop. Ik heb er nog niet mee gereden, maar het niveau is vanacht in ieder geval niet gedaald (dus geen 'gewoon' lek). Het vreemde is wel dat de temperatuur van de motor NIET erg oploopt (wordt normaal warm en blijft temp meter blijft op de helft staan. Ondanks dat het reservoir leeg is, ik er ongeveer een driekwart liter koelvloeistof bij kan gooien blijft de kachel het ook doen.

Kan het dan toch niet alleen de lucht zijn (misschein toch nog niet helemaal ontlucht geweest) of een lekke vuldop? Zijn er bij een V40 phase2 nog andere plekken om te ontluchten?

Als de koppakking kapot is óf een scheur in het blok, hoe controleer ik dit? Die witte rook uit de uitlaat is dit bij een koude start, of ook als de motor warm is? Zijn er nog andere tekenen die duiden op een kapotte koppakking / scheur in het blok (bijv. iets met de olie?)?

Ik ga in ieder geval mijn bovag garantie aanspreken en hoop dat de garage ook de evt. koppakking / scheurcontroleert. Weet iemand hoe ze dit doen? Kan het gevaar voor de motor als er inderdaad een sheur in het blok zit / een lekke koppakking is; m.a.w. betekent dit dat ik verdere problemen na reparatie zou kunnen verwachten?

Bedankt alvast voor jullie antwoorden!

Gr. Jasper
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Oke, zojuist even gereden.
Koelvloeistof ver onder het minimum van de vultank (lijkt leeg te zijn). Toen ik de motor uitzette en de dop eraf draaide, kwam het vloeistof niveau omhoog (zelfs tot boven het max - spuiten). Weer starten...staionair laten lopen met als gevolg dat de vloeistof weer onder het minimum daalt (lijkt zelfs geen vloeistof meer in te zitten).
Het stijgen en dalen van de vloesitof gaat binnen enkele seconden. Ik weet nu niet meer of ik moet bijvullen of niet...bij warme motor lijkt er als ik de dop eraf draai veel teveel koelvloeistof in te zitten, maar als ik de dop er weer op draai, start, dan loopt het niveau tot ver onder min. Als ik dan de motor laat afkoelen, zonder de dop eraf te draaien (geen ontluchting), dan blijft het niveau onder het minimum.
Bij staionair lopen vanaf een koude motor zonder dop op eht koelvloeistof reservoir, dan komt er een gorgelend geluid uit (lucht ontsnapt, of wordt juist aangezogen?).
Bij een koude start / stationair lopen komt er absoluut geen (witte) rook uit de uitlaat... Koelvloeistof blijft ook helder (geen olie erop of zo).
Na hoelang (stationair) wordt de fan van de radiateur geacht aan te slaan? Ik heb deze nog niet zien / horen draaien.

Iemand een idee aan de hand van deze informatie?
bert67
4th Gear member

Zo snel mogelijk naar je garage en onder bovag garantie na laten kijken! Je hebt niet voor niets garantie!
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
havym
2nd Gear member

prima volvo 460 1.9 TD schreef:
Als de koppakking kapot is óf een scheur in het blok, hoe controleer ik dit? Die witte rook uit de uitlaat is dit bij een koude start, of ook als de motor warm is? Zijn er nog andere tekenen die duiden op een kapotte koppakking / scheur in het blok (bijv. iets met de olie?)?
Die witte rook heb je ook dan met een warme motor. Dit moet je ook controleren met een warme motor omdat een koude motor altijd vocht bevat. Bij een warme motor zit er geen vocht meer in de motor. Wanneer je koppakking lek is dat verdampt dus het koelwater in de motor waardoor je weer witte rook krijgt. Je kunt het ook zien aan de olie die je uit het carter haald. Deze schuimt dan meestal en plakkerig en stroperig.
Soms kan je het ook aan het koelwater zien.
Kan het gevaar voor de motor als er inderdaad een sheur in het blok zit / een lekke koppakking is; m.a.w. betekent dit dat ik verdere problemen na reparatie zou kunnen verwachten?

Gr. Jasper
Lijkt me wel. Het is niet goed voor je motor en laat hem zo snel mogelijk repareren. Laat het ff uitzoeken of je nu een kapotte pakking hebt of lucht in je systeem. Ook dat je fan niet meer werkt kan te maken hebben met lucht. (als er een bel bij de sensor zit)

Laat het ff uitzoeken voordat je grotere problemen krijgt.
Afbeelding
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Stel dat er inderdaad een lekke koppakking is, kan er dan al veel schade zijn angericht? Ik heb deze auto pas enkele dagen en weet niet hoe deze 115 pk tellende diesel V40 is bereden / in onderhoud is geweest door de vorige eigenaar (misschein wel mee doorgereden, ook omdat de temp. meter keurig in het midden blijft en er geen lampjes gaan branden / fout meldingen zijn.
Bij het vervangen van een koppakking, moeten er dan ook gelijk andere onderdelen vervangen zoals waterpomp, etc?

Ps. De v40 1.9 D Europa elegancve met 115pk heeft nu 213.000 km gelopen..wanneer moet mijn distributieriem...dit dan bij een evt. reparatie van koppakking gelijk laten doen (goedkoper?)?
havym
2nd Gear member

Waterpomp vervangen lijkt me niet noodzakelijk.
Wat betreft schade aan de motor, door de lekke pakking komt er water in je motor binnen op plekken waar het niet hoort. Water en olie gaan niet samen. Je hebt dus kans dat sommige olieleidingen verstopt komen te zitten door de dikke drap. Ook is de verbranding van je motor niet meer juist en heb je kans op roetvorming aan je zuiger, misschien zelfs wel corrosie vanwege het water.

Over de riem kan ik je geen raad geven, misschien dat iemand anders dit weet?

P.S. de sensor kunnen ze doormeten en foutcodes kunnen ze bij de garage uitlezen.
Afbeelding
prima volvo 460 1.9 TD
Starter

Zojuist de ANWB laten komen.
Voor deze man was het een duidelijk geval van koppakking kapot; in het koelvloeistof reservoir bouwde er meteen druk op bij stationair lopen.
Na het ruiken aan de damp die uit het reservoir kwam (al na een tiental seconden stationair lopen kwam de damp eruit), zei hij dat dit onomstotelijk uitlaatgassen waren.
Hij raadde mij aan om terug te gaan naar de garage, een nieuwe koppakking te krijgen, maar ook meteen de kop te laten doorspuiten (op scheuren controleren) en de koppen(?) te laten vlakken. Weet iemand wellicht wat dit inhoudt..de koppen laten vlakken? Waarom moet dit?
Welke andere gevolgen van de evt. scheur in het blok kan ik verwachten; ik hoorde iets over lagers die in de koelvloeistof zouden 'drijven'. Wellicht dat ik ook meteen die leidingen (1st gear member 10+) kan laten controleren (moeten deze dan doorgespoten?)..

Ps. De distributie riem laten vervangen en de spanrollen in één keer met de koppakking zou volgens de ANWB inderdaad goedkoper zijn.

Nu maar hopen dat Bovag garantie inderdaad zo goed is als men zegt!

Gr. Jasper
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”