Beste Gustaf,
Ik kan mij jou/motorrijdend nederland heel goed begrijpen dat zulke acties om een dergelijk situatie vragen.
Mensen kunnen elkaars bloed onder de nagels vandaan halen, maar blijf volwassen in zo'n situatie en laat je niet gaan.
Een auto wint het altijd van een motorrijder en daarbij wat heb jij eraan als je een blinde dwaas tegenkomt die je finaal de vangrail inrijd.
Wees op dat moment de verstandigste en doe aangifte, kan nog wel eens heel vervelend voor zo'n automobilist aflopen.
Gaan Volvo's niet opzij?
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
@asta en pa-amazon
Point taken, verre van netjes,
maar helaas gebeurd het mij te vaak (en op 1 of andere manier erg vaak duits kenteken), ook als rustige chopper rijden.
En 3 uur kwijt is ook zo gebeurd op het bureau om aangifte te doen, heb ik namelijk ook al geprobeerd, nooit meer wat van gehoord.
Heren: Fijne feestdagen!
Point taken, verre van netjes,
maar helaas gebeurd het mij te vaak (en op 1 of andere manier erg vaak duits kenteken), ook als rustige chopper rijden.
En 3 uur kwijt is ook zo gebeurd op het bureau om aangifte te doen, heb ik namelijk ook al geprobeerd, nooit meer wat van gehoord.
Heren: Fijne feestdagen!
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
- ps-amazon
- 6th Gear member
- Berichten: 4593
- Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
- Locatie: Loonse en Drunense Duinen
- Contacteer:
ok, laten we de kerstgedachte maar laten prevaleren.....
en wellicht tot ziens op de A12
en wellicht tot ziens op de A12
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
- Locatie: NL
Ik zeg je nu alvast dat je een tik terug kan verwachten als je denkt dat 500 euro voor een nieuwe spiegel wel gerechtvaardigd is als iemand je de ruimte niet geeft.Gustaf Larson schreef:Ik ga altijd opzij op B wegen, in de spiegels kijken is 1 van de weinige spannende dingen die je kunt doen als je in de file staat, niet? Op de snelweg past het allemaal wel.
En idd, ik ben ook motorrijder, en ben niet te beroerd om eens per ongeluk tegen een spiegeltje aan te tikken als er een auto bewust mijn kant op stuurd. Hoeft niet meteen kapot, maar als de spiegel achterste voren staat kan die persoon in ieder geval de aankomende kilometers andere motorrijders niet dwarszitten, want hij ziet ze niet meer aankomen. Ff opletten bij vaste spiegels zoals MK2 Vectra, kan zeer doen... Dan ben ik heel even geen heer in het verkeer, So sue me!
Ik las eerder, weet niet meer bij wie, dat Duitsers opvallen in de negatieve zin. Als inwoner van Arnhem en gebruiker van de A12 bij de grens kan ik dat alleen maar beamen. Die kunnen ff niet meer in de buitenspiegel Wiedersehen zal ik maar zeggen.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- Battlecruiser
- 8th Gear member
- Berichten: 17696
- Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
- Locatie: Deventer
Blijkbaar hebben niet alle motorrijders in de gaten dat een fileautomobilist niet de hele tijd in de spiegel kan gaan zitten kijken.
Het voortdurende gevaar van een kop-staart-botsing dwingt hem om de vóórzijde de meeste aandacht te geven.
Ik kijk natuurlijk ook regelmatig in de spiegels, maar verbaas me er meestal over hoe hard de meeste motoren aan komen rijden, zodat je, als je die heren voortdurend terwille moet zijn, eigenlijk elke 3 seconden moet kijken. Het blikveld van een autospiegel is nl. in de file door de slingerende rij auto's zeer beperkt.
Daar komt bij dat vele fileautomobilisten af en toe een beetje heen en weer schuiven om af en toe eens een stukkie verder te kunnen kijken. Je bent toch altijd benieuwd of de file oplost, nietwaar? Dat moet niet vertaald worden als moedwillig motoren klem rijden.
In een zeer langzaam rijdende file is het vaak onmogelijk om tijdig plaats te maken voor motorrijders. Voor de zijdelingse verplaatsing is nl. ook afstand nodig, en dat heb je dan nogal weinig...
Het voortdurende gevaar van een kop-staart-botsing dwingt hem om de vóórzijde de meeste aandacht te geven.
Ik kijk natuurlijk ook regelmatig in de spiegels, maar verbaas me er meestal over hoe hard de meeste motoren aan komen rijden, zodat je, als je die heren voortdurend terwille moet zijn, eigenlijk elke 3 seconden moet kijken. Het blikveld van een autospiegel is nl. in de file door de slingerende rij auto's zeer beperkt.
Daar komt bij dat vele fileautomobilisten af en toe een beetje heen en weer schuiven om af en toe eens een stukkie verder te kunnen kijken. Je bent toch altijd benieuwd of de file oplost, nietwaar? Dat moet niet vertaald worden als moedwillig motoren klem rijden.
In een zeer langzaam rijdende file is het vaak onmogelijk om tijdig plaats te maken voor motorrijders. Voor de zijdelingse verplaatsing is nl. ook afstand nodig, en dat heb je dan nogal weinig...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
- plim
- 4th Gear member
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 05.12.2006 - 21:24
- Locatie: San Jose, California, USA
Jaren geleden reed ik van mijn werk naar huis. Ik was toen driftig aan het bellen in de auto (handsfree). Ik stopte voor een rood stoplicht, waarna ik de schrik van mijn leven kreeg: de deur ging open en iemand sloeg mij met zijn vuist vol op mijn neus.
Wat was er aan de hand ? Door mijn onoplettendheid had ik een andere automobilist kennelijk geïrriteerd door iets te dicht op de streep te rijden van het voorsorteervak dat ik enkele km's daarvoor had gepasseerd. Hij dacht dat ik hem expres sneed.
Moraal van dit verhaal: Ook per ongeluk kun je iemand in het verkeer irriteren. Een gebroken neus is dan en nooit te rechtvaardigen !
Wat ik helemaal idioot vond is dat die persoon toen iets van 500 gulden boete kreeg en dat het daarmee gedaan was.
Wat was er aan de hand ? Door mijn onoplettendheid had ik een andere automobilist kennelijk geïrriteerd door iets te dicht op de streep te rijden van het voorsorteervak dat ik enkele km's daarvoor had gepasseerd. Hij dacht dat ik hem expres sneed.
Moraal van dit verhaal: Ook per ongeluk kun je iemand in het verkeer irriteren. Een gebroken neus is dan en nooit te rechtvaardigen !
Wat ik helemaal idioot vond is dat die persoon toen iets van 500 gulden boete kreeg en dat het daarmee gedaan was.
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Het gaat hier zo langzamerhand van kwaad tot erger, lijkt het. Toch wil ik graag wat inbrengen.
Door mijn werk als rij-instructeur kan ik zeggen dat ik op een dag (ook) nogal wat te verstouwen krijg. Een enkele keer neem ik (bij gelegenheid) de moeite de ander aan te spreken op zijn (of haar!) gedrag. Het valt mij daarbij op dat er (tot op heden) nooit opzet in het spel geweest is. Of ze hebben mij (lees: mijn toch wel zeer opvallende lesauto) niet op niet op tijd gezien, of ze hebben zich vergist in de naderingssnelheid, de voorrangssituatie of ze letten gewoon even niet op. Ik ben niet roomser dan de Paus, ook is stoor mij (ook tijdens m'n vrije tijdritjes in de Volvo) best aan het (rij)gedrag van anderen. Maar ik heb geleerd dat het beter is (zowel voor mijzelf als voor de ander) dat ik het toch maar weer relativeer. En ja, dan moet je wel eens je zelf (volledig) wegcijferen en bedenken dat je het aan het einde van de rit toch weer vergeten bent en de boosheid weer is weggezakt.
Dan nog even over dit topic. Motorrijders mogen met een klein snelheidsverschil de (bijna) stilstaande file tussen de 2 rijen auto's inhalen. Dit is dus slechts een recht. Het is niet de plicht van automobilisten om motorrijders in een file voor te laten gaan. Motorrijders mogen dit dus ook niet verwachten. Zij horen het te waarderen waar ze er tussen door kunnen rijden en te accepteren waar dat niet kan.
Oja, ik heb ook een motorrijbewijs dus ik zit hier niet voor eigen parochie te preken.
Door mijn werk als rij-instructeur kan ik zeggen dat ik op een dag (ook) nogal wat te verstouwen krijg. Een enkele keer neem ik (bij gelegenheid) de moeite de ander aan te spreken op zijn (of haar!) gedrag. Het valt mij daarbij op dat er (tot op heden) nooit opzet in het spel geweest is. Of ze hebben mij (lees: mijn toch wel zeer opvallende lesauto) niet op niet op tijd gezien, of ze hebben zich vergist in de naderingssnelheid, de voorrangssituatie of ze letten gewoon even niet op. Ik ben niet roomser dan de Paus, ook is stoor mij (ook tijdens m'n vrije tijdritjes in de Volvo) best aan het (rij)gedrag van anderen. Maar ik heb geleerd dat het beter is (zowel voor mijzelf als voor de ander) dat ik het toch maar weer relativeer. En ja, dan moet je wel eens je zelf (volledig) wegcijferen en bedenken dat je het aan het einde van de rit toch weer vergeten bent en de boosheid weer is weggezakt.
Dan nog even over dit topic. Motorrijders mogen met een klein snelheidsverschil de (bijna) stilstaande file tussen de 2 rijen auto's inhalen. Dit is dus slechts een recht. Het is niet de plicht van automobilisten om motorrijders in een file voor te laten gaan. Motorrijders mogen dit dus ook niet verwachten. Zij horen het te waarderen waar ze er tussen door kunnen rijden en te accepteren waar dat niet kan.
Oja, ik heb ook een motorrijbewijs dus ik zit hier niet voor eigen parochie te preken.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
Als we nou allemaal rekening met elkaar proberen te houden loopt het wel los met alle ellende in het verkeer, mijn waarnemenin is dat idioten die op rotzooi en ellende uitzijn net zo makkelijk in elk voertuig kunnen/zullen zitten.
Ik maak beroepshalve genoeg kilometers elke dag (en dat al een jaar of 12) om een heel behoorlijk beeld te hebben van de weggebruiker en ik blijf me verbazen over hoe dom mensen kunnen reageren op situaties en zoals onze Oceanracer al aangeeft als je de mensen aan spreekt op hun handelen weten ze vaak helemaal niet eens wat ze aan het (fout) doen zijn of vinden ze dat ze ergens recht op hebben en dat een ander daar dan maar rekening mee moet houden....
Prive houd ik normaal gesproken de stelregel aan dat achter mij geen mensen wonen, dat houd in dat ik bumperklevers negeer (zoveel mogelijk) en voornamelijk in de achteruitlijk spiegel kijk als ik van richting verander of aan het remmen ga.
Mocht er een idioot (bestuurder algemeen) zijn die het wenselijk vind om wegens zijn frustraties mijn auto te verfraaien bij de spiegels o.i.d. zit de kans er zeer in dat hij/zij niet alleen ook mijn bumper tegenkomt (die ik dan geheel extra gratis aanbied ter verfraaing) maar ook de vluchtstrook en of vangrail waar even wat puntjes op de spreekwoordelijke i gezet zullen worden.
Mocht ik iemand niet zien is dat waarschijnlijk omdat die zich op zo'n wijze door het verkeer verplaatst dat hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is. (gebeurd niet vaak dat ik iemand niet zie maar ook ik heb wel eens een mindere dag)
oja ook leuk, ook ik ben bezig met mijn motorrijbewijs maar zal het "natuuuuurlijk" anders gaan doen dan de rest
Ik maak beroepshalve genoeg kilometers elke dag (en dat al een jaar of 12) om een heel behoorlijk beeld te hebben van de weggebruiker en ik blijf me verbazen over hoe dom mensen kunnen reageren op situaties en zoals onze Oceanracer al aangeeft als je de mensen aan spreekt op hun handelen weten ze vaak helemaal niet eens wat ze aan het (fout) doen zijn of vinden ze dat ze ergens recht op hebben en dat een ander daar dan maar rekening mee moet houden....
Prive houd ik normaal gesproken de stelregel aan dat achter mij geen mensen wonen, dat houd in dat ik bumperklevers negeer (zoveel mogelijk) en voornamelijk in de achteruitlijk spiegel kijk als ik van richting verander of aan het remmen ga.
Mocht er een idioot (bestuurder algemeen) zijn die het wenselijk vind om wegens zijn frustraties mijn auto te verfraaien bij de spiegels o.i.d. zit de kans er zeer in dat hij/zij niet alleen ook mijn bumper tegenkomt (die ik dan geheel extra gratis aanbied ter verfraaing) maar ook de vluchtstrook en of vangrail waar even wat puntjes op de spreekwoordelijke i gezet zullen worden.
Mocht ik iemand niet zien is dat waarschijnlijk omdat die zich op zo'n wijze door het verkeer verplaatst dat hij een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving is. (gebeurd niet vaak dat ik iemand niet zie maar ook ik heb wel eens een mindere dag)
oja ook leuk, ook ik ben bezig met mijn motorrijbewijs maar zal het "natuuuuurlijk" anders gaan doen dan de rest

Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
- Robert
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 19:53
- Locatie: Oosterhout
Uuuhhhh, wat is eigenlijk een file ????
Gelukkig hoef ik bij m'n nieuwe werkgever de stad niet meer uit.
Pfffff, geen 60dkm per jaar meer.
Oja, mijn motto is altijd:
Leven en laten leven.......................Prettige feestdagen !
Gelukkig hoef ik bij m'n nieuwe werkgever de stad niet meer uit.
Pfffff, geen 60dkm per jaar meer.
Oja, mijn motto is altijd:
Leven en laten leven.......................Prettige feestdagen !

---------------------------------------Hier langs afknippen--------------------------------
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
V40 1.9 T4 200pk 1997
S60 2.4 170pk 2003
V50 2.4 170pk 2006
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volgens jurisprudentie een rij auto's van tenminste 3 tot 4 stuks die de zelfde snelheid rijden.Robert schreef:Uuuhhhh, wat is eigenlijk een file ????
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Amieke850
- 4th Gear member
- Berichten: 932
- Lid geworden op: 21.09.2004 - 22:01
- Locatie: Zoetermeer
ps-amazon, jij deugt..!!ps-amazon schreef:ok, laten we de kerstgedachte maar laten prevaleren.....
en wellicht tot ziens op de A12
Bij deze gedenk ik dus ook de motorrijder die ik, eind september, naast zijn prachtige zwarte motor op de A12 zag liggen.. [ochtendspits: file; gladde, natte weg...]
Motorijders.. ik geef nu ze werkelijk & onvoorwaardelijk alle voordeel van de twijfel; dus zoveel mogelijk ruimte voor, achter [?] en naast..
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11739
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Als ik ze op tijd zie ga ik in de file altijd ruim aan de kant, maar dan hoofdzakelijk omdat ik zuinig op mijn eigen auto ben: ik wil er geen bloedvlekken op 
Maar de nadruk ligt bij: als ik ze op tijd zie... Zeker bij kortere files rijden veel auto's niet netjes achter elkaar, maar versprongen, en als daar zo'n kamikaze piloot tussendoor gezigzagd komt kan ik dat ook niet altijd waarderen.

Maar de nadruk ligt bij: als ik ze op tijd zie... Zeker bij kortere files rijden veel auto's niet netjes achter elkaar, maar versprongen, en als daar zo'n kamikaze piloot tussendoor gezigzagd komt kan ik dat ook niet altijd waarderen.
XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Motorrijders en files.
Sinds de invoering van het nieuwe RVV in 1991, staat niet meer in de wet dat het verboden is om op de motorfiets een langzaam rijdende of stilstaande file in te halen. Prettig, want een motorfiets is relatief klein en wendbaar, zeker vergeleken bij de meeste auto's. Wanneer motorrijders een file voorbij kunnen rijden, zorgen zij er voor dat deze file niet onnodig lang wordt. Bovendien zijn de meeste motorfietsen niet gemaakt om stil te staan. Het is vermoeiend voor de berijder, en de koeling van mens en techniek kan in de knel komen. Ten slotte beschikken motorfietsen niet over een kreukelzone, dus moeten zij altijd proberen te vermijden, achter aan een file te moeten staan. In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file door gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijden hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.
Hoe haal je bij voorkeur in?
Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een gepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.
Rijd met gepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg ervoor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan + 10 kilometer per uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden.
Voeg weer in als de file sneller dan stapvoets gaat rijden en rijd mee in de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.
Wees erop bedacht dat als er 'gaten' in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwacht van rijstrook te wisselen. Een reden temeer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.
Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren.
Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.
Hoe nader je een file?
Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achteropkomende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven.
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap veel beter opvangen dan jouw motorfiets.
Waar haal je absoluut niet in?
Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat tot een valpartij of lekke band kan leiden.
Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingsvlakken (ook bekend als sergeantstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail.
Automobilisten en motorrijders samen
Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van u als automobilist kan het samenspel met de motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.
Laat wat ruimte vrij
Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links ( afhankelijk van de strook waarop u zit ) stuurt.
Let op bij richtingsverandering
Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.
Zet geen portieren open
Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaait u dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt.
Bron: Gratistheorie.nl
Sinds de invoering van het nieuwe RVV in 1991, staat niet meer in de wet dat het verboden is om op de motorfiets een langzaam rijdende of stilstaande file in te halen. Prettig, want een motorfiets is relatief klein en wendbaar, zeker vergeleken bij de meeste auto's. Wanneer motorrijders een file voorbij kunnen rijden, zorgen zij er voor dat deze file niet onnodig lang wordt. Bovendien zijn de meeste motorfietsen niet gemaakt om stil te staan. Het is vermoeiend voor de berijder, en de koeling van mens en techniek kan in de knel komen. Ten slotte beschikken motorfietsen niet over een kreukelzone, dus moeten zij altijd proberen te vermijden, achter aan een file te moeten staan. In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file door gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijden hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.
Hoe haal je bij voorkeur in?
Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een gepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.
Rijd met gepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg ervoor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan + 10 kilometer per uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden.
Voeg weer in als de file sneller dan stapvoets gaat rijden en rijd mee in de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.
Wees erop bedacht dat als er 'gaten' in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwacht van rijstrook te wisselen. Een reden temeer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.
Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren.
Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.
Hoe nader je een file?
Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achteropkomende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven.
Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap veel beter opvangen dan jouw motorfiets.
Waar haal je absoluut niet in?
Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat tot een valpartij of lekke band kan leiden.
Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingsvlakken (ook bekend als sergeantstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail.
Automobilisten en motorrijders samen
Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van u als automobilist kan het samenspel met de motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.
Laat wat ruimte vrij
Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links ( afhankelijk van de strook waarop u zit ) stuurt.
Let op bij richtingsverandering
Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.
Zet geen portieren open
Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaait u dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt.
Bron: Gratistheorie.nl
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 289
- Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
- Locatie: Breda
Volgens mij kan je beter wel wat vaker in je spiegel kijken,
op dit moment zijn er in diverse regio's, ambulance diensten bezig met motoren om sneller ter plaatsen te kunnen zijn. Zeker nu we steeds vaker met file;s te maken hebben, heeft een motor grote voordelen om ergens sneller ter
plaatsen te zijn.
Als de motorrijder ziet dat je speciaal nog verder naar rechts of links gaat rijden is dat voor hem ook een teken dat hij gezien is.
Peter
op dit moment zijn er in diverse regio's, ambulance diensten bezig met motoren om sneller ter plaatsen te kunnen zijn. Zeker nu we steeds vaker met file;s te maken hebben, heeft een motor grote voordelen om ergens sneller ter
plaatsen te zijn.
Als de motorrijder ziet dat je speciaal nog verder naar rechts of links gaat rijden is dat voor hem ook een teken dat hij gezien is.
Peter
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1420
- Lid geworden op: 01.08.2006 - 23:53
- Locatie: Den Haag
politie en ambulance motoren hebben optiese en geluids signalen, dat helpt een beetje, met de nadruk op een beetje.... bovendien mogen die over de vluchtstrook 

Kennissen maken meer macht dan kennis.....
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
V40 2.0 16V 1996
Chrysler Voyager 2.4i-16V-SE-LX-MT 2001
Volvo 940 estate 2.3 gl
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 235
- Lid geworden op: 08.03.2007 - 23:44
Als iederen gewoon een beetje rekening houdt met iedereen is de weg vaak groot genoeg voor ons allemaal, zelfs in de file ( dat laatste klopt natuurlijk niet als je het puur ruimte technisch bekijkt maar zo bedoel ik het niet )
Ik bedoel rekening houden met elkaar dus ruimte maken voor de motorrijder tussendoor in de file en rekening houden met de zwaar beladen vrachtwagen die nu eenmaal iets minder makkelijk remt en/of optrekt dan wij met onze dinky-toy's ( in vergelijk met die grote zware bakbeesten van hen dan natuurlijk )
En ja, als je 50.000 km per jaar aflegd is het helemaal niet moeilijk om iedere dag strijd te hebben met je mede weggebruikers maar daar wordt je alleen maar zelf moe van hoor!
En er zijn grenzen natuurlijk ( een motorrijder die met ca. 180 tussendoor komt als ik met 140 een andere auto passeer of een vrachtwagen die in een file volledig door het lint gaat en op 10 cm van mij achterbumper diverse malen zo hard moet of wil remmen dat zijn cabine heen en weer schud zijn niet normaal ) maar daarbij hoef jij niet voor rechter te spelen idd. Kenteken opnemen en even bellen met de politie dat je je zwaar bedreigd voelt...
Ik bedoel rekening houden met elkaar dus ruimte maken voor de motorrijder tussendoor in de file en rekening houden met de zwaar beladen vrachtwagen die nu eenmaal iets minder makkelijk remt en/of optrekt dan wij met onze dinky-toy's ( in vergelijk met die grote zware bakbeesten van hen dan natuurlijk )
En ja, als je 50.000 km per jaar aflegd is het helemaal niet moeilijk om iedere dag strijd te hebben met je mede weggebruikers maar daar wordt je alleen maar zelf moe van hoor!
En er zijn grenzen natuurlijk ( een motorrijder die met ca. 180 tussendoor komt als ik met 140 een andere auto passeer of een vrachtwagen die in een file volledig door het lint gaat en op 10 cm van mij achterbumper diverse malen zo hard moet of wil remmen dat zijn cabine heen en weer schud zijn niet normaal ) maar daarbij hoef jij niet voor rechter te spelen idd. Kenteken opnemen en even bellen met de politie dat je je zwaar bedreigd voelt...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 216
- Lid geworden op: 22.12.2006 - 15:36
Meestal houdt ik uiterst links (linkerbaan) of op de rechterbaan mooi in het midden, zodat motoren er tussendoor kunnen. Maar ik vindt wel dat motorrijders een beet hun snelheid aan moeten passen, volgens mij mogen ze met een minimaal verschil tussen de auto's doorrijden. Dat is dus niet 50 of 70 blijven rijden tussen stilstaande of stapvoets rijdende auto's. Bij 3 banen is het ook handig als alle motoren tussen de midden en linkerbaan doorrijden, zodat ik niet de motorrijden aan mijn rechterkant onder een vrachtwagen duw (sorry daarvoor, ging net goed) om een motorrijden aan mijn linkerkant meer ruimte te geven omdat de VW bus links daar anders over dacht.
Meeste problemen ontstaan volgens mij op de plek waar het van 3 naar 2 banen gaat. Aangezien je er niet als vanzelf tussen gelaten wordt is het juist erg onhandig dat er net een motorrijder voorbij vliegt op het moment dat er wel even ruimte is.
Tot wat voor snelheden mogen motoren er eigelijk tussendoor? Ik dacht dat dat alleen bij stilstaand verkeer was of stapvoets rijdend verkeer (dus tot 20 km/u). Ikzelf vind het tot 50 km/u niet zo'n probleem maar daarboven wordt het gevaarlijker. De snelheden zijn dan zo hoog dat een vergissing van 1 van beide meestal minder goed afloopt.
Misschien moeten motorrijders zich eens realiseren dat ze simpelweg niet gezien worden. Vooral bij regen en dan zeker als het donker is. De buitenspiegels zijn dan helemaal volgeregend. Er is dan niet meer te zien of de lichtjes achter je op een auto of motor zitten. Op mijn volgende auto wil ik in ieder geval waterafstotend glas om dat probleem op te lossen. Tot die tijd, denk ook aan mij, ik doe dat zeker aan jou.
Meeste problemen ontstaan volgens mij op de plek waar het van 3 naar 2 banen gaat. Aangezien je er niet als vanzelf tussen gelaten wordt is het juist erg onhandig dat er net een motorrijder voorbij vliegt op het moment dat er wel even ruimte is.
Tot wat voor snelheden mogen motoren er eigelijk tussendoor? Ik dacht dat dat alleen bij stilstaand verkeer was of stapvoets rijdend verkeer (dus tot 20 km/u). Ikzelf vind het tot 50 km/u niet zo'n probleem maar daarboven wordt het gevaarlijker. De snelheden zijn dan zo hoog dat een vergissing van 1 van beide meestal minder goed afloopt.
Misschien moeten motorrijders zich eens realiseren dat ze simpelweg niet gezien worden. Vooral bij regen en dan zeker als het donker is. De buitenspiegels zijn dan helemaal volgeregend. Er is dan niet meer te zien of de lichtjes achter je op een auto of motor zitten. Op mijn volgende auto wil ik in ieder geval waterafstotend glas om dat probleem op te lossen. Tot die tijd, denk ook aan mij, ik doe dat zeker aan jou.
V60 D4 Kinetic
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Zie vorige pagina (3) met tips voor motorrijders.Oceanracer schreef:Rijd met gepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg ervoor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan + 10 kilometer per uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race